پیشنهاد جدید خودروسازان به بانک مرکزی

پیشنهاد جدید خودروسازان به بانک مرکزی

در شرایطی که انتشار خبر احتمال پرداخت وام به ایران خودرو و سایپا، مخالفت‌ها و انتقادهایی را به همراه داشته، خودروسازان پیشنهادی جدید پیش پای بانک مرکزی گذاشته‌اند تا به این وسیله بازار را از رکود خارج کنند.

آن‌طور که مدیرعامل ایران خودرو در گفت‌و‌‌گو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد، در جلسه مشترک کمیسیون صنعت و معدن مجلس با مدیران عامل خودروسازی و مسوولان بانک مرکزی، آنها (مدیران‌عامل ایران خودرو و سایپا) دو پیشنهاد را برای تامین مالی شرکت‌های خود، به رئیس‌کل بانک مرکزی ارائه کرده‌اند. به گفته هاشم یکه‌زارع، پیشنهاد اول این بوده که بانک مرکزی وام و تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار دهد تا آنها بتوانند به توسعه محصول و افزایش کیفیت بپردازند؛ در واقع خودروسازان عنوان کرده‌اند که توسعه محصول و بالا بردن کیفیت، هزینه دارد و سیستم بانکی ایران نیز باید مانند سایر کشورهای صاحب صنعت خودرو، وام و تسهیلات لازم را در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دهد. مدیرعامل ایران خودرو اما فعال کردن وام خودرو را پیشنهاد دوم خودروسازان به بانک مرکزی عنوان کرد و گفت:ما به مسوولان بانک مرکزی گفتیم حالا که به خودروسازان وام نمی‌دهید، حداقل وام خودرو را فعال کنید تا قدرت خرید مشتریان بالا برود. اشاره یکه‌زارع به وام 15 میلیون تومانی خودرو است که چند ماه پیش در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و قرار شد با نرخ سود 21 درصد در اختیار مشتریان قرار گیرد. اگرچه گمان می‌رفت وام موردنظر بتواند به واسطه افزایش قدرت خرید مشتریان، تا حدی رکود بازار خودرو را بشکند، اما هرچه زمان گذشت، نه تنها رکود کم نشد، بلکه مشتریان بیشتر و بیشتر، بازار را تحریم کردند.

کارشناسان معتقدند رکود فعلی بازار دلایل مختلفی از جمله «خوش‌بینی مشتریان به آینده بازار خودرو» دارد، اما همچنان یکی از دلایل اصلی این رکود، «قدرت خرید پایین مشتریان» است. با این حساب، اولین قدم برای خروج بازار از رکود و رونق گرفتن خرید و فروش، افزایش قدرت خرید مشتریان است و وام خودرو نیز یکی از راهکارهای اصلی برای بالا بردن توان خرید، به شمار می‌رود. طبعا وقتی قدرت خرید افزایش یابد و البته قیمت‌ها نیز حداقل ثابت بمانند، از یک سو انگیزه خرید یا تعویض خودرو در میان مشتریان طبقه متوسط رو به پایین، بالا خواهد رفت و از طرفی، طبقه ضعیف جامعه به‌عنوان «مشتریان خاموش بازار خودرو» نیز تا حدی توان خرید را پیدا خواهد کرد. این در حالی است که با توجه به تعمیق رکود در بازار، می‌توان حدس زد وام خودرو نیز آن طور که باید، فعال نشده و دست خیلی‌ها از آن کوتاه مانده است. به گفته کارشناسان، اگر وام خودرو در اختیار بخش قابل‌توجهی از متقاضیان قرار می‌گرفت، بازار خودرو حداقل در حوزه زیر 25 میلیون تومانی‌ها کمی تحرک پیدا می‌کرد ، با این حال ازآنجاکه بازار خودرو کم و بیش در رکود است و مشتریان تمایل و انگیزه ای به خرید ندارند، یکی از دلایل آن می‌تواند همچنان «توان مالی اندک مشتریان برای خرید» باشد. در واقع قرار بود به واسطه وام 15 میلیونی، بازار خودروهای ارزان کشور به اصطلاح از خواب بیدار شده و تکانی بخورد، اما ظاهرا این وام یا هنوز فعال نشده یا در اختیار متقاضیان زیادی قرار نگرفته است، وگرنه باید تا به حال اثر خود را در بازار (هرچند اندک) نشان می‌داد. هستند متقاضیانی که طی دو، سه ماه گذشته به هوای اخذ وام خودرو راه بانک‌ها را در پیش گرفته‌اند، اما جواب درستی دریافت نکرده و موفق به دریافت 15 میلیون تومان موردنظر نشده‌اند. از طرفی، طبعا اگر سیستم بانکی، وام 15 میلیونی را فعال می‌کرد یا در اختیار بخش قابل‌توجهی از متقاضیان می‌گذاشت، حالا مدیران خودروساز آن را از بانک مرکزی مطالبه نمی‌کردند. حالا باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی چه واکنشی به پیشنهاد خودروسازان مبنی‌بر فعال‌تر کردن وام بانکی نشان می‌دهد و بازار خودرو کشور می‌تواند از این کلاه، نمدی برای خود بسازد یا همچنان در رکود غوطه ور خواهد ماند.

اما خودروسازان کشور در حالی پیشنهاد فعال‌تر کردن وام خودرو را به بانک مرکزی داده‌اند که همچنان نیازمند دریافت وام و تسهیلات هستند و تاکید می‌کنند توسعه محصول و افزایش کیفیت، بدون تسهیلات بانکی کند خواهد شد. با این حال بانک‌ها چندان تمایلی به پرداخت وام به خودروسازان کشور ندارند و یکی از دلایل این بی‌میلی، بدهی معوق ایران خودرو و سایپا است. ظاهرا، دو خودروساز بزرگ کشور روی هم رفته چند هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکارند و ازآنجاکه به این بدهی، جریمه دیرکرد تعلق می‌گیرد، تسویه آن به این راحتی‌ها نیست؛ مخصوصا اینکه خودروسازان در حال حاضر چندان اوضاع مالی مناسبی نیز ندارند. در این مورد، مشاور انجمن خودروسازان در گفت‌و‌‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: سال 91 هم قرار بود به دستور مستقیم معاون اول رئیس‌جمهوری، دو هزار میلیارد تومان به خودروسازان کشور پرداخت شود، اما شورای پول و اعتبار آن را به هزار میلیارد تومان کاهش داد و دست آخر هم هیچ پولی به ایران خودرو و سایپا پرداخت نشد.

داوود میرخانی رشتی با بیان اینکه با وجود پرداخت نشدن وام موردنظر، موجی از اعتراض‌ها دامن خودروسازان را گرفت، تاکید کرد: مطمئنم حالا هم اگر بانک مرکزی پرداخت وام به خودروسازان را مصوب کند، بانک‌های عامل، آن را اجرا نخواهند کرد و تنها انتقاد و اعتراض‌ها گریبان ایران خودرو و سایپا را خواهد گرفت.


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , خودرو داخلی , خودرو سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

امیر
16

آخه برادر من وامی که شما به مردم میدین هم قسطش سنگینه هم باید 2.5برابر پس بدیم عقل سلیم میگه نمیصرفه که یک ماشین با وام بخرم که دو برابر سود پول بدم با قسط سنگین تازه بقیه حقوقمو خرج ماشین بکنم . منو زنو بچم هم تا آخر ماه هوا بخوریم بجای غذا صاحب خونه و بقیه هم که هیچی
13:36  1394/06/08
گزارش
پاسخ دادن
انزلی چی
16

ایران خودرو و سایپا بد جوری دارن دست و پا میزنند !!!
اولاً با وام خودرو فکر نکنم هیچ کس موافق باشه ، چون بدترین نوع خرید خودرو ، دریافت وام خودرو با سود 21 درصد می باشد!!!
دوماً ، ایران خودرو و سایپا اگه راست میگویند باید به بانک مرکزی و در حضور نمایندگان مجلس و مردم ایران ، تعهد کتبی دهند که خودرویی که تولید می کنند را با نظارت سازمانهای استاندارد جهانی و تائید آنها بیرون دهند و در ابتدا خودشان با خانواده محترمشان از این خودروها استفاده کنند تا اگر واقعاً مشکلی نداشت و مورد تائید همه مردم قرار گرفت ، با قیمت مناسب و معقول در اختیار مردم قراردهند.....
11:58  1394/06/08
گزارش
پاسخ دادن
امیر
6

ببین رفیق . هیچ کدوم از ماشینهای تولیدی ایران نمیتونه این استاندارد رو بگیره . یعنی باید تولید نکنه که امیدوارم اینطور بشه . اگه مافیای بسیار بزرگ و قوی که دارن بزارن این کار بشه
15:16  1394/06/08

گزارش
رامتین
22

دوستان شنیدم ایران خودرو پیشنهاد و در واقع اولتیماتومی به دولت داده و اینطور است که قیمتهای اتومبیل را تا 25% کاهش می دهیم. یعنی مثلا سمند 30 تومنی میشه 22 تومن. و در ازاش به دولت هیچ گونه مالیات و هزینه ای نمی دهیم. خطاب به دولت گفته یا ورشکست بشیم و یا قبول کنید این حرفو.
حال نمیدونم تا چه حد درسته! اگر واقعا اینطور باشه شجاعت خوبی نشون دادند و باید هم دولت و نهادهای دیگه هزینه های اضافی از خودرو نگیرند. آخه تا چه حد چپاول. بسه دیگه. کمیته امداد، راهنمایی رانندگی و.. هر کسی میخواد یه پولی از خودرو بگیره. اهههههه
11:24  1394/06/08
گزارش
پاسخ دادن
مهلا
29

۱۰۰٪ باطری ماشینت خلاص شده!
02:37  1400/06/15

گزارش
علی
21

اینم نتیجه واقعی تحریم خودرو صفر که مدیران خودرو سازی و رسانه ها سعی می کنن از مردم مخفی بمونه
دوستان اگه به همین روال پیش بریم خبرهای خوب به زودی به گوش می رسند فقط آگاه باشیم و گول وعده و وعید نخوریم. وام 15 میلیونی با سود 21 درصد پژو 206 سی و دو میلیونی رو میکنه سی و نه میلیون چهل میلیون پراید بیست میلیونی رو میکنه بیست و چهار پنج میلیون نخرین آقا نخرین تا روزی که 206 زیر ده میلیون برسه
روز به روز که میگذره خرید خودرو صفر بدتر و بدتره چون این ماشین های بی کیفیت وقتی چندین هفته تو آفتاب و بارون انبار بشن هیچی ازشون نمی مونه همه خرابن
11:17  1394/06/08
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : سلام افزایش قیمت به بهمن اسفند نمیخوره
پاسخ به شاهین g : دقیقا میشه ماهی 17800 که الان هفت ماهه تو تاخیر
سهند : سهند 550میلیون شد خودتونو اماده کنید الان شروع میکنن پیام واریز وج میفرستن بی شرفا
شاهینg : سلام من خریدارم شماره تماس بزار
شهابx5 آبان : ممنون از جوابتون ،مبارکت باشه و به دلخوش
bac x3 : با سلام دوستان عزیز یک ماه از صدور کارت ماشین گذشته است ولی برگ سبز صادر نشده، برای شکایت تاخیر تحویل برگ سبز لازم است؟
سایپا بی لیاقت : من 8 اردیبهشت تکمیل وجه کردم برا شاهین جی رفتم نمایندگی گفتن تا اخر تیر فاکتور میشه و تولید افزایش پیدا کرده حدودا اخر مرداد خودرو تحویل میدن
امین : سلام من تماس گرفتم گفتن الان توربو نداریم قبلا ک تماس گرفتم گفتن سانروف نداریم احتمالا لنت و تایر هم ندارن من 17برج9تکمیل وجه کردم الان داره میشه 7ماه خوب اگه توربو و سانروف نیست تبدیل بزنید شاهین پلاس اون پولی ک قرهره بدین ملت هم نمیخاد ن گذاشتین بان و ملک خریدین با پول ملت مشتی آدم دزد طرفمون شدن خدا نمی شناسن
شاهین پلاس : تکمیل وجه بیست و دوم اسفند بیست و یک خرداد فاکتور شد دو تیر پلاک و امروز تحویل گرفتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
26 خرداد دنا اپشنال : من 26 خرداد اپشنال هنوز فاکتور نشدم البته مابتفاوت دیروز دادم بنظرتون کی فاکتور میشم ?
تکمیل وجه 6خرداد : تا یکماه آینده همه فاکتور میشید
کویک جی ایکس آر : کدوم کانال؟
بهمن : سلام بسلامتی انشالا مگه هنگام خروح پیامک میاد؟
207پانا رینگ آلمینیومی تحویل 31تیر : ما که هنوز فاکتور هم نشدیم
کوییک آر اس : دوستان من الان دیدم داخل کانال نوشته تکمیل وجه 8اردیبهشت کوییک Rsفامتور شده طرح عادی کسانانی که تا این زمان هستن نگاه کنن ببین درسته خبر
Amir : سلام، قیمت تکمیل وجه کوییک آر اس پیش فروش بهمن ماه چقده؟
روح الله کیوانپور x33دنده : سلام تاریخ تحویل سیستمی 5خردادمجوزخروج 8تیرفردامیرم براتحویل حلالمون کنید این هفت ماه مثل رفیق بودیم انشالله ماشین شما هم بیاد حق نگهدارتان
اطلس بهمن : سلام از بهمن ماهیا اگه کسی تکمیل وجه کرده لطفا بگین تکمیل وجه چقدر پرداخت کردن
31 خرداد : رنگ سفیدموتور جدید فاکتور نشدم