پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول 1 یکی از آن ورزش‌هایی است که بیشترین استفاده را از فناوری‌های جدید می‌کند و آخرین فصل از این سری مسابقات به خوبی این ادعا را اثبات کرد. در سال 2014 این ورزش شاهد تغییرات زیادی بود و پیشرانه‌ای را به همگان معرفی کرد که بسیار پیشرفته است و به آن لقب "نیروگاه" داده‌اند. این پیشرانه قبل از این که برای مسابقات آماده بشود، روی سریع‌ترین خودرو جهان نصب شده بود. اگر به سال 2013 برگردیم، می‌بینیم در آن زمان نیز پیشرانه خودروهای فرمول 1 از تکنولوژی بالایی بهره می‌برده‌اند.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

اجزایی که در خودروهای معمولی از آهن یا آلومینیوم ساخته می‌شوند، در خودروهای فرمول 1 جای خودشان را به اجزایی ساخته شده از سرامیک داده‌اند. این فناوری جدید از سفینه‌های فضایی الهام گرفته شده است. پیشرانه‌ها توسط کامپیوترهایی کنترل و هدایت می‌شوند که عملکرد آن‌ها را با دقت یک میلینیوم ثانیه محاسبه می‌کند. میزان هدر رفت گشتاور در دیفرانسیل، باز و بسته شدن دریچه گاز، میزان عبور هوا از زیر دیفیوزرها و میزان غلظت بنزین در باک و پیشرانه، همگی لحظه به لحظه تحت نظارت و کنترل هستند. اگر نگاه دقیق‌تری به پیشرانه‌هایی که برای مسابقات فرمول 1 سال 2015 آماده شده‌اند بیندازیم، آنگاه پیشرانه‌های 8 سیلندر خورجینی که برای سال 2013 مهیا شده‌ بودند قدیمی و از مد افتاده به نظر خواهند رسید. پیشرانه‌های جدید کنونی که در ماشین‌های مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، دیگر موتورهای درون‌سوز (ICE) ساده نیستند، در عوض دو سیستم هیبریدی مستقل و متصل به هم و سه جزء تولید کننده نیروی دیگر دست به دست هم می‌دهند تا نیروی خروجی را تولید کنند. در واقع پیشرانه از این قسمت‌ها تشکیل شده است:

-موتور درون‌سوز (ICE)

-توربوشارژر (TC)

-موتور گردآورنده نیروی جنبشی (MGU-K) که نیروی از دست رفته هنگام ترمزگیری را جمع‌آوری و احیا می‌کند.

-موتور گردآورنده گرما (MGU-H) که انرژی‌ای که به صورت گرما و از طریق اگزوز هدر می‌رود را گردآوری می‌کند.

-انباره انرژی (ES) که مجموعه‌ای است از باتری‌هایی که به صورت بانکی برای انرژی عمل می‌کند و می‌تواند تمام انرژی که توسط قسمت‌های دیگر تولید شده است را در خود نگهداری کند.

-در آخر نیز مهمترین قسمت قرار دارد که واحد کنترل الکترونیک (CE) نام دارد که در بردارنده ECU نیز می‌باشد. نرم افزار این واحد کل پیشرانه را مدیریت و کنترل می‌کند. بهتر است بدانید CE و ECU درست مانند رهبر ارکستر عمل می‌کنند. نیروی‌های گوناگون و گاه مخالف با یکدیگر از طریق این واحدها کنترل و هماهنگ می‌شوند. در یک ماشین فرمول یک معمولی، همه چیز به صورت مکانیکی انجام می‌گیرد و مدیریت کردن آن کار ساده‌ای است. ولی در یک خودرو فرمول 1 مدرن، CE و ECU با دریایی از اطلاعات دست و پنجه نرم می‌کنند. این واحدها نیاز دارند بدانند چه میزان انرژی گرمایی از توربوشارژر  بیرون می‌آید، چه زمان و چه مقدار از آن انرژی باید به طرف انباره برود، این انرژی چگونه باید با نیروی بازیافت شده توسط MGU-K ادغام شود، نیروی انباره  (ES) چگونه جمع‌آوری بشود و هنگامی که پدال گاز فشرده می‌شود، چگونه به سوی چرخ‌های محرک هدایت بشود. وقتی راننده پدال گاز را می‌فشارد، معادلات پیچیده‌تر می‌شوند. چه گونه‌ای از انرژی باید به چرخ‌های عقب منتقل بشود؟ آیا موتور درون‌سوز (ICE) باید آن را تأمین کند؟ یا موتور گردآورنده نیروی جنبشی (MGU-K؟ یا موتور گردآورنده گرما (MGU-H)؟ یا هر سه؟ با چه درصد؟ آیا این درصدها در زمان‌های مختلف باید تغییر کنند تا به انتقال گشتاور و افزایش شتاب کمک کنند؟

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

 حال راننده ترمز را می‌فشارد. نیرویی که از ترمزگیری به دست می‎آید چگونه باید مدیریت شود؟ آیا باید در انباره ذخیره شود؟ آیا انباره پر شده است و قبل از این که منفجر شود، نیروی ورودی به آن باید محدود گردد؟ و این داستان ادامه دارد.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

بهتر است بدانید همه این ماجراها در یک چشم به هم زدن اتفاق می‌افتد و در سربالایی، سرازیری، هنگام عبور از پیچ، هنگام ترمزگیری ناگهانی و مانورهای پیچیده این سناریو تغییر می‌کند. می‌دانید که مدت زمان برگزاری مسابقه نیز حدود دو ساعت است. با این تفاسیر پیشرانه‌های پیشرفته جدید بسیار جذاب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند و با شروع فصل جدید مسابقات فرمول 1، باید منتظر ماند و از نزدیک شاهد عملکرد بالای آن‌ها بود.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم


منبع

GizMag

برچسب : اتومبیل رانی , فرمول 1 , پیشرانه ماشین های فرمول 1 , موتور فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : تبدیل شاهین جی به جی ال تبدیل ۲۶ خرداد همچنان منتظر فاکتور لعنت بهت سایپا که باید توی هوای سرد با تاکسی برم سرکار بر باعث و بانیش لعنت
ناشناس : این هم وضعیت خودرو شاهین جی ال واستون گذاشتم که منتظر فاکتور تحویل نام خودرو :شاهين GL با ترمز ESC و SBR رنگ :سفيد پلاک :0 کد نمایندگی : نام نمایندگی : شماره پذیرش : تاریخ پذیرش : شماره درخواست : وضعیت : آماده تخصيص توضیحات شماره گذاری : تاریخ ارسال مدارک : تاريخ ارسال به بانك : 0 وضعیت پرونده مشتری : عدم نقص پرونده
شاهین GL : برادر من جی ال هارو میگم بحث جی ها جداس اونا واقعا بنظرم باید برن سایپا اتیش بزنن کجای دنیا پول کامل میدی ی سال ماشین نمیدن و ارع متاسفانه مردم ما فقط پشت چراغ قرمز پشت همن
J7 خرداد : سلام ما هم مثل شما منتظر هستیم ،فکر کنم اوایل آذر بیاد
ناشناس : اینطور که از شواهد معلوم هست اگه شاهین جی ال نده به ضررخوده شرکت خودرو ساز هست شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کرده الان نزدیک دوماه داره میشه از تکمیل وجه شاهین جی ال -290 مهر 402 برای شاهین سی وی تی که پیامک دعوتنامه تکمیل وجه که هفته چهارم اسفند ماه 403 نیومد اون هم بعداز 3 سال پیامک تبدیل به شاهین سی وی تی 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین جی ال اومد 12 مهر تکمیل کردم سخا تحویل نمایندگی دادم توی املاک و اسکان ثبت کد پستی ادرس برای صدور بیمه نامه نه از فاکتور خبری هست نه تحویل همچنان منتظر فاکتور تحویل
نازنین۱ : بله پیامک تبدیل به جی ال امد باید مرداد میومد اما نیومد ۸ آبان تبدیل امد اما هنوز خبری از فاکتور نیس
سلمان : دوست عزیز اول اینکه از زمان تکمیل وجه تا دادن خودرو بالای یک سال میشه شایدم دو سال. چون من سال گذشته آذر ماه تکمیل وجه کردم و هنوز هیچ خبری نیست. دوم اینکه سود تاخیر حداقل هجده ماه باید بگذره اونم یه مبلغ ناچیزی میدن. و در آخر این مردم با هم متحد نیستن هر کسی یه حرفی میزنه وحرف با عملشون زمین تا آسمون فرق داره. مسولین شرکت سایپا هم خوب این موضوع میدونن. پس الکی خودتو ناراحت نکن تنها کاری ازت بر میاد که تا هفت نسل بعدت نزاری سمت سایپا بیاد. وگرنه شلش کن
X5 سوم خرداد : ضمنا در تکمیل پیام اولی ام ؛ تحویل آذرماه هست 09/30 طبق قرارداد . البته بااین تفاسیر و بدعهدی ها همون بهمن ماه باید انتظار تحویل خودرو رو داشت .
شاهین GL : دوستان باید تجمع کنیم این سایپا از زمان تکمیل وجه تا تحویلش 6 ماهه سود تاخیر هم ی ساله نداده به مشتری هاش دل خوش نکنین بش جان خوتون جدی‌ بیاین تجمع کتیم دوباره مثل پارسال میشه که گفتن زمستان 1403 ولی شد 1404 می بینی چند وقت دیگه میگه زمستان 1405
شاهین GL : بین 400 تومن تا 500 ولی احتمالا طرفای 450
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش . تک : تکمیل 11 شهریورم کی فاکتور میشه .
دوگانه مرداد قم : من هم تو قم از دو نفر که داشتن پرسیدم تحویلی برج 2بودن تازه تحویل گرفتن والا آدم میمونه وضعیت چطوره
پانا دستی،سی دی : چیزی تو دعوت نامه مشخص نیست نوشته تا 90 روز پس از تکمیل وجه
خیروبرکت : کجایید دوستانی که نیسان اکستند خریدار بودن به قیمت 1200 حالا بخرین نه زیر قیمت کارخانه هم گیر میاد گفتن که این ماشین رنگش بده. هرکه خریده مشتری اول و آخرش خودش هست فقط برای استفاده خودش هر که میخا. خوبه
اسی آبان ک : تو گوگل تایپ کن پیگیری وضعیت خودرو مشتری سایپا و اطلاعات رو وارد کن
دنا مشکی رینگ 30 مهر : سلام من 26 م فاکتور شدم امروز پلاک شدم
اسد : سلام منم دعوتنامه شهریور اومده پرداخت کردم،از کجا نگاه می کنید تحویل خودرو در کدام مرحله هست؟
عباس : سلام منم مثل شما بوده پرداختم فاکتور شده یانه براتون؟
207 : دوستان دی ماه دعوت نامه شماامده تحویل چند روزه زده
کوییک : شما چند تیری