کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

 یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته در صحنه اقتصادی کشور محل بحث و طرح نظرات مختلف شد و از سویی افکار عمومی و جامعه نسبت به آن واکنش‌های زیادی داشتند، موضوع راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و همچنین واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به آن بود.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، طی سال‌های گذشته یکی از صنایع داخلی که تا حد زیادی مورد انتقاد مصرف‌کنندگان قرار گرفته صنعت خودروسازی بوده است. منتقدان خودروسازان داخلی معتقدند انحصاری که در سال‌های گذشته در تولید خودروی داخلی وجود داشته عملا باعث شده که کیفیت خودروهای داخلی روز به روز سیر نزولی داشته باشد. آنها بر این باورند که در سال‌های گذشته خودروهای داخلی فقط به لحاظ کمی افزایش تولید داشته‌اند و از جنبه ظاهری تغییر کرده‌اند، به همین دلیل قیمت خودروهای داخلی متناسب با کیفیت آنها نیست.
 
از طرف دیگر هم قیمت بالای خودروهای داخلی و جهش آن در چند سال اخیر زمینه نارضایتی بیشتر مصرف‌کنندگان را فراهم کرد؛ به ویژه وقتی که بعد از حصول توافق هسته‌ای صحبت‌هایی مبنی بر ارزان‌شدن خودروهای داخلی در محافل مختلف مطرح شد و به نوعی تصور ارزان شدن خودروهای داخلی را در بین مردم ایجاد کرد اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و وزیر صنعت تصریح کرد که خودروسازان، شورای رقابت و وزارت صنعت به دنبال کاهش قیمت خودرو نیستند.
 
نعمت‌زاده همچنین عنوان کرد که کاهش قیمت خودرو در صورتی محقق می‌شود که قیمت ارز کاهش یابد که دولت با ذکاوت و بدون دخالت در بازار، قیمت ارز را تثبیت کرده است.
 
به گفته وی اگر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنی قیمت را کاهش داده‌اند.
 
اما در روزهای گذشته راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و واکنش وزیر صنعت به این کمپین، بازتاب گسترده‌ای در عرصه عمومی، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشت و ناظران عرصه اقتصادی هم در قالب موافق یا مخالف نسبت به این کمپین واکنش‌های متفاوتی داشتند.
 
در این مدت بیشتر کسانی که با رویکرد و راه‌اندازی این کمپین مخالفت کردند بر این باورند که تحریم خودرهای داخلی نتیجه‌ای جز زیان تولید داخلی ندارد و عملا فضا را بیش از گذشته در اختیار واردکنندگان خودرو قرار می‌دهد که به واردات بی‌رویه خودرو دامن بزنند و کارخانه‌های خودروسازی داخلی را به تعطیلی بکشانند؛ اتفاقی که به گفته آنها لطمه جدی به اشتغال در کشور خواهد زد؛ لذا راه‌اندازی چنین کمپینی از منظر آنها نمی‌تواند توجیهی داشته باشد.
 
اتاقی‌ها نسبت به کمپین نخریدن خودرو داخلی چه واکنش‌هایی داشتند؟
یکی از بخش‌های اقتصادی کشور که نسبت به این موضوع فعالانه برخورد کرد، بخش خصوصی و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بود که نظرات مختلفی را نسبت به این کمپین و همچنین مسائل مربوط به خودروسازان داخلی مطرح کردند.
 
مجیدرضا حریری - نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین - معتقد است که خودروسازان داخلی چندین سال است به مردم زور گفته‌اند و از موضع انحصار، خودشان را به مردم تحمیل کرده‌اند. خودروسازان ما باید بتوانند خود را به‌روز کنند، در غیر این‌صورت هیچ ایرادی ندارد که شرکت‌های خودروسازی داخلی ورشکست شوند.
 
به اعتقاد این فعال اقتصادی، کمپین به‌وجودآمده علیه تولید داخلی نیست بلکه کمپینی علیه خودروسازان است، چراکه خودروسازان مردم را به صف کرده‌اند، پول‌های پیش از آنان گرفته‌اند، بدقولی کرده‌اند و خودروی بی‌کیفیت عرضه کرده‌اند. رفتار خودروساز با مردم سرانجام به جایی رسید که بغض فروخورده مردم علیه خودروساز‌ها تبدیل به ایجاد چنین کمپینی شد.
 
حریری همچنین اضافه می‌کند که خودرو ساز‌ داخلی باید بتواند خود را با شرایط بین‌المللی تطبیق دهد یا اینکه اشکالی ندارد که دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هم ورشکست شوند.
 
اما محمدرضا نجفی‌منش - رئیس کمسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان - که از منتقدین کمپین نخریدن خودروی داخلی است، معتقد است که راه‌اندازی چنین کمپینی نمی‌تواند‌ به نفع اقتصاد ملی باشد.
 
او عنوان می‌کند: کمپینی که در مورد خودروی داخلی راه افتاده است دنبال این است که خودروی داخلی خریده نشود. باید دید اگر خودروی داخلی نخریم چه اتفاقی می‌افتد؟ شرکت‌های خودروسازی و خط تولید داخل تعطیل می‌شوند. آن زمان است که باید خودروی مورد نیازمان را وارد کنیم. آیا چنین اتفاقی به نفع اقتصاد ملی و اشتغال خواهد بود؟
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی قیمت فعلی خودرو را منطقی می‌داند و معتقد است: به هیچ عنوان قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت و حتی افزایش قیمت در بازار خودرو نیز پیش‌بینی می‌شود.
 
به گفته وی، خودروسازان داخلی در سال 1391 و 1392 بیش از 6000 میلیارد تومان زیان دادند و هنوز هم یکی از شرکت‌های خودروسازی با زیان، خودرو‌های خود را می فروشد، پس اصلا محلی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.
 
از سوی دیگر محمد لاهوتی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کنفدراسیون صادرات، راه اندازی چنین کمپینی را واکنشی منطقی نسبت به عملکرد خودررو سازان داخلی می داند.
 
وی بر این باور است که با توجه به فرصتی که در سال‌های گذشته در اختیار خودروسازان قرار داشته و انحصار موجود در این بخش، عملا رضایت مصرف‌کنندگان جلب نشده است و این کمپین تنها راه برای مصرف‌کنندگان است تا نارضایتی خود را از شرایط خودروهای داخلی اعلام کنند.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین معتقد است: در ظاهر خودروهای داخلی تغییراتی ایجاد شده و امکانات بیشتری پیدا کرده‌اند اما عملا کیفیت خودرو‌ها بالاتر نرفته و حتی در مواردی کیفیت افت کرده است.
 
به گفته وی اگر در هر زمینه و هر کالایی به خواست مشتری توجه نشود، قطعا با نخریدن و تحریم مواجه می‌شود.
 
حال باید دید راه‌اندازی چنین کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی چه تاثیری بر تولیدکنندگان داخلی خودرو می‌گذارد؟ آیا طرح چنین انتقاداتی از خودروسازان به فرصتی برای بهتر شدن کیفیت خودروهای داخلی منجر می‌شود یا اینکه با تحریم خودروهای داخلی از سوی مصرف‌کنندگان، خودروسازان با تهدید جدی برای تولیدات و عرضه محصولاتشان مواجه می‌شوند؟

منبع

ایسنا

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو , خودروسازان , داخلی , اتاق بازرگانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
mina : سلام دوستان (sr3) ماشینهایی ک بعداز ما شاسی شدند همه بیمه شدند، متاسفانه ما هیچ... شرکت هم ک تماس گرفتم هیچ تغییری انجام نشده
M : کجا تماس گرفتید؟ ما که به نمایندگیمون زنگ زدیم میگه تا یکم اسفند فاکتور شده
رضا : الان پیگیری کردم گویا دارن ۵ اسفند به بعد رو فاکتور میکنن دعا کنید هم سریع انجام بدن و هم وقفه نیفته دوباره کلا اسفند رو تموم کنن به حول و قوه الهی
رضا : الان پیگیری کردم گویا دارن ۵ اسفند به بعد رو فاکتور میکنن دعا کنید هم سریع انجام بدن و هم وقفه نیفته دوباره کلا اسفند رو تموم کنن به حول و قوه الهی
محمد : دوستان قبلا هم گفتم..‌تجمع نکنید وگرنه بازم‌گرون میکنن... ارادتمند محمدقصاب.
مجید : سلام. مبلغ دعوتنامه چقدر شده؟
مهناز : تارا v1 طرح مادران فروش فوری رنگ سفید تحویل ۷ تیر امروز فاکتور شده
وحید : خواهش میکنم دوست گرامی،تا آنجا که من مطلع هستم تاکنون موردی از سرقت شاهین پلاس گزارش نشده،حتی اگر شیشه آن پایین باشد تا زمانی که ریموت نزد خودتان باشد، بدلیل سبستم, پیشرفته ضد سرقت ،نمیتوانند خودرو را روشن و سرقت کنند( مگر آنکه بکسل کنند). مستحضر هستید که دستگیره درب شاهین پلاس و استارت سوییچ آن key less و دکمه ای و اصولا فاقد کلید است و با شاه کلید و ...هم باز نمیشود.فقط باید در حفظ و نگهداری ریموت نهایت دقت را داشته باشید.بدلیل ظریف و شکننده بودن ، و برای جلوگیری از ضربه و خش و نفوذ احتمالی رطوبت،در اولین فرصت قاب فلزی مخصوص ریموت شاهین پلاس را که بسیار زیبا، شکیل و محکم است تهیه کنید( همه نوع دارند،اما با کیفیت مرغوب آن در دیجی کالا ۵۰۰ هزار تومان است)
بهمن : فقط باید هماهنگ بشیم شکایت کنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : خب راست میگه دیگه قانونه هرچقدرم دیر بشه سود تاخیر میدن
تحویل آذر : اضافه پول رو میگیرن حالا شما هی بند حمایت و نمی دونم قانون بگو. بنده خدا 9ماهه که ماشین تحویل ندادن دستت هم به هیچ جا بند نیست...اومدی برای ما بند آئین نامه میگی؟
رضا : سلام الان حواله یاب گذاشته 18خرداد. فاکتور شد
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : فوق العاده های بهمن از 7 به بعد کسی فاکتور شده؟؟ چه خبر؟ لطفا اگر خبری شد همدیگر رو بیخبر نذاریم.....🙏
7اسفند : خدا لعنتشون کنه من ماشین فروختم به یه بنده خدایی فکر کنم من عادی ثبت نام کردم بعد بچه ام بدنیا اومده الان میخوام مادران ثبت نام کنم برا خودم میترسم ریسک کنم از طرفی میگم من خودم طلا فروختم 3تومن ثبت نام کردم برا واریزی دوم پولم جور نشد مفت حوالشو فروختم الان بیام باز اشتباهمو تکرار کنم اگه همون پولو میدادین طلا همون اسفند طلا تا نزدیک 9تومن هم رفت میفروختین میدادین یه ماشین صفر بدون دغدغه الانم فقط میخوام تحویل بدن ماشین مردم بدم بره
ایکس 33 اتومات : چند روزه ماشین دستت میرسه؟
28 مهر : پلاک آزاد با توجه به آدرس فرد یا سارمان انتخابی جهت تخصیص یافت نشد( محدودیت فیزیک پلاک از سوی پلیس راهور ). تاریخ ثبت: 1404/04/10 این یعنی چی برای کسایی که فاکتور شدن همچین چیزی اتفاق افتاده؟ بازی جدیدشونه دوباره
حسین سورن تحویل 31 تیر : سلام دوستان امروز تحویل گرفتم سورن موتور جدید پیش فروش تحویل 31 تیر خط تولید تبریز خودم نمایندگی خوزستان بود تاریخ واریز دعوتنامه 17 اردیبهشت و فاکتور 29 خرداد و پلاک 3 تیر و امروز 10 تیر تحویل گرفتم امیدوارم زود همتون تحویل بگیرین
207 پانا 31 خرداد : سلام دوستان وقت بخیر کسی از تحویلی های خرداد ماه امروز فاکتور شده؟ لطفا اعلام کنید
قضنفر : ساینا فارسی اس هستش و انگلیسی مس