قعرنشینی خودروسازان در بورس

قعرنشینی خودروسازان در بورس

 
صنعت خودرو که مدتی است در قعر جدول صنایع بورسی قرار دارد، همواره و طی دوسال اخیر از صنایع خوش اقبال و به‌عنوان یکی از لیدر‌های بورس به شمار رفته است. با این وجود شرکت‌های خودرویی بعد از حصول توافق هسته‌ای تحت تاثیر رکود اقتصادی و کاهش تقاضا نتوانسته‌اند شرایط مطلوبی داشته باشند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال افت 26 درصدی را به همراه داشته‌اند. در همین رابطه، گزارش‌های 5 ماهه شرکت سایپا نزول 16درصدی در قیمت سهام و ایران خودرو نیز حدود 46هزار دستگاه خودرو به‌صورت مازاد در انبار‌ها اعلام کرده است.
 
در این شرایط و به زعم بسیاری از کارشناسان، گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های این صنعت نمی‌تواند از چشم انداز خوبی برخوردار باشد و پیش‌بینی می‌شود این صنعت کماکان روند نزولی را برای خود و بسیاری از صنایع وابسته داشته باشد. همچنین صنایع بورسی روز شنبه با وجود رشد اندک در نماگر شاخص کل، با سنگینی کفه ترازو به سمت صنایع منفی همراه بودند؛ به گونه‌ای که از میان 37 صنعت بورسی تنها 10 صنعت مثبت و 21 صنعت با روند منفی به کار خود پایان دادند. در این میان استخراج معادن، فلزات اساسی و استخراج نفت و گاز درجایگاه بیشترین رشد قیمتی روزانه و نماد‌های ماشین آلات،انتشار و خودرو در قعر جدول روزانه‌شاخص قرار داشتند.
 
آینده خودرو در فضای مه آلود
هفته‌ای که گذشت با افت شدید در صنعت خودرو همراه بود، به‌طوری‌که گروه خودرو در زیان هفتگی افت 4/ 7 درصدی را به ثبت رساند تا بیشترین ریزش را در میان 37 صنعت بورسی به ثبت رسانده باشد. روز گذشته نیز این صنعت افت قیمتی 26/ 1 درصدی را داشت تا کماکان روند نامطلوب اخیرخود را ادامه دهد. صنعت خودرو که از ابتدای سال تحت تاثیر کاهش فروش و رکود اقتصادی قرار دارد در آخرین ماه تابستان نیز نتوانست کارنامه قابل قبولی را به ثبت برساند. در همین خصوص دویچه‌وله طبق تازه‌ترین آمارها اعلام کرد: تولید خودرو در ایران در شهریور‌ماه نسبت به ماه مشابه سال پیش تقریبا نصف شده است. براساس این گزارش، تولید انواع خودرو در شهریور ماه امسال 60 هزار و 533 دستگاه بیشتر نبوده است. این در حالی است که در شهریور سال پیش 115 هزار و 462 دستگاه خودرو در ایران تولید شده که این رقم 6/ 47 درصد بیش از تولید خودروسازان در ماه گذشته بوده است.
 
اما در بررسی نمادهای این صنعت در روز گذشته، هیچ یک از نماد‌ها رشد قیمتی نداشتند و از 31 نماد فعال 26نماد قرمزپوش به‌کار خود پایان دادند. در همین رابطه روز گذشته «خپارس» جایگاه بیشترین حجم معاملات را به مقدار 15میلیون و 800هزار سهم در اختیار داشت. پارس خودرو که روز گذشته با حمایت بیشتر بازیگران حقیقی مواجه بود، در فروش سهام بیش از 99 درصد مشارکت این سهامداران را در اختیار داشت که در مقابل و در بخش خرید نیز تنها 27 درصد از بازیگران حقوقی فعالیت داشتند. سابقه معاملاتی این نماد نیز گویای این است که در 10روز کاری گذشته این نماد 5 روز مثبت و 5 روز منفی داشته است. حمید گلپاشا، تحلیلگر صنعت خودرو درخصوص شرایط شرکت‌های خودروسازی به «دنیای اقتصاد» گفت: در صنعتی مانند خودرو بهای تمام‌شده از پارامترهایی است که به شدت بر سودآوری شرکت‌ها تاثیر دارد. غول‌های خودرو‌سازی به شدت درگیر وام‌ها و هزینه‌های مالی سنگین هستند؛ به‌طوری‌که اگر درصد سود ناچیزی نیز وجود داشته باشد به وسیله این هزینه‌ها خورده می‌شود. وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر در بررسی چشم انداز شرکت‌های بزرگ، سهامداران با توجه به روند فعالیت شرکت در سال جاری EPS سال بعد را تا حدودی پیش‌بینی می‌کردند، اما در شرایط کنونی صورت‌های مالی شرکت‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توان دید بلند‌مدتی نسبت به آنها داشت. 
 
 
 
 
قعرنشینی خودروسازان در بورس
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

امیر
13

یکی از شاخصهای یک شرکت موفق در بورس شفافیت. صداقت در رفتار و چشم انداز روشن است. که شما از این شاخصها به دلیل دزدیها. رشوه خوری و قراردادهایی به نفع طرف خارجی شفافیت نداید. به دلیل دروغهایی که در مورد تولید. موجودی انبار و میزان سود میگید صداقت هم که تعطیل کردین. و با توجه به کمپین مردمی چشم انداز خوبی هم که ندارید. پس ته جدول بودن شما خیلی هم غیر قابل پیش بینی نبود
18:59  1394/07/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7W : شما چندم تکمیل وجه کردید ؟
مهدی : والا منی که خردادم فقط چند بار تبدیل اومد و خبری نیست کو تا شهریور
شاهین Gl : راستی دوستان قبلا چند صفحه بود که شدیدا پیگیری های شاهین جی ال انجام می‌شد. الان چند وقته دیگه کسی پیگیر نیست . تعداد کمه یا تحویل گرفتن یا حوصله ندارن ؟؟؟ لطفا کسایی که از خرداد موندن و تا قبل از ۱۰ تیر تکمیل کردن و منتظر شاهین جی ال هستن لایک کنن ببینیم چند نفریم.
Samirax5 : محسن j7 منم با نظر شما موافقم احتمال داره مصوبه ۷۴۰ واسه دی ماه اعمال بشه چون تخفیف هم نداشتیم در هر صورت الان جز اینکه انرژی مثبت بفرستیم کار دیگه ای ازمون برنمیاد، با احتمالات و حرفه‌ای نمایندگی ها هم جز اعصاب داغون چیزی نصیبمون نمیشه
شاهین GL هفته چهارم مهر : هفته چهارم مهر از اول بودم خبری نیست
جی ال : دوستان مطلع باشید که آقای علی مدبر لایه نام دیگه (شاهین جی ال )داره کامنت می‌ذاره چون به نام خودش ازبس دروغ گفت همه روسرکارگذاشت دیگه کسی به حرفهاش توجه نمی‌کرد مراقب باشید کول راهنمایی ونظرهاشونخورید
X5 فروردین : من ثبت نام فروردین هستم هنوز خبری نیست ۲۴ ابان ارسال مدارک شده ولی هنوز به دستم نرسیده
نسا : دعوت نامه هفته آخر مهر ،هنوز پیامی برام نیومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حقگو : ادم ندیدبدیدی هستی
207 سوار : باورم نمیشه بعضیا اینقد فقیرن کوییک سوار میشن تو تاپیک بغلی بحثم میکنن با هم بیچاره ها😂
وحید : خیر ، تکسوز تقریبا ده روزه فعال کردم هیچ خبری ام نشده احتمال زیاد فقط برای پیش فروشای سال قبل تاثیر داره که سیستمی نوبتشون جلوتر میفته نه برای تکسوز ثبتنامی اردیبهشت به بعد
زینب پانا قم : کساییکه ایفون ندارن سمت 207 نیان برن پراید سوار شن
حسن : سلام از فاکتور شدن تا تحویل خودرو دوستانی که گرفتن چقدر طول می کشه تحویل آخر دی ماهم
استپ وی : 2350
کوییک1404 : دوست من کدوم کوییکو ایران خودرو میزنه کوییک سایپا و بعضی مدل ها پارس خودرو که زیرمجموعه سایپا هست میزنه
اطلس اسفند 403 : اگه ماشین ندارن قیمت روز اطلس رو نقدی بدن خودمون از بازار آزاد میگیرم
کوییک آر اس : سلام کسی کوییک آر اس دعوتنامه اش تازه اومده مبلغ دعوتنامه چقدر بوده ؟
مراد : سلام،ماشین منم دوگانه شهریور بود، ولی خبری از دعوتنامه نیست