بازگشت ایران به جمع 20 خودروساز بزرگ دنیا

بازگشت ایران به جمع 20 خودروساز بزرگ دنیا

در حالی که خودروسازی ایران سال‌های 2012 و 2013 میلادی را با بحران و سختی‌های بسیار پشت سر گذاشت و تولیدش به شدت افت کرد، حالا خبر می‌رسد این صنعت، طی سال گذشته (2014 میلادی) با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده و باز هم به جمع 20 خودروساز بزرگ دنیا بازگشته است.
بنابر آماری که سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری ارائه کرده، خودروسازان ایرانی در سال 2014 میلادی، یک میلیون و ۹۰ هزار و ۸۴۶ دستگاه انواع خودرو (شامل سواری و تجاری) تولید کرده‌اند و این آمار از رشد 7/ 46 درصدی صنعت خودرو ایران در مقایسه با سال 2013 حکایت دارد.
سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اما در آماری دیگر، از «ایران» به‌عنوان سیزدهمین بازار فروش خودرو دنیا یاد کرده و گفته که طی سال 2014، یک میلیون و 287 هزار و 600 دستگاه خودرو در این بازار به فروش رفته است. به نظر می‌رسد این اولین بار است که یک سازمان جهانی، «رتبه بازار خودرو ایران را در فروش»، به صورت رسمی اعلام می‌کند، آن هم در شرایطی که خودروسازان ایرانی با وجود فاصله گرفتن از بحران ها، هنوز از دوران اوج خود (سال 2011 میلادی)، به دور هستند. در سال 2011 میلادی (سال 1390 شمسی) صنعت خودرو ایران توانست به رکورد تولید یک میلیون و 640 هزار دستگاه دست پیدا کند، رکوردی که هنوز شکسته نشده و بعید است به این زودی‌ها نیز بشکند. از پس همین حجم تولید بود که خودروسازی ایران توانست به بهترین جایگاه خود در صنعت خودرو دنیا دست یابد و به یازدهمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شود. این در حالی بود که سال پس از آن، بحرانی شدید «جاده مخصوص» را فرا گرفت و دوران سخت خودروسازان ایرانی آغاز شد، دورانی که حدود دو سال طول کشید و تیراژ صنعت خودرو ایران را تا مرز یک سوم سال 90، کاهش داد.
اوضاع به حدی بحرانی شد که رتبه خودروسازی ایران در سال 2012 میلادی از یازدهم به هجدهم نزول کرد تا مشخص شود توان «جاده مخصوصی‌ها» تا چه حد افت کرده است. این اما پایان داستان تلخ صنعت خودرو ایران در دوران بحران نبود، چه آنکه در سال 2013 میلادی، نام «ایران» از جمع 20 خودروساز دنیا نیز خارج شد. کارشناسان بر این باورند که مجموعه‌ای از تحریم‌های داخلی و خارجی، خودروسازی ایران را از قله اوج به دره سقوط کشاند و در این بین، دو مشکل اساسی «کمبود نقدینگی» و «تعلیق فعالیت شرکای خارجی»، بیش از سایر مشکلات، خودروسازان را آزار داد و آنها از روزهای خوش شان دور کرد. هرچند آن اوایل خیلی‌ها گمان می‌کردند تحریم‌های خارجی اثر زیادی روی صنعت خودرو ایران نخواهد داشت، اما مشکلات رفته رفته و از پی هم آمدند و خودروسازی ایران را در تنگنایی بی‌سابقه قرار دادند.  
شاید بدترین اتفاقی که آن زمان رخ داد، رفتن ناگهانی پژوی فرانسه (شریک 24 ساله خودروسازی ایران) بود، چه آنکه تاثیر زیادی روی افت تولید خودروهای داخلی گذاشت. آن طور که از آمار و ارقام مشخص می‌شود، پس از رفتن پژو، یکی از محصولات این شرکت به نام «207i» برای همیشه از «جاده مخصوص» خداحافظی کرد و تولید دیگر محصولش به نام «206» نیز مدت‌ها متوقف ماند.
در کنار تحریم‌های خارجی اما تحریم‌های داخلی نیز منجر به بروز مشکلاتی شد به طوری که خزانه «غول‌های جاده مخصوص» ته کشید و سایه بی پولی بر سرشان سنگین شد. به روایت خودروسازان، مشکلاتی مانند سود بالای بانکی، افزایش نرخ ارز، وضع قوانین دست و پاگیر و همچنین رشد قیمت مواد اولیه، کار را بر آنها سخت کرد و اجازه نداد روند صعودی تولید ادامه یابد. خودروسازان پس از رکوردی که در سال 90 از خود به جا گذاشتند، بسیار امیدوار به تداوم این روند بودند و حتی از تولید دو میلیون دستگاهی نیز صحبت به میان آورده شد، اما اوضاع عکس آنچه آنها انتظار داشتند، پیش رفت و تیراژشان به نصف و حتی به یک سوم سال 90 افت کرد. در نهایت اما از اواخر سال 92 و همزمان با اتفاقات سیاسی و اقتصادی مهمی که رخ داد، خودروسازان نیز کم‌کم خود را پیدا کردند و تولیدشان در مسیر صعودی قرار گرفت. پس از توافق موقت ژنو میان ایران و غرب بود که تحریم‌ها علیه خودروسازی ایران برداشته شد و این اتفاق تاثیر مثبتی بر رشد تولید خودروسازان گذاشت، چه آنکه با لغو این تحریم، خودروسازان توانستند بار دیگر و پس از چند ماه، دوباره روند تامین قطعات‌شان را بهبود ببخشند. از آن سو اتفاقات اقتصادی مانند تثبیت نرخ ارز نیز به نوبه خود بر صعودی شدن تولید اثر گذاشت و تا حدی از دغدغه‌های مالی خودروسازان کاست. در مجموع، اتفاقات سیاسی و اقتصادی که طی یک سال و نیم گذشته رخ داد، به صعود دوباره خودروسازی ایران کمک کرد و اوضاع به شکلی پیش رفت که در حال حاضر «جاده مخصوصی‌ها» دیگر با چیزی به‌عنوان «بحران تولید» روبه‌رو نیستند. در این شرایط، آماری که انجمن بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری منتشر کرده نیز سندی است برای خروج خودروسازای ایران از بحران تولید و بازگشتش به جمع 20 خودروساز بزرگ دنیا؛ آماری که می‌گوید تولید خودرو در ایران طی سال 2014 میلادی، با رشدی 7/ 46 درصدی در مقایسه با سال 2013، به حدود یک میلیون و 100 هزار دستگاه رسیده است. با این حساب، کشورهایی مثل ایتالیا، استرالیا، اتریش و هلند تولید خودروی کمتری نسبت به ایران در سال 2014 داشته اند. همچنین به لحاظ میزان رشد تولید خودرو در سال 2014، رتبه دوم جهان به خودروسازی ایران رسیده و این نشان می‌دهد «جاده مخصوصی‌ها» سال خوشی را پشت سر گذاشته‌اند. در حالت تفکیکی، ایران از نظر تولید خودروهای سواری در رتبه 16 جهان و از نظر تولید خودروهای تجاری در رتبه نوزدهم قرار دارد و در مجموع هم هجدهم است.
هر چه هست، با در نظر گرفتن تولید حدود یک میلیون و 100 هزار دستگاه، صنعت خودرو ایران حالا باز هم خود را در جمع 20 خودروساز بزرگ دنیا (به لحاظ تیراژ) می‌بیند و اگرچه در حال حاضر رده هجدهم را در اختیار دارد، اما به اعتقاد کارشناسان، با ادامه روند فعلی می‌تواند رتبه خود را طی سال‌های آینده بهبود ببخشد. کسی چه می‌داند، شاید هم روزی برسد که صنعت خودرو ایران رتبه یازدهمی خود در دنیا، باز هم تکرار کند و حتی در جمع 10 خودروساز بزرگ جهان قرار بگیرد.

  رتبه سایر خودروسازان دنیا

اما انجمن بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری، در گزارش خود به سایر کشورهای خودروساز دنیا نیز اشاره و آماری از اوضاع تولید و فروش آنها را منتشر کرده است.
 بر این اساس، چین با تولید 23 میلیون و 722 هزار دستگاه بزرگترین خودروساز جهان در سال 2014 لقب گرفته و آمریکا با 11 میلیون و 660 هزار دستگاه در رتبه دوم است و ژاپنی‌ها نیز با 9 میلیون و 774 هزار دستگاه، در رتبه سوم ایستاده اند. آن طور که انجمن بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اعلام کرده، فنلاندی‌ها با رشد حدود 5 برابری تولید خودروی خود در سال 2014، بالاترین نرخ رشد را داشته‌اند و ایرانی‌ها هم که پشت سر آنها قرار گرفته‌اند و اسلوونی نیز با رشد 5/ 26 درصدی تولید خود در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته است. 
بر اساس گزارش منتشر شده، کل تولید خودروی جهان در سال 2014 بالغ بر 87 میلیون و 507 هزار و 27 دستگاه بوده و این نشان می‌دهد صنعت خودرو با رشدی 6/ 2 درصدی در مقایسه با سال 2013 مواجه شده است.
اما طبق آمار انجمن موردنظر، میزان فروش خودرو در جهان طی سال گذشته میلادی نیز با رشد 1/ 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2013 مواجه شده است. بر این اساس، چینی‌ها با خرید 23 میلیون و 491 هزار و 893 خودرو جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده‌اند و آمریکایی‌ها با خرید 16 میلیون و 841 هزار و 973 دستگاه خودرو در رتبه دوم و ژاپنی‌ها با خرید 5 میلیون و 562 هزار و 887 دستگاه خودرو در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. همچنین برزیل، آلمان ،هند، انگلستان،روسیه، فرانسه، کانادا، کره جنوبی و ایتالیا نیز که همه شان فروشی زیر چهار میلیون دستگاه در سال 2014 داشته‌اند، رده‌های بعدی را در اختیار دارند.
همچنین کمترین میزان فروش خودرو در سال 2014 به کشورهای آفریقایی بروندی و لیبریا و کشور آمریکای مرکزی بلیز با 400 دستگاه خودرو اختصاص یافته است.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , خودروساز , رتبه , چین , ایران , آمریکا , برترین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

گوبریاس
0

اگه با تولید هزاران آفتوبه و لگن و چپوندنشون به مردم یعنی ایران جزو بزرگترین کشورهای خودروساز جهانه من دیگه حرفی ندارم فقز قضاوت با خود شما مصرف کننده های داخلی عزیز
23:10  1393/12/20
پاسخ دادن
کاربر: reza-4WD
1

یعنی میخوای بگن ایران هم یک خودروساز بزرگ هست!!! خیلی عجیبه اینا کم نمیارن
01:19  1393/12/20
پاسخ دادن
سید.موسوی
7

جزء 20 تای اول شد خب که چی؟
آیا یه دونه از این خودروهامون رو میتونیم به یه کشور مطرح دنیا درصنعت خودرو صادر کنیم؟
آیا همزمان با تولید انبوه،کیفیت خودروهامون جزء 10 تا، یا 15 کشور برتر دنیاشد؟
اگر دهم هم باشیم باز صنعت خودرومون جای کار داره.اگر باشیم...
تا کی قراره این روند ادامه پیداکنه؟
درتولیدجزء20 تای اول شدیم،نخرید بذارید همینا رو دستشون بمونه تا یه کم بازار تکون بخوره و خودروسازان به خودشون بیان.بذارید هرچی تولید میکنن قالب کنن به عراق و آذربایجان و دو سه تا کشور همسایه دیگه.
دست دوم های 2-3 سال پیش (یابیشتر از3سال پیش) شرف دارن به خودروهای صفر الان.
اگر دولت هم بخواد که کیفیت خودروها همراه باتولید بالا بره و خصوصا اینکه قیمت ها پایین بیاد،باز هم هیچ تغییری حاصل نمیشه.
مباحث مربوط به صنعت خودرو را،سالهاست دست های پشت پرده اداره میکنن.
خداعاقبتمون رو بخیر کنه.
18:36  1393/12/16
پاسخ دادن
صمد
16

من الان 6 ساله که گاری ایرونی نخریدم فقط با اتوبوس شهری و بین شهری
رفت و آمد می کنم
حتی یه بار هم سوار ماشینهای مسافرکشی نشدم. سوار تاکسیم نشدم
چون از گاری های ایرونی متنفرم.
6 ساله پول خوبی جمع کردم تا یه ماشین توپ ژاپنی بخرم
الان تقریبا 150 تایی دارم. قراره یه تویوتا کمری صفر بخرم
از من هم به شما نصیحت تا موقعی که مثل من به کل قید لگن های داخلی
رو نزنید نمی تونید از دست این گاری ها خلاص بشید
لازم به ذکره که حتما لازم نیست 100 تومن به بالا داشته باشید.
با 80 تومن می تونی یه مگان تمیز بخری که خیلی ماشین خوبیه
البته من پول 6 سالم رو پس انداز کردم
15:01  1393/12/16
پاسخ دادن
hm_hitcher
10

كاش همه مثله شما بودن...
تقصير خود مردمه، هرچي سرشون بياد حقشونه،
تو ٢٠١٤ از بين ٧٥ ميليون نفر ايراني يه ميليون نفر ميرن و لگن ايراني ميخرن، ديگه چي ميشه گفت آخه
يه ميليون عدد كمي نيست
هر كسي ٢٠-٣٠ تومن جمع ميكنه زود ميره يه لگن ميخره
هر بلايي سر اين مردم بياد حقشونه
16:01  1393/12/16

Saeed.F.O.F
3

کیفیت و کمیت دو مقوله ی اساسی در هر زمینه و کاری می باشند.
- اگر بین کیفیت و کمیت رابطه ی مثبت برقرار شود ، محصول بهترین بازدهی
را خواهد داشت.
- اگر کیفیت فدای کمیت شود ، محصول کمترین کیفیت و بازدهی را خواهد
داشت.
- اگر کمیت فدای کیفیت شود ، بازدهی محصول عالی است اما ناشناخته
خواهد ماند. اما باز هم بهتر از این است که کیفیت فدای کمیت شود.
کشورهایی از قبیل ایران - چین - فنلاند و... کیفیت را فدای کمیت کرده اند
و به همین دلیل جایی در خودروسازی بزرگ جهانی ندارند. پس می توان
گفت که اصلا وجود ندارند.
14:51  1393/12/16
پاسخ دادن
امیر
2

کمیت مهم نیست بلکه خروجی خودروسازان کشور باید کیفیت داشته باشد.
در این لیست ایتالیا تولیدش دو پله کمتر از ایران است ولی تولیداتش فیات و
الفا رومو و لامبورگینی و.... است که در سراسر جهان مشتاق و خریدار دارد.
ولی خودروسازان ما بدلیل نداشتن محصول روز و با کیفیت در بازار بین المللی
جایی ندارند و مجبور به فروش ان در داخل هستند.!!!
12:37  1393/12/16
پاسخ دادن
کاربر: مهدی
0

وقتی انحصاری باشه باید هم تولیدشون افزایش پیدا کنه اونا که در هر صورت می فروشند ما ملت هم مجبوریم بخریم البته اگه وضع مالی کسی خوب باشه دیگه مجبور نیست ، میره خارجی شو سوار میشه
11:18  1393/12/16
پاسخ دادن
Ali
14

مگه اینایی که اینا تولید میکنن خودرو هستش!؟!
بفرمایید گاری سازان...
09:49  1393/12/16
پاسخ دادن
sam
3

ای کاش گاری بود......حداقل میدونستی چی داری سوار میشی ...صد رحمت به همون گاری....
13:42  1393/12/16

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : خرتویی جیره خور سایپا که فکر کردی همه مثل خودت خرن
عباس : از ماست که بر ماست...برا حق خودمون دو دقیقه وقت نمیزاریم حتی کمترین کار که زنگ زدن به ۱۶۲۴ صدا سیما هست انجام بدیم ...اونوقت انتظار داریم کرمان موتور به ما رحم کنه...
کرمان موتور بی تعهد : قابل توجه دوستانی که قصد ثبت نام از کرمان موتور دارند:دقت فرمایید که سرتون کلاه نره،خیلی از این پیام هایی که گذاشتند مبنی بر اینکه گفتند فردا و پس فردا بیایید برای تحویل دروغ هست و احتمالا از طرف خود شرکت باشه. شرکت هنوز تعهدات اردیبهشت رو عمل نکرده،باز هم ثبت نام جدید گذاشته،اصلا معلوم نیست کی تحویل بدند و یا حتی اصلا قصد تحویل خودرو داشته باشند یا خیر. شاید هم بعد از ماه ها بلوکه کردن پولتون ، تماس بگیرند که یا بیایید کنسل کنید و یا یک خودروی دیگر به قیمت روز خریداری کنید. گفتنی ها رو گفتم دیگه خود دانید،هیچ اعتمادی وجود نداره.
شایان بهاری : V4 تحویل ۱۳ آذر رنگ سفید هنوز فاکتور نشده
ماهان : تف به شرف نداشتت سایپا با ماشین تحویل دادنت رفتیم تو سه ماه تاخیر شاهین اتومات تحویل مهر ماه
شاهین زمستان : والا ما خودمون هم نفهمیدیم من به 96550 زنگ زدم گفت افزایش قیمت فقط به پولی که مرحله دوم میخوای بدی میخوره به اون پولی که دادی نمیخوره از اونور یه سر رفتم همون نمایندگی که قراره پلاسو تحویل بگیرم قراردادمو بگیرم ازش پرسیدم گفت به کل پول میخوره بعد که بهش گفتم 96550 اینجوری گفته اونم گفت نمیدونم باید دعوتنامه صادر بشه تا ببینیم به چه صورت میشه ولی 96550 محکم گفت که به پولی که دادین نمیخوره افزایش
علی : تاریخ واریز پول و مدل ماشین چی است
تارا V1 : تادوماه که زودتر نمیشه
ایرانی : سلام مریم خانم فروش ایران خودرو همه پیش فروشن معلوم نیست کی تحویل بدن اختلافشون هم حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ تمنه و مثلا سورن هم کمتر بخوای سود پول خودتم که حساب کنی به صرفه نیست تازه اگه برنده بشی و اگه فروش فوق العاده بود یه چیزی ولی پیش فروش نه
s3 : لطفا با روابط عمومیرصدا سیما تماس بگیرید . تعداد زیاد شه گزارش تهیه میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر تحویل 7 مهر : اگه آخرای شهریور باشی حدود 34 تومن اگه اولش باشی حدود 10 تومن بهش اضافه میشه
امیر تحویل 7 مهر : فراموشی رمز رو بزن و رمز عبور جدید بده وارد پیشخوان شو اومجا ببین
علی : چرا اشتباه راهنمایی میکنید برگه سخا داخل سایت بعد تایید پست پرینت میگیری میدی نمایندگی همین هیچ ارتباطی با راهور نداره اگر کسی تایید راهور باشه یعنی تعویض پلاک شده جدیدا دیگه نیاز به تایید پست و...نداره اونم سایت سخا مجدد پرینت رو میگیری میدی نمایندگی
امیر تحویل 7 مهر : بستگی به شهرستان و شهر محل تحویل داره اگه شهرستان های نزدیک هستید حدود دو تا سه روز اگه شهرستان های تهران هستید 1 روز
امیر تحویل 7 مهر : من 7 مهر بودم 32500 سود تاخیر خورده
امیر تحویل 7 مهر : با توجه به تولید این خودرو در ایران خودرو و بر طرف شدن مشکل اون تقریبا به موقع تحویل میشه
امیر تحویل 7 مهر : انشاالله تا هفته بعد تحویل میشه
مرتضیی : دوستان یه سوال چرا قسمت صدور اسناد ضبدر خورده و رفته رو مرحله حمل خودرو برای تحویل؟
سید : دوستان عزیز سلام.برابر اطلاعاتی که بنده دارم علت عدم فاکتور شدن برخی از شماره پذیرش ها که حتی شماره کمتری دارند این است که سایپا مجدد بین ثبتنامی های همان طرح مثلا فروش فوری مهر ماه اقدام به قرعه کشی میکند.و بر آن اساس خودروها را تحویل میدهد
محمد : سلام گلستان گنبد کاووس ، بخدا مسخرشو در آوردن پول که واریز میشه بعد یه هفته باید فاکتور بشه ، تا یه ماه نشده ماشینو باید تحویل بدن، قبلاً اینجوری بود ، ولی الان سه ماه جلوتر پول میگیرن، این دو شرکت ایران خودرو و سایپا ملت .......ن بخدا ، الان سایپا طرح پیش فروش گذاشته 235 واریز میکنی دقیق یه سال دیگه ماشینو میدن اونم با قیمت جدید که تا یه سال دیگه افزایشی هست ،