چرا خودروسازان تولید خودروهای جدید اما ارزان قیمت را ترجیح می‌دهند؟

چرا خودروسازان تولید خودروهای جدید اما ارزان قیمت را ترجیح می‌دهند؟

با اینکه این روزها مدیران صنایع خودروسازی ‌سعی دارند نشان‌دهند که مدل‌های جدید چندان تغییری در بازار ایجاد نخواهند کرد اما اخبار حکایت از آن دارد که ممکن است تغییراتی در بازار خودروهای ارزان قیمت در آینده نزدیک رخ دهد. 

تولید دو خودرو احتمالا تغییراتی در بازار خودرو های ارزان قیمت ایران ایجاد می کند که یکی تولید رنو کوئید با قیمت 25 میلیون تومان در سایپا و دیگری تولید سوزوکی سلریو با قیمت 28 میلیون تومان در ایران خودرو است.

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه ایران خودرو قصد دارد محصول ارزان سوزوکی ژاپن را در کشور تولید و عرضه کند، افزوده : سوزوکی سلریو یکی از ارزانترین محصولاتی است که روانه بازار کشور خواهد شد و قیمت این خودرو زیر ۳۰ میلیون تومان است و شاید بتوان آن را حول و حوش ۲۸ میلیون تومان عرضه کرد.

با اینکه کمی درباره قیمت این دو خودرو شک وجود دارد اما مدیر عامل ایران خودرو اعلام کرده سعی خواهد کرد سلریو با قیمت 28 میلیون تومان در ایران خودرو تولید شود .

اگر وعده مدیران خودرویی برای تولید این دو مدل با قیمت 25 و 28 میلیون تومان تحقق پیدا کند، بازار خودرو‌های ارزان قیمت ایران دچار تحول اساسی از نظر کیفیت محصولات ارائه شده خواهد شد .

 اما این دو خودرو چه ویژگی هایی دارند؟ رنو کوئید یک خودرو شبه شاسی بلند کوچک و سوزوکی سلریو یک خودرو هاچ بک در اندازه پراید است.

هر دو خودرو توسط سازندگانشان برای بازار هند طراحی شده اند البته سوزوکی سلریو با قیمت 8 هزار یورو وارد بازار اروپا شده است ولی فعلا برنامه ای برای ورود به بازار رنو کوئید به بازار اروپا اعلام نشده است.

در بازار هند  سوزوکی سهم بزرگی در  بخش  خودروهای  ارزان قیمت و کوچک دارد و رنو با  کوئید  سعی دارد بخشی از این  بازار را تصاحب کند.در بازار اروپا هم سوزوکی با  قیمت 8 تا 9 هزار یورویی سلریو  توانسته با بسیاری از خودرو ها رقابت کند. 

البته همچنان در این کلاس فولکس واگن آپ و اشکودا سیتی گو بهترین خودرو های بازار هستنند اما سوزوکی سلریو توانسته  خودرویی مانند فیات پاندا را از نظر کیفیت و ارزیابی مجلات فنی اتومبیل در اروپا شکست دهد . فیات پاندا یکی دیگر از گزینه های ایران خودرو برای تولید خودرو ارزان قیمت است . که البته فعلا  به دلیل شراکت  فیات با کرایسلر به گفته  وزیر صنایع، احتمال کمی برای تولیدش در ایران وجود دارد . 

سوزوکی سلریو از نظر مجلات اروپایی خودرویی با دوام با موتوری کم مصرف ، از نظر نگهداری کم خرج و دارای فضای مناسب در خودروهای کلاس خود ارزیابی شده است. 

از نظر طراحی رنو کوئید و  سوزوکی بسیار ساده طراحی شده اند البته رنو کمی وضعیت بهتری نسبت به سوزوکی دارد .رنو کوئید در طراحی خارجی طراحی جذاب تر و به روز تری نسبت به سوزوکی دارد. ازنظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار ساده‌ای دارد ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال سی بزرگ و سیستم مرکزی چند رسانه ای می توان این خودرو را پرچم دار خودرو های ارزان قیمت که نیم نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودرو ها دارند دانست .مواد به‌کار رفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان قیمت مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است .

 در داخل سوزوکی سلریو هم با اینکه از مواد ارزان قیمتی در ساختش بهر گرفته شده اما دارای کیفیت مناسبی است .از نظر فضای داخلی هر دو خودرو بگونه ای طراحی شده اند که فضای پای کافی حتی برای افراد بلند قد داشته باشند .

موتور این دو خودرو دقیقا جایی است که سبب می شود خودروهای بالای 30 میلیون تومان سایپا و ایران خودرو در حاشیه امن باقی بمانند . موتور هر دو خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر است. حجم موتور رنو کوئید 800 سی سی یعنی نصف خودرو تندر 90 است . این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می کند .

در زمینه قدرت موتور سوزوکی قدرت موتور بیشتری دارد و با موتور یک لیتری خود 67 اسب بخار قدرت تولید می کند البته از نظر مصرف سوخت رنو کوئید خودرو بهتری است .

از نظر ایمنی هر دو خودرو دارای سه ستاره ایمنی هستند و می توان سطح ایمنی این دو خودرو را در حد تندر 90 ارزیابی کرد .

اگر حرف مسئولان درباره قیمت این دو خودرو درست باشد و پس از مدتی این دو محصول جایگزین پراید در بازار ایران بشوند میتوان انتظار داشت حجم زیادی از کشته های جاده ای ایران کاهش یابد .

درباره خودروهای ایمن و غیر ایمن و نقش آنها 

در مرگ و میر تفاسیر مختلفی ارائه می شود به عنوان نمونه سایپا در بیشتر موارد وقتی عنوان می شود پراید حدود 15 درصد مرگ میر جاده ای ایران را به خود اختصاص داده سعی می کند اینگونه توجیه کند که چون تیراژ این خودرو بالا است میزان مرگ میر با این خودرو هم بالا نشان داده می شود در حالی که پژو 206 با تیراژی حدود یک سوم پراید تنها دو درصد از مرگ میر جاد ای را به خود اختصاص داده یعنی اگر پراید هم مانند پژو 206 ایمن می بود به جای سالی 15 درصد سالی 6 درصد را به کام مرگ می کشید یعنی اگر پراید ایمن تر می بود سالی 1500 نفر کمتر کشته می شدند .

حال اگر پراید را بتوان با خودرویی که استاندارد نزدیک از نظر ایمنی به 206 و تندر 90 دارد جایگزین کرد سالیانه صد ها نفر از مرگ نجات خواهند یافت .

البته سوال مهم این است که اگر دو خودرو ساز ایرانی این دو خودرو را با چنین قیمتی وارد بازار ایران کنند آنوقت دیگر کسی مشتری خودرو های بالای 30 میلیون تومان این دو شرکت نخواهد بود .

بررسی‌های اقتصادنیوز نشان‌می‌دهد که با این همه قدرت پایین موتور رنو کوئید و سلریو در مقایسه با تندر 90 ، پژو 206 و سمند  این امکان را به خودرو سازان ایرانی برای حفظ بازار خودروهایشان می دهد البته برخی خودروها مانند سمند باید دچار تحول اساسی شوند . برخی مانند پژو 405 هم باید خط تولید را ترک کنند . درباره پراید و تیبا هم اگر  سوزوکی سلریو و رنو کوئید با  قیمت  25 تا 30 میلیون تومان عرضه شوند یا باید قیمت پراید و تیبا کاهش پیدا کند یا این دو خودرو از خط تولید خدا حافظی کنند یا اینکه باید قیمت کوئید و سلریو بالاتر از قیمت های اعلام شده 25 تا 30  میلیون تومان باشد .

آنچه مشخص است دو خودرو رنو کوئید و سوزوکی سلریو اگر خودروسازان ایرانی بخواهند می توانند با قیمت 25 تا 30 میلیون تومان عرضه شوند که با این اتفاق قشر متوسط ایرانی هم می توانند صاحب خودرو های امن تر و با کیفیت تری بشوند . 

البته  با توجه با تاریخچه 35 ساله  نه چندان روشن خودرو سازان ایرانی و عدم توجه به انتظار مشتریان و خواست بازار  و سودجویی زیاد خودرو سازان ایرانی ،بسیاری  درباره این اتفاق تردید دارند.


منبع

خبرآنلاین

برچسب : خودرو , بازار خودر , خودروسازان , خودرو داخلی , سوزوکی سلریو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

9 نظر

علی
1

به این مسئولین بگین به این ملت نجیب رحم کنید بخدا گناه دارند
13:50  1394/06/18
پاسخ دادن
کاربر: چلنجر
1

چرا باید بشینیم تا مدیران ایرانخودرو و سایپا برایمان ماشین انتخاب کنند؟ آنها برای خودشان خودرو انتخاب کنند و خودروهای وارداتی مناطق آزاد هم پلاک ملی شوند تا مردم هم خودشان انتخابشان را انجام دهند. مگر مدیران فرغونسازیها بیشتر از مردم صرفه و صلاح ملت را می فهمند؟
13:16  1394/06/15
پاسخ دادن
امیر
4

سی و چند سال خودروسازان در این مملکت برنامه ریزی نداشتند برای تولید
خودروی روز و باکیفیت و از این به بعد هم نخواهند داشت.
11:22  1394/06/15
پاسخ دادن
انزلی چی
3

از من به شما نصیحت ، اینها ماشین نیستند اسباب بازی هستند ،
به همه خودروسازان دنیا اعتماد کنید ولی به ایران خودرو و سایپا هرگز اعتماد نکنید ، خودروی خارجی "واقعی" ارزان قیمت در ایران با عقل جور در نمی آید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
08:42  1394/06/15
پاسخ دادن
امیر
3

چون با سود 100درصدی بازم بتونن بفروشن
21:44  1394/06/14
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
9

فعلا ک قیمتی ک برای محصولات سوزوکی اعلام کردن رو اگه وارد میکردن ارزون تر میشد.
من ک میگم باز کلاه دیگری در دست دارن و میخوان سرمردم بزارن.
همگی هوشیارباشیم.
16:36  1394/06/14
پاسخ دادن
سعید
10

اخه موتور های ۱ لیتری و ۸. لیتری شدموتور ما ماسل کار میخوایم با ماسل کار
10:30  1394/06/14
پاسخ دادن
کاربر: dodge
8

اون وقت باید با پمپ بنزین قرداد ببندیم با این قیمت بنزین
23:08  1394/06/14

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
بهنام جی فور تهران : خالی نبند هر تریلی نهایت 8تا بارگیری می‌تونه بکنه🤣🤣🤣🤣برو بچه مشقاتو بنویس تجربی اول و دوم 🤣
شهاب ایکس5 ابان : سعید بیخیال شو بکش بیرون یه چیزی بهت میگم کی گفته من مهندسم؟ من کارگرم و نون بازومو میخورم عصرا میرم باشگاه میخای بیا اونجا اشنا بشیم خخخخ
مهدی : اخرین تکمیل وجه بهمن ماهی ها همون ۶ بهمن بوده
شهاب ایکس5 ابان : روند دادرسی در دادگاهها اینجوریه که پس از رای قطعی باید به شعبه بگی که پرونده رو ارجاع بدن به شعبه اجرای احکام حقوقی، اونجا خودشون ابلاغیه میفرستن برای خوانده و اگه نیاد باید دستور قضایی بگیری برای بستن حساب کرمان موتور که مجبور بشن بیان پرداخت کنن
اکبر رینگ : آقای احمدی من هم امروز با 096550 تماس گرفتم و گفت تا 6 بهمن فاکتور شده و حرف شما رو به اپراتور گفتم اینکه 6 بهمن آخرین فرصت بهمنی ها بوده و پرسیدم مگه بهمنی باقی مونده؟ گفت معیار نوبت فاکتور تایید احراز سکونته و تاریخ واریزی مهم نیست و بهمنی هایی که بعد 6 بهمن احراز سکونت رو ثبت کردن باقی موندن هرچند تعدادشون کمه خودم رو هم مثال زد و گفت شما تایید احراز سکونتت 9 اسفنده و تکمیل وجه 15 اسفند مهم نیست ماشین رو باید 9 فروردین تحویل میگرفتی و از 9 فروردین رفتی تو تاخیر و سود تاخیر هم از 9 فروردین حساب می کنن.
سروش : فکر کنم تاریخ اخذ تاییدیه سخا ملاک هستش
آذر : دوستان نماینده کرمان موتور در شورای حل اختلاف نیومد ،پرونده رفت برای دادگاه ،الان دادگاه بعد ازهفت ماه با گرفتن کارشناس دادگستری ،تازه رای قطعی غیابی داده تا زمان شاسی سود پرداخت کنن ،و مبلغ را با هزینه های دادرسی محاسبه کرده ،حالا که حکم اومده نمی دونم حکم براشون می ره و خود کرمان موتور خود بخود سود تاخیر را واریز می کنه ،یا اینکه اونم باید خود مون حکم رو ببریم بدیم بهشون ،کسی خبر داره یانه ؟ چه مدت طول میکشه تا به حقم برسم ؟
تارا v4 تیرماه : دوستان سلام.الان که شما کل مبلغ رو واریز کردین روی کدوم مرحله مونده؟من ۲۳ همین ماه ودیعه دوم رو واریز کردم روی مرحله فکتور شده مونده و داره میچرخه
تارا v4 تیرماه : دوستان سلام.الان که شما کل مبلغ رو واریز کردین روی کدوم مرحله مونده؟من ۲۳ همین ماه ودیعه دوم رو واریز کردم روی مرحله فکتور شده مونده و داره میچرخه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرهاد : صبور باشید مشتری گرامی با اندکی صبر به خودروی خود خواهید رسید مبارک باشد انشاالله
رضا 23 مهر : آقا محمد ممنون دمت گرم داداش خدا خیرت بده شما ودوستان زحمت کشیدن رفتن
جی تی : سلام دوستان وقت همگی بخیر کسی از مجوزهای جی تی خبر داره ممنون میشم اطلاع بدین
محسن : برای من فاکتور پلاک شد برای شما فاکتور نشده چرا
محسن : سقف فلز تحویل 22 اردیبهشت 25 اردیبهشت فاکتور شد 26 اردیبهشت پلاک شد خدارو شکر رنگ سفید
سحر : سایپا بازم دوشنبه فروش گذاشته اطلس اتومات و سهند اتومات هم هست
قاسمی : پس یعنی دیگه سود نداره ماشین از کارخونه گرفتن حتی ضرر هم میکنیم... ای بابا
حمید تحویل مرداد : فکر نکنم اخه من فوق العاده هستم تکمیل وجه هم کردم
فرهاد : فرمایش نکنید شرکت محترم مدیران خودرو متعهد به مشتریان گرامی خود میباشد نیازی به این کار ها نیست
رضا پانا تبدیل به مشکی و رینگ : سلام چرا فاکتور نمیکنن.