سقوط ایران در رده‌بندی جهانی خودرو و آینده مبهم

سقوط ایران در رده‌بندی جهانی خودرو و آینده مبهم

 
امین آزاد: در حالی که ایران  تا سال 90  خود را به آرامی به 10 کشور برتر تولید کننده خودرو از نظر تیراژ نزدیک  کرده بود   طی 4 سال اخیر با کاهش رشد تولید چندین پله  سقوط را در رده بندی جهانی  تجربه کرده است.
 
به گزارش اقتصادنیوز، اگر روند 4 ساله اخیر را در صنعت خودرو ایران مورد بررسی قرار دهیم ایران از نظر میزان تولید جایگاه خود را در جهان از دست داده است. 
 
آمار انجمن جهانی خودرو‌سازان از میزان تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان طی سال 2010 میلادی حاکی از آن است که ایران با تولید 1.5 میلیون خودرو رتبه 13 را بین کشورهای خودرو‌ساز دنیا دار بود.
 
اما حالا این رتبه به جایگاه 17 با میزان تولید یک میلیون 90 هزار دستگاه خودرو در سال کاهش پیدا کرده است.
 
براساس این آمار جایگاه نخست در صنعت‌ خودروسازی به کشور چین تعلق دارد چین در سال2010 بیش از 18.5 میلیون دستگاه در سال خودرو تولید کرده بود که این عدد در سال 2014 به 23 میلیون 722 هزار دستگاه رسیده است . در سال 2014 پس از کشور چین کشور آمریکا با تولید سالانه 11.6 میلیون، ژاپن با تولید 9.7 میلیون و آلمان با تولید 5.9 میلیون دستگاه خودرو ،رده‌های دوم تا چهارم را به‌خود اختصاص داده‌اند.
 
کشور کره جنوبی نیز که همزمان با کشورمان پای به عرصه صنعت خودرو گذاشته با تولید سالانه 4.5 میلیون دستگاه در مکان پنجم این رتبه‌بندی قرار گرفته است. 
با این روند، موضوعی که اکنون واقعی و ملموس به‌نظر می‌رسد آن است که ایران با تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو- که فناوری بیش از 80درصد آن نیز حداقل به 20 سال قبل باز می‌گردد 17 کشور تولیدکننده خودرو در جهان است .اگر تولید خودروهای به روز در کشورمان را حساب کنیم ایران با تولید حدود 200 هزار دستگاه،  قدرت تولید خودرو های مدرنش نصف قدرت تولید در کشور کوچک تایوان است.
 
آمار تولید یک میلیونی که با ساخته شدن خودروهای بی کیفیت وتاریخ گذشته و در یک بازار انحصاری بدست آمده شاید برای برخی مدیران عامل خوبی برای گول زدن افکار عمومی باشد ولی واقعیت این است تکنولوژی تولید تنها به کمیت تولید باز نمی گردد چرا که کشورهای پیشرویی مانند ایتالیا با فیات و فراری حدود 800 هزار و انگلستان با لندرو ،جگوار ،مینی ماینر و واکسهال 1.5 میلیون خودرو در سال تولید می کند پس حالا به نظر نمیرسد ما با تولید 1 میلیون خودرو واقعا جلوتر از ایتالیا و انگلستان باشیم .
 
به کجا می رویم 
طبق برنامه‌ریزی‌هایی که توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از چند سال پیش انجام شده است، ایران با بازاریابی در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای میانه و شرق اروپا در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند 2.5میلیون خودرو تولید کند. تحقق این هدف نیز در شرایطی ممکن است که اولا با شکوفا شدن اقتصاد و خروج مناسب خودروهای فرسوده تقاضا بازار داخلی کاهش نیابد و در ادامه همکاری ایران در فضای آرام سیاسی با شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی، جهت تولید مشترک افزایش یابد.
 
خودرو‌سازان برای افزایش تولیدات خود باید به فکر یافتن بازارهای جدید باشند و برای حضور در بازار‌های جهانی احتیاج به کیفیت و فناوری مناسب دارند . حال آنکه اصلی‌ترین محصول بازار خودروی ایران که پراید است با فناوری 30 سال قبل ، توان رقابت با محصولات هم‌کلاس خود را که توسط تولید‌کنندگان بزرگ عرضه می‌شود ندارد چرا که محصولات مشابه این خودرو با فناوری روز، 50درصد مصرف سوخت کمتر و کیفیت بیشتری دارند و با قیمتی مشابه پراید با امنیت به مراتب بیشتر در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. یا به‌عنوان نمونه سمند که خودروی اصلی ایران خودرو برای صادرات محسوب می‌شود، وضعیت مشابه پراید را با محصولات هم‌کلاس خود در جهان دارد.
 
خودرو‌سازان ایرانی تنها در حالی می‌توانند به صادرات یک میلیون خودرو امیدوار باشند که با خودرو‌سازان بزرگ همکاری کرده و پایگاه منطقه‌ای آنان باشند؛ درست همان کاری که ترکیه انجام داده و مرز صادرات صنعت خودروی خود را به بیش از 500 هزار دستگاه در سال رسانده است، به نحوی که هم اکنون با تولید یک میلیون و 170 هزار دستگاه خودرو، رتبه 16 را در صنعت خودروی جهان در اختیار دارد.
 
 اما صنعت خودرو ایران با وجود سرمایه‌گذاری‌های بعضا زیان‌ده برای ساخت کارخانه‌های خودرو‌سازی در کشورهای دیگر، تنها توانسته صادرات محصولاتی مانند سمند و پراید را در بهترین حالت به عددی کمتر از 60 هزار دستگاه برساند؛ رقمی که کمتر از 7 ‌‌درصد مجموع تولید صنعت خودرو ایران را شامل می‌شود.
 
در اینکه صنعت خودروی کشورمان در مقایسه با شرکت‌های بزرگ خودرو‌ساز جهانی هیچ حرفی برای گفتن ندارد بحثی نیست چرا که حتی در قیاس با خودرو‌سازان شرقی مانند کره و چین نیز در شرایطی که این کشورها هر روز در حال افزایش تنوع تولید و ارتقای فناوری و کیفیت هستند، آمارهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نشان از ایرادات فنی بسیار در خودروهای ایرانی دارد . همچنین در بخش فناوری هم به غیر از موتور ملی، سمند، تندر90 و خودروی بومی سایپا که همگی طرح‌های سال‌های 80 تا 84 هستند، در 10 سال اخیر هیچ طرح جدیدی در صنعت خودروی ایران شکل نگرفته است.
 
این در حالی است که 5‌خودرو‌ساز اول جهان هر کدام سالانه بیش از مجموع درآمد صنعت خودرو ایران که 11 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود برای طرح‌های تحقیقاتی هزینه کرده و هرکدام از آنها سالانه بیش از 10 مدل جدید خودرو را به بازار معرفی می‌کنند. اما در عمر 40 ساله صنعت خودروی ایران همه محصولات جدید خودرو‌سازان داخلی که بتوان آن را محصول و نشان یک شرکت دانست، تنها درسمند خلاصه می‌شود. 
 
صنعتی بدون راهبرد
با گذشت بیش از 40 سال از آغاز فعالیت، صنعت خودرو در ایران می خواهد به کدام راه برود؛آیا این صنعت مونتاژ کار است، آیا تنها می خواهد پایگاه تولید بوده یا اینکه سرانجام می خواهیم به خودرو سازانی واقعی تبدیل شویم؟!سال هاست که این پرسش ها مطرح می شود؛ پرسش هایی که به اندازه تاریخ صنعت خودروی ایران قدمت دارند. شاید بتوان گفت که اکنون در صنعت خودرو نه مونتاژکار و نه طراح هستیم بلکه جایی بین زمین و آسمان را به خود اختصاص داده ایم.
 
به گزارش اقتصادنیوز،  با نگاهی عادلانه باید گفت، اکنون صنعت خودروی ایران بیش از 15سال است که از مرحله مونتاژ کاری به مرحله ساخت قطعات در داخل به صورت کپی کاری رسیده. حدود 80 درصد از یک میلیون خودروی تولیدی در کشور، ساخت داخلی بالای 70 درصد دارند، پس دیگر مونتاژ کار نیستیم؛ اما آیا ما خودرو ساز شده ایم؟! از آنجا که هنوز صنعت خودروسازی کشورمان صاحب پلت فرم نیست جزو خودرو سازان بزرگ هم محسوب نمی شود همچنین دانش ساخت بسیاری از قطعات را نیز نداریم بلکه آنها را با کپی کاری تولید می کنیم، دستاورد تولید خودرو در ایران نیز محصولاتی است که باید مردم در مورد کیفیت آن قضاوت کنند. روشی که تا کنون بیانگر این واقعیت بوده که در خودروهای تولید داخل کیفیت یک خودرو خوب و دیگری واقعا بد است. 
 
از سوی دیگر صنعت خودروی کشورمان هنوز هیچ راهبرد مشخصی ندارد.نداشتن  راهبرد مشخص را می توان در نارضایتی  عمیق مصرف کنندگان  که طی چند ماه اخیر  با کمپین خرید خودرو صفر ممنوع  قوت گرفته است  بیشتر حس کرد.  نداشتن این راهبرد سبب شده  کیفیت محصولات ایرانی و تکنولوژی  و تنوع محصولات   بسیار  کمتر از انتظار  مصرف کنندگان باشد . مخصوصا آنکه طی چند سال اخیر  تنوع تولید تنها به ورود خودروهای چینی محدود شده است .
 
شاید یکی از دلایل اصلی  کاهش تولید خودرو و کاهش رتبه ایران در رده بندی های جهانی را بتوان   تحریم اقتصادی ایران برشمرد  اما در صورت برداشته شدن تحریم ها طی دو ماه آینده  معلوم نیست صنعت خودرو ایران دوباره به کدامین سو خواهد  رفت.  
 
 
 
سقوط ایران در رده‌بندی جهانی خودرو و آینده مبهم
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

شاکی
0

این دوتا فرقون سازم تقصیر ندارنا . هرکی اومد رییس جمهور شد یا وزیر شد یا مدیر شد از اینا برای خودش بهره برداری کرد .تا وقتیم که این فرقون سازا باید هزینه سرباری مثل حق فلانیو حق بهمانیو بده و اونا از کاهش قیمت ضرر کنن وضع خودرو درست نمیشه.
09:16  1394/08/11
پاسخ دادن
مرتضی
4

سلام.اخه مردم چه تقصیری دارند.تو انتخاب تنوعی نیست و مجبورند خودرو داخلی بخرند رقابتی وجود نداره...خودرو خارجی هم با تعرفه صد درصدی در توان خرید اغلب مردم نیست.وگرنه کی دلش میخواد خودرو بیست سال قبلو سوار شه
21:12  1394/08/10
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

خیلی وقته خودروسازیمون حودرو نمیسازن. یه مشت فرغون دارن مونتاژ میکنن. شکر خدا مردم دارن بیدار میشن و خواسته های به حقی دارن ک همگی میخوایم بهش برسیم.
امیدوارم یا رویشون رو اصلاح کنن و درست بشن. یا درستشون میکنیم.
بخوان همین جور ادامه بدن باید درشو ببندن.
16:16  1394/08/10
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba .a
2

خوب اگه درست نشن که ماها باید همچنان اشغال سوار بشیم
16:54  1394/08/10

کاربر: نوید جهرمی
0

مسأله همینه که ما آشغال سوارنمیشیم.
پس یا مجبورن درست شن یا درشو تخته کنن
23:34  1394/08/10

کاربر: mojtaba .a
6

همه حرفا درست کو گوش شنوا این شرکتا هیچ وقت خودر و ساز نمیشن و درست بشو نیسن چون 50 سال پول مفت و سود بالا و دزدی و حرام که با خون کشته شدگان بدست اومده امیخته شده ئ حاظر نمیشن از سودشون کم کنن که بخان کیفیت خوب بشه و ماشین واقعی تولید کنند یک ریال هزینه نمیکنند البته بدبختی ما مردم اینه که کسایی مثل دولت و مجلس که خودمون انتخابشون کردم هم پشت این دزدا هستن اگه دولت دست از اینا بکشه 1 ماه ورشکست میشن و تعتیل و خیال ملت راحت میشه ایشالا خدا جواب این دزدیا و خونخواری های اینا رو به بدترین شکل بده
15:48  1394/08/10
پاسخ دادن
امیر
13

خودروساز این مقام را بدست نیاورده بلکه مردم ایران تو خریدن آشغال مقام10جهان را بدست آورده بود الان که مردم قهر کردن چرا دیگه نمیتونند مقام کسب کنند. بجز چین بقیه کشورها بیشترین محصولشون صادرا میشه اما ایران چی
14:50  1394/08/10
پاسخ دادن
Ttt
7

حتی اگر رتبه اول در تیراژ رو داشته باشه...کمیت دلیل بر کیفیت نیست..بالخص در بازار بسته انحصاری ایران
13:28  1394/08/10
پاسخ دادن
جمال
5

فکر کنم امار انجمن جهانی خودرو در خصوص رده تولید دو خودروساز ایرانی با پول بدست امده بعنوان مثال امار در کشورهای دیگه بر اساس تعداد و کیفیتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت صورت گرفته ولی در مورد ایران فقط بر اساس تعداد بوده که این مایه تاسف برای دو خودروساز میباشد .
13:24  1394/08/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد s3 : سلام ثبت نام ۱۵ آبان هستم هیچ خبری نشده الان ۶ ماهه بعد از عید کسی s3 شاسی شده؟؟؟
همایون : بله ، ولی اگه موتور خراب شد حالا به هر علتی خواستی ببری نمایندگی مپ خودرو به تنظیمات کارخانه برگردونی مشکلی ایجاد نمیشه ، انداختن هدلایت و لامپ با توان بیشتر ۵۵ هم باعث ابطال میشه که اینم اگه مشکل برقی خورد لامپ فابریک رو ببند بعد ببر نمایندگی ، دودی کردن شیشه ها هم باعث ابطال گارانتی میشه اینم با کَندن برچسب دودی مشکل حل میشه ( ابطال گارانتی شیشه بالابرها ) ، البته برای هر بار سرویس ممکنه نمایندگی گیر بده ( اگه نبینن مشکلی پیش نمیاد ) . نکته اخر سایپا ۳ سال گارانتی موتور گیربکس داره اگه تا ۳۰ هزارکیلومتر و یا ۴ بار تعویض روغن مشکلی برای سلامت موتور و گیربکس پیش نیاد یعنی حداقل تا ۵ سال با استفاده معمولی موتور و گیربکس شما عمر میکنه
کیان : سلام بچه ها ریمپ کردن باعث باطل شدن گارانتی میشه؟
چان چان گان گان : یه پیشنهاد برای اونهایی ک خیلی نگران دریافت پیامک هستن. برید و از همه کسانی ک فیدلیتی دیگنیتی لاماری و.... ثبت نام کردن و موعد تحویل زمستان یا پاییز یا.... سال ۴۰۲ بودن سوال کنید ببینید چقدر طول کشید و چه زمانی براشون پیامک آمده. من خیلی تحقیق کردم و حتی به آگهی های فروش در دیوار هم تلفن زدم و سوال کردم و.... ۹۹درصدشون مثلا با موعد پاییز ۱۵ روز مانده ب آخر پاییز و مثلا موعد زمستان ها ۱۵ اسفند براشون پیامک رفته و واریز کردن. نتیجه این شد ک تقریبا ۹۹درصد گفت ۱۵..۲۰ روز آخر براشون پیامک رفته و بعد از ۳ماه ماشین رو تحویل گرفتن. حالا نمیدونم دلیلش چیه ک اینجور با مشتری رفتار میکنن و همه رو دقیقه ۹۰ ارسال پیامک میکنن. این شده یه روال کاری برای همه شرکتها ما هم مثل بقیه هستیم پس اصلا نگران نباشید حداکثر تا ۱۵..‌۲۰ خرداد(حداکثر) برامون پیامک میاد و حسابها خالی میشه و منتظر دریافت ماشین میشیم. پیشاپیش چانگانهای زیبا مبارک همه باشه و انشاالله در مراسم عروسی باهاش دور دور بزنید
مهدوی : سلام دوستان برای شاهین اتومات به ۱۱۳ شکایت کنید
بهنام : دوستان  عزیز، کارزار شما با عنوان «درخواست صدور دعوتنامه خودرو مازاد وارداتی به منتخبین سامانه یکپارچه توسط شرکت خودروسازی سایپا» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/114536 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید.
جی ۴ سفید : خود جی۴ هم خیلی وقته تحویل ندادن، سازمانی ثبت نام کرده بودیم و قرار بود سی روز کاری بدن که الان شده ۹۰ روز اما هنوز فاکتور هم نکردن!! اگه تولید میشه چرا شاسی نمیکنن؟!
جابر : سلام نوبت من زمستان 403بوده پیام اومده براتبدیل به xu7pولی قبول نکردم
محمدرضا : لطفا تاریخ ثبت نام و زمان واریز پول قطعی را هم اعلان کنید مبارکتون باشد.
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام راسته دعوتنامه تارا دستی اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دی : سلام من 21 واریز کردم 10فاکتور شدم 15پلاک شدم دیروز زنگ زدم کاشان گفته 15روز دیگه می‌فرستند پس زیاد حرص نخور
207 اتو پانا ارتقا یافته : سلام شما کی تکمیل وجه کردید
اسفندی منتظر : شنبه دعوتنامه میاد تمام
محمد : درود بر شماثبت نام 19فرودین بوده و دوگانه سوز اپشنال رادیال
رضا سورن دوگانه تکمیل وجه 11.16 : تکمیل وجه شما کی بوده و تحویل دوگانه کی بودی که تبدیل 207 زدی 207 دستی هست یا اتومات و کد خودرو چی هست
دی‌ : 27تکمیل‌وجه‌شده هنوز‌فاکتور‌نشده دی‌ماهی‌‌دوگانه‌هستم
لیلا : نه بابا توروخدا راست میگی ؟؟؟؟
اسفند ماه : چرا علکی میگی تازه چک کردم
بهمن : یه تریلی تکمیل شد خدارو شکر نگران نباشید ماتهرانیم زود خودرو به دستمون میرسه
ایمان : اسفندها عزیز لایک کنن