یک خودرو نو عملکرد خوب و مطلوبی دارد، اما به محض اینکه کمی از عمر آن میگذرد، متوجه تغییراتی میشوید و به طور حتم علتش موتور خودرو است.
نکته اول
پیش از هر چیز برای جلوگیری از ورود کثیفی و آشغال به موتور، مطمئن شوید که باک همیشه تا نصف پر باشد.
نکته دوم
اطمینان حاصل کنید هوای کافی به موتور میرسد (اگر با سیستم توربو آشنایی کاملی ندارید از آن استفاده نکنید). فیلتر هوا در موتورهای کوچک (ارهبرقی، چمنزن و غیره) کاربردی ندارد، اما وقتی صحبت ازجریان هوا به میان میآید ، فیلتر هوا در مورد موتورهای بزرگتر (اتومبیل و موتورسیکلت) یک الزام محسوب میشود.
نکته سوم
روغن موتور را چک کنید. مخزن روغن همیشه باید پر باشد ، حتی روغن کثیف بهتر از روغن کم است. هرگز خودرو خود را با روغن کم حرکت ندهید. اگر موتور بیش از اندازه روغن کم کرده است تا پیش از تعویض روغن آن را روشن نکنید.
نکته چهارم
شمعها را تعویض کنید. شمعها همواره باید سالم و تمیز باشند، چرا که به روشن شدن سریع موتور و مصرف بهینه سوخت کمک میکنند. وجود شمعهای کثیف باعث مصرف بنزین بیشتری میشود و استارت زدن را هم دشوار میکند.
نکته پنجم
هرگز از موتور بیش از اندازه کار نکشید. بگذارید موتور در وضعیت مطلوب کار کند. هرچه کارکرد موتور سختتر باشد شما بیشتر به یک موتور جدید نیاز پیدا میکنید.
نکته ششم
اجازه ندهید موتور داغ کند. اگر موتور بیش از حد داغ کرده است سیستم خنک کننده را چک کنید و مطمئن شوید که درست کار میکند. گاهی لازم است تا خنک شدن هوای روز صبر کنید و سپس خودرو را روشن نمایید. بعضی موتورها در اوج گرمای روز طاقت نمیآورند و دمای عصر برایشان مناسبتر است.