تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

دستگاه K&C که در انحصار کمپانی "مورز مژرمنت" (Morse Measurements) قرار دارد، در واقع ابزاری برای تست عملکرد یا هندلینگ خودرو به صورت درجا است. نام K&C در حقیقت از سرواژه کلمات "Kinematics" و "Compliance" به ترتیب به معنای "حرکت شناسی" و "سازگاری" گرفته شده است. این ابزار، به قدری پیشرفته طراحی شده است که می تواند الگوهای حرکتی خودرو در حین رانندگی و نیز بازخورد سیستم تعلیق را به دقت در حالت سکون شبیه سازی و آنالیز کند.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

این ابزار 3 میلیون دلاری که تصویر آن را در بالا مشاهده می کنید، از 6 بخش عمده تشکیل شده است و نقش هر بخش، کنترل و اندازه گیری معیار مشخصی از عملکرد خودرو است. بدین صورت که سنسورها و واحدهای به کار رفته در قسمت های مختلف این دستگاه که به خودرو متصل هستند، با اعمال نیرو به نواحی مختلف، چگونگی گردش چرخ ها، عملکرد ترمزها، و نحوه شتاب گیری خودرو را مورد بررسی قرار می دهند. وظایف هر بخش از این دستگاه، در زیر آورده شده است:

  1. سنسورهای مانیتورینگ چرخ های جلو در طی تست
  2. لرزاننده های الکتریکی جهت لرزاندن خودرو در جهت های مختلف
  3. ربات هوشمند کنترل کننده فرمان جهت ثبت گشتاورهای حاصل از فرمان دهی
  4. پدهای تعبیه شده در زیر چرخ جهت شبیه سازی عملکرد سیستم تعلیق
  5. تنسومتر (دستگاه سنجش تنش) جهت اندازه گیری زاویه فرمان، زاویه چرخ، و زاویه کمک فنر
  6. پد زبر جهت جلوگیری از لغزش در هنگام اعمال نیرو به تایرها

گفتنی است، خودرو در حین انجام تست، محکم سرجای خود نگه داشته می شود و دستگاه از ناحیه شماره 2 با بالا و پایین کردن آن سعی می کند تا بهترین شرایط دینامیکی شبیه سازی حرکت خودرو در سطح جاده را فراهم کند. هر تایر بر روی پدهایی قرار داده شده است که می توان نیرو را در جهت های مختلف به آن وارد کرد. یک روبات نیز که در پشت فرمان خودرو جاسازی شده  است، در تلاش است تا گشتاور فرمان را اندازه گیری کند. سیم های متصل به دستگاه سنجش تنش که توسط قطعات ثابتی روی توپی هر رینگ ثابت شده اند، به سنسورهایی اتصال داده شده اند که می توانند زاویه فرمان، زاویه چرخ، و زاویه کمک فنر را اندازه گیری کنند.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

هوشمندی این ابزار به قدری بالاست که وقتی همه اتصالات و سنسورها به خودرو وصل شده باشند، تنها با یک کلیک در کامپیوتر می توان به انبوهی از اطلاعات مفید راجع به عملکرد یا هندلینگ خودرو دست پیدا کرد. در تصویر زیر، نمونه ای از گزارش هندلینگ خودرو که توسط دستگاه K&C تهیه شده است را مشاهده می کنید. استفاده از ایده کلیک برای گرفتن یک خروجی جامع، حاصل تلاش های "باب سیمونز" (Bob Simons) صاحب کمپانی "مورز مژرمنت" است.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

اگرچه تست های K&C به ازای هر ساعت کار، چیزی در حدود 800 دلار هزینه بر می دارد، اما این دستگاه در حقیقت یک ابزار قدرتمند برای رفع خلاء بین طراح و راننده به شمار می رود، و قبل از تولید انبوه یک خودرو، به راحتی می توان عیوب احتمالی در آینده را از پیش برطرف کرد. بنا به گفته "سیمونز"، سیستم تعلیق در حال لغزش، آثار نامطلوبی بر روی راننده دارد و زمانی که یک ماشین مسابقه، تحت آزمایش با این ابزار هوشمند قرار می گیرد، این دستگاه نقطه  ضعف های این خودرو، مثلاً شکستگی بخشی از شاسی در حین مسابقه، را گزارش می کند. حال، مهندسان طراح با در دست داشتن چنین اطلاعات سودمندی می توانند به رفع مشکلات این چنینی در خودرو بپردازند.

این مقاله به سفارش سایت یک پزشک و توسط سایت 1Car آماده شده است.


منبع

Caranddriver

برچسب : دستگاه K C , فن‎آوری , تکنولوژی , فناوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محسن نجفی
0

کلمات "Kinematics" و "Compliance" به ترتیب به معنای "حرکت شناسی" و "سازگاری"
----------------------------------------------------------------------------------------------------
این دو کلمه در اینجا برمیگرده به "هندسه سیستم تعلیق (طول و محل قرارگیری و زاویه های اجزا)" و "ضرایب سختی یا فنریت اجزای سیستم تعلیق"، عباراتی که شما استفاده کردید مفهوم صحیح رو نمیرسونه

با تشکر از سایت خوبتون
م. نجفی کارشناس ارشد مهندسی خودرو از دانشگاه علم و صنعت
20:16  1394/07/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مملی شاهین جی : من ۱۴اذر تکمیل وجع کردیم
J7 ثبت نام فروردین ۱۴۰۴ : سلام دوست عزیز بنده از ثبت نامی های صلحنامه در فروردین ۱۴۰۴ هستم و قرار بود تیر ماه تحویل بدهند . ماشین من سفید رنگ و ۲۱ مرداد شاسی شده البته روی سایت ثبت شکایت کردم و شاید برای همین زودتر فاکتور شده . سئوالی داشتید در خدمتم .
مهدی X5 مشکی دی ماه ۴۰۳ : شمام فاکتور شدین یا نه!؟
شیما : منم همینم خبری نیست چندبار نمایندگی تماس گرفتم گفتم این هفته باید پیامک بیاد اما دروغ میگن قبل ما هم هنوز نگرفته
محمد ج : و البته شرکت لیزینگ خودش که با نرخ بازار، تحویل فوری و اقساطی میده
مهدی x5 : مبارکه انشالله به خوشی
مهدی x5 : مبارکه انشالله به خوشی
مهدی x5 : سلام شماره قرداد 20244405 دیماه 1403
تارا اتومات 30 روزه : 1 مرداد تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده ،زنگ زندم میگه فاکتور اخر ماه میشه.حتما تعزیرات شکایت کنید اینا ماشین بده نیستن
مبلغ پرداختی : دوستان برای تکمیل وجه GL چقدر باید پرداخت کنم؟ آذر ۲۹۶ دادم خواهشا جواب بدید میخوام طلا بفروشم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 31مرداد : سلام سایپا هم ماشین تحویل نداده الان همسایه ما 3ماه ارچز موعد تحویل ساینا فروش فوری گذشته آقا اینا یه مشکلی خوردن چون من ماشین زیاد دور وری هام در آوردن قبل موعد تحویل میدادن
غلامعلی : سلام داداش خوبی شما که فاکتور شدی برو قسمت کاستومرت بعد برو قسمت فاکتورت گزینه آخر ببین مصوبه شورای رقابت چقدر برات زده چقدر برات برگشت می خوره رنگش قرمزه نگاه کن یه خبر به من بده
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : خطاب به پناه و6دنده 31مرداد آلومینیوم ردیف قرارداد 15285463
امیر ارسلان : یدفه خواهید دید قیمت خودرو یه شبه صد میلیون کشید روش قبلا هم از این جور چیزها شده است....
ساینا دوگانه سوز 1404 : ارزش واقعی ساینا دوگانه سوز با توجه به قیمت و ارزش و برابری ان با ارزو دلار و سکه بیش از 720میلیون تومان براورد شده است
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : از دیروز بعدازظهر رفت رو اسناد داره میچرخه
ساینا اس با مدل1404 : ارزش واقعی ساینا اس تک سوز با این ارزو دلار و سکه بیش از 650میلیون تومان میباشد
سربه سر بی دردسر : قیمت خودروها با دلار 50الی 60تومانی محاسبه میشه در ماههای اتی قیمتها شدیدا افزایشی هست فروختی باختی سرت کلاه رفته........برو خیلی زودتر بخر.....
محمد کوییک اس : سلام کوییک اس سخا22 تیر هنوزم فاکتور نشده هنوززززز
ساینا اس1404 : افزایش شدید قیمت خودرو در راه است از ماه اتی قیمتها به شدت افزایشی خواهد بود