خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام

خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام

 
صورت های مالی خودروسازان نشان می دهد به منظور تحقق بودجه پیش بینی شده آنها، باید حدود 630 هزار دستگاه خودرو به فروش برسد که اگر وام اخیر خودرو را برای آن در نظر بگیریم، در مجموع خودروسازان به بیش از 11 هزار میلیارد تومان منابع فروش اقساطی نیازمند خواهند بود.
به گزارش اقتصادنیوز، پس از اعلام ارائه تسهیلات جدید برای خرید خودرو، بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی ساز و کار و همچنین مبلغ اختصاص یافته برای این وام ها را مبهم ارزیابی کردند. بر اساس این طرح جدید دولت که با هدف تحریک تقاضا در یکی از صنایع مهم و پیشران کشور انجام گرفت، خودروسازان می توانند 80 درصد قیمت خودرو را تا سقف حداکثر 250 میلیون ریال به صورت اقساطی به مشتریان عرضه کنند و این مبلغ را به صورت رد دین از بانک ها دریافت کنند.
 
 به عبارت دقیق تر، بانک ها با نرخ سود 16 درصد و به صورت 7 ساله وامی به ارزش یادشده را به خودروسازان اعطا می کنند و آنها از طریق فروش اقساطی به مشتریان، قدرت خرید متقاضیان را افزایش می دهند. 
 
شرکت های بزرگ خودروساز که عموما در بورس تهران نیز فعالیت دارند از ابتدای سال جاری به شدت با رکود و افزایش موجودی انبارها مواجهند. این موضوع سبب شده است تا در آخرین گزارش های منتشرشده از عملکرد 6 ماهه شرکت های خودرویی، تعدیل های منفی سنگینی در پیش بینی سودآوری آنها به چشم بخورد. 
 
بنابراین، یکی از اهداف اصلی وام جدید خودرو تحریک موقت تقاضا در این صنعت بزرگ است تا شاید آنها را از ضعف سودآوری نجات دهد. سوالی که ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی را مشغول کرده است، میزان تسهیلات مورد نیاز این خودروسازان و همچنین محل تامین آن است.
 
برای پاسخ به پرسش نخست، اقتصادنیوز صورت های مالی 6 خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، ایران خودرو دیزل (خاور)، پارس خودرو (خپارس)، سایپا دیزل (خکاوه) و زامیاد (خزامیا) را بررسی کرده است. در این میان، دو نماد خودرو و خساپا بیشترین سهم را از کل تولیدات خودرو کشور به خود اختصاص داده اند.
 
  بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد عمده خودروسازان ضعف زیادی در تحقق بودجه پیش بینی شده خود در مدت 6 ماه نخست سال داشتند. به عنوان مثال، ایران خودرو در گروه پژو که بهترین عملکرد را داشته، حدود 86 درصد تولیدات خود را فروخته است و این رقم برای وانت آرسان به 39 درصد می رسد. سایپا نیز در دو گروه خانواده پراید و تیبا فقط 81 درصد از تولیدات خود را به فروش رسانده است. این در حالی است که سال گذشته، نسبت فروش به تولیدات این دو خودروساز بیش از 95-90 درصد بود. وضعیت نسبتا مشابهی برای سایر خودروسازان نیز مشاهده می شود.
 
10 هزار میلیارد تومان نیاز سایپا و ایران خودرو
حال اگر فرض کنیم بر اساس بودجه های جدید، خودروسازان بخواهند تمام خودروهای تولیدی جدید و آنچه در 6 ماه نخست سال تولید کرده اند را به فروش برسانند، در مجموع حدود 630 هزار دستگاه خودرو خواهد شد. با فرض آنکه وام تعلق گرفته برای هر خودرو متناسب با قیمت آن، 80 درصد قیمت یا 25 میلیون تومان (هرکدام که کمتر بود) باشد، باید حدود 11 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان به عنوان واسط متقاضیان و بانک پرداخت شود.
 
 هرچند این محاسبات با فرض آن است که تمام خودروها مطابق بودجه فروش رفته و همه متقاضیان نیز از تسهیلات جدید استفاده می کنند، اما به صورت یک شمای کلی نشان می دهد حجم نقدینگی مورد نیاز برای تامین این تسهیلات ارزان (16 درصد سود در مقایسه با سایر تسهیلات فعلی بانک ها، رقم پایینی محسوب می شود) قابل توجه است. همچنین، نکته جذاب دیگر آن است که از این مبلغ، بیش از 10 هزار میلیارد تومان مربوط دو خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو و سایپا است.
 
در این شرایط، سوال مهمی که مطرح می شود آن است که منابع از چه طریقی می تواند تامین شود. اگر طرح را دولت داده است، اصولا باید منابع آن نیز توسط خود دولت تامین شود؛ اما این فرض با توجه به ضعف درآمدهای دولتی (با کاهش شدید قیمت نفت و بالا بودن بدهی های دولت قبلی) در هاله ای از ابهام قرار دارد. از سوی دیگر، وام ها قرار است توسط بانک مرکزی و با نرخ 14 درصد به بانک ها اعطا شود و بانک ها آن را با نرخ 16 درصد (به طور غیرمستقیم) به متقاضیان خودرو دهد. 
 
اگر فرض کنیم که نرخ تورم مورد انتظار در این سال ها حدود 15 درصد باشد، نرخ سود 14 درصدی (با فرض بازگشت به موقع این تسهیلات) توسط بانک مرکزی سیاست چندان انبساطی نیز نخواهد بود. اما مقایسه این نرخ سود، با نرخ سود پولی که بانک مرکزی برای بانک ها به منظور پرداخت بدهی های معوق یا وام های تکلیفی بین 30 تا 34 درصد در نظر می‌گیرد نشان می دهد که سیاست به شدت انبساطی خواهد بود که می تواند با توجه به ضریب فزاینده موجود برای این پول، نقدینگی را به شدت افزایش داده و موجبات جهش نرخ تورم شود. 
 
به گزارش اقتصادنیوز، بنابراین، همچنان میزان اختصاص تسهیلات و منبع تامین آن از نگاه بسیاری از فعالان اقتصادی جای بحث و شفافیت دارد. همچنین، باید در نظر داشت که خودروسازان فارغ بحث فروش محصولات با مشکلات مهم تری درگیر هستند و آن بالا بودن میزان بدهی ها (با نرخ سودهای بالا) و همچنین رشد شدید هزینه های مالی و اداری است که ارتباطی با میزان فروش آنها پیدا نمی کند و باید تدبیر مجزایی برای آن ها در نظر گرفته شود. 
 
 
خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , خودروساز , وام , سهام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

13 نظر

۱-۰/۵
7

ع عه ایا وام باعث خوشحالی میشود. ایا وام باعث نشاط میشود. حعام است کلهم حلام است .همه میدونن حرام است.خدافظ
11:38  1394/08/07
گزارش
پاسخ دادن
ندا
4

اگر وام را به خودروساز بدن مطمئن باشید توش دست میبره و ...........
08:37  1394/08/07
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

موقعی که دنبال پولن از جیب مردم برمیدارن . وقتی هم سود میکنن فقط ب جیب خودشون میریزن.
شایدم من اشتباه فهمیدم.
این 11 هزار میلیارد هم برا همین با از جیب مردم وام میدن ب خود مردم و بهره برگشت پول رو هم میریزن ب جیب خودشون.
مرگ بر اسراییل. نکنه ما هم حکومتمون ......
02:53  1394/08/07
گزارش
پاسخ دادن
امیر
19

توی تمام ادارات. مدارس. ارگانهای خدماتی و.... یک گروه کارشناس بسیار قدرتمند بنام چطور از مردم بکنیم وجود دارد. همه ما با اندکی فکر نمونه های زیادی را میتوانیم نام ببریم. خدا بخیر بگذرونه
18:25  1394/08/07

گزارش
سعید
5

این خودرو سازهای دولتی، اصل کارشون دزدیه. حالا در قسمت خودرو دزدی راحته اومدند توی قسمت خودرو، اگه یه روزی صنعت خودرو سازی، صددرصد شخصی بشه، مدیران فعلی میرند، یه جای دیگه،دوباره مدیر میشند،و دوباره گند میزنند به اون قسمت، خدا لعنتش کنه
18:50  1394/08/06
گزارش
پاسخ دادن
امیر
22

(خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام) خودروسازان به مدیر خوب . به شعور شناخت نیاز بازار به تکنولوژی. و یک زندان بزرگ برای مدیران دزد کنونی بیشتر نیاز دارن
11:51  1394/08/06
گزارش
پاسخ دادن
رضا
6

به خدا که این عین واقعیته
15:46  1394/08/06

گزارش
عباس
3

دوست من اشتباه نکن اتفاقا اگه یکی توجای خودش نشسته همینا هستن چون دارن کارخودشون رو به خوبی انجام میدن ومشخصه که چکاره هستند!!!
مشکل من وشما ودیگران هستیم که اجازه میدیم اینها مثل زالو بجانمون بیافتند ولذت ببرند
مگه اینهمه سال برای مشخص شدن هدف وبرنامه لگن سازی وقت کمی بوده؟
10:56  1394/08/07

گزارش
کاربر: mojtaba asghari
11

با این کارا نه تنها وضع رو درست نمیکنند بلکه بدتر هم میشه وضع اقتصادی ایران خدا به داد ما مردم بدبخت برسه اونایی که دارن و اون بالا هستن که واسشون مهم نیست
11:19  1394/08/06
گزارش
پاسخ دادن
رضا
10

اونهایی که اون بالا هستن تعدادشون در مقابل من و امثال من و شما دوست عزیز خیلی کمه ولی ما اکثریت به امید خدا و با اتحاد حقمون را خواهیم گرفت .
به یاد بیارن همین عقلیت چند ماه قبل اتحاد ما رو مسخره میکردن و یا میگفتن کمپینی در کار نیست ویا مردم پول ندارن و ما وام میدیم مردم میخرن و از این حرفها و تمسخرها. حالا ببینید این مغرورها به کجا رسیدن. اگر کمی بیشتر مقاومت کنیم و امسال را بدون خرید خودرو صفر سر کنیم مطمئن باشید نتیجه ای تاریخی خواهیم گرفت.
خواهید دید که اکثریت مظلوم که بیشترین زحمت را میکشن و کمترین سهم را از حقوق مملکت دارند چگونه پیروز میشوند و ظالمین و دزدها به خواست خداوند چگونه رسوا میشوند.
15:54  1394/08/06

گزارش
امیر
7

رضا جان. دمت گرم. اگر پشت هم باشیم جواب مسخره کردن و توهینهاشونو میدیم
17:09  1394/08/06

گزارش
کاربر: mojtaba asghari
2

اقا رضا شما هم نگی مردم تحمل هم نداشته باشن اینا خودشون کاری کردن که مردم حالا حالاها ماشین صفر نخرن الان این وام کسی که عقل داشته باشه میفهم بیچاره میشه با باز پرداخت مگه پول کمیه 25 بگیری 42 پس بدی میدونی ماها بای چقدر در روز جون بکنیم و از شکم لباس خوشی همچی خانواده بزنی تا بتونی قسط وام بدب همبن الان یکی مثل خودم به اندازه کافی پول اب و برق و قسظ و اجاره و.... دارم و 90 درصد جوان های ما تو این حالت هستن
20:08  1394/08/06

گزارش
علي
12

ما كه از اين سود و بهره ها سر در نياورديم
بانك مركزي پول خود مردم رو بايد بهشون بده يه بهره هم مي كشه روش
در عجبم از اين بانكداريه اسلامي
10:21  1394/08/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
میثم : سلام برادر منم شرایط شمارو دارم در جواب به منم گفتن فعلا باید صبر کنی و پیام جی ال بیاد افزایش میخوره ولی جی نه دیگه خودشون و خدای خودشون غیب که نداشتیم اجبار بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد بختیاری : اینایی که میگین گرون بشه و خوشحالین چه اکستند و چه آبی گرون بشه لوازم یدکیش هم گرون میشه فردا بخوایم قطعه بخریم براش 2برابر باید بخریم
علی : سلام بله از من 8.22 فاکتور وبیمه شده ولی پلاک هنوز نشده
مهیار : سلام من 19 مرداد تکمیل وجه کردم .هنوز فاکتور نشده
محمدی : سلام دوستان امروز کسی از تبدیلی دوگانه به تک فاکتور شده تا تاریخ 15 شهریور فاکتور شده من 16 شهریور تکمیل وج کردم هنوز فاکتور نشدم
سعید : من ثبت نام 26 فروردین بودم
مصطفی : آگه کسی مثل من هست نتونسته دعوت نامه پرداخت کنه و دعوت نامه مجدد براش نیومده تیک سبز بزنید ببینبم چند نفریم
مصطفی : سلام من تحویل آبان ماه هستم 1 مهر برام دعوتنامه اومد نتونستم پرداخت کنم دیگه برام دعوتنامه نیومده خواهشا آگ کسی اطلاع داره راهنمایی کنه باید چکار کنم ممنون
محمد : سلام خیر روی پرداخت وجه مونده
ابوالفضل آر اس : سلام آر اس تکمیل وجه دی ماهش به نظرتون کی میاد با چه مبلغی؟؟
متین : ثبت نام چه ماهی بودید؟ من اردیبهشت ثبت نام کردم هنوز نیومده