خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
هزینه میلیاردی خرید خودروی لوکس در ایران
1394/04/02
09:34
هزینه میلیاردی خرید خودروی لوکس در ایران
وقتی هدفمندی یارانهها در فاز اول و در دولت نهم اجرایی شد، دولت وقت مدعی بود که با چنین تدبیری فاصله طبقاتی کاهش یافته است. جالب است که در بدترین دوره از ضریب اطمینان آمارهای رسمی، تقریبا این آمار ادعای دولت را اثبات میکرد اما وارد دنیای واقعی که میشدی واقعیتها در کسوت دیگری خودنمایی میکرد.
به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند در ادامه آورده است: نوع معیشت مرفهین و دهکهای پایین جامعه نشان میداد که خبری از حرکت بهسوی عدالت اجتماعی نیست و نهتنها اختلاف فقیر و غنی کمتر نشده بلکه شدت هم گرفته است. یکی از مظاهر شدت گرفتن شکاف طبقاتی هم در کف خیابانها به سادگی قابل رؤیت بود، زمانی خودروهای لوکس پدیدهای نادر در شهرها بود اما رفتهرفته نهتنها تعداد این خودروها بیشتر شد بلکه قیمتهای آن هم بهشدت افزایش یافت و رقمها از مرز میلیارد گذشت. جالبتر اینکه همین گروه مرفه مسابقه رکوردزنی هم برگزار کردند یعنی دیگر رقابت بر سر تعداد واردات نبود بلکه مسابقه قیمتشکنی در رقمهای نجومی آغاز شد.
کار به جایی رسیده بود که مجوز واردات خودرو بهعنوان جایزه به قهرمانهای ملی داده میشد. آنها هم یا خود دست به واردات میزدند یا تنها مجوز خود را به فروش میرساندند. نتیجه اینکه بازار دلالی خودروهای لوکس بهشدت رونق گرفت و رقمهایی که در این بازار جابهجا میشد سر به فلک میگذاشت. اوج این شرایط حیرتآور هم در فاصله سالهای 88 تا 91 بود؛ سالهایی که حتی ایرانیهایی که سری به خانه میزدند، خودروهایی را در خیابان میدیدند که در ینگه دنیا تازه رونمایی شده و تعدادشان انگشتشمار بود.
88، سال داغ واردات خودروهای لوکس
آمار و ارقام میگوید داغترین سال برای واردات خودرو سال 88 بوده است. در این سال 31 هزار و 312 خودروی لوکس مجوز ورود به کشور گرفت. سال بعد هم این رقم کاهش یافت و به بیش از 21 هزار دستگاه رسید. در ادامه روند نزولی سال 90 تعداد خودروهای لوکس وارداتی 18 هزار و 604 دستگاه ثبت شد. در آخرین سال از عمر دولت دهم هم بیش از 14 هزار خودرو وارد بازار داخلی شدند. همین آمارها نشان میدهد که در دو سال اخیر این روند تغییر یافته و میزان واردات بهشدت کمتر شده به این ترتیب تعداد خودروهای وارداتی از بیش از چهار هزار دستگاه در سال 91 به 133 دستگاه در سال 92 رسیده است.
واردات چند هزار میلیارد تومانی
با این تفاسیر در فاصله سالهای 88 تا 93 بیش از 95 هزار خودروی لوکس با حجم موتور بیش از دو هزار و 500 سیسی واردشده که ارزش ارزی آنها به بیش از دو میلیارد و 510 میلیون دلار بالغ میشود. اگر میانگین ارزش ارز دولتی در این سالها را هم مقیاس ارزشسنجی آنها قرار دهیم سه هزار و 385 میلیارد تومان پول دادهایم تا خودروهای لوکس در خیابانها جولان بدهند، این رقم با احتساب ارزش روز دلار به هشت هزار و 500 میلیارد تومان هم میرسد.
این رقمها البته در سالهای گذشته و بعد از تخلفات هنگفت مالی که رونمایی شد دیگر رقم شگفتانگیزی بهنظر نمیرسد اما در مقابل دخل و خرج متوسط یک خانواده ایرانی هنوز نجومی است و نشان از شکاف طبقاتی دارد که هر روز عمیق و عمیقتر میشود.
با این پول چه میتوان خرید و ساخت؟
بهعنوان مثال با پول یک پورشه 1.5 میلیارد تومانی که یکی از هزاران خودروی لوکس خیابانهاست میتوان 775 میلیون نان کنجدی دو رو خرید یا یارانه نقدی 34 هزار ایرانی را پرداخت کرد یا کمک هزینه ازدواج 155 نوعروس را داد. فراموش نکنیم که همین یک قلم 35 برابر متوسط انواع هزینههای غیرخوراکی سالانه یک خانوار شهری در دهک دهم است و 102 برابر متوسط انواع هزینههای غیرخوراکی سالانه یک خانوار شهری در دهک اول! نمونه دیگر اینکه با هزینه خرید یک بنز S500 مدل سال 2015 که سه میلیارد و 200 میلیون تومان ارزش دارد، هزینه یکساله 400 ایرانی تأمین میشود. در مقیاس کلانتر هم سنجش ارزش واردات خودرو در مقابل هزینههایی که عمران و آبادانی کشور به آن نیاز دارد میتواند گویای واقعیتهایی به مراتب تلختر باشد.
عددهایی که شگفتزده میکنند
هزینه احداث یک کیلومتر راهآهن پنج میلیارد تومان است که با این حساب و مقایسه اگر دلار آزاد امروز مقیاس سنجش قرار بگیرد با پول واردات خودرو در پنج سال گذشته میتوان هزار و 700 کیلومتر راهآهن ساخت با فرض دلار دولتی هم این میزان به 677 کیلومتر میرسد. بد نیست بدانید که کل هزینه ساخت سد کارون 4 معادل هزار میلیارد تومان بوده به این ترتیب با 3200 میلیارد تومان میتوان سه سد در اندازههای کارون 4 ساخت و با هشت هزار و 500 میلیارد تومان هشت سد در این مقیاس ساخته میشود.
یک فروند هواپیمای ایرباس A320neo به پول رایج ایران 301 میلیارد تومان ارزش دارد؛ با این تفاسیر میتوان با فرض دلار دولتی با هزینه خرید خودروهای لوکس تقریبا 10 هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی ایران اضافه کرد. این رقم با احتساب دلار آزاد روز به 28 فروند هم میرسد. ارزش اجرای کارخانه ذوب یکمیلیون تنی فولاد سیرجان در بخش ریالی به 300 میلیارد تومان میرسد به این ترتیب با احتساب دلار دولتی و آزاد به ترتیب 10 و 28 کارخانه در این مقیاس میتوان ساخت آن هم تنها با پول واردات خودروهای لوکس.
هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در کشور هم 500 هزار تومان است. با این تفاسیر با هزینه واردات خودروهای لوکس در پنجسال گذشته با احتساب ارز دولتی میتوان شش میلیون و 800 هزار مترمربع و با ارز آزاد 17 میلیون مترمربع خانه ساخت. برای احداث هر کیلومتر از خط قطار شهری بیش از 140 میلیارد تومان هزینه میشود یعنی با احتساب ارز دولتی و آزاد میتوان با همین رقم به ترتیب 24.2 و 60.7 کیلومتر به مسیر قطارهای شهری افزود.
جالبتر اینکه هزینه ساخت هر فرودگاه هم بهطور میانگین به 100 میلیارد تومان بالغ میشود یعنی میتوان به ترتیب 34 و 85 فرودگاه با پول واردات خودروهای لوکس ساخت.
منبع
ایسنا
برچسب :
هزینه
,
خودرو لوکس
,
هدفمندی یارانه
,
واردات
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
6 نظر
محمد شریف
0
با سلام
واردات خودروهای لوکس و غیر لوکس هیچ ارتباطی با هیچ یک از دولتها نداشته و ندارد و دولت فقط بصورت روتین مجوز میدهد وگرنه واردات را گروههای دیگر انجام میدهند.
اگر واردات خودرو صد در صد بر عهده دولت باشد آنوقت فاصله طبقاتی و فاصله طولی و عرضی مردم از هم کم میشود و مانند هم و در یک خط بر سر سفره برای تناول روزی می نشینند.
کسانیکه میخواهند نظر بدهند باید مطلع باشند که همه چیز در اختیار کامل دولت نیست.
16:43 1394/05/13
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
1
اینم از مقایسه هایی ک دولتیا کردن تو مخمون
ببین بیشتر همین ماشینای میلیاردی رو کی سوار میشن؟ چن تاش آقازادس و چنتاش مردم عادی؟
همش فرافکنی میکنن ک ما یادمون بره چ خبره
01:15 1394/04/04
پاسخ دادن
حسین
7
هرکسی می تونه با پولش هر کاری دلش می خواد بکنه.
دوست داشته ماشین خوب خریده دمشم گرم
21:56 1394/04/02
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
1
بازار آزاد والسلام
21:36 1394/04/02
پاسخ دادن
pedram
0
این که میشه با این پول چیکار کرد خیلی بحث بیخودیه بجای اینا گمرک خودرو هارو بردارید و بزارید انقدر از این خودرو ها بیاد تا قیمتش کم بشه و دیگه رو میلیارد نباشه این طوری فاصله ی طبقاتی کم میشه خودرو های گرون بخاطر گمرک و تعداد کم در کشور انقدر قیمتشون بالاست وقتی یه مدت بیاد و گمرک نگیرن روش مطمعن هستم که از نصف هم قیمت کمتر میشود تنها چیزی که مشخص است اینه که با محدود کردن نمیشه مشکلی رو حل کرد هم تو خودرو هم چیزای دیگه مگه تو جاهای دیگه ی دنیا گمرک میگیرن یا اجازه واردات نمیدن که انقدر پیشرفت کردن باید از راهی که دیگران رفتن برای موفقیت خودمون کمک بگیریم ما داریم بر خلاف آب شنا میکنیم همیشه و برای این همه چیز غیر عادی و نا معقوله !!!
14:15 1394/04/02
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
3
طرح مسکن مهر،ارز چند نرخی،تورم افسار گسیخته که خود ناشی از سیاست های نادرست در اجرای طرح مسکن مهر و ایجاد نقدینگی فرا تر از تحمل بازار و حتی خود طرح ناقص و بیمار هدفمندی یارانه ها که موجب فشار بیشتر به بازار بود همه و همه از دلایل بوجود آمدن حفره های متعدد در سیستم اقتصادی شدند.حفره هایی که مورد استفاده عده ای فرصت طلب که اتفاقا از رانت اطلاعاتی و حمایت مدیران ارشد برخوردار بودند.عده ای معدود سوار بر دوش ملت ثروت های بی حسابی را بدون اینکه زحمتی کشیده باشن و بدون اینکه استحقاق اون رو داشته باشن بدست آوردن.اینجا بود که سیاست های اتخاذ شده بجای کاهش فاصله طبقاتی اون رو زیاد کرد،بجای توزیع متعادل تر درآمد اون را نامتعادل تر کرد و بجای بهبود ضریب جینی اون رو بد تر کرد.
13:24 1394/04/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلس سفید مشکی
9 نظر
Soshyan
8 نظر
فراخوان پاییز تحویل بهمن
5 نظر
اطلاعات خودرو
چند نقطه
22 نظر
جی ایکس آر ال
21 نظر
سیدسهیل
12 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خودرو اطلس تحویل مشتریان شد
ایمان
: نه هنوز که نیامده
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
ایمان
: خدا خیرت بده
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
احسان شاهین دستی
: درجواب رسول تاده روزدیگه بهش میدنش مشخص میشه سانروف داره یانه اون موقعه خبرشومیدم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
عباسی
: اقا من واقعا موندم چیکارکنم یه هفته است اعصابم خورده S3 تیرماه ثبت نام کردم الان میگند تبدیل کن اونم با چه شرایطی و چه زمان تحویلی نمیدونم خانمم بگم طلا بفروشه x5 تبدیل کنم چه خاکی سرمون کنیم بعد از 6 ماه انتظار واسه تحویل خودرو
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
مهدی
: احتمالا حذف شدید یه عده رو حذف کردن برید سایت سایپا ببینید اسمتون هست یا نه
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
محمد
: سلام امروز حوالی ساعت 4/5 بعدازظهر با آقای فراغت صحبت کردم گفت همه ماشین ها اومده گمرک و به نوبت شماره پذیرش داره فاکتور میشه و اونایی هم که فاکتور شدن نهایت تا آخر هفته پلاک میشه و بعد تحویل میشه. من پرسیدم به فرض من نفر آخر هستم تا کی منتظر باشم چون پروفایلم هیچ تغییری نکرده هنوز. گفت قراره نهایت تا آخر دی قرار شده دیگه این قضیه جمع بشه. دقیقاً صحبت ایشون رو منتقل کردم
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
سجاد ۱۷ مرداد
: دوستان تحویل حضوری کدوم شهره، کاشان؟
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
بهمن ۴۰۳
: اطلسعلی واسه بهمن چقدر باید بدیم بنظرت؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
J7خسته
: سلام OK شاسی و فاکتور
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
رامین
: سایپا دیگه از کشتن با پراید دست برداشته. با درگاه و پیش فروش داره بلا میاره سرمون.عزت نفس هم ندارم از خیر سود کم این آشغالا بگذرم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا
شاپور سوم
: زنگ بزن نمایندگی بهت میدن
پژو 207i دستی
207 سقف فلز اسفند
: دوستان کسی میدونه دعوتنامه کی میاد،تحویل 30 اسفند هستم , و اینکه چقد دیگه باید بدم؟235 ت دادم،چقد دیگه مونده رو اگه میدونید بگید.تشکر
پژو 207i اتومات
اتومات تیر
: درپاسخ آقامرتضی ،تاریخ تکمیل وجه ورنگ ماشینو میفرمایید
پژو 207i اتومات
مرتضی
: من فاکتور شدم خدا رو شکر
MVM 550 اتومات
X55 سعید
: سلام دوستان مراحل من 3 آبان ثبت نام 17 آبان تایید لیزینگ 3 آذر فاکتور 4 آذر پیامک واریز 2 تومان 20 آذر پیامک کارمزد برداشت واریز وام 21 صدور بیمه نامه 22 صدرو پلاک 25 ارسال مدارک همه چراغ ها بجز تحویل سبز کسی ایکس 55 هست اعلام کنه و بنظتون کی بهم تحویل میدن تحویل سیستمی 25 اسفند
سورن ELX EF7
عموجون
: عموجون ماش فقط موتورش از 16 سوپاپ میکردن 8سوپاپ افزایش قیمت میدادن کلی اپشن دیگه از کروز و رینگ اسپرت و غیره ازش کم کردن افزایش قیمت هم دادن:/
ساینا
علی
: گواهینامه میخواد، مادران نمیخواد
پژو 207i دستی
شاهرخ
: با چی هست این ردیف قراداد
سایپا اطلس جی
عموجون
: عموجون نمیدونم چرا اینجا در مورد موضوع روشن اینقدر توضیح میدن تا روز افزایش قیمت هرکسی تکمیل وجه کرده یا موعد قراردادش تا روز قبل از افزایش قیمت بهت نمیخوره به همه دیگه میخوره تامام، به آذری ها هم میخوره
نیسان دیزل
محمد
: سلام چطور فهمیدی تیک خورده لطفا راهنمایی کنید