تسلط غول‌ها بر بازار خودروی ایران!

تسلط غول‌ها بر بازار خودروی ایران!دو غول بزرگ خودروسازی حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری کشور را به طور انحصاری در اختیار دارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بحث انحصاری یا غیر انحصاری بودن بازار خودروی کشور در حالی مجددا به محل اختلاف شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده که دو خودروسازی بزرگ کشور حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری ایران را در اختیار دارند.
وجود انحصار در بازار خودروهای داخلی در حالی است که از بهمن ماه سال گذشته به دنبال دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ واردات خودرو به کشور نیز انحصاری شده و هم‌اکنون مصرف‌کنندگان ایرانی دو انحصار مختلف در حوزه خودروهای داخلی و خارجی را تجربه می‌کنند.
در این زمینه براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از وضعیت بازار خودروهای سواری کشور در شش ماهه دوم سال گذشته، معادل 53 درصد این بازار در اختیار گروه صنعتی ایران خودرو بوده است. گروه خودروسازی سایپا نیز معادل 38.6 درصد این بازار را در اختیار داشته است.
در نتیجه حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری کشور در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد. در این شرایط کارشناسان معتقدند که تسلط تقریبا صد درصدی دو خودروساز بر بازار خودروی ایران و انحصاری شدن این بازار موجب شده این شرکتها انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت محصولات خود نداشته باشند.
یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه اظهار می‌کند:" مشکلات صنعت خودروی ایران ناشی از تحریم‌های خارجی نیست بلکه این دو خودروساز بزرگ داخلی هستند که مصرف‌کنندگان را تحریم کرده‌اند".
علی خاکساری خاطرنشان می‌کند:" متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند. سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند".
این وضعیت در حالی است که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدند که بازار خودروی ایران انحصاری نیست و اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باید از شورای رقابت سلب شود. در مقابل نیز مسوولان شورای رقابت معتقدند که طبق قانون مسوولیت قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری با این شورا است.
 

منبع

ایسنا

برچسب : بازار , خودروساز , صنعت , معدن , تجارت , تحریمها , ایرانخودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کاربر: ژاوی هرناندز
3

دو غول بزرگ خودروسازی؟؟؟
نکنه سایپا و ایران فرغون غول خودروسازین ؟!!!
به حق چیزای نشنیده.
17:12  1394/04/12
پاسخ دادن
american and japan
6

خب شما خودتون رو بزارید جاشون.وقتی ببینید مثلا پراید رو مردم 20 میلیون تومن هم میخرن خب دلتون نمیخواست به جای 8 میلیون 20 میلیون بفروشید؟میدونید این سود در طول یک سال فروش سایپا چقدر تفاوت داره؟خب بله بیست میلیون هم میخریم پس دلیلی نداره 20 میلیونش کنند.به همین سادگی.پراید رو چهل میلیون هم بکنند ما میخریم.من که 20 میلیون اگر گیرم بیاد میرم یه سیلو یا پارس مدل 84 اینجورا که کیفیتش دو برابر پژو پارس های حال حاصر هست رو میخرم.یا شورلت نوا.یا جیپ توسان(به دلیل کم مصرف بودن)یا از این قبیل ماشین.ولی حاضر نیستم یه پراید رو حتی 15 میلیون بخرم.آیا واقعا حیف نیست پولی رو که میشه داد بابت یه شاسی بلند دو دیفرانسیل کروک آمریکایی پر قدرت و سرعت و شتاب رو برم بدم یه پراید بگیرم؟؟؟؟یا پول همون سیلو یا اسپیرو رو؟اگر همه این کار رو بکنن خب فروش کم میشه در نتیجه قیمت افت پیدا میکنه.قیمت بعد از برداشتن تحریم ها هم عمرا افت کنه.من وقتی ببینم 20 میلیون پراید رو میخرند مگه تنم میخاره 8 میلیونش کنم؟میخواین قیمتا کم بشه نخریم.ما باید تحریمشون کنیم نه اونا ما رو.ما ملتیم ما مشتری هستیم پس حق با ماست
00:06  1394/04/11
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
0

بهتره بدونید این دو خودرو ساز بوسیله دولت اداره میشن پس در اصل سیاست ها و خط مشی اونها یکی است از طرفی چون به لطف سیاست های نادرست دولت ها و نظام حاکمه هیچ رقیبی رو در مقابل خودشون نمی بینند با تشکیل نوعی کارتل و تبانی روز به روز بیشتر به زیاده خواهی هاشون ادامه می دهند و تا زمانی که پای بخش خصوصی و سایر خودرو ساز ها به صورت عادلانه و کنترل شده به این صنعت باز نشه وضع به همین صورت و حتی بد تر خواهد بود.دولت هم چون پای منافع خودش در میان هست حاضر به اصلاح این وضع وادای حق مردم نیست.امیدوارم روزی دولت مصلحت اندیشی را رها کرده و تصمیمات عاقلانه تر بگیره هرچند تصمیم های خوب گاهی سخت به نظر می رسند.
15:43  1394/04/10
پاسخ دادن
سعید
0

من موندم این مقاله و این خبر چه ربطی به عکس صفحه داره .
کیا اپتیما کجا و ایرانخودرو و سایپا کجا ... چه ربطی داشت؟
13:42  1394/04/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : من تحویل دی بودم بالاخره امروز تارا خانم رو تحویل گرفتم
محمد : نه بالا گرفتار شدیم
تارا دستی : خوب خداروشکر تارا تیرماه و مرداد هم با تارا دستی زمستان براشون پیامک واریز وجه اومده بدون گرانی و احتمالا برای پیش فروش تیرماه هم احتمالا دهم خرداد بیاد
امین : فروش فوری شاهین اتوماتیک طرح جوانی جمعیت واریز ۲۴ دی ۴۰۲ تکمیل وجه بیمه و مالیات ۳۰ فروردین ۴۰۳ فاکتور ۲۴ اردیبهشت ۴۰۳ چراغ تحویل روشن ۲۹ اردیبهشت انشالله به زودی همه ماشیناشون رو تحویل بگیرن
شاهین : سلام دوستان دوباره طرح تبدیل اومده، این دفعه ساینا اس هنوز بازی های سایپا ادامه دارد....
اس ۳ : سلام دوستان کسی هست ثبت نام آذر باشه براش پیامک شاسی اومده باشه
T8 مشهد : ثبت‌نام ۱۸ بهمنم هنوز شاسی نشده
مجتبی S3 : چند روزه اینجا بدجور تگرگ میزنه،تمام ماشینا آسیب دیده انشالله ماشینا آسیبی نخورده باشه
علی : کسی از ثبت نام شهریور ماه نقدی فاکتور شده ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : زنگ بزنید قشنگ توضیح بدین صداتون ضبط میشه
فاکتور 207 اتو اسفند : تکمیل وجه30 دی فاکتور شد تحویل 29 اسفند
احمد رضا : رنگ‌ها رو دیر میدن کاش تبدیل میزدید
207 : سلام دوستان .من نمیدونم چرا آخه تبدیل نمیزنن هم قیمتش تو بازار بالاتره هم خیلی ابشنش بیشتره حداقل 5تا ابشن بیشتر داره هم خیلی شیکتره .بنظر من تبدیل نزدن بزرگترین اشتباهه
محمدرضا : نوبت تحویل خرداد کیه فاکتورمیشن؟؟سورن موتورجدید
پارس 4722 : سلام به دلم افتاده تا فردا عصر پیامک ها میاد
پارس بهار : دوستان الویت بهار را ایرانخودرو میگه اول تیره اگه فراخوان بشن اونم تبدیل به سورن میاد چون 5هزار نفر دیگه الویت زمستان مونده پارس هم زیاد ندارنداگه برسه به الویت زمستان برسه پژو پارس بهار وتابستان طرح تبدیل میاد چقدر انتظار بکشیم بعد هم باید ماشینی جایگزین برداریم
احمد : سلام تا 8بود
رضا : دادش تبدیل به سورن میاد
سارا رحیمی : چند روز بعد از پلاک شدن ماشین میاد نمایندگی؟ تحویل حضوری چجوریه دردسر نداره؟ ممنون میشم جواب بدید🙏