اختلاف نظر شورای رقابت و سازمان حمایت در مورد واردات خودرو

اختلاف نظر شورای رقابت و سازمان حمایت در مورد واردات خودرو

در حالی که رییس شورای رقابت معتقد به وجود انحصار در واردات خودرو و ترفند نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای رقابتی جلوه دادن واردات این محصول است، معاون سازمان حمایت از رقابتی بودن این بازار سخن می‌گوید.

حدود دو ماه پیش رضا شیوا، رییس شورای رقابت تلویحا اعلام کرد که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به برخی کارمندان خود مجوز واردات داده‌اند تا روند واردات خودرو به کشور را رقابتی و غیرانحصاری جلوه دهند.

رییس شورای رقابت تاکید کرد که دستورالعمل فعلی واردات خودرو باعث ایجاد انحصار در بازار شده و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست ظرف دو هفته نسبت به اصلاح این دستورالعمل اقدام کند، در غیر این صورت این شورا راسا به این کار اقدام خواهد کرد.

با وجود این اظهارات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامی در راستای اصلاح دستورالعمل واردات خودرو انجام نداد و شورای رقابت نیز اعلام کرد به دلیل پایان دوره قبلی فعالیت این شورا و عدم تعیین ترکیب اعضا در دوره جدید فعالیت، فعلا امکان تشکیل جلسات و پیگیری موضوع انحصار در واردات خودرو را ندارد.

در چنین شرایطی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، انحصار در واردات خودرو را فاقد موضوعیت دانسته و از ثبت سفارش واردات 3700 دستگاه خودرو از طریق عقد توافقنامه بین واردکنندگان غیررسمی و نمایندگی‌های رسمی خبر داده است.

وحید منایی اظهار کرده "واردکنندگانی که توانایی اخذ نمایندگی رسمی ندارند می‌توانند از طریق عقد توافقنامه ارائه خدمات گارانتی و وارانتی با نماینده رسمی نسبت به ثبت سفارش و واردات خودرو اقدام کنند و براساس اطلاعات موجود و به استناد دستورالعمل صادره تاکنون حدود 3700 دستگاه خودرو از طریق عقد توافقنامه بین واردکننده غیرنماینده و نماینده رسمی به حوزه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است".

این اظهارات در حالی است که با توجه به اظهارات رییس شورای رقابت این شبهه وجود دارد که نمایندگی‌های غیررسمی که عنوان شده مجوز ثبت سفارش واردات خودرو را دریافت کرده‌اند، ممکن است کارمندان و وابستگان به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی باشند.

از آن سو نیز بر فرض موفقیت واردکنندگان غیررسمی برای اخذ مجوز واردات از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی، مقایسه ترکیب و وضعیت بازار خودروهای وارداتی در سال جاری نشان‌دهنده وجود انحصار در واردات خودرو است.

سال گذشته تا پیش از انحصاری شدن واردات خودرو در بهمن ماه، بیش از 70 درصد میزان واردات خودرو مربوط به واردکنندگان متفرقه و غیررسمی و تنها حدود 30 درصد مربوط به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی بود. این در حالی است که در پنج ماه نخست امسال حدود 17 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که با فرض واقعی بودن ماهیت 3700 دستگاه خودروی ثبت سفارش شده به نام واردکنندگان غیررسمی، در خوشبینانه‌ترین حالت (با توجه به اینکه صرف ثبت سفارش به معنای وارد شدن خودرو نیست و همچنین ثبت سفارش 3700 دستگاه خودروی یاد شده مربوط به بازه زمانی هفت ماهه از بهمن سال گذشته تا شهریور ماه امسال است) تنها حداکثر 20 درصد از واردات خودرو از سوی واردکنندگان متفرقه صورت گرفته است.

درواقع انحصاری شدن واردات خودرو موجب شده که سهم بیش از 70 درصدی واردکنندگان متفرقه از واردات خودرو در سال گذشته به کمتر از 20 درصد در سال جاری کاهش یابد. البته با توجه به سخنان رییس شورای رقابت، در واقعی بودن همین سهم 20 درصدی نیز ابهام وجود دارد.

این وضعیت در حالی است که پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش‌خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داده بود.

فربد زاوه اظهار کرده بود:" در حال حاضر بازدهی پول واردات یک مدل خودرو با تیراژ بالا به کشور برای شرکت واردکننده آن، حدود 500 درصد است. این به معنای آن است که شرکت واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی می‌برد".

چندی پیش نیز رضا رحمانی - رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس،برخی گزارش‌ها مبنی بر گران‌فروشی شدید برخی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران را تایید کرده بود.

در چنین شرایطی امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است:" مشخص نیست به چه دلیلی واردات خودرو منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی شده آن هم در شرایطی که نمایندگی واردات سه برندی که 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را تشکیل می‌دهند، در اختیار یک خانواده است. براساس علم اقتصاد و تجربیات گذشته، ایجاد انحصار در هر بازاری منجر به رانت و فساد می‌شود".


منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودروی وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

امین
0

تحلیل نویسنده در مورد 20درصد واردات توسط واردکنندگان شخصی درست نیست چ.ن وارد کنندگان غیر رسمی می تونستن با ثبت سفارش پارسال در سال جاری خودرو وارد کنند!
درمورد فروش گارانتی با یکی از نمایندگان رسمی که صحبت کردم اول که فروش به کارمندان رو کلا رد می کرد و در کل هم برای فروش گارانتی راضی بنظر نمی رسید و میگفت مبلغ دریافتی بابت گارانتی 3درصد مبلغ خرید خودرو در خارج کشور مطابق اسناد هست که مبلغ کمی میشه مثلا برای گارنتی یک خودرو که تو بازار حدود 200 میلیون قیمت داره از وارد کننده شخصی حدود 2میلیون و نیم بابت قرارداد گارانتی پرداخت می کنه که برای وارد کننده رسمی هزینه گارانتی اون ماشین بیشتر تموم میشه
11:11  1394/06/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین Cvvt : داداش کل ماشینا ایرانی همینن از تاراش گرفته تا دنا
شاهین G : داداش اینو از سایپا بپرس نه ما
حسن : لطفاً شفاف اعلام کنید تا چه تاریخ از تکمیل وجه شاهین جی رو فاکتور کردید ومالقی کی تحویل میدید.ممنون
شهریور شاهین : سلام خوب نتیجه چی شد
j4 : تحویل گرفتم اخر شهریور
حامد جی ۴ : دورد بر عزیزان منتظر تبت نام هاي جی فور فروردین ماه کسی شاسی شده
j7 : من ثبت نام ۲۵ فروردین بودم ۱۰ شهریور تکمیل وجه کردم امروز ۱۳ مهرماه شماره شاسی خورد چند روز بعد از شاسی شدن بیمه و پلاک صادر شده واستون؟
شاهین : من که خسته شدم تکمیل وجه اردیبهشت بودم شاهینGاخر مجبور شدم تبدیل بزنم مملکت رو هوا هست دو روز دیگه همینم نمیدن لعنت برشرکت سایپا
رضا شاهین جی تبدیل جی ال : سلام خداخیرتون بده ممنونیم از شما که نزدیک هستید و پیگیرین
سرباز : زنگ زدم پشتیبانی سخا دو باره فرستاد پرینت سخا هم فرستادن نمایندگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یوسف : سلام فوق العاده های اسفند تا چند هستن . کسی اطلاع داره
نیسان اکستند : برای شما پلاک شده ؟؟
اکستند : داداش از ما 908 تومن ناقابل گرفتن دیگه ببخشید ما کف دستمون بو نکرده بودیم و اصلا ربطی به ما نداره برا شما رو وزارت صمت بدلیل عدم استاندارد پلاک نمیکنه ربطی به کسایی که اکستند ثبت نام کردند نداره در هر صورت انشالله که برا شما هم زود پلاک بشه
محمد : سلام دوستان بع5د دو هفته فاکتور شدن دوگانه به جای پلاک امروز خطای عدم تایید بازرسی خورده علت چی هست
مسعود : دقیقا درست میفرمایید برای من خودش تبدیلو زدن برام فقط باید برم پرداخت کنم تبدیل موتور اجباریه
مسعود : سلام بله پیامک اومد میز خدمت خودش اتوماتیک تبدیلو میزنه چون اجباریه باید مبلغو پرداخت کنی تبدیل بیاد داخل کاستومر جلوی موعد تحویل مینویسه قرارداد تکمیل وجه نمیباشد
حسین : قرارداد ماه جاری درحال فاکتورشدنه یعنی چه
علی بی پلاک : داداش من میگم صبر کن یکم یروز اوکی کنیم تعداد زیاد بشه بیشتر بریم منم خودمم میخام ب م چند روزه دیگه کارامو راست و ریز کنم
سجاد : باید تعداد حداقل 20 نفر باشه تا بنر چاپ کرد و وایساد دم در رسانه ایش کرد اگه کسی بتونه بره دفتر ریاست جمهوری و جاهای مهم پیگیری کنه اونا به یا تلفن حلش میکنن
اطلس نحس : معاونت فروش راعی که حرف مفت داری میزنی مهرماه پارسال که لاقل دعوتنامشون به تاخیر نخورد یک سال شده بهشون تحویل دادن ما دی ماهی ها 6 ماه که دعوتناممون به تاخیر افتاد الانم نزدیک 5 ماهه که تکمیل وجه کردیم تازه اگه بخواین مثل مهر ماه پارسال حساب کنید دیگه باید نهایت آخر این ماه تحویل می دادید ماشینمون رو