خدمات پس از فروش: رضایت اجباری یا مشتری یابی

خدمات پس از فروش: رضایت اجباری یا مشتری‌یابی

برای اولین بار در سال 1908 میلادی با افزودن برف پاک کن به عنوان یک آپشن جدید به خودروها، کمپانی های خودروساز ی سعی در متفاوت نمودن محصول خود و ارائه خدمات جدید به مشتریان نمودند. امروزه هیچ خودروسازی نیست که خودروهای خود را بدون برف پاک کن به بازار عرضه کند؛ زیرا اکنون این قطعه عضو جداناپذیر یک خودرو محسوب می شود. در حال حاضر نیز بسیاری از قطعات دیگر به عنوان آپشن به مشتریان معرفی می شوند که یقیناً در آینده ای نه چندان دور به عنوان قطعات اصلی و ضروری یک خودرو محسوب خواهند شد. از این موارد می توان به آپشن هایی نظیر گرم کن صندلی یا کیسه هوای درب موتور (تکنولوژی به کار رفته در خودروی ولوو V40) اشاره کرد که به عنوان یک خدمت رقابتی در برخی خودروها تعبیه شده اند.

خدمات پس از فروش: رضایت اجباری یا مشتری‌یابی

بدیهی است، ارائه سرویس های جدید به مرور زمان و با استفاده های مکرر به یک ابزار کارامد برای مشتریان تبدیل می شوند که در نتیجه آن، بقیه رقبا نیز از مزیت رقابتی آن آگاه می شوند و آن ها نیز ناگزیر خواهند بود از این سرویس ها در محصولات خود استفاده کنند. این امر تا به آن جا پیش خواهد رفت که نبود یک خدمت یا محصول، توقع مشتریان را بالا می برد و ناخودآگاه موجبات نارضایتی یا گله مندی آن ها را فراهم می آورد. ازاین رو، هیچ شرکتی پس از ارائه یک محصول و خدمت به ناچار به عقب باز نخواهد گشت؛ زیرا آن شرکت در یک پروسه رقابتی گام نهاده است که مشتری تصمیم گیرنده نهایی آن خواهد بود.

خدمات پس از فروش: رضایت اجباری یا مشتری‌یابی

از این دیدگاه، بحث رضایت مندی مشتریان به عنوان تکیه کلام افراد صاحب نظر قابل توجه است. تاکنون روش های مختلفی از سازمان های مختلف به کار گرفته شده است تا سطح رضایت مندی مشتریان مورد ارزیابی قرار بگیرد و ثابت شود که وضعیت رضایت مندی در شرکت های تولیدی و به ویژه شرکت های خودروسازی در حال بهبود است. اما آیا واقعاً این گونه است؟ آیا مشتریان از نحوه دریافت خدمات در کشور راضی بوده اند یا تلاش ها راه به جایی نبرده است؟ امروزه خدمات پس از فروش به عنوان یکی از روش های بازاریابی شمرده می شود. برای همه مشخص است که حفظ و نگهداری مشتریان موجود از ایجاد مشتری جدید و وفادار ساختن او بسیار باصرفه تر می باشد. شرکتی که برای حفظ مشتریان موجود خود تلاش نکند، قاعدتاً در شناسایی و جذب مشتریان جدید نیز ناتوان و ناکام خواهد بود.

خدمات پس از فروش: رضایت اجباری یا مشتری‌یابی

پس چرا هر بار که بحث خدمات پس از فروش در ایران مطرح می گردد، تصور می شود که این مقوله را باید به صورت دستوری و ایجابی به نتایج مورد دلخواه رساند؟  هم اکنون طرح های بسیاری به شرکت های خودروسازی و واردکننده خودرو از سوی وزارتخانه های متبوع ابلاغ شده است که حداقل هایی را برای ارائه خدمات در نظر گرفته اند. در صورتی که این حدا قل های ابلاغی، به عنوان یک ابزار رقابتی، معمولاً توسط شرکت های خودروسازی و با توجه به وضعیت بازار بایستی تعیین شوند. به طور مثال، حداقل زمان گارانتی برای مشتریان خودروهای داخلی 3 سال یا 60,000 کیلومتر و برای خودروهای وارداتی ۵ سال یا 100,000 کیلومتر در نظر گرفته شده است که به نظر می رسد قانون گذار برای جلوگیری از محدودسازی کالاهای غیر استاندارد و متعهد ساختن سازندگان به حمایت و پشتیبانی محصولات خود چنین قوانینی را تعریف نموده است، در حالی که نقش مشتری در انتخاب محصول در این گونه طرح ها همیشه مورد غفلت واقع شده است.

خدمات پس از فروش: رضایت اجباری یا مشتری‌یابی

گذشته از این، به کارگیری گسترده کلمه "گارانتی" به تنهایی با اشکال روبرو است. در تعاریف بین المللی، "وارانتی" عبارتست از رفع ایراد رایگان کالا توسط سازنده، در حالی که "گارانتی" به معنای رفع ایراد به هزینه مشتری. در حقیقت، "وارانتی" (Warranty) دوره ضمانت و "گارانتی" (Guarantee) دوره خدمت رسانی است. این در حالی است که به روشنی مشخص نیست چرا بین پشتیبانی محصول داخلی و خارجی تفاوت وجود دارد و مشتری محصولات داخلی از خدمات کم تری نسبت به محصولات خارجی بهره می برد؟ شاید خودروهای داخلی چنان به سطح بالایی از کیفیت رسیده باشند که بعد از دوره ضمانت نیازی به هیچ پشتیبانی ندارند.از این گونه تصمیم  گیری های نامتعارف در صنعت خودرو و احتمالاً در سایر صنایع زیاد دیده می شود. به عنوان مثال، اگرچه قانون گذار، الزام ارائه خودروی جایگزین یا پرداخت هزینه توقف یا خواب خودرو را تدوین نموده است و در پرداخت خسارت به مشتریان سخت گیری های لازم را به عمل می آورد، اما مشخص نیست با این همه سخت گیری چرا سطح رضایت مندی مشتریان هم چنان بالا نرفته است و حتی منجر به فرار مشتریان از سازمان ها می گردد.

خدمات پس از فروش: رضایت اجباری یا مشتری‌یابی

ارائه خودروی جایگزین یا پرداخت هزینه توقف یا خواب خودرو یکی از طرح های بازاریابی خدمات محسوب می شود که تمامی شرکت های سازنده خودرو از آن به عنوان یک محصول مکمل و هم چنین ابزار رقابتی به منظور جلب و جذب مشتریان خود استفاده می کنند. هر شرکتی به اختیار خود و بنا به میزان مبلغ در نظر گرفته شده برای بخش خدمات پس از فروش و هم چنین بازاریابی می تواند از این طرح ها استفاده کند. از جمله این طرح ها می توان به مواردی اعم از امداد ۲۴/۷/۳۶۵ (یعنی 24 ساعت شبانه روز/7 روز هفته/۳۶۵ روز سال)، ارائه خودروی جایگزین، حمل رایگان خودرو از محل مشتری، سرویس و ارائه خدمات در محل مشتری، و مدیریت تعمیر و نگهداری در محل مشتری اشاره کرد که در صنعت خودروسازی به عنوان طرح های مکمل و رقابتی استفاده می شوند.

خدمات پس از فروش: رضایت اجباری یا مشتری‌یابی

هر شرکتی با توجه به ظرفیت خود برخی از این طرح ها را به طور کامل تحویل مشتریان می دهند و برخی دیگر نیز از ارائه آن خودداری می کنند. اما الزام شرکت های خودروسازی به ارائه این خدمات جز ایجاد نارضایتی بیش تر برای مشتریان نتیجه دیگری نخواهد داشت؛ زیرا خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو اصولاً این گونه طرح ها را در قیمت تمام شده محصولات خود منظور نکرده اند و به همین دلیل از ارائه این گونه خدمات به نحوی سر باز می زنند. بدیهی است، منظور نمودن این طرح ها با هزینه های مربوطه منجر به بالارفتن قیمت تمام شده خودرو نیز می شود که این مسئله در نوع خود مشکلات و پیامدهای دیگری برای شرکت های خودروسازی به همراه خواهد داشت.

خدمات پس از فروش: رضایت اجباری یا مشتری‌یابی

آن چه در این راستا موجود است، قوانین دست و پاشکسته ای است که دست خودروسازان و واردکنندگان خودرو را بسته است و از سوی دیگر منجر به ایجاد توقع در مشتریان شده است که این توقع به راستی و درستی برآورده نمی شود. به عنوان مثال، برای خودرو نوعی از برف پاک کن نصب می شود که در مواقع اضطراری حتی به وظیفه ذاتی خود عمل نمی کند و در آخر انتظار داریم که مشتریان از این سرویس های نصفه و نیمه راضی باشند. همان طور که دولت در نحوه تبلیغات و بازاریابی فروش هرگز دخالت نکرده و همواره نقش نظارتی داشته است، شاید بهترین حالت در مقوله خدمات پس از فروش این باشد که دولت از ورود، دخالت، و سیاست گذاری در این مقوله تخصصی خودداری و صرفاً به وظیفه نظارتی خود عمل کند. بدیهی است در فضای رقابتی، سازمانی موفق تر خواهد بود که شناسایی نیازهای مشتریان خود را به طور دقیق برآورده کند و در رفع آن بکوشد؛ نه این که سازمانی خارج از این مجموعه که با طیف خواسته های مشتریان شرکت های خودروسازی آشنا نیست، در تدوین استراتژی های خدماتی کل کشور وارد عمل شود و بدون در نظر گرفتن خواسته های اصلی مشتریان اقدام متفاوتی انجام دهد.

خدمات پس از فروش: رضایت اجباری یا مشتری‌یابی

"میزان رضایت مندی مشتریان" که مرتباً از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش می شود، مؤید مطالب این مقاله است. به گزارش این شرکت، خودروسازان داخلی کم ترین و واردکنندگان خودرو بیش ترین "میزان رضایت مندی مشتریان" را دارند. این در حالی است که در گزارش دیگر که از سوی همین شرکت منتشر شده است، دو شرکت خودروسازی داخلی بیش ترین امتیاز را در ارائه خدمات پس از فروش به نام خود ثبت کرده اند که این موضوع به تنهایی جای بررسی دارد. این که چگونه یک شرکت با داشتن کم ترین "میزان رضایت مندی مشتریان" که حتی جزء سه نفر اول هم نیست، می تواند در ارائه خدمات پس از فروش در رتبه اول قرار گیرد. آیا بهتر نیست شرکت های خودروسازی و واردکنندگان خودرو به صورت رقابتی در خدمات پس از فروش وارد عمل شوند و سپس سطح رضایت مندی مشتریان مورد ارزیابی قرار بگیرند؟ شاید با این روش بتوان به کارساز بودن یا نبودن دستورالعمل های ابلاغی در حوزه خدمات پس از فروش پی برد.


خدمات پس از فروش: رضایت اجباری یا مشتری‌یابی

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

21 نظر

کاربر: Mehяan
1

درود
من که اصلاً از نمایندگی ها راضی نیستم ی طوری با آدم برخورد میکنن که انگار طلبکارن
بخدا با اینکه بیست و سه روزه ماشین رو تحویل گرفتم ترجیح میدم مشکلات جزیی رو ببرم بیرون درست کنم با هزینه شخصی
تو ایران خدمات پس از فروش معنی نداره بیشتر توهین پس از فروشه
01:31  1394/10/23
پاسخ دادن
رضا کیان
0

با سلام
مقاله فوق مورد مطالعه قرار گرفت به نظر بنده اگه اجرای طرح 24/7/365 را کلیه ی خودروسازان عزیز ،با تخصیص منابع مالی .در دستور کار خود قرار بدهند.تقریبا رضایت مشتریان برطرف ميشه. در ضمن به TQM تولید محصولات نیز اشاره بفرمایید.متشکریم
00:03  1394/10/23
پاسخ دادن
قدیمی
3

با خوندن نظرات اولین چیزی که ذهنم رو درگیر میکنه ارتباط دوستانیکه نظر دادن با نویسنده هست ! بنظر میاد بنوعی برخی از این دوستان ذینفع هستند یا خواهند شد !!
در ضمن : اولا - اینقدر شکاف تو قوانین وجود داره که براحتی میشه شرکت بازرسی و استاندارد رو دور زد که در دوران داشتن مسولیت نویسنده در خدمات پس از فروش از این شکاف ها استفاده شده ظاهرا
دوما - مقوله مشکلات خدمات پس از فروش در ایران تا حدودی فرهنگی هست ، یعنی از تک تک افراد باید تغییر یه نگرش بوجود بیاد و دیگه از رفتار سلیق ای جلوگیری بشه
سوما - هر وقت منفعت شخصی اولویت داشته باشه به انجام یه کار درست ، این تعاریف درست اجرا میشه - یه شرکت یا فروشنده میاد و به مدیران اجرایی و میانی پوسانت میده و تمام کارهای درست میرن مسافرت ورضایتمندی از بین میره
چهارم - هر کسی که میگه تو شرکت مطبوعشون نفع شخصی وجود نداره و پورسانتی وجود نداره پس چشماشو بسته به واقعیت
پنجم - نویسنده سوابق تحصیلات آکادمیک رو برای اطلاع عموم بزاره تا از صحت دکترای ایشان همه مطمئن بشن !!
13:49  1393/12/11
پاسخ دادن
جمالی
3

با سلام
لازم میدانم در تکمیل فرمایش جناب آقای دکتر وهابی عرض کنم در تولید کیفیت بدیهی و کیفیت مورد انتظار و کیفیت هیجان انگیز مطرح است که هر کدام به مرور زمان و با ارضا شدن مشتری وبالا رفتن توقع و دانش مشتری جای خود را به دیگری میدهد. امروز در خودرو داشتن شیشهای برقی و یا کولر مورد انتظار مشتری است. و تا یکی دو سال گذشته در کشور ما داشتن ایربگ و ترمز ABS کیفیت هیجان انگیز بود و در حال حاضر مورد انتظار مشتریان است. و در کشورهای اروپایی وآمریکایی سالهاست ک بسیاری از امکانات موجود در خودرو مورد انتظار مشتریان میباشد.
13:04  1392/05/11
پاسخ دادن
بی نام
4

ما ایرانیا به پاچه خواری عادت کردیم...
21:11  1392/05/07
پاسخ دادن
مونا
6

آقای همکار !
اینجا جای نظر دادنه نه پاچه خواری یه نفر و توهین به یکی دیگه! مثلاً اگه سواد داری باید فهمیده باشی که آقای نویسنده در پاراگراف چهارم بجای 100 هزار کیلومتر باید می نوشت 150 هزار کیلومتر شاید اون بنده خدا بخونه و تصحیح کنه! ضمناً "زمینه" درسته نه "ضمینه"!!
17:44  1392/05/07
پاسخ دادن
کاربر: نادر وهاب اقایی
1

از تذکرات شما ممنونم.
00:53  1392/05/08

کهکشانی
3

راستش در خصوص اختصاص رتبه اول به شرکت داخلی که وضعیت معلومه اونا مشتری اصلی شرکت خصوصی بازرسی کیفیت هستند و درآمد اصلیشون هم از اونجا تامین میشه خوب چرا که نه در مورد میزان رضایت مشتریان وارد کننده هم اینو بدونید که لیست مشتریان راضی رو می فرستن شرکت بازرسی و اونا نظرسنجی می کنند یعنی هر دو تاش کشکه اصلا معنای واقعی خدمات پس از فروش در ایران وجود ندارد
14:50  1392/05/07
پاسخ دادن
کاربر: نادر وهاب اقایی
1

وظیفه شرکتهای ارزیابی کننده است که میزان صداقت در گزارش خود را به اثبات برسانند. در این مقاله هم سعی بر این بوده است که با اعتماد به گزارش شرکت بازرسی به این امر پرداخته شود. اگر بخواهیم اینگونه مفروضات را وارد معادله کنیم به پاسخ درخودری نخواهیم رسید.
00:51  1392/05/08

همکار
4

طبیعتا شخصی مثل شما با چنین پیشینه مثبتی است که می تواند در محیط جدید تحول ایجاد کند و در نقطه مقابل، جانشینان شما که خواستار تقلید هستند و خود تجربه چندانی ندارند باعث افتضاحاتی کاملا مشهود می شوند، مثل آقای رضا زاده با آن همه نگرش متفاوت و شگفت آور که ایشان مدیریت تحول در ضمینه معکوس و روبرو به قهقرادارند. امید است سرمایه هایی چون شما در این کشور باقی بمانند.
12:12  1392/04/27
پاسخ دادن
مهدی
1

من هم موافقم.
15:17  1392/05/07

کاربر: نادر وهاب اقایی
1

ممنون می شوم از طرح مباحث خارج از موضوع خودداری و فقط به متن مقاله اشاره فرمایید.
00:48  1392/05/08

پیمان
0

پیشینه مثبت ؟؟ چه دوره ایی ؟ کدوم شرکت ؟؟
شخصی که به عنوان مدیر خدمات پس از فروش وارد شرکتهای مختلف خودرویی شده و در بازه زمانی شش ماه الی یک سال عذر ایشان خواسته شده !!!
سابقه ایشان در نگین خودرو چه بود ؟؟
سابقه ایشان در مدیا موتور چه بوده؟
و ...
خواهشمندم اطلاعات اشتباه به خورد مردم ندهید.
17:07  1395/06/01

کاربر: نادر وهاب اقایی
3

آنچه که بعنوان میزان رضایتمندی مشتریان را از خدمات پس از فروش در صنعت خود را ملاک قرار می‌دهد، ارزیابی‌های شرکت بازرسی می‌باشد. علی‌رغم اینکه به این ارزیابی نقدهایی وارد است، اما بجای خود دارای بیشترین اعتبار در سطح شرکتهای خودروسازی است. اگر به این نظرسنجی‌ها دقت گردد مشاهده می‌گردد که متوسط ارزیابی وقتی متوسط شاخص رضایتمندی حداکثر ۵۰ درصد است، یعنی اینکه بیش از ۵۰ درصد مشتریان از این خدمات راضی نیستند. فکر کنم همین کفایت می‌کند که نارضایتی مشتریان اطمینان حاصل کنیم. (در پاسخ به خانم یا اقای رها)
11:10  1392/04/24
پاسخ دادن
کاربر: نادر وهاب اقایی
3

در پاسخ به سوالات اینگونه عرض می‌شود:

خدمات پس از فروش در ایران بر اساس الگوبرداری ناشیانه‌ای از سازمان‌های خارجی و مشابه بوده است. بطوریکه برای انرا از یک روش پیش‌برنده برای سازمان تبدیل به یک حق برای مشتری نموده است (البته این جمله بصورت عام بیان می‌شود و امکان دارد مشتری‌هایی باشند و یا سازمان‌هایی که روش اجرایی آنان متفاوت باشد، اما عموم بر این باورند که خدمات پس از فروش فقط و فقط برای رفع ایرادات مشتری کارکرد دارد). بنابراین برای اجرایی شدن آن، سازمان‌ها شروع‌کننده این روش بوده و با اجرایی ساختن آن، منجر به تغییر فرهنگ خواهند شد. اما لازمه این امر، کاهش تصدی‌گری دولتی در این امر می‌باشد. (در پاسخ آقا یا خانم محمد)
11:02  1392/04/24
پاسخ دادن
محمد همرنگ
4

خوشحالم ؛ که از نزدیک افتخار آشنائی با جنابعالی و شیوه مدیریت و تفکرات حاکم بر واحدهای زیر مجموعه را داشته ام.
قابل توجه است در سیستم های تحت مدیریت شما پس از عدم حضور جنابعالی و حضور در سایر شرکتها ؛ نفرات و پرسنل تحت امر به حد شکوفایی و استعدادی رسیده اند که توانسته اند نیازهای داخلی سازمان را بر آورده سازند . به نحوی که موجب رشد نفرات گریده اید و این امر نشان از تاثیرگذاری جنابعالی در آن سازمان ها ؛ و پرورش نیروهایی مستعد دارد که پیشرو تفکرات جنابعالی خواهند بود .
شاید سایر مدیران نیز به جای منفعت طلبی های شخصی ؛ حصارها و تبرزنی را خاتمه می دادند . واحدهای یک سازمان به یک اندازه رشد نموده و یکپارچه درجهت نیل به اهداف سازمان اقدام می گردید.
با این حال همه و همه گواه از توانائی شما در اجرای تفکرات با وجود محدودیت های حاکم بر سیستم ها دارد .
موفق باشید و پایدار
08:07  1392/04/24
پاسخ دادن
مهدی
2

چه کار خوبی میکنین از کارشناسان تو سایتتون استفاده میکنید.
03:55  1392/04/24
پاسخ دادن
رها
1

باسلام خدمت شما دکتر عزیز بخاطر مقاله خوبتون.
آیا واقعاً مشتریان از خدمات پس از فروش رضایتمندی ندارند؟
از کجا میتونیم صحت و سقم این قضیه رو مطمئن شیم دکتر؟
15:45  1392/04/23
پاسخ دادن
محمد
1

شاید به لطف وجود تحصیل کرده هایی مثه شما حق و حقوق مشتریان رو بدن. چرا کسی قدمی در این زمینه بر نمیداره؟ از این حرفایی که میزنید همه بلدن/بیایید یه کاری کنید که همه نفع ببرن. به نظ من صحبت کردن کافی نیست. بهتر نیس که به جای این صحبتا راهکار عملی به مسئولا بدید!!!!!!!!! در هر صورت مرسی از مطلبتون.
15:35  1392/04/23
پاسخ دادن
هوتن
1

خیلی هم خوب. خیلی هم جالب. قابل توجه ایزان خودرو و سایپا... که گاهی مثلا صندلی رو هم آپشن میدونن !
11:18  1392/04/23
پاسخ دادن
ناصری
2

مرسی دکتر عالی بود
11:06  1392/04/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سوال : سلام وقتی خودرو تخصیص میخوره فرقش با فاکتور شدن چیه
سلام : نداری سورن بزن همین گیرت نمیا
محسن : والا منم تکمیلی 19 دی هستم و تبدیلی اما هنوز هیچ خبری از فاکتور نیست
207موعد تیر : سلام احتمالا تا پنجشنبه میاد
علیضا : یکشنبه بهت زنگ میزنن میگن بیا بگیر.من سوم تکمیل وجه کردم نهم تحویل گرفتم
امیر : کسی خبر ندارع فراخوان واسه بهار کی میاد واسه بعضی ها رفت واسه ماها نیومد
محمدمهدی : خداقوت اقاپرهام قراره چه خبرایی بدی؟
حسین : سلام و ارادت خدمت دوستان ،دعوتنامه تکمیل وجه تیر ماه صادر نشده کسی خبر داده کی صادر میشه؟
وحید : یعنی یکماه زودتر فاکتور شدید؟ چه رنگی بودی شما؟
وحید : یعنی دو ماه بعد از واریز پول فاکتور شدی؟ یکماه زودتر؟ چه رنگی بودی داداش؟من نوبت بهار بودم، اسفند دعوتنامه اومد، پیش فروش ، مرداد رو زدم، به نظرت دعوتنامه ی من کی میاد؟ممکنه خرداد بیاد؟