در دسامبر سال 2008 کمپانی هوندا اعلام کرد از مسابقات فرمول 1 کنارهگیری خواهد کرد، علت آن هم چیزی نبود جز مشکلات مالی که در نتیجه بحران مالی جهانی به آن شرکت تحمیل شده بود. کمپانی Honda Motor Company Ltd که به اختصار Honda نامیده میشود هم به تولید موتورهای مختلف میپردازد و هم انواع مختلفی از وسایل نقلیه تولید میکند. در حالی که این کمپانی به خاطر تولید موتورسیکلت و خودروهای فرمول 1 شهرت دارد، به تولید و توسعه تجهیزات مربوط به هوانوردی، دریانوردی و حتی رباتیک و تجهیزات باغی و کشاورزی نیز میپردازد. این کمپانی با 14 میلیون تولید درسال، از نظر تیراژ تولید نیز در جزو بزرگترین تولید کنندگان به شمار میرود. با این که مقر این کمپانی در شهر توکیو قرار دارد ولی دفاتر مرکزی آن در شهر براکلی انگلستان واقع شده است.
کمپانی هوندا در تولید خودروهای فرمول 1 نیز از سابقهای طولانی برخوردار است. این کمپانی نخستین بار در سال 1964 وارد مسابقات اتومبیلرانی شد و رانندگی این تیم را نیز رونی باکنام (Ronnie Bucknum) بر عهده داشت. در سال 1965 تیم اتومبیلرانی هوندا در مسابقات گرندپری مکزیک اولین پیروزیاش را با رانندگی ریچی جینتر (Richie Ginther) به دست آورد. سال بعد از آن این تیم در مسابقات گرند پری ایتالیا پیروزی به دست آورد ولی مسابقات فرمول 2 فرانسه در سال 1968 را از دست داد. حادثه مرگ یکی از اعضای تیم و کاهش فروش محصولات هوندا در ایالات متحده باعث شد کمپانی هوندا برای مدتی از مسابقات اتومبیلرانی کنارهگیری کند و اوایل دهه 80 میلادی دوباره به مسابقات فرمول 2 بازگشت و بار دیگر موفقیتهایی به دست آورد.
در سال 1983 کمپانی هوندا تصمیم گرفت به مسابقات فرمول 1 برگردد و در سال 1984 با تیم Williams به مشارکت پرداخت. این مشارکت بسیار پربار بود و خودروهای تیم Williams که موتورهای هوندا نیروی پیشران آنها را تأمین میکردند توانستند در جام قهرمانی خودروسازان فرمول 1 شش پیروزی پی در پی به دست بیاورند. تیم Williams در سالهای 1986 و 1987 نیز موفقیتهایی به دست آورد ولی پس از آن و در سال 1988، کمپانی هوندا تصمیم گرفت با تیم مکلارن همکاری کند.
کمپانی هوندا موفق شد در کنار شریک جدیدش یعنی تیم مکلارن در سالهای 1988، 1989، 1990 و 1991 پیروزیهایی به دست بیاورد. در این زمان بود که کمپانی تصمیم گرفت به همراه کمپانی زیر مجموعهاش یعنی کمپانی Mugen-Honda از ورزش اتومبیلرانی بیرون برود ولی نام هوندا تا پایان سال 1999 همچنان افتخار آفرین بود. پس از ورود به قرن جدید، کمپانی هوندا دوباره تصمیم گرفت به مسابقات فرمول 1 برگردد و در نهایت به عنوان تأمین کننده رسمی موتور برای خودروهای تیم British American به مسابقات اتومبیلرانی بازگشت. در سال 2005 کمپانی هوندا تیم British American را خریداری کرد و مالک آن شد و در سال 2006 توانست با رانندگی جیسون باتن (Jenson Button) در مسابقات گرند پری مجارستان پیروز بشود.