صنعت خودروسازی نیز مانند صنایع دیگر که فن آوری روز در آن نقش حیاتی دارد، خالی از اشتباه و خطاهای محاسباتی نیست. هرچند در مقوله خودرو خطا هرچه قدر هم که کوچک باشد نمی توان به راحتی از آن گذشت و می تواند به قیمت جان چندین نفر و به بار آمدن خسارات جبران ناپذیر شود. بماند که هنوز خودروسازانی هستند که به راحتی از این مساله می گذرند و در مقابل دیدگان میلیون ها نفر از قبول اشتباهات خود سر باز زده و سعی دارند تا دیگران و حتی خود راننده را مقصر فاجعه جلوه دهند! در این مطلب قصد داریم تا 10 فراخوان بزرگ خودروسازان معتبر دنیا که به جهت رفع ایراد، محصولات معیوب خود را در سال 2012 به کمپانی فراخوانده اند، به شما معرفی کنیم.
تویوتا و سایون با 2,500,000 دستگاه فراخوان
در سال 2012 حدود 2.5 میلیون دستگاه تویوتا به دلیل مشکل شیشه بالابر برقی به شرکت فراخوانده شدند. این ایراد در برخی موارد منجر به ایجاد آتش سوزی می شدند که این مشکل با اضافه کردن مقداری گیریس فلورین به پایه های سوئیچ اصلی بالابرهای شیشه در سمت راننده برطرف گردید.
هوندا سیویک و پایلوت با 820,000 دستگاه فراخوان
هوندا نیز با فراخواندن 820 هزار دستگاه از مدل سیویک کامپکت 2002 تا 2003 و کراس اوور پایلوت 2004 تا 2005 به دلیل مشکل نور پایین چراغ جلو و احتمال وقوع تصادف، نشان داد مشتری مداری در راس برنامه هایش می باشد.
مینی ون و شاسی بلند های هوندا/آکورا با 807,000 دستگاه فراخوان
هوندا و آکورا 807 هزار خودروی خود را به دلیل نقص فنی در سیستم سوئیچ استارت خودرو به کمپانی فراخواند و مشکل آن ها را برطرف نمود. مشکل ایخ خودروها این بود که با خاموش کردن خودرو، بدون این که راننده گیربکس را در حالت پارک (P) قرار دهد، سوئیچ از جای خود خارج می شد.
کراس اوورهای تویوتا و سواری هیبریدی لکسوس با 778,000 فراخوان
تعدادی از خودروهای راو4 تویوتا و HS 250h لکسوس که هیبریدی می باشد، به دلیل نقص در سیستم تعلیق به کارخانه سازنده جهت رفع ایراد بازگردانده شدند. در برخی از موارد این ایراد باعث از دست رفتن کنترل خودرو می شد.
جیپ گرند چروکی و لیبرتی با 744,822 دستگاه فراخون
کمپانی کرایسلر نیز 744,822 دستگاه جیپ لیبرتی مدل های 2002 و 2003 و گرند چروکی 2002 تا 2004 را به دلیل نقص فنی در سیستم کیسه هوا و کمربندهای پیش کشنده که در طول حرکت خود به خود فعال می شدند، فراخوان و رفع عیب کرد.
تویوتا پریوس با 670,000 دستگاه فراخوان
این خودروی بسیار معروف هیبریدی نیز دچار نقص فنی در سیستم فرمان و پمپ آب برقی بوده که طی فراخوانی به کمپانی، قطعات معیوب تعویض شدند.
آکورا TL و هوندا آکورد با 625,762 دستگاه فراخوان
آکوراهای TL تولید شده بین سال های 2007 الی 2008 به دلیل ایراد واشرهای سیستم هیدرولیک که باعث چکه کردن روغن هیدرولیک بر روی کاتالیست اگزوز و ایجاد دود و بعضاً آتش سوزی می شد، به کارخانه فرا خوانده شدند.
هوندا CR-V با 554,000 دستگاه فراخوان
554 هزار دستگاه از این مدل از هوندا نیز به دلیل نقص فنی در کلید روشن و خاموش کردن نور پایین، به کمپانی اعزام و رفع نقص گردیدند.
فورد اسکیپ با 485,000 دستگاه فراخوان
این خودروی تازه معرفی شده نیز دو بار به کمپانی فراخوانده شد. مشکل این خودرو، نقص فنی در کابل کنترل کننده دریچه گاز بود که راننده را در تنظیم سرعت این کراس اوور و کنترل کردن آن، دچار مشکلات جدی می کرد.
شورولت، پونتیاک و ساتورن با 426,000 دستگاه فراخوان
کمپانی جنرال موتورز نیز 426,240 دستگاه شورولت مالیبو و پونتیاک G6 مدل های 2008 تا 2010 را به دلیل ایراد سوئیچ استارت که به راننده اجازه میداد تا بدون قرار دادن دنده در حالت پارک (P)، سوئیچ را از جای خود خارج کند، به کمپانی فرا خواند. به امید روزی که شاهد تولید خودروهایی به واقع بی نقص در کشورمان باشیم و اگر اشکال و ایرادی هرچند جزئی بوجود آمد، خودروسازانمان به جای موضع گیری در مقابل مردم و پلیس، به رفع مشکل بپردازند. چراکه این عمل باعث افزایش اعتبار آن ها در میان مردم خواهد شد. به راستی به نظر شما آیا این فراخوان ها به اعتبار کمپانی خدشه وارد می کند یا باعث افزایش حس اطمینان مردم به آن ها می گردد؟