کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

 یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته در صحنه اقتصادی کشور محل بحث و طرح نظرات مختلف شد و از سویی افکار عمومی و جامعه نسبت به آن واکنش‌های زیادی داشتند، موضوع راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و همچنین واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به آن بود.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، طی سال‌های گذشته یکی از صنایع داخلی که تا حد زیادی مورد انتقاد مصرف‌کنندگان قرار گرفته صنعت خودروسازی بوده است. منتقدان خودروسازان داخلی معتقدند انحصاری که در سال‌های گذشته در تولید خودروی داخلی وجود داشته عملا باعث شده که کیفیت خودروهای داخلی روز به روز سیر نزولی داشته باشد. آنها بر این باورند که در سال‌های گذشته خودروهای داخلی فقط به لحاظ کمی افزایش تولید داشته‌اند و از جنبه ظاهری تغییر کرده‌اند، به همین دلیل قیمت خودروهای داخلی متناسب با کیفیت آنها نیست.
 
از طرف دیگر هم قیمت بالای خودروهای داخلی و جهش آن در چند سال اخیر زمینه نارضایتی بیشتر مصرف‌کنندگان را فراهم کرد؛ به ویژه وقتی که بعد از حصول توافق هسته‌ای صحبت‌هایی مبنی بر ارزان‌شدن خودروهای داخلی در محافل مختلف مطرح شد و به نوعی تصور ارزان شدن خودروهای داخلی را در بین مردم ایجاد کرد اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و وزیر صنعت تصریح کرد که خودروسازان، شورای رقابت و وزارت صنعت به دنبال کاهش قیمت خودرو نیستند.
 
نعمت‌زاده همچنین عنوان کرد که کاهش قیمت خودرو در صورتی محقق می‌شود که قیمت ارز کاهش یابد که دولت با ذکاوت و بدون دخالت در بازار، قیمت ارز را تثبیت کرده است.
 
به گفته وی اگر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنی قیمت را کاهش داده‌اند.
 
اما در روزهای گذشته راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و واکنش وزیر صنعت به این کمپین، بازتاب گسترده‌ای در عرصه عمومی، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشت و ناظران عرصه اقتصادی هم در قالب موافق یا مخالف نسبت به این کمپین واکنش‌های متفاوتی داشتند.
 
در این مدت بیشتر کسانی که با رویکرد و راه‌اندازی این کمپین مخالفت کردند بر این باورند که تحریم خودرهای داخلی نتیجه‌ای جز زیان تولید داخلی ندارد و عملا فضا را بیش از گذشته در اختیار واردکنندگان خودرو قرار می‌دهد که به واردات بی‌رویه خودرو دامن بزنند و کارخانه‌های خودروسازی داخلی را به تعطیلی بکشانند؛ اتفاقی که به گفته آنها لطمه جدی به اشتغال در کشور خواهد زد؛ لذا راه‌اندازی چنین کمپینی از منظر آنها نمی‌تواند توجیهی داشته باشد.
 
اتاقی‌ها نسبت به کمپین نخریدن خودرو داخلی چه واکنش‌هایی داشتند؟
یکی از بخش‌های اقتصادی کشور که نسبت به این موضوع فعالانه برخورد کرد، بخش خصوصی و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بود که نظرات مختلفی را نسبت به این کمپین و همچنین مسائل مربوط به خودروسازان داخلی مطرح کردند.
 
مجیدرضا حریری - نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین - معتقد است که خودروسازان داخلی چندین سال است به مردم زور گفته‌اند و از موضع انحصار، خودشان را به مردم تحمیل کرده‌اند. خودروسازان ما باید بتوانند خود را به‌روز کنند، در غیر این‌صورت هیچ ایرادی ندارد که شرکت‌های خودروسازی داخلی ورشکست شوند.
 
به اعتقاد این فعال اقتصادی، کمپین به‌وجودآمده علیه تولید داخلی نیست بلکه کمپینی علیه خودروسازان است، چراکه خودروسازان مردم را به صف کرده‌اند، پول‌های پیش از آنان گرفته‌اند، بدقولی کرده‌اند و خودروی بی‌کیفیت عرضه کرده‌اند. رفتار خودروساز با مردم سرانجام به جایی رسید که بغض فروخورده مردم علیه خودروساز‌ها تبدیل به ایجاد چنین کمپینی شد.
 
حریری همچنین اضافه می‌کند که خودرو ساز‌ داخلی باید بتواند خود را با شرایط بین‌المللی تطبیق دهد یا اینکه اشکالی ندارد که دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هم ورشکست شوند.
 
اما محمدرضا نجفی‌منش - رئیس کمسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان - که از منتقدین کمپین نخریدن خودروی داخلی است، معتقد است که راه‌اندازی چنین کمپینی نمی‌تواند‌ به نفع اقتصاد ملی باشد.
 
او عنوان می‌کند: کمپینی که در مورد خودروی داخلی راه افتاده است دنبال این است که خودروی داخلی خریده نشود. باید دید اگر خودروی داخلی نخریم چه اتفاقی می‌افتد؟ شرکت‌های خودروسازی و خط تولید داخل تعطیل می‌شوند. آن زمان است که باید خودروی مورد نیازمان را وارد کنیم. آیا چنین اتفاقی به نفع اقتصاد ملی و اشتغال خواهد بود؟
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی قیمت فعلی خودرو را منطقی می‌داند و معتقد است: به هیچ عنوان قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت و حتی افزایش قیمت در بازار خودرو نیز پیش‌بینی می‌شود.
 
به گفته وی، خودروسازان داخلی در سال 1391 و 1392 بیش از 6000 میلیارد تومان زیان دادند و هنوز هم یکی از شرکت‌های خودروسازی با زیان، خودرو‌های خود را می فروشد، پس اصلا محلی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.
 
از سوی دیگر محمد لاهوتی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کنفدراسیون صادرات، راه اندازی چنین کمپینی را واکنشی منطقی نسبت به عملکرد خودررو سازان داخلی می داند.
 
وی بر این باور است که با توجه به فرصتی که در سال‌های گذشته در اختیار خودروسازان قرار داشته و انحصار موجود در این بخش، عملا رضایت مصرف‌کنندگان جلب نشده است و این کمپین تنها راه برای مصرف‌کنندگان است تا نارضایتی خود را از شرایط خودروهای داخلی اعلام کنند.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین معتقد است: در ظاهر خودروهای داخلی تغییراتی ایجاد شده و امکانات بیشتری پیدا کرده‌اند اما عملا کیفیت خودرو‌ها بالاتر نرفته و حتی در مواردی کیفیت افت کرده است.
 
به گفته وی اگر در هر زمینه و هر کالایی به خواست مشتری توجه نشود، قطعا با نخریدن و تحریم مواجه می‌شود.
 
حال باید دید راه‌اندازی چنین کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی چه تاثیری بر تولیدکنندگان داخلی خودرو می‌گذارد؟ آیا طرح چنین انتقاداتی از خودروسازان به فرصتی برای بهتر شدن کیفیت خودروهای داخلی منجر می‌شود یا اینکه با تحریم خودروهای داخلی از سوی مصرف‌کنندگان، خودروسازان با تهدید جدی برای تولیدات و عرضه محصولاتشان مواجه می‌شوند؟

منبع

ایسنا

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو , خودروسازان , داخلی , اتاق بازرگانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5بهمن اقساطی : مال ما چک اول برداشت شده هنوز شاسی نشده
داریوش : حق ما همین ماشینه از سرمون هم زیادی به خدا سوار شو حالشو ببر عزیز دل زیاد سخت نگیر کیفیتش رفته رفته بهتر میشه
پراید : سلام دوستان یکی میشه بگه فرق پراید با این ماشینا جدید چیه
مهتی : مهم نیست داداش دنیا دو روزه مهم اینه رفتی اون دنیا بری بهشت
شاهین مرداد ماه : من یادمه سال ۹۱ ۲۰۶ ثبت نام کردم ۱۹ فروردین گفتن یک ماه تحویل میدیم اول اردیبهشت زنگ زدن گفتن ماشین آماده است سال ۹۳ برج ۸ رانا شرایطی ثبت نام کردم برج ۱۰ ی قسط و برج ۸ ی قسط دادم بعد اسفند گفتن ماشین اگه الان بخوای آماده است فقط باید خودت بری از تهران بیاری و گر نه میفته بعد عید ۱۷ فروردین بهم زنگ زدن گفتن ماشین آماده است بیا ببر الانم هست🤕🤯
هادی : امروز کوییک تبدیلی ما فاکتور شد. بعد از 35 روز.
X5بهمن : مبارکه .چه رنگی؟
مرادی : سلا خیر برای من تحویل ۳۱ اردیبهشت بود طرح فرسوده تا العان دعوتنامه ارسال نشده
مهدی مشهد : سلام اماده برای فاکتور برای من هم به تاریخ امروز بروز رسانی شده و ضمنا قرارداد را هم دیگه نشون نمیده به احتمال زیاد در حال فاکتور شدن هست چون من قبلا هم ثبت نام داشتم موقع فاکتور شدن قراداد از دسترس خارج میشه و فقط فاکتور قابل مشاهده است انشاا...امروز برای همه فاکتور بشه
Gl : Glتا‌ چه‌ تاریخی‌ جلو‌ رفت‌ ??? چرا‌کسی‌ چیزی‌ نمیگه‌ ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هوشنگ : با سلام. بنده هم پیش فروش تحویلی 31 تیرماه که 30 اردیبهشت تکمیل وجه کردم ولی هنوز فاکتور نشدم
در انتظار اطلس 23 مهر نقره ای : خدا خیریت نده سایپا "فقط مدیر و مدیر عامل سایپا میان نمایش میدن: 11 ماه از زمان تحویل گذشت
اطلس جی اسفند1403 : این دوستمون میگه بهترین جا برا تجمع درب مجلس هست نظر شما چیه باید یه فکری بکنیم همینجور دست رو دست نداریم بمونیم رو همین روال تا سال دیگه هم تحویل نمیگیریم نظراتتون بفرستید ببینیم چکارکنیم موافقید یا نه و اینکه باید شاهین و ساینا و کوییک هم حضور داشته باشند
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : مگه مریضیم .؟
اطلس جی اسفند1403 : این هم حرف عاقلانه هست
رادمهر : سلام،12076271تحویل مردادبودم
سعید تبدیل207 : منم تماس گرفتم گفتن توپارکینگ ایسیکوهست. مشکلی نداره ازسه شنبه اونجاس چقدمیکشه پس بارگیری بشه؟ کسی میدونه چه جوری باید ازپارکینک پیگیری کنیم
تحویل 31 تیر ، همچنان منتظر : دوستان ما امروز زنگ زدیم ، میگه ممکنه امروز فاکتور بشه ممکنه هم تا بیست روز دیگه طول بکشه ، بهش میگم اگه شکایت کنیم چی ، میگه میتونید شکایت ثبت کنید ولی هیچ اتفاقی نیفته ، 🤦🏼🤦🏼🤦🏼🤨🤨 خدا لعنت کنه باعث و بانیش رو
سلام : شماره پذیرشت چن بوده ؟
رادمهر : سلام دوستان عزیز،تبدیلی دوگانه به تک،واریزاولیه25آذر1403طرح عادی،واریزی دوم16تیر1404ساعت10:20،فاکتورامروز25مرداد1404ساعت10:30،باآرزوی فاکتورشدن خودروهای همه ی دوستان عزیز،سالم وپیروزباشید