ماجرای پیکان جدید

ماجرای پیکان جدید

سال گذشته و همزمان با روند رو به بهبود تولید در شرکت‌های خودروساز، شایعه‌ای در فضای مجازی به راه افتاد که از تولید «پیکان جدید» در ایران‌خودرو حکایت می‌کرد.
از آنجا که مسوولان ایران‌خودرو هیچ واکنشی نسبت به تولید پیکان جدید نشان ندادند، این شایعه آنقدر دهان به دهان چرخید و آن چنان قوت گرفت که برخی حتی از معرفی نمایندگی‌هایی از سوی ایران‌خودرو برای پیش فروش پیکان جدید نیز خبر دادند. 
 
  آمد و رفت پیکان
اما ماجرای پیکان جدید ایران‌خودرو چیست؟ آیا واقعا گاو شیرده ایران‌خودرو قصد بازگشت به «جاده مخصوص» را دارد؟ آیا پس از فیس لیفت پژو و سمند، چشم ایرانی‌ها به فیس لیفت پیکان هم روشن خواهد شد؟ راستی اگر پیکان جدید، وجود خارجی دارد و آمدنش شایعه نیست، قیمت آن چقدر است؟
برای پاسخ به این پرسش‌ها باید به یک دهه پیش برگردیم، به بیست و پنجمین روز از اردیبهشت‌ماه 84؛ روزی که خودروسازی ایران با فرزند ارشد و سر به راهش وداع کرد. پیکان در سال 1346 و پس از عقد قرارداد میان ایران ناسیونال (ایران‌خودرو فعلی) و گروه صنعتی روتس انگلستان (شرکتی که در حال ورشکستگی بود)، وارد زندگی ایرانیان شد و نزدیک به چهار دهه میهمان «جاده مخصوص» ماند. البته پیکان در اصل متعلق به شرکت «تالبوت» از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی روتس بود و در طول حدودا 40 سالی که به تولید رسید، ایران‌خودرویی‌ها توانستند آن را در چند مدل از جمله «پیکان معمولی»، «پیکان جوانان» و «پیکان استیشن» و حتی «پیکان اتومات»، روانه بازار کنند. 
پیکان با وجود آنکه امکانات خاصی نداشت و خودرویی بسیار ساده به‌شمار می‌رفت، عجیب در دل ایرانی‌ها جا باز کرد و حتی برخی از مسوولان دولتی (در قبل و بعد از انقلاب)، از آن به‌عنوان خودرو شخصی استفاده می‌کردند. معروف است که نخست وزیر دولت قبل از انقلاب، پیکان داشته و با همین خودرو به محل کار خود می‌رفته است. در دوران بعد از انقلاب نیز می‌توان به افرادی مانند محمد ستاری‌فر، رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اشاره کرد که خودرو شخصی‌اش پیکان بود.
نگاهی به فیلم و سریال‌های پیش از انقلاب و حتی دهه 60، به خوبی مشخص می‌کند که پیکان چه جایگاهی در نزد ایرانی‌ها داشته و این خودرو چه خاطراتی را از خود به جا گذشته است. اگرچه پیکان در مقایسه با خودروهای دوران خود، محصولی معمولی و ساده به‌شمار می‌رفت، اما در ایران جایگاهی ویژه داشت و حتی برخی کارشناسان، خودروسازی کشور را مدیون آن می‌دانند.
به گفته آنها، خودروسازی ایران وامدار و مديون پيكان است و حالا هم که توفيقاتی در عرصه طراحی و ساخت خودرو به دست آمده، نمی‌توان نقش پیکان را در این اتفاقات خوب انکار کرد. به‌عبارت بهتر، کارشناسان معتقدند اگر امروز مي‌توانيم در طراحي و ساخت خودرو و قطعه‌سازی ادعايی داشته باشيم به‌خاطر آن است كه از وجود پيكان به‌عنوان پايه و اساس اين صنعت بهره برده‌ايم.
با همه کش‌و‌قوس‌هایی که بر سر تولید پیکان در ایران به‌وجود آمد، این میهمان انگلیسی سال‌ها در «جاده مخصوص» زندگی کرد و دست آخر نیز محترمانه و در شرایطی که خیلی‌ها راضی به رفتنش نبودند، راهی موزه شد. «پیکان ارابه‏‌ای بود که صنعت خودرو ایران بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌‏گر اعتلای این صنعت کشور باشد»؛ این جمله را اسحاق‌جهانگیری وزیر وقت دولت اصلاحات در اردیبهشت‌ماه 1384 روی آخرین پیکان تولیدی نوشت تا این خودرو با صندوقی پر از خاطرات برای ایرانی‌ها، با «جاده مخصوص» وداع کند.
 
  پیکان چرا رفت؟
در مورد حذف پیکان از خودروسازی ایران، روایات مختلفی وجود دارد؛ برخی می‌گویند پیکان رفت تا جا برای تندر-90 باز شود و برخی نیز تاکید می‌کنند که مصرف سوخت و آلایندگی بالا و همچنین نداشتن امکانات، دلایل اصلی رفتن پیکان محسوب می‌شوند. این وسط یک روایت دیگر نیز وجود دارد که می‌گوید یک سری حواشی و اتفاقات غیر صنعتی، حذف پیکان از خودروسازی ایران را رقم زده است. هرچه هست، پیکان با به جا گذاشتن تیراژی حدود دو میلیون و 300 هزار دستگاهی، به موزه رفت تا نظاره گر اعتلای صنعت خودرو ایران باشد و این در حالی است که برخی از کارشناسان و مسوولان پیشین و فعلی ایران‌خودرو هنوز هم از رفتن پیکان گله کرده و معتقدند تولید این خودرو باید ادامه می‌یافت.
استدلال آنها این است که با رفتن پیکان، نه تنها خودروسازی کشور سرمایه‌ای ملی را از دست داد؛ بلکه ایران‌خودرو نیز به لحاظ مالی بسیار متضرر شد؛ زیرا نه ایران‌خودرو و نه هیچ خودروسازی دیگری نتوانست جایگزین مناسبی برای پیکان بیاورد.
هر چند قرار بود تندر-90 جای پیکان را در بازار خودرو ایران بگیرد، اما آغاز تولید آن با قیمتی نزدیک به 10 میلیون تومان، از همان ابتدا نشان داد این محصول نمی‌تواند جانشین خوبی برای پیکان باشد. قیمت پیکان آنقدر برای ایرانی‌ها به‌صرفه بود که بسیاری از آنها چندان توجهی به امکانات اندکش نداشتند و شش هفت میلیون تومان می‌دانند و حتی با بی‌کولری‌اش هم می‌ساختند.
 
  آغاز پروژه پیکان جدید
اما ایران‌خودرویی‌ها ازآنجاکه می‌دانستند پیکان دیر یا زود از خط تولیدشان حذف خواهد شد، زودتر دست به کار شده و در اواخر دهه 70، پروژه طراحی و تولید پیکان جدید را کلید زدند. پروژه موردنظر «X11» نام داشت و قرار بود طی آن خودرویی جدید روی پلت‌فرم پیکان ساخته شود، خودرویی که در عین داشتن قیمتی مناسب، از امکاناتی به روز هم بهره ببرد. 
این پروژه در دوران مدیریت منوچهر غروی در ایران‌خودرو و با مسوولیت حمیدرضا کاتوزیان (نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی) آغاز می‌شود، اما آن‌طور که «کاتوزیان» در گفت‌و‌گوی چند سال پیش خود با «ایسنا»، عنوان می‌کند، با وجود به سرانجام رسیدن پروژه موردنظر در سال 81، مدیریت جدید ایران‌خودرو آن را به حالت تعلیق درمی‌آورد.
اظهارات کاتوزیان در شرایطی است که سه سال بعد از توقف پروژه پیکان جدید، ایران‌خودرویی‌ها مجبور به حذف پیکان از خطوط تولید خود می‌شوند و در مقابل، وزرات نفت تعهد می‌دهد که بابت این اتفاق، 310 میلیون دلار به حساب آبی‌های جاده‌مخصوص واریز کند. با این حال و به ادعای انجمن خودروسازان و مسوولان ایران‌خودرو، وزارت نفت تا 3سال و اندي پس از حذف پيكان از چرخه توليد، تنها 90ميليون دلار به ایران‌خودرو می‌پردازد و 220 میلیون دلار آن باقی می‌ماند.
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در همان دوران و طی گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» اعلام می‌کند که طبق توافقنامه منعقد شده ميان وزراي نفت و صنايع و معادن وقت و شركت ايران‌خودرو، باید 310ميليون دلار بابت خروج پيكان از خط توليد، به ایران‌خودرو پرداخت شود، اما با گذشت بیش از سه سال از رفتن پیکان، هنوز 220 میلیارد تومان از این پول پرداخت نشده است. هر چند مشخص نیست سرانجام این پول طی سال‌های گذشته به حساب بزرگترین خودروساز ایران واریز شده یا نه، اما به هر حال ازآنجاکه به ادعای ایران‌خودرویی‌ها، وزرات نفت تعهد مالی خود را انجام نمی‌دهد، آنها (مسوولان ایران‌خودرو) تصمیم می‌گیرند پروژه پیکان جدید را در سال 84 دوباره فعال کنند. در کنار بدعهدی وزارت نفت و عدم پرداخت 220 میلیون دلار به ایران‌خودرو، افتادن این شرکت در گرداب مالی (پس از رفتن پیکان) از یک سو، شکست پروژه L90 (پروژه‌ای که قرار بود از دل آن خودرویی ارزان قیمت بیرون بیاید)، از سویی و یکه‌تازی پراید سایپا در بازار خودروهای ارزان نیز از سویی دیگر، همه و همه آبی‌های جاده مخصوص را به فکر بازگشت پیکان می‌اندازد. از همین رو در اواخر سال 84 و تنها چند ماه پس از رفتن پیکان، پروژه X11 دوباره به راه می‌افتد تا خودروسازی ایران در آستانه بازگشت پیکان قرار گیرد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند بحران مالی که ایران‌خودرویی‌ها در اواسط دهه 80 به آن مبتلا شدند، از خروج پیکان و عدم پرداخت 310 میلیون دلار وعده داده شده از سوی وزارت نفت، سرچشمه می‌گیرد. به گفته آنها، تا سال 84 كه ايران خودرو از وجود پيكان به‌عنوان محصولي پرتيراژ و پرفروش، بهره كافي را مي‌برد، با بحران مالي مواجه نبود؛ زیرا پیکان «گاوی شیرده» به حساب می‌آمد و با وجود آن، بحران مالی اصلا معنایی برای آبی‌های جاده مخصوص نداشت.
 
  چه کسی پیکان جدید را رد کرد؟
بشنویم اما از ماجرایی که یکی از مسوولان ارشد ایران‌خودرو در مورد پروژه پیکان جدید روایت می‌کند. به گفته وی، پروژه پیکان جدید پس از ازسرگیری، سرانجام در سال 85 به نتیجه می‌رسد و حتی علیرضا طهماسبی وزیر صنایع وقت دولت نهم نیز موافقت و حمایت خود را از آن اعلام می‌کند. طهماسبی طی یکی از اظهارنظرهایش در این مورد، تاکید می‌کند که وزارت صنایع امکانات مناسب و وام خوبی را برای طراحی و تولید پیکان جدید در نظر گرفته است. 
وی این را هم گفته بود که پروژه پیکان جدید، سرمایه‌گذاری بالایی را به خود می‌بیند و پس از سه سال توقف و با انجام یکسری اصلاحات، احیا شده است.
اما بدون تردید برگ برنده ایران‌خودرویی‌ها در پروژه پیکان جدید، قیمت آن بود، چه آنکه این خودرو قرار بود قیمتی بین هشت تا 14 میلیون تومان داشته باشد. هر چند ایرانی‌ها آخرین پیکان‌های تولیدی را با قیمتی حدود هفت میلیون تومان خریده بودند، اما به گفته کارشناسان، اگر پیکان جدید با قیمتی بالاتر از اینها روانه بازار می‌شد، با توجه به تغییر ظاهر و اضافه شدن امکانات رفاهی و ایمنی به آن، باز هم مورد استقبال مشتریان قرار می‌گرفت.
اما برگردیم به روایت یکی از مسوولان ارشد ایران‌خودرو در مورد داستان پیکان جدید. وی می‌گوید: با وجود آنکه طهماسبی وزیر وقت صنایع نیز از پروژه پیکان جدید حمایت به عمل می‌آورد، اما این خودرو در نهایت مجوز ورود به خط تولید ایران‌خودرو را دریافت نمی‌کند.
 این مقام ارشد، دلیل ناکام ماندن پروژه موردنظر را مخالفت علی اکبر محرابیان، دیگر وزیر صنایع دولت نهم با تولید پیکان جدید، عنوان کرده و تاکید می‌کند:پس از آنکه محرابیان جای طهماسبی را در وزارت صنایع دولت نهم گرفت، پروژه پیکان جدید را نزد وی بردیم تا مجوز تولید آن را بگیریم، اما محرابیان از آینده پروژه اظهار نگرانی و اجازه تولید را صادر نکرد.
به گفته وی، نگرانی محرابیان از این بوده که پروژه موردنظر به اصطلاح نگیرد و مشتریان از پیکان جدید استقبال نکنند و شکستی سخت در کارنامه وزارت صنعت و خودروسازی ایران ثبت شود.
این مقام ارشد ایران‌خودرو تاکید می‌کند که در پروژه X11، چند مدل محصول روی پلت‌فرم پیکان ساخته شده و عکسی که در فضای مجازی با نام «پیکان جدید» منتشر شده نیز واقعیت دارد و یکی از آن مدل‌ها است.
گفته‌های این مقام ارشد در حالی است که ایران‌خودرویی‌ها رسما تولید پیکان جدید را مورد تایید قرار نداده و تاکید می‌کنند که قصد دارند محصولاتی به روز و مطابق با استانداردهای روز دنیا در قالب شراکت با خودروسازان معتبر جهان، بسازند.
هر چه هست، فعلا که هیچ خبری از تولید و عرضه پیکان جدید به گوش نمی‌رسد و آنچه از برنامه‌های ایران‌خودرو برمی آید، تولید محصولاتی مشترک با خودروسازانی مانند پژو و رنو است و کسی حرفی از پیکان جدید نمی‌زند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو , پیکان جدید , تولید , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

محمد
0

سلام
من قبلا یه پیکان ۷۸ داشتم الانم مدل ۸۳دارم ازهردوشون راضی ام.پیکان هنوزم طرفداراشو داره .ای کاش دوباره باهمون شکل وشمایل تولیدبشه.فقط بهش امکانات اضاف کنن خیلی خوبترمیشع،مثله شیشه بالابر برقی یا کولر.
من شیشه بالابرای فابریکی پیکانموبرقی کرده بودم دزدگیروپاورویندوزهم نصب کرده بودم ک همزمان باقفل شدن دربها شیشه بالا میرفتن.
مخصوصا اگه مثه زانتیا سیستم تنظیم ارتفاع داشته باشع عالیه❤😘
این آرزوی هرپیکان بازه💯
21:40  1400/09/05
پاسخ دادن
امیر حسین
0

سلام من پدر بزرگم پیکان داره مدل 82 سالم با آن امکانات خوبه ولی ایرانخودرو تا 30 سال دیگه هم نمی تونه بک ماشین با اون استقبال بسازه تاوقتی که طراحی یاد نگیره و بدون تقلب بکه نمی تونه اونم شاهکارش که دنا پلاس رو ساخل چن کلی تقلب داره برین سرچ کنین ببینین چه لگنی بزنید بررسی دنا پلاس توربو یدونه 32 دقیقه ای هست همچی رو توضی میده
12:06  1400/05/09
پاسخ دادن
Yasin
0

به نظر من ایران خودرو تا دو دهه دیگر نمی تواند خودروی مانند پیکان را بسازد
من الان 15سال دارم ویه پیکان فوق دارم
وپابه پای پژو وسمند می رود
19:29  1397/01/09
پاسخ دادن
مهراد1989
0

همین الان یه 82 شو دارم، بازم با همون ظاهر و امکانات بیاد یکی میگیرم! راضی ام ازششششششش
00:54  1394/01/26
پاسخ دادن
HamidReZa
0

پیکان جدید؟؟!!

اگه همون ماشین قبلی بیاد تو بازار که هیچ کسی نمیخره ..بدلیل ظاهر قدیمیش..

باید خیلی تغییرش بدن که اونم میشه یه ماشین دیگه نه پیکان :|

وسلام
19:10  1394/01/22
پاسخ دادن
nc
0

من فکر نمیکنم پیکان ..خودرویی متعلق به زمان قبل از شاه! الان درون بازار جایی بتونه پیدا کنه و حتی داشته باشه!معمولا تغییرات شرکت های داخلی خودرو ساز در حد یک نوک سوزن جابه جا کردن است چون به غیر از این نمیتونند کاری هم کنن که اگر هم تغییراتو وسیع کنند باعث خرابی و از استاندارد خارج شدن ماشین میشه! حالا با این حال چطور میشه انتظار داشت یک خودروی چهل ساله قدیمی را جوری بروز کنند ک شبیه به خودرو های 2015 امروزی یا حتی کمی قدیمی تر بشه!همین الان هم همه میبینیم پراید 405 سمند و حتی دنا ! و خیلی دیگر از خودرو های تولیدیه امروز ایرانخودرو باید از رده خارج بشه چون علاوه بر نداشتن استاندارد کیفیت خیلی پایینی دارند بطوری ک از کارخونه بیرون میان خراب و ایراد دار هستند.
15:16  1394/01/22
پاسخ دادن
sahand
3

به نظر من تولید پیکان خوبه در صورتی که اپشن های خوبی داشته باشه و البته طراحی جدید و تو دل برو داشته باشه.
13:52  1394/01/22
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
9

محصولات جدید با پژو و رنو نمونه ش میشه ال 90 که قرار بود خودروی ارزان قیمت بشه!
بنظرم اگه پیکان جدید تولید بشه خیلی هم مورد استقبال مردم قرار میگیره .
12:01  1394/01/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام دوستان بله من تحویل نود روزه بودم ولی 11 روزه تحویل گرفتم البته تغییر رنگ داده بودم مشکی آبنوس و تحویل گرفتم
امین V4lx پیش فروش تحویل ٣٠ آبان : سلام، دیروز یکی از دوستان که v4lx تحویل ٣٠ مهر بودن فاکتور شدن
رحیمی : هر کس از حق زن بچه اش میخواد دفاع کنه سه شنبه ب اسم الله
شاهین : دلت خوشه؟؟؟ما تو کار خودمون موندیم همه همین مشکلو داریم
اسی : دوستان الان برا ما که شاهین دنده ای بودیم اما زده شاهین اتومات احتمالش هست درست بشه و دنده ای بهمون تحویل بدن؟
رحیمی : من حتما میرم خواهشن هر کس میتونه بیاد
مرتضی جی ۷ : داداش شما جایی پیگیری کردی که ماشینتون شاستی شده منم مثل شما ثبت نام ۱۶ تیر ماه بودم ولی هیج خبری از شاستی شدن نیست
علی : دعوتنامه نامه آذر خبر ندارید چه موقع می آیید نگاه کنیم چقدر است
مهران : درود دوستان جوابیه شکایت به ۱۳۶برای من امروز آمد که شکایت شما رد شده یه سری ماده و قانون نوشته که با استناد به آنها شکایت شما رد شده من دوباره اعتراض روی جوابیه زدم
تارا : سلام دوستان من واریزی مرداد هستم بعد از انتخاب نمایندگی ،مراجعه کردم بهشون و دررابطه با نقص پرونده گفتن که مربوط به تکمیل پرونده هست کپی کارت ملی و شناسنامه و سخا مالک رو میخواد تا نقص برطرف بشه و فرستاد برای تهران و اینکه گفت ماشین رو کمتر از یک ماه دیگه تحویل میدن ، دیگه راست یا دروغشو خدا میدونه…
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام پرداخت کنین بهتره تحویل بهمن هم 404 میخوره . ممکنه برات افزایش قیمت بخوره تو دعوتنامه بعدی .
محمدعلی : سلام احتمال داره اول دی فاکتوربشه
دنا پلاس توربو اتوماتیک : سلام ، من موعد تحویلم 7 مهر بوده 27 آبان هم فاکتور شده 30 ام تخصیص پلاک شده چند روز طول می‌کشد تحویل بدهند الان تو مرحله صدور اسناد است در ضمن دنا پلاس توربو اتوماتیک میباشد ، فروش فوری
حسین : سلام ، من موعد تحویلم 7 مهر بوده 27 آبان هم فاکتور شده 30 ام تخصیص پلاک شده چند روز طول می‌کشد تحویل بدهند الان تو مرحله صدور اسناد است
سیمین : کسی هم‌نگفت 207 بنزه حالا تو از پیام من اینو میفهمی مشکل از خودته
سیمین : منظورم اینه همه اینو میدونیم جناب اما ناچاریم چون گزینه ی دیگه ای نداریم خودمون عقلمون میرسه مزدا بهتر از 207 هست. شما که نسخه میپیچی ثبت نام نکن چرا ثبت نام میکنی؟
مریم : من پیش فروش هایماs5تحویل اسفند به نظرتون قیمت این ماه تغییر نکرده تا دعوت نامه بیاد افزایش میخوره
سایناتک آذر : من28آبان فاکتورهنوزپلاک نشدم
پانوراما ارتقا دستی : با خطی که ثبت نام کردین. زنگ بزنین پشتیبانی فروش ایران‌خودرو معطلی زیادی هم نداره
Arizo6 : مجوز خروج خورده؟