خودرو انباری شد

خودرو انباری شد

نبود تقاضا در کنار کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل باعث شده تا انبار خودروسازان پر شود از خودروهای تازه تولید شده و تقاضایی هم در بازار دیده نمی‌شود.

اكبر تركان، مشاور ارشد رئيس‌جمهور و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري صنعتي و ويژه اقتصادي در يك گفت‌وگوي راديويي اعلام كرد: تقاضا به حدي كم است كه هم‌اكنون يكي از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80هزار خودرو نگهداري كند. تركان كه با راديو اقتصاد صحبت مي‌كرد، اظهار داشت: هم‌اكنون كمبود عرضه وجود ندارد ولي به‌طور جدي با كاهش تقاضا مواجه هستيم.

صحبت‌هاي تركان پس از آن بيان مي‌شود كه اخيرا بين بخش‌هايي از مردم اين باور به‌وجود آمده است كه خودروسازان داخلي با ناديده گرفتن اصل انصاف، خودروي خود را با كيفيت پايين‌تر و قيمت بالاتر به مردم عرضه مي‌كنند. شرايط تحريمي چند سال گذشته باعث شد تا خودروسازان اصل كيفيت را فراموش كنند و به فكر سودآوري بيشتري باشند بدون اينكه به اصل رقابت با نمونه‌هاي خارجي فكر كنند.

اين در حالي است كه بيش از 90درصد بازار خودروي ايران در انحصار 2 برند خودروسازي داخلي است و اين دو خودروساز حتي حاضر نيستند خدمات پس از فروش مناسبي را هم در اختيار مشتريان قرار دهند. محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت هم چند روز پيش گفته بود از اينكه خودروهاي صفر كيلومتر داخلي را مقابل تعميرگاه‌ها مي‌بيند، خجالت مي‌كشد.

اما ظاهرا اين صحبت‌ها دردي را دوا نكرده و بازار خودروهاي داخلي راكد شده است. البته اين تمام ماجرا نيست. در سوي ديگر خودروسازان چيني توانسته‌اند بخشي از بازار را از خودروسازان داخلي بربايند. درباره اينكه خودروسازان چيني چگونه توانسته‌اند رقيب قدرتمند خودروسازان داخلي شوند، با شهرام ميرآخورلو، مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معـــــدني سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان گفت‌وگو كرده‌ايم.

علت افزايش سهم خودروسازان چيني از بازار كشورمان با وجود ركود حاكم بر بازار چيست؟

واقعيت آن است كه به‌دليل ساختار مناسب و شناخت چيني‌ها از نياز مشتريان ايراني تنوع خودروهاي چيني در بازار كشورمان از نظر تعداد مدل و تيپ‌هاي مختلف به‌گونه‌اي است كه جذابيت بيشتري براي خريداران ايراني ايجاد مي‌كنند. اين در حالي است كه خودروسازان ايراني قادر به كاركردن در زمينه توليد و عرضه خودروهايي با فيس‌ليفت (طراحي بدنه و آپشن) جديد و به‌روز نيستند. اين شرايط موجب شده تا مشتريان ايراني وقتي براي خريد خودرو به بازار مراجعه مي‌كنند با خودروهاي چيني داراي رنگ و لعاب‌هاي مختلف آن هم از برندهاي متفاوت چيني مواجه مي‌شوند كه قدرت انتخاب درست را از آنها سلب كرده و به‌رغم كيفيت نه‌چندان مناسب، به‌دليل تنوع و آپشن‌هاي مختلف اين خودروها ترغيب به خريد آن مي‌شوند.

شرايط وقتي سخت‌تر مي‌شود كه طي چند سال اخير مشتريان ايراني با مراجعه به نمايندگي‌هاي فروش شركت‌هاي خودروسازي مشاهده مي‌كنند در كنار يك يا 2محصول جديد اين خودروسازان، چند خودروي چيني نيز به مشتريان عرضه مي‌شود كه از ظاهر مشتري‌پسندتري برخوردارند. همچنين به‌روز بودن برندهاي خودروسازي چين و اينكه برندهاي مذكور مي‌توانند در سال حداقل يك خودروي جديد به بازار عرضه كنند، باعث شده تا ضعف خودروسازان داخلي در تنوع توليد و عرضه خودروهايي با ظاهري جديد بيشتر نمايان شود.

مصرف‌كننده ايراني نمي‌خواهد خودرويي مانند پژو 405 را كه 30سال پيش توليد شده، امروز هم به‌عنوان خودروي صفر كيلومتر خريداري كند. بر اين اساس مصرف‌كننده ايراني با مشاهده خودروهاي چيني كه هر سال با مدل و آپشن‌هاي جديدي به بازار عرضه مي‌شود، به خريد اين خودروها ترغيب مي‌شود.

به اعتقاد كارشناسان و مردم كيفيت خودروهاي چيني حتي از خودروهاي داخلي نيز پايين‌تر است، پس چرا هنوز هم مردم اين خودروها را خريداري مي‌كنند؟

چيني‌ها رفتار و سلايق مشتريان ايراني را به خوبي درك مي‌كنند. خودروسازان چيني در زمينه آپشن‌هاي ايمني و رفاهي به خوبي كار مي‌كنند و در رده قيمتي خودروهاي ايران‌خودرو و سايپا، خودروهايي با امكانات بيشتر و قيمت مناسب‌تر به بازار عرضه مي‌كنند و مشتريان نيز اين تنوع را متوجه مي‌شوند. مثلا درصورتي‌كه مصرف‌كننده ايراني بخواهد در رده قيمتي 50 تا 90ميليون تومان خريد كند، با گزينه‌هاي متنوعي از خودروهاي چيني مواجه مي‌شود اما اين تنوع در خودروهاي داخلي بسيار كمتر است و نمي‌توان تنها با تغيير ظاهري و ارتقا نيافتن كلاس خودروها و رفع مشكلات اصلي ساختار توليد، انتظار رقابت با چيني‌ها را داشت.

اينكه خودروي چيني بي‌كيفيت و نامرغوب است را نيز بايد در چارچوب الزامات آيين‌نامه اجرايي ضوابط فروش و خدمات پس از فروش كه اكنون در حال بازنگري است، ارزيابي كنيم؛ چراكه عرضه‌كنندگان اين خودروها بايد هزينه‌هاي تصاعدي ارائه خدمات پس از فروش را متحمل شوند؛ اينگونه نيست كه تنها به فكر فروش خودرو باشند.

گرچه ممكن است چيني‌ها در ابتداي كار خودروهاي باكيفيت پايين‌تري را به بازار عرضه كنند اما با گذشت زمان ناچار هستند در زمينه تأمين قطعات بهتر كار كنند و خودروهاي كيفي‌تري را به مشتري عرضه كنند. خودروسازان چيني مي‌دانند كه مشتري ايراني به‌دنبال رنگ و لعاب خودرو، شاسي‌بلندبودن و داشتن آپشن‌هايي مانند سانروف‌، تعداد بيشتر ايربگ، گرمكن و سردكن صندلي است. اين مشتريان در برخي موارد حتي بدون اطلاع از كابرد اصلي اين امكانات رفاهي و با بي‌توجهي به كيفيت، خودروهاي ياد شده را خريداري مي‌كنند. چيني‌ها به‌دنبال اين نيازسنجي رفته و خودروهايي متناسب با اين سليقه راهي بازار كشورمان مي‌كنند.

درصورتي كه حتي عرضه خودروهاي چيني به بازار را عامل افزايش رقابت قلمداد كنيم، علت اصلي تهديدبودن اين خودروها براي شركت‌هاي داخلي و كم‌شدن سهم بازار آنها چيست؟

متأسفانه هزينه تمام‌شده توليد خودرو در ايران بالاست چرا كه درست است كه خودروهاي چيني به‌صورت وارداتي به بازار عرضه مي‌شود اما با توجه به اينكه اين خودروها با استفاده از ابزار تعرفه‌اي سي‌كي‌دي (تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو) به كشور وارد مي‌شود، اين امر موجب شده تا تعرفه واردات اين خودروها در مقايسه با واردات خودرو به‌صورت سي‌بي‌يو (واردات خودروهاي آماده) و حتي نسبت به خودروهاي داخلي كمتر شده و با قيمت تمام‌شده كمتري در بازار عرضه شود.

اين در حالي است كه خودروسازان داخلي حتي براي تأمين قطعات مورد نياز خود ناچار به مراوده با قطعه‌سازان مختلف هستند و درصورتي كه مبادلات مالي شركت‌هاي خودروسازي با قطعه‌سازان با مشكل مواجه شود نيز بر روند تأمين قطعات و عرضه خودرو تأثير منفي دارد.

از سوي ديگر قطعه‌سازان كشورمان تنها سطح و وسعت داشته و عمق ندارند. درحالي‌كه توليد قطعه در حد 3 تا 4ميليون دستگاه خودرو است، در كشورمان اين ميزان در حد 200ه زار خودرو بوده كه موجب افزايش هزينه تمام‌شده توليد قطعات و در نتيجه افزايش هزينه‌هاي سربار توليد و قيمت تمام‌شده عرضه خودرو مي‌شود و هرچه جلوتر مي‌رويم، شرايط بدتر شده و خودروسازان ما نيز به سمت واردكنندگان خودروهاي چيني حتي به‌صورت سي‌بي‌يو پيش مي‌روند. گرچه ممكن است اين كار با هدف مهندسي معكوس و بازاريابي و حركت به سمت توليد باشد اما نبايد كاري كنيم تا خودروسازي كشورمان رنگ خودروهاي وارداتي به خود بگيرد.


منبع

همشهری

برچسب : خودرو , خودرو داخلی , خودروسازان , خودرو چینی , عرضه , تقاضا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

16 نظر

کاربر: Elantra
0

سلام ؛اینقدر بد نگین از خودروی چینی مثلا همین لیفان 620 بسیار سرتر از پژو پارسه. بسیار جادار شتاب عالی امکانات رفاهی مثل جا لیوانی کنسول صندلی راحت سانروف و ... یا ام وی ام با موتور بسیار قوی و رانندگی نرم، یا از لحاظ زیبائی کدوم محصول داخلی قابل رقابت با ام وی ام 315 یا برلیانس هست؟؟؟ جیلی و جک که بسیار جا افتاده هستند و امتحان خودشون پس دادند. ولی کلا مزیت های خودروهای چینی بسیار بالاتر از ایراداتشون هست . به جرات میشه گفت 80 درصد مزیت در مقابل 20 درصد ایراد ! ولی توی خودروهای داخلی 50-50 هست و دقیقا مثل هندوانه سر بسته یک خودرو از یک مدل و آپشن و تاریخ ساخت ممکنه با همان نوع خودرو با همان ویژگی ها ، کاملا فرق بکنه یکیشون سوهان روح و مایه عذابه و دیگری باعث خوشحالی صاحبشه . لذا این برمیگرده به نصب قطعات بی کیفیت . قطعاتی که در دید مشتری نیستند تا مشتری در نگاه اول بداند که فلان قطعه مهم را چپانده اند !!! اینجاست که میفهمیم سازندگان خودروهای خارجی از لحاظ وجدانی با شرافت بیشتری کار میکنند تا سازندگان داخلی و مثلا مسلمان ! یک خارجی بی دین بستن یک پیج را صرف نظر نمیکند اما...
09:35  1394/06/02
پاسخ دادن
کاربر: Elantra
0

سلام ؛اینقدر بد نگین از خودروی چینی مثلا همین لیفان 620 بسیار سرتر از پژو پارسه. بسیار جادار شتاب عالی امکانات رفاهی مثل جا لیوانی کنسول صندلی راحت سانروف و ... یا ام وی ام با موتور بسیار قوی و رانندگی نرم، یا از لحاظ زیبائی کدوم محصول داخلی قابل رقابت با ام وی ام 315 یا برلیانس هست؟؟؟ جیلی و جک که بسیار جا افتاده هستند و امتحان خودشون پس دادند. ولی کلا مزیت های خودروهای چینی بسیار بالاتر از ایراداتشون هست . به جرات میشه گفت 80 درصد مزیت در مقابل 20 درصد ایراد ! ولی توی خودروهای داخلی 50-50 هست و دقیقا مثل هندوانه سر بسته یک خودرو از یک مدل و آپشن و تاریخ ساخت ممکنه با همان نوع خودرو با همان ویژگی ها ، کاملا فرق بکنه یکیشون سوهان روح و مایه عذابه و دیگری باعث خوشحالی صاحبشه . لذا این برمیگرده به نصب قطعات بی کیفیت . قطعاتی که در دید مشتری نیستند تا مشتری در نگاه اول بداند که فلان قطعه مهم را چپانده اند !!! اینجاست که میفهمیم سازندگان خودروهای خارجی از لحاظ وجدانی با شرافت بیشتری کار میکنند تا سازندگان داخلی و مثلا مسلمان ! یک خارجی بی دین بستن یک پیج را صرف نظر نمیکند اما...
09:35  1394/06/02
پاسخ دادن
انزلی چی
0

انشا ءاله این کار تداوم داشته باشه و خودروهای گران و بی کیفیت ایرانی و چینی باد کنه رو دست فروشندگانشان !! ، ولی هزار بار متاسفانه که مشاهده می شه تو این صفحات car1 خودروهای داخلی برخی مردم "راحت طلب" و ساده دل ، شوق خرید خودرو داخلی دارند و طوری از خودروهاشون تعریف و تمجید می کنند که انگار دنیا رو دارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
09:02  1394/06/02
پاسخ دادن
انزلی چی
0

انشا ءاله این کار تداوم داشته باشه و خودروهای گران و بی کیفیت ایرانی و چینی باد کنه رو دست فروشندگانشان !! ، ولی هزار بار متاسفانه که مشاهده می شه تو این صفحات car1 خودروهای داخلی برخی مردم "راحت طلب" و ساده دل ، شوق خرید خودرو داخلی دارند و طوری از خودروهاشون تعریف و تمجید می کنند که انگار دنیا رو دارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
09:02  1394/06/02
پاسخ دادن
کاربر: سوادکوهی
6

با سلام
تا زمانی که از مدیریت علمی و بروز استفاده نشه
تا زمانی که به تخصص و تعهد توجه نشه
تا زمانی که منافع شخصی بر منافع گروهی ارجعیت داشته باشه
تا زمانی که برنامه جامع و کاملی تهیه نشه
تا زمانی که رقابت ایجاد نشه
به هیچ وجه صنعت خودرو سازی ما در جهان حرفی برای گفتن نخواهد داشت
08:16  1394/06/02
پاسخ دادن
کاربر: Parsteam
0

اين مشتريان در برخي موارد حتي بدون اطلاع از كابرد اصلي اين امكانات رفاهي و با بي‌توجهي به كيفيت، خودروهاي ياد شده را خريداري مي‌كنند.!!!!!
آخه با شعورررر دیگه سانروف و گرم کن و سرد کن صندلی هم اطلاع میخواد؟!!!!! که مردم ندارن!!!!
شما عرضه مونتاژم ندارید چه برسه تولید خودرو!!!
انشالا ک ورشکست شید راحت شیم از این انحصارررر
یعنی میشه با پنجاه شصت میلیون فرود ریپتور سوار شیم،ای خدااااا
04:43  1394/06/02
پاسخ دادن
کاربر: Parsteam
0

اين مشتريان در برخي موارد حتي بدون اطلاع از كابرد اصلي اين امكانات رفاهي و با بي‌توجهي به كيفيت، خودروهاي ياد شده را خريداري مي‌كنند.!!!!!
آخه با شعورررر دیگه سانروف و گرم کن و سرد کن صندلی هم اطلاع میخواد؟!!!!! که مردم ندارن!!!!
شما عرضه مونتاژم ندارید چه برسه تولید خودرو!!!
انشالا ک ورشکست شید راحت شیم از این انحصارررر
یعنی میشه با پنجاه شصت میلیون فرود ریپتور سوار شیم،ای خدااااا
04:43  1394/06/02
پاسخ دادن
کاربر: m12421k
7

خخخخ.
اون وقت وجود آپشن بیشتر و طراحی بهتر موتور های هرچند قدیمی اما بهتر دلیلی بر بی کیفیت بودن چینی هاست؟ :-)
الان مثلا پارس با چینی های هم قیمت خودش تو بازار یکیه؟! من که فک نمی کنم. همین لندمارک شاید آپشن خاصی نداشته باشه اما کیفیت ی واقعا خوبه و تا الان(17.000km) هیچ مشکلی نداشته. در صورتی که تا الان 2 تا تولید داخل صفر تو مسافرت گذاشتمون کنار جاده.
چینی ها به پای ژاپنی ها و کره ای ها و اروپایی ها نمی رسن اصلا. ولی هرچی باشن 10 پله از تولید داخل سر ترن.
16:30  1394/06/01
پاسخ دادن
منتظر
0

به چی خودروساز داخلی دلمون رو خوش کنیم؟
به احترام به مشتری؟
به قرار دادهای یه طرفشون؟
کیفیت خودروهاشون؟
ایمنی شون؟
آلایندگی پایین؟
به اشتغال زاییشون که همه قطعات را وارد می کنند؟
به خوش قولیشون؟
شما بگید به چی دلمون رو خوش کنیم.
من تا عمر دارم ماشین داخلی می خرم.
به امید روزی که همه خائنین به مملکت از جمله این دو خودرو ساز از بین برند.
16:12  1394/06/01
پاسخ دادن
رامتین
0

اینکه میگید خودروهای چینی بی کیفیت تر از داخلی است خنده داره. بنظرم خودروهای چینی در حال حاضر (نه دو سه سال پیش) از خودروهای داخلی هم با کیفین تر و هم ارزونتر و هم زیباتر و با آپشن بیشتره. پس آدم مگه مغز ... خورده که خودروی داخلی بخره. امیدوارم با ورشکستگی خودروسازهای داخلی مواجه بشیم و سپس خودروساز های خارجی با همکاری شرکتهای داخلی، کارخانجات مستقلی ایجاد کنند.
15:40  1394/06/01
پاسخ دادن
انزلی چی
0

خودروهای صفر کیلومترتون رو تو انبار انباشته کنید تا زیر لاستیکهاشون علف در بیاد!!!!!!!!!!!!!!!!
14:23  1394/06/01
پاسخ دادن
فراری
0

سلام لطفا ی عربی داخل متن را درست کنید و متن دارای غلط املایی میباشد"ادیو اقتصاد"!
14:16  1394/06/01
پاسخ دادن
نوید
0

با کمال احترام به نگارنده ی مقاله
من که کاملا راضی هستم خودرو ساز های کشورمان رنگ خودرو های وارداتی بگیرد.
خودمونو که دیگه نمیتونیم گول بزنیم ایرانخودرو و سایپا و.... به غیر از مونتاژ کار دیگه ای از عهده شان بر نمی آید که مونتاژ کاران قابلی هم نیستند.
14:02  1394/06/01
پاسخ دادن
امیر
0

یه چیز دیگه که یادم رفت این بود که تولید ماشین برای عراقیها گرون در نمیاد که پرشیا رو به اونا 18تومن میدین . به ما که 45تومن میدین بازم میگید نمیصرفه بابا خیلی دیگه.....
14:01  1394/06/01
پاسخ دادن
امیر
0

چینیها از اونور دنیا اومدن و سلیقه ایرانی رو فهمیدن . شما 50ساله که تو ایرانید به خودتون زحمت ندادین دنبال سلیقه و نیاز بازار باشید . و به تولید بهتر کمک کنید . قطعه ساز همان چیزی رو میزنه که خودروساز میخواد . پس الکی نا لایقی خودتون رو گردن کسی دیگه نندازید . ماشین صفر ایرانی نمیخریم
13:54  1394/06/01
پاسخ دادن
محمد
0

باید برند به سوی مونتاز چون نمینونن خودرو طراحی کنند
12:44  1394/06/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Samir : دوستان چه شهرایی هستید؟
حسن : سلام منم تحویل ۲۱ اسفند بوده هنوز هیچ خبری ازش نیست
تارا v4 : سلام همش دروغ همش دروغ تا کی این دروغامیخوان خورد ملت بدن منم ۲۱ اسفند تحویل بوده الان ۳ ماه هست تو تاخیر هست هیچ کس جوابگو نیست
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام دوستان دعوتنامه پیش فروش تیرماه اومد منم عصر ۲۹۷ تومن واریز کردم خدارو شکر در رفتیم وگرنه ضمضمه گران کردن داشتن باز هم
J4 : بله اقساطی بوده. امروز آخر وقت کارت ماشین پست شد. زنگ زدم شرکت گفتن تیر ماه موعد تحویلت هست ولی 12 خرداد شما آماده تحویل باش.خدا میدونه تحویل میدن یا نه.
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پرمیوم : مبارکتون باشه، به سلامتی و خوشی، مجوز خروج تون کی خورده بود
دوگانه : بعد فاکتور 3و4 روزه پلاک میشی
جومنگ : از این حرفها نزن زشته
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : سلام کوییک جی ایکس ار تا می فاکتور شده؟
سعید تیگو7 : سلام چه تاریخی تخصیص و فاکتور شد؟ وام کدام بانک و چه تاریخی واریز شد؟
احمد رضا : فردا الباقی واریزی 20 دی فاکتور میشه منتظر باشید دوستان رانا سوار
تیگو 7 پرو ا : دوستان ماشین روی کفی هر دوساعت داره جریمه میشه !!!!
تیگو 7 پرو اکسلنت : تیگو 7 پرو اکسلنت
شیرین دوگانه بهمن : سلام 50 تومن وام میگرفتی 50 تومن الان یه دوچرخه میشه
207 اسفند : دوستان کسی هست پنج شنبه تغییر رنگ داده باشه هنوز فاکتور نشده؟