خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام

خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام

 
صورت های مالی خودروسازان نشان می دهد به منظور تحقق بودجه پیش بینی شده آنها، باید حدود 630 هزار دستگاه خودرو به فروش برسد که اگر وام اخیر خودرو را برای آن در نظر بگیریم، در مجموع خودروسازان به بیش از 11 هزار میلیارد تومان منابع فروش اقساطی نیازمند خواهند بود.
به گزارش اقتصادنیوز، پس از اعلام ارائه تسهیلات جدید برای خرید خودرو، بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی ساز و کار و همچنین مبلغ اختصاص یافته برای این وام ها را مبهم ارزیابی کردند. بر اساس این طرح جدید دولت که با هدف تحریک تقاضا در یکی از صنایع مهم و پیشران کشور انجام گرفت، خودروسازان می توانند 80 درصد قیمت خودرو را تا سقف حداکثر 250 میلیون ریال به صورت اقساطی به مشتریان عرضه کنند و این مبلغ را به صورت رد دین از بانک ها دریافت کنند.
 
 به عبارت دقیق تر، بانک ها با نرخ سود 16 درصد و به صورت 7 ساله وامی به ارزش یادشده را به خودروسازان اعطا می کنند و آنها از طریق فروش اقساطی به مشتریان، قدرت خرید متقاضیان را افزایش می دهند. 
 
شرکت های بزرگ خودروساز که عموما در بورس تهران نیز فعالیت دارند از ابتدای سال جاری به شدت با رکود و افزایش موجودی انبارها مواجهند. این موضوع سبب شده است تا در آخرین گزارش های منتشرشده از عملکرد 6 ماهه شرکت های خودرویی، تعدیل های منفی سنگینی در پیش بینی سودآوری آنها به چشم بخورد. 
 
بنابراین، یکی از اهداف اصلی وام جدید خودرو تحریک موقت تقاضا در این صنعت بزرگ است تا شاید آنها را از ضعف سودآوری نجات دهد. سوالی که ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی را مشغول کرده است، میزان تسهیلات مورد نیاز این خودروسازان و همچنین محل تامین آن است.
 
برای پاسخ به پرسش نخست، اقتصادنیوز صورت های مالی 6 خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، ایران خودرو دیزل (خاور)، پارس خودرو (خپارس)، سایپا دیزل (خکاوه) و زامیاد (خزامیا) را بررسی کرده است. در این میان، دو نماد خودرو و خساپا بیشترین سهم را از کل تولیدات خودرو کشور به خود اختصاص داده اند.
 
  بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد عمده خودروسازان ضعف زیادی در تحقق بودجه پیش بینی شده خود در مدت 6 ماه نخست سال داشتند. به عنوان مثال، ایران خودرو در گروه پژو که بهترین عملکرد را داشته، حدود 86 درصد تولیدات خود را فروخته است و این رقم برای وانت آرسان به 39 درصد می رسد. سایپا نیز در دو گروه خانواده پراید و تیبا فقط 81 درصد از تولیدات خود را به فروش رسانده است. این در حالی است که سال گذشته، نسبت فروش به تولیدات این دو خودروساز بیش از 95-90 درصد بود. وضعیت نسبتا مشابهی برای سایر خودروسازان نیز مشاهده می شود.
 
10 هزار میلیارد تومان نیاز سایپا و ایران خودرو
حال اگر فرض کنیم بر اساس بودجه های جدید، خودروسازان بخواهند تمام خودروهای تولیدی جدید و آنچه در 6 ماه نخست سال تولید کرده اند را به فروش برسانند، در مجموع حدود 630 هزار دستگاه خودرو خواهد شد. با فرض آنکه وام تعلق گرفته برای هر خودرو متناسب با قیمت آن، 80 درصد قیمت یا 25 میلیون تومان (هرکدام که کمتر بود) باشد، باید حدود 11 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان به عنوان واسط متقاضیان و بانک پرداخت شود.
 
 هرچند این محاسبات با فرض آن است که تمام خودروها مطابق بودجه فروش رفته و همه متقاضیان نیز از تسهیلات جدید استفاده می کنند، اما به صورت یک شمای کلی نشان می دهد حجم نقدینگی مورد نیاز برای تامین این تسهیلات ارزان (16 درصد سود در مقایسه با سایر تسهیلات فعلی بانک ها، رقم پایینی محسوب می شود) قابل توجه است. همچنین، نکته جذاب دیگر آن است که از این مبلغ، بیش از 10 هزار میلیارد تومان مربوط دو خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو و سایپا است.
 
در این شرایط، سوال مهمی که مطرح می شود آن است که منابع از چه طریقی می تواند تامین شود. اگر طرح را دولت داده است، اصولا باید منابع آن نیز توسط خود دولت تامین شود؛ اما این فرض با توجه به ضعف درآمدهای دولتی (با کاهش شدید قیمت نفت و بالا بودن بدهی های دولت قبلی) در هاله ای از ابهام قرار دارد. از سوی دیگر، وام ها قرار است توسط بانک مرکزی و با نرخ 14 درصد به بانک ها اعطا شود و بانک ها آن را با نرخ 16 درصد (به طور غیرمستقیم) به متقاضیان خودرو دهد. 
 
اگر فرض کنیم که نرخ تورم مورد انتظار در این سال ها حدود 15 درصد باشد، نرخ سود 14 درصدی (با فرض بازگشت به موقع این تسهیلات) توسط بانک مرکزی سیاست چندان انبساطی نیز نخواهد بود. اما مقایسه این نرخ سود، با نرخ سود پولی که بانک مرکزی برای بانک ها به منظور پرداخت بدهی های معوق یا وام های تکلیفی بین 30 تا 34 درصد در نظر می‌گیرد نشان می دهد که سیاست به شدت انبساطی خواهد بود که می تواند با توجه به ضریب فزاینده موجود برای این پول، نقدینگی را به شدت افزایش داده و موجبات جهش نرخ تورم شود. 
 
به گزارش اقتصادنیوز، بنابراین، همچنان میزان اختصاص تسهیلات و منبع تامین آن از نگاه بسیاری از فعالان اقتصادی جای بحث و شفافیت دارد. همچنین، باید در نظر داشت که خودروسازان فارغ بحث فروش محصولات با مشکلات مهم تری درگیر هستند و آن بالا بودن میزان بدهی ها (با نرخ سودهای بالا) و همچنین رشد شدید هزینه های مالی و اداری است که ارتباطی با میزان فروش آنها پیدا نمی کند و باید تدبیر مجزایی برای آن ها در نظر گرفته شود. 
 
 
خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , خودروساز , وام , سهام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

13 نظر

۱-۰/۵
7

ع عه ایا وام باعث خوشحالی میشود. ایا وام باعث نشاط میشود. حعام است کلهم حلام است .همه میدونن حرام است.خدافظ
11:38  1394/08/07
پاسخ دادن
ندا
4

اگر وام را به خودروساز بدن مطمئن باشید توش دست میبره و ...........
08:37  1394/08/07
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

موقعی که دنبال پولن از جیب مردم برمیدارن . وقتی هم سود میکنن فقط ب جیب خودشون میریزن.
شایدم من اشتباه فهمیدم.
این 11 هزار میلیارد هم برا همین با از جیب مردم وام میدن ب خود مردم و بهره برگشت پول رو هم میریزن ب جیب خودشون.
مرگ بر اسراییل. نکنه ما هم حکومتمون ......
02:53  1394/08/07
پاسخ دادن
امیر
19

توی تمام ادارات. مدارس. ارگانهای خدماتی و.... یک گروه کارشناس بسیار قدرتمند بنام چطور از مردم بکنیم وجود دارد. همه ما با اندکی فکر نمونه های زیادی را میتوانیم نام ببریم. خدا بخیر بگذرونه
18:25  1394/08/07

سعید
5

این خودرو سازهای دولتی، اصل کارشون دزدیه. حالا در قسمت خودرو دزدی راحته اومدند توی قسمت خودرو، اگه یه روزی صنعت خودرو سازی، صددرصد شخصی بشه، مدیران فعلی میرند، یه جای دیگه،دوباره مدیر میشند،و دوباره گند میزنند به اون قسمت، خدا لعنتش کنه
18:50  1394/08/06
پاسخ دادن
امیر
22

(خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام) خودروسازان به مدیر خوب . به شعور شناخت نیاز بازار به تکنولوژی. و یک زندان بزرگ برای مدیران دزد کنونی بیشتر نیاز دارن
11:51  1394/08/06
پاسخ دادن
رضا
6

به خدا که این عین واقعیته
15:46  1394/08/06

عباس
3

دوست من اشتباه نکن اتفاقا اگه یکی توجای خودش نشسته همینا هستن چون دارن کارخودشون رو به خوبی انجام میدن ومشخصه که چکاره هستند!!!
مشکل من وشما ودیگران هستیم که اجازه میدیم اینها مثل زالو بجانمون بیافتند ولذت ببرند
مگه اینهمه سال برای مشخص شدن هدف وبرنامه لگن سازی وقت کمی بوده؟
10:56  1394/08/07

کاربر: mojtaba asghari
11

با این کارا نه تنها وضع رو درست نمیکنند بلکه بدتر هم میشه وضع اقتصادی ایران خدا به داد ما مردم بدبخت برسه اونایی که دارن و اون بالا هستن که واسشون مهم نیست
11:19  1394/08/06
پاسخ دادن
رضا
10

اونهایی که اون بالا هستن تعدادشون در مقابل من و امثال من و شما دوست عزیز خیلی کمه ولی ما اکثریت به امید خدا و با اتحاد حقمون را خواهیم گرفت .
به یاد بیارن همین عقلیت چند ماه قبل اتحاد ما رو مسخره میکردن و یا میگفتن کمپینی در کار نیست ویا مردم پول ندارن و ما وام میدیم مردم میخرن و از این حرفها و تمسخرها. حالا ببینید این مغرورها به کجا رسیدن. اگر کمی بیشتر مقاومت کنیم و امسال را بدون خرید خودرو صفر سر کنیم مطمئن باشید نتیجه ای تاریخی خواهیم گرفت.
خواهید دید که اکثریت مظلوم که بیشترین زحمت را میکشن و کمترین سهم را از حقوق مملکت دارند چگونه پیروز میشوند و ظالمین و دزدها به خواست خداوند چگونه رسوا میشوند.
15:54  1394/08/06

امیر
7

رضا جان. دمت گرم. اگر پشت هم باشیم جواب مسخره کردن و توهینهاشونو میدیم
17:09  1394/08/06

کاربر: mojtaba asghari
2

اقا رضا شما هم نگی مردم تحمل هم نداشته باشن اینا خودشون کاری کردن که مردم حالا حالاها ماشین صفر نخرن الان این وام کسی که عقل داشته باشه میفهم بیچاره میشه با باز پرداخت مگه پول کمیه 25 بگیری 42 پس بدی میدونی ماها بای چقدر در روز جون بکنیم و از شکم لباس خوشی همچی خانواده بزنی تا بتونی قسط وام بدب همبن الان یکی مثل خودم به اندازه کافی پول اب و برق و قسظ و اجاره و.... دارم و 90 درصد جوان های ما تو این حالت هستن
20:08  1394/08/06

علي
12

ما كه از اين سود و بهره ها سر در نياورديم
بانك مركزي پول خود مردم رو بايد بهشون بده يه بهره هم مي كشه روش
در عجبم از اين بانكداريه اسلامي
10:21  1394/08/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟