چینی‌ها می‌مانند یا می‌روند؟

چینی‌ها می‌مانند یا می‌روند؟

پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5، خودروسازان چینی در بازار ایران باقی مانده یا می‌روند؟ کارشناسان معتقدند پاسخ این پرسش بستگی به عملکرد این شرکت‌ها در شرایط پسا تحریم دارد.
تا چند سال پیش اقبال چندانی نسبت به خودروهای چینی در بازار ایران وجود نداشت با این حال در سال‌های 1391 و 1392 تشدید تحریم‌ها و خروج برخی خودروسازان خارجی از ایران باعث شد تا خودروسازان چینی از خلأ ایجاد شده برای افزایش حضور خود استفاده کنند.
البته گذشته از شرایط تحریم، به‌ روز بودن ظاهر خودروهای چینی آن هم در شرایطی که دو خودروساز بزرگ داخلی همچنان به تولید خودروهای قدیمی و بعضا از رده خارج شده ادامه می‌دهند، نقش قابل توجهی در جذب مصرف‌کنندگان ایرانی به خودروهای چینی داشته است.
اقبال ایجاد شده به خودروهای چینی در دو - سه سال اخیر باعث شده واردکنندگان خودرو نیز دست به کار شوند؛ به‌گونه‌ای در این مدت واردات چند برند خودرویی چینی نیز آغاز شده و گسترش یافته است.
در این شرایط کارشناسان معتقدند که اگرچه خودروهای چینی مونتاژی در ایران از نظر ظاهری به‌روز هستند اما از نظر کیفی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. بنابراین در صورت دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای و سرمایه‌گذاری خودروسازان بزرگ خارجی در ایران، فضا برای فعالیت خودروسازان چینی محدود خواهد شد.
به گفته کارشناسان در شرایط رقابتی پسا تحریم خودروسازانی موفق به جلب نظر مصرف‌کنندگان ایرانی خواهند شد که دو اولویت تولید خودروهای جدید با کیفیت و قیمت مناسب را مدنظر قرار دهند.
در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید در صورت حضور خودروسازان بزرگ جهانی در ایران خودروسازان چینی باید در راستای کاهش قیمت و همچنین ارتقای کیفیت محصولات خود حرکت کنند.
امرالله امینی با بیان اینکه خودروهای چینی در حال تولید در کشور از دو جنبه به‌روز بودن ظاهر خودرو و قیمت، تا حدی نیازهای مصرف‌کنندگان را برآورده می‌کنند، خاطرنشان می‌کند با این حال با ورود خودروسازان جهانی، تولید خودروهای جدید با قیمت مناسب در کشور آغاز شده و چینی‌ها این مزیت رقابتی را تا حد زیادی از دست خواهند داد.
به گفته وی خودروسازان چینی در صنعت خودروی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ادامه حضور آنها در صورت تولید خودروهای با کیفیت، برای رقابتی‌تر شدن بازار از جمله در رقابت با خودروسازان اروپایی، مفید خواهد بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که با حضور خودروسازان جهانی در ایران صنعت خودرو به سمت رقابتی شدن حرکت خواهد کرد و در یک بازار رقابتی خودروسازی برنده خواهد بود که محصولاتش را در راستای نیاز و انتخاب مشتریان، تولید کند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , توافق , هسته ای , 5+1 , ایران , چین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

10 نظر

مرتضي
0

بعد از سالها ماشین ایرانی ..اغلب داخلی ها را داشتم...یک ماشین جیلی اتومات خریدم.درسته که به اروپایی و کره و ژاپن نمیرسه ولی به ده تا ماشین ایرانی میارزه...اگه همین چینی ها نبودند الان سمند 70 میلیون بود.بخاطر همین رغیب چینی است که ایران خودرو و سایپا کمی به خودشان اومدن...البته خواهشا یک عده تازه به دوران رسیده نیان جواب بدهند که مثلا خودروی لوکس سوار نشدی و بیان ماشینهای اروپایی را به رخ ما بکشند...فقط مقایسه با هم رده قیمتی خودش بکنند.در حالی که یک ال نود اتومات شده 55 میلیون یا 206اتومات 50 میلیون...جیلی اتومات 80 میلیون عالیست
00:45  1394/05/05
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: navid noktehsanj
5

نه نرن
چ.ن خیابونای ایران با چینیا عوض شد بالاخره بعد 10.15 سال ماشینای لوکس دیدم.چین نبود ما میمردیم.حاظرم خر بفروشم چینی بخرم به ایران خودرو دس نزنم
23:01  1394/02/16
گزارش
پاسخ دادن
پژمان
9

خوروهای چینی کجا بروند ؟ چرا بروند ؟ در شرایطی که ایران خودرو پژو 405 با پلت فرم قدیمی و 40 سال پیش را با قیمت 27 میلیون تومان و سایپا پرایدی که سالها از رده خارج شده است را با قیمت 20 میلیون تومان میفروشند بدون اینکه ذره ای کیفیتشان افزایش داشته باشد چرا چینی ها باید بروند ؟ باور کنید اگر همین لیفان یا ام وی ام رو به سایپا یا ایران خودرو میدادن تا تولید بشه کمتر از 70 یا 80 میلیون به این ملت نمیفروختند . چین ابرقدرتیست در صنعت تا جایی که حتی به آمریکا هم خودرو صادر میکند ولی در ایران با توجه به نوع حکومت انحصاری در خودرو چینی ها هم دارن خوب سود میبرن ولی باز هم حضورشون بهتر از عدم حضورشون هست . ببینید چقدر از ام وی ام 315 یا لیفان 620 به خاطر طراحی به روزش استقبال شده . خوب اگر اینها نبودن تقاضا به سمت محصولات ایران خودرو و سایپا میرفت و صد در صد قیمتها رو بیشتر افزایش میدادن پس بهتره اینطور آرزو کنیم : چینی ها ماشینهای با کیفیتشون را با قیمت مناسب بیارن.
هینودای با قیمت واقعی خودروهاشون رو بفروشه ماشینهای به روز اروپایی با قیمت مناسب وارد شه که هیچکدام اتفاق نمیفته
09:42  1394/02/16
گزارش
پاسخ دادن
ali
7

بودن یا نبودن هر تولید کننده ای رو فقط مصرف کننده تعیین میکنه و بس. متاسفانه توی ایران ملت یکم زیادی قانعن. همیشه ترس از بدتر شدن شرایط دارن و به همین خاطر بد رو ترجیح میدن در صورتی که واقعا مشتری پادشاس و میتونه بقا یا فنای یه کمپانی رو تعیین کنه البته خوب با اتحاد . . .
دلال و دزد همیشه وجود دارن ولی بازم حرف آخرو مصرف کننده میزنه . . .
21:03  1394/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Bugatti
2

خدا کنه چینی ها از ایران برن
ولی برای بقا در ایرا بایت کیفیت رو بالا ببرن و قیمت رو هم کاهش بدن
18:58  1394/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مهربد
1

به جای این سرنوشته ( تیتر ) شایسته است بگوییم : آیا تفکر مدیران در شرایط پسا تحریم با منافعشان همخوانی خواهد داشت ؟
چین بزودی به شمارگان ( تیراژ ) 200000000 خواهد رسید . آیا چیدمان نوع خودرو این شمارگان با بازار خودرو ما همسان است ؟
13:19  1394/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نریمان
6

به نظر من خیلی خوش خیالی هست که با رفع تحریم ها ، ارزش پول ملی افزایش پیدا کنه ، برای افزایش ارزش پول ملی ، نیاز به سرمایه گذاری و رونق اقتصادی و ثبات افتصادی حداقل طی ۴ سال آتی میباشد ، در اینصورت ارزش پول ملی در همین حد حفظ شده و شاید اندکی کاهش یابد ، از طرفی کوچکترین و ارزانترین خودروی اروپایی و آمریکایی ۱۰۰۰۰ دلار قیمت دارد که با درنظرگرفتن عوارض گمرک ، ارزش افزوده ، اسقاط خودرو ، هزینه شهرداری و مالیات و پلاک ، همین ماشین کوچکتر از ۲۰۶ میشود :
۶۸ تا ۷۰ میلیون تومان ،
خوب به نظرتان ماشینهای به نسبت ارزان چینی از بازار حذف میشوند؟

بنده اصلا چنین اعتقادی ندارم و بلکه اعتقاد دارم که عرصه بر جولان دلالان کره ای تنگ خواهد شد و باعث ترکیدن حباب قیمت این خودروها میشود که در حال حاضر با انحصار ۷۰ درصد واردات خودرو ، روی هر ماشین کره ای بیش از ۳۰ درصد سود خالص میبرند .
مثلا :
فورد فوکوس : ۲۲۰۰۰ دلار - قیمت با ۱۰ درصد سود ۱۱۶ میلیون
الانترا : ۱۸۰۰۰ دلار - قیمت حال حاضر ۱۲۸ میلیون

مسلما برای بقا ، الانترا باید بشود ۱۰۰ میلیون .
12:57  1394/02/15
گزارش
پاسخ دادن
hasan
0

اقا نریمان شما میدونید چطور میشه ماشین وارد کرد؟
14:12  1394/02/15

گزارش
کاربر: ژاوی هرناندز
0

ممنون از اطلاعات مفیدتون
22:13  1394/02/15

گزارش
بهزاد
6

تنها در يك صورت خودروهاي چيني از بازار ايران خواهند رفت ، ورود خودروهاي اروپايي و امريكايي به ايران با قيمتي برابر يا حداقل 10 درصد بالاتر از قيمت خودروي چيني . در غير اينصورت آنها همچنان در بازار ايران و در كنار خودرو سازهاي داخلي و واردكنندگان خودروهاي خارجي باقي خواهند ماند . و اين جابجايي نيز زودتر از 5 سال اتفاق نخواهد افتاد .
09:43  1394/02/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهزاد : سلام شما شاهین جی بوده یا جی ال که فاکتور شدین لطفا جواب بدین
تارا V4 : سلام اون آقایی که گفتن من قبلا v4 داشتم و هی رفتم نمایندگی، میشه بگید مدل چه سالی بود و چه ایراداتی داشت؟ ممنپن
تارا۳۰مهر : سلام دوستان پیش فروش ۱۶مهرفاکتورشده ۱۶مهرپلاکم شده الان ۹روزه حمل خودروتیک نمیخوره کی میفرستن خسته شدم انشاالله این هفته هفته ای خوب باشه وخبرای خوش بیاد
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : سلام داداش من ۴روزه تبدیل زدم ولی فقط چراغ فاکتور روشن شده نه پلاک شده نه شماره شاسی تخصص شده حتی برام هیچ پیامی هم نیامده برا شما زمان فاکتور و پلاک شدن پیام اومده بود؟
اهورا : سلام طهورا جان بسلامتی ذوقشو بزنی. فقط شما شاهین جی فاکتور شدین یا جی ال
V4ابان ۲۶ : مبارک باشه مرسی که حال و هوامونو عوض کردی حرفات حقه در این زمانه هر چیزیو به دست اوردیم یا داریم باید محکم نگه داریم تا از دست ندیم
سید امین : بنده خدا ها یه مدت نخرید از این شرکت های در پیتی تا حساب کار دستشون بیاد هم ماشین رو بعد حداقل ۶ ماه تاخیر تحویل میدن هم سود تاخیر نمیدن ، از خیلی ها هم شنیدم ماشینشون بعد یک سال هنوز تحویل نگرفتن، فعلا نخرید تا بفهمند تعهد به قرارداد باید داشته باشن
.. : تو این شرایط بد اقتصادی و تحریم های چند جانبه تارا حکم بنز SLS داره و با اینکه کیفیت تولید پایین هست ولی باید به ایران خودرو احسنت گفت که توقف تولید ندارن وگرنه دستمونو تو حنا میبود خوش باشید دوستان و اینو میدونم بنده از فردا تو صف نمایندگی هستم برای رفع ایرادات چون قبلا هم v4داشتم اذیتم کرد ولی چاره ای نداریم باید تحمل کرد
شاهین جی : سلام ببخشید شاهین جی فاکتور شدید
شاهین : منم شهریوریم هیچ پیامی نیومده برام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل اذر ماه : دوستان سلام دعوت نامه بیش فروش اذر ماه صادر شده یا خیر
کوییک آر اس : دوست عزیز دقیق مشخص نیست بستگی به روند تولیدشون داره ولی خب به احتمال زیاد اوایل زمستان بهتون تحویل بدن
سید ابی : احتمالا اوایل آذر فاکتور میشی ، یک ماه تاخیر داره تحویل فوری
ساینا تک 5تیر ماه تکمیل وجه : درود باید 1404.05.05 ماشین رو بهم تحویل می دادن ولی حتی تا به امروز فاکتور هم نشده پیش فروش بهمن بنظرتون کی فاکتور می کنن خسته شدیم به مولا
علی : عزیز چکار کنیم زورمون بهشون نمیرسه واسه من تو تیر ماه که گرون شد 60 میلیون اضاف دادم که قرض کردم واسه شما هم انشالله گرون نمیشه وقبل گرون شدن بهت تحویل میدن
مجتبی تحویل 7 آبان : دوستان ، اماده برای صدور فاکتور تیک خورده. دیروز الان روی فاکتور شده داره میچرخه این امکانش هست زودتر فاکتور بشه یا برای همه میاد روی فاکتور شده میچرخه تا چند ماه بعد تیک میخوره؟
207 پانا اتومات پیش فروش تحویل دی : دوستان الان تا چه تاریخی دعوت نامه اومده ممنون میشم اطلاع بدید
ایمان : واسه شما که دلالی مگه فرقی هم میکنه ؟؟؟
پوریا دی : بنظرت به دی افزایش قیمت میخوره؟
رنجبر : تروخدا یکی این سوالو جواب بده الان برای من ک چراغ حمل روشن نشده،امکان تحویل ححضوری داره؟با کجا باید تماس بگیرم میخوام برم مشهد