قطعه سازان:اگر پول دارید،طلب ما را بدهید/مشتریان: هزینه باشگاهداری را روی قیمت خودرو نکشید

هزینه باشگاهداری را روی قیمت خودرو نکشید

اگر ایران خودرو و سایپا برنده مزایده موردنظر شوند، این اتفاق احتمالا  با واکنش‌هایی منفی از سوی فعالان صنعت خودرو، سهامداران و مشتریان روبرو خواهد شد. 
به نظر می‌رسد بیشتر این انتقادها، حول محور مشکلات نقدینگی خودروسازان و همچنین قصد و انگیزه آنها برای افزایش قیمت محصولات شان، باشد، چه آنکه ایران خودرو و سایپا همواره از بی‌پولی می‌نالند و به دنبال بالا بردن قیمت محصولات شان هستند. 
 
"شاکی اول؛ مشتریان 
بدون تردید اولین کسانی که از خرید سهام سرخابی‌ها توسط خودروسازان شاکی خواهند شد، مشتریان هستند، مشتریانی که بارها طعم تلخ افزایش قیمت خودروهای داخلی را به بهانه کمبود منابع مالی شرکت‌های خودروساز کشور چشیده اند. اگر نگاهی به اظهارات دو سه سال گذشته مسوولان صنعت خودرو کشور بیندازیم، متوجه خواهیم شد که آنها همواره حرف از مشکلات مالی و کمبود نقدینگی زده و به این واسطه حتی گاهی مجوز افزایش قیمت محصولات خود را نیز گرفته‌اند.    
حالا برای مشتریان جای سوال است که اگر خودروسازان بی‌پول بوده و با مشکلات نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند، پس چرا هر کدام از آنها حاضر شده‌اند 290 میلیارد تومان بابت خرید سهام استقلال و پرسپولیس پول بدهند. مشتریان قطعا این را هم خواهند پرسید که خودروسازان چرا به جای خرید سهام سرخابی‌ها و باشگاهداری، پول شان را صرف تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت و پایین آوردن هزینه‌های تولید نمی‌کنند. 
انتقاد مشتریان از خودروسازها اما زمانی به اوج خود خواهد رسید که آنها بخواهند قیمت محصولات خود را افزایش دهند و شورای رقابت (مسوول قیمتگذاری خوردوهای داخلی) با این موضوع موافقت کند. 
 
قطعا اگر خودروسازان بخواهند قیمت محصولات خود را در این شرایط  افزایش دهند، مشتریان شاکی خواهند شد که چرا ایران خودرو و سایپا سرمایه خود را صرف خرید سهام تیم های فوتبال کرده اند و از آن سو به دنبال گران کردن خودرو هستند. 
به عبارت بهتر، مشتریان حالا نگران این هستند که نکند خودروسازان هزینه خرید سهام سرخابی ها و اداره آنها روی قیمت محصولات شان سرشکن کرده و این اتفاق به افزایش چند باره قیمت بیانجامد.   
 
"قطعه سازان؛ شاکی دوم 
دیگر منتقد خودروسازان بابت خرید سهام سرخابی‌ها، شرکت های قطعه ساز کشور هستند، همان ها که چهار هزار و 500 میلیارد تومان از خودروسازها طلبکارند و بنابراین ریخت و پاش هایی از این دست را برنمی تابند. قطعه سازان البته از همین حالا ساز مخالفت با خرید سهام استقلال و پرسپولیس را کوک کرده و راضی به این اتفاق نیستند. 
همین چند روز پیش بود که دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی از خرید سهام سرخابی‌ها توسط خودروسازان انتقاد و تاکید کرد: "اگر این اتفاق رخ بدهد، قطعه سازها از دست خودروسازان دلگیر خواهند شد." حرف قطعه سازان این است که اگر خودروسازان نقدینگی دارند، باید به جای اقداماتی مانند خرید سهام باشگاه ها، طلب آنها (شرکت های قطعه ساز) را بدهند. 
به اعتقاد قطعه سازان، بسیاری از واحدهای تولید قطعه کشور به دلیل بی پولی و عدم دریافت مطالبات شان از خودروسازها، تعطیل و یا تغییر کاربری داده اند و این خطر سایر قطعه سازها را نیز تهدید می کند، بنابراین روا نیست خودروسازها پول خود را صرف خرید سهام استقلال و پرسپولیس کنند. 
 
"سهامداران؛ شاکی سوم 
اما دیگر منتقد و شاکی احتمالی خرید سهام سرخابی ها توسط خودروسازان، سهامداران آنها هستند، سهامدارانی که طی چند سال گذشته با بی‌پولی خودروسازان ساخته و گاهی حتی از دریافت سود سهام خود نیز محروم شده اند.  
برای سهامداران جای سوال دارد که خودروسازان چرا به جای افزایش سرمایه و سوددهی، به سراغ خرید سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رفته اند و در اولین قدم، 290 میلیارد تومان برای این کار کنار گذاشته اند. 
بر کسی پوشیده نیست که اداره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، هزینه گزافی می طلبد و در شرایط فعلی که خودروسازان تحت فشار مالی و نقدینگی قرار دارند (به گفته خودشان)، بعید است سهامداران به اضافه شدن هزینه‌ها در پی خرید سهام سرخابی‌ها، راضی باشند.  

منبع

خبرنگاران

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , شاکی , مشتری , سهامدار , قطعه ساز , استقلال , پیروزی , مزایده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

mahdi
0

متنفرم ازین کشور که فقط تو تلوزیون اوضاش خوبه!!!!!!!!!!!!
14:52  1395/07/05
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
3

گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست !!!
مشتری شاکی ، قطعه ساز شاکی،سهامدار شاکی،خودروساز شاکی، این وسط باید یکی پولارو به جیب زده باشه که بقیه شاکی باشن یا نه ؟!!
امان از دست های پشت پرده !!!!
10:29  1394/02/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
عارف : واقعا مرسی که اسباب شادی ما رو فراهم میکنی😅😅😅😅😅😂😂😂
رضا : امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چه ارتباطی به وزارت صمت و اَبَر کمپانی سایپا داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟
افسانه : مهلت تحویل 30روزه بوده از نوع فوری بوده یا پیش فروش
علیرضا : سلام بله واریزی 13 آبان 90 روزه بودم 24 فاکتور شد26 پلاک 30 صدور اسناد الان هم روی حمل میچرخه
مهدی : امیر اگر 170 پیش داده باشی حدودی باید 205 دیگه جور کنی
Sajjad : اونایی که فاکتور میشید شماره پذیرش رو هم بزارید
ساناز : برا منم نیومده شما پرداختی اولتون چند بود؟
حامد ساینا : سلام من پذیرش مهرماهم کسی خبر داره که می تونم از طریق نمایندگی آپشن مانند مانیتور به ماشین اضافه کنم؟ یا نه
مهسا X33 اتومات : سلام دوستان. ایکس 33 اتومات تا چه تاریخی تحویل دادند؟ آیا کسی تاریخ سیستمی شهریور ماه تحویل گرفته؟
رسول : سلام لطفاشماره پذیرش بزارید