قیمت خودرو را چه کسی مشخص می کند؟

قیمت خودرو را چه کسی مشخص می کند؟

 
صدای اقتصاد نوشت:رییس شورای رقابت عنوان کرده است که بازار خودرو دیگر انحصاری نیست. پس دیگر شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری را انجام نخواهد داد.
جلسه اول از دور دوم فعالیت شورای رقابت چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد و حالا دومین جلسه شورای رقابت در دور دوم فعالیت این شورا امروز برگزار خواهد شد و در آن جایگاه شورای رقابت در برنامه ششم توسعه بررسی می‌شود.
 
این جلسه، دویست  و بیست  و هفتمین جلسه شورای رقابت است که  با بررسی موضوعاتی شامل بودجه شورا و مرکز ملی رقابت در سال 1395 و همچنین بحث و بررسی در مورد جایگاه شورای رقابت در برنامه ششم توسعه تشکیل خواهد شد.
 
شورای رقابت از همان اول که وارد میدان اقتصادی شد، به دلیل انحصاری دانستن تولید خودرو، وظیفه قیمت گذاری را برعهده گرفت. البته که همیشه فعالان صنعت خودرو و اقتصاددانان با این اقدام مخالف هستند و می گویند، فرایند قیمت گذاری باید بازار تعیین شود نه پشت میز، ولی با این حال، شورای رقابت در همین شش سال شروع به کارش میزان سود و زیان صنعت خودروسازی را با قیمت گذاری هایش تعیین کرده است.
 
حتی محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن، سال 92 ، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس ایمیدرو به نخستین اظهار نظر رسمی خود درباره صنعت خودرو پرداخت. او گفت: «به اعتقاد بنده، خودرو کالای انحصاری نیست. شورای رقابت می گوید خودرو کالای انحصاری است درحالی که صنعتگران معتقدند خودرو کالای انحصاری نیست، البته شورای رقابت تاکنون وظیفه قانونی خود را انجام داده و نظرش هم محترم است».
 
هفته گذشته هم رضا شیوا، رئیس شورای رقابت گفت: در حال حاضر خودروسازان کشور به‌دلیل عرضه مازاد بر تقاضا،نمی‌توانند نقشی انحصارگرایانه در سطح بازار داشته باشند، در شرایط فعلی، تقاضا در بازار خودرو به‌شدت کاهش یافته و از آن سو شرکت‌های خودروساز با مازاد محصول در انبارها روبه‌رو هستند. به همین دلیل بازار خودرو رقابتی شده و اگر اعضای شورا نیز معتقد باشند بازار خودرو انحصاری نیست، فعلا در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی دخالت نخواهیم کرد.»
 
به این ترتیب، تا همین هفته پیش، همیشه با این عنوان که بازار خودرو انحصاری است، شورای رقابت، وظیفه قیمت گذاری را انجام می داد، اما حالا که بالاخره به قول رییس این شورا بازار خودرو رقابتی شده زمینه‌های لازم برای خروج شورای رقابت از قیمت‌‌گذاری خودرو را ایجاد کرده که برخی کارشناسان معتقدند صرف خروج اجباری این شورا از قیمت‌گذاری خودرو نمی‌توان بر رقابتی بودن بازار این کالا اصرار کرد.
 
البته باید توجه کرد که شورای رقابت درآمده از ماده ۵۳ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل شده و حالا اگر قرار بر نبود آن است، تکلیف قانون چه می شود؟
 
چرا که به هرحال، از زمان تصویب قانون تا زمانی که با تلاش وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان مسئول راه اندازی شورای رقابت که رکن اصلی قانون رقابت مندی بازار تعیین شده بود حدود یک سال به طول انجامید و بالاخره در تاریخ 7/5/1388 اولین جلسه غیررسمی شورای رقابت با حضور عمده اعضا (غیر از نمایندگان معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهور، وزارت صنایع و معادن و اتاق بازرگانی) برگزار شد.
 
روزنامه دنیای اقتصادی در  وضعیت فعلی شورای رقابت نوشت: «زمزمه‌های خروج شورای رقابت از قیمت‌‌گذاری خودرو حدود یک ماه پیش در بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از شرکت‌ ایران خودرو مطرح شد. بازدیدی که به‌منظور حل مشکلات خودروسازان به دنبال کمپین نخریدن خودرو در کشور صورت گرفت. پس از طرح تغییر مکانیزم و مرجع قیمت‌‌گذاری خودرو برخی از کارشناسان هشدارهای جدی نسبت به وضعیت انحصاری در بازار خودرو دادند و تاکید داشتند که تغییر مرجع قیمت‌‌گذاری اشکالات قانونی دارد زیرا شورای رقابت یک نهاد قانونی است که در شرایط انحصاری به قیمت‌‌گذاری خودرو می‌پردازد.در حالی که کارشناسان کنار گذاشتن این شورا از قیمت‌‌گذاری بازار انحصاری خودرو را تخلفی جدی از اصول قانون اساسی کشور می‌دانند، اما اظهارنظر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت مبنی رقابتی شدن بازار خودرو نشان‌دهنده قطعیت خروج این شورا از مکانیزم قیمت‌گذاری است.»
 
البته به گفته آلبرت بغزیان استاد دانشگاه تهران و از اعضای شورای ناظر بر شورای رقابت  معتقد است که نه تنها بازار خودرو رقابتی نشده است؛ بلکه عدم تغییر قیمت خودروها نیز نشان‌دهنده قدرت انحصاری خودروسازان در بازار است. رقابتی بودن در یک بازار را تعداد تولیدکنندگان آن تعیین می‌کنند نه اینکه یک یا دو شرکت به تنهایی در بازار تاثیر بگذارند.
 
البته نظرات در مورد انحصاری و رقابتی بودن صنعت خودرو خیلی متفاوت است. در حالی که عده ای می گویند، عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و چند خودروساز وجود دارد، پس بازار خودرو رقابتی است، اما گروهی دیگر هم معتقدند که 95 درصد بازار خودرو هم‌اکنون در دست دو خودروسازاست. براساس صحبت های جمشید پژویان، رییس سابق شورای رقابت، عرضه و تقاضا دخالتی در تعیین انحصارگری بازار ندارد. به‌طوری‌که درجه تمرکز خودروسازان در بازار وضعیت انحصار را مشخص می‌کند.
 
اما سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: بازار خودرو رقابتی است زیرا خودروسازان متعددی در بازار حضور دارند و در سال‌های اخیر نیز واردکنندگان نیز حضور خوبی در بازار خودرو کشور داشته‌اند.
 
ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاست‌‌گذاری خودرو نیز با اشاره به اینکه ورود این شورا به بحث خودرو از ابتدا اشتباه بود اعلام می‌کند که شرایط رکودی در بازار به‌خصوص نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار عامل این تصمیم شورا است. 
 
 
 
قیمت خودرو را چه کسی مشخص می کند؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

صدای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

9 نظر

بیاد عارف
10

قیمت خودرو را چه کسی مشخص می کند؟ امپریالیسم جهانی نه اینکه با مردم ایران دشمن هستند قیمتها را بالا میزنند و کیفیت را پایین آوردن تا مردم شریف ایران را دچار آسیب کنند. ولی مسئولان ما هوشیارانه جلوی این دسیسه هاشونو میگیرن. باور نمیکنید حالا میبینید
18:24  1394/08/11
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: رایزو
6

مورد دیگه ای هم که حس نو آوری و پویایی را از بین برده اینه که البته تا جایی که من علمشو دارم و در حیطه اطلاعات من هست میگم نه بیشتر. توی ایران پاداش مدیر عامل یه درصد و مقدار مشخصیه. خب من هم که باشم میگم منکه درصدمو میگیرم چه شرکت رشد کنه چه نکنه. اما اگر پاداش مدر عامل بستکی داشته باشه به میزان سود و زیان .میزان دستیابی به اهداف شرکت. میزان موفقیت در تحقیق و توسعه و ...
به طبع مدیر عامل برای به دست اوردن درامد بیشتر و یا سهام بیشتر و حتی موقعیت شغلی بهتر مجبور میشه فسفر ها را بسوزونه و به همین ترتیب برای اینکه منافع خودشم در گرو پیشرفت شرکته محبور میشه که بهترین عملکرد را از خودش به جا بذاره
19:14  1394/08/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: رایزو
3

با سلام خدمت دوستان عزیز 1کار.
در این مورد کمپین تاثیر خوبی داشت. حاشیه های اون به کنار. بسیاری عزیزان کاهش قیمت قابل توجهی را انتظار داشتند که به طور کلی در شرایط فعلی اشتباه. چون که قیمت خودرو کم کم داره به سمتی میره که عرضه و تقاضا اونو به تعادل برسونه. پس اگر قیمت ها خیلی بیاد پایین و به قولی رقابت بشه. تقاضا مسلما میره بالا وهر چه قیمت پاشیین تر بیاد تقاضا بالاتر میره که اگر این مورد شدید باشه مجددا شاهد تورم در بازار خودرو میشم. پس در شرایط حاکم و شروع رقابت بهتره توجه اصلی بیشتر از قیمت ها روی کیفیت باشه. در حدی که اگر به عنوان مثال خودوری دنا 40 میلیون قیمت داره. کیفیتی را بهش بدن که وقتی من مصرف کننده میخرم حس اینکه دو برابر گرون تر خریدم را نداشته باشم و از هر یک ریال پولی که دادم رضایت کامل داشته باشم. مسلما کیفیت بالا و پیوستن به طراحی های روز جهان میتونه اعتماد از دست رفته را برگردونه. مهندسای ایرانی چیزی کم ندارن از بقیه فقط باید کمی بهشون میدون داده بشه و کمی تحت فشار رقابت قرار بگیرن تا درسته بشه
19:08  1394/08/10
گزارش
پاسخ دادن
ارسلان
2

دوست من کاهش قیمت الزامیست و باعث تورم هم نمیشه
18:27  1394/08/11

گزارش
کاربر: نوید جهرمی
7

هر چی دخالت دولت بیشتر باشه بدتره. از روزی که قیمت افتاد دست شورای رقابت وضع بهتر که نشد بدتر هم شد.
بهترین شیوه قیمت گذاری براساس همین عرضه و تقاضاس. البته در بازار آزاد نه انحصاری.قیمت گذاری دست خود خودروساز باشه از اونطرف هم واردات تسهیل بشه تا بازار متنوع و رقابتی بشه.
طبق همون قانون مجلس که قراربود تعرفه پله ای کم بشه دیگه باید بدون تعرفه شده بود. اما اجرا نشد.
بقیه قوانین هم همینطور. همه چی سلیقه ای و یه شبه و فرمایشیه تا جیب فلان آقازاده پرپول بشه.
14:48  1394/08/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba .a
1

به قول خودت نوید زمانی باید خودرو ساز قیمت مشخص کنه که انحصار نباشه
15:22  1394/08/10

گزارش
کاربر: نوید جهرمی
1

بارکلا مجتبی جان . همینه
23:32  1394/08/10

گزارش
امیر
7

شورای رقابت هم مثل بقیه بخشها زورش به خودروساز نرسید
14:35  1394/08/10
گزارش
پاسخ دادن
نیسان
14

قیمت خودرو را چه کسی مشخص می کند؟
معلومه از این به بعد ملت فهیم با نخریدن فرغون زنده باد کمپین
13:50  1394/08/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
شاهین جی : سلام یکی که به تجمع رفته بود میگفت ۱۷۵ تا مااشین باهاش فاصله داره فاکتور شدی؟چون بهت گفته بودن ۱۳ روز بعدش فاکتور میشی درست از آب دراومد؟؟؟
سهند ۷اردیبهشت : من امروز تماس گرفتم کارشناساشون نبودن که پاسخگو باشن شما چه تایمی تماس گرفتید ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
isac : یکی توضیح بده این مراحل وارد شدن و دیدن اینکه چراغ چه مرحله ای روشن هست رو
رحمان : سلام دوستان ببخشید من ماشین تعویل گرفتم پول لازم شدم میخام بفروشم ولی کارت ماشین نیومده میتونم بفروشم تعویز پلاک برم بقیه مدارک آمده ممنون
سامیار : رحیم جان ،چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟
isax : چه سایتی؟همین saipa.iranecar?
رحیم : سلام خدمت دوستان من امروز رفتم توسایت چراغ فاکتوربرام روشن شده بود پارسال آذرمبلغ اولیه روزدم ماه پیش تبدیل دوگانه به تک اومد قبول کردم توبرگه هم زده بودتحویل30روزه،ممنون ازسایپا...ایشالاقسمت همه دوستان باذ ذات دار
راهب : برو ماشینتو بیار .همین وبس
دنا اتومات 27 بهمن : اصلا اینطوری که میگی نیست اولویت با تکمیل وجه و ارسال پرونده است مثلا من واریز اولم 27 بهمن بود تکمیل وجه 8 تیر بود ولی یکی از دوستان همین گروه واریز اولش 28 بهمن بود تکمیل وجه 2 تیر بود و الان 5 روزه فاکتور شده و امروز هم پلاک شدن
دنا قالپاق 31خرداد : دوست عزیز،تاخیر من 12200بودامروز از ایران خودرو تماس گرفت که کارت طلایی میخوای یا پول رو،گفتم پول،اونم گفت10200برات واریز میشه،مال شما هم همینطوربود؟
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : در جواب پناه واریز اولم 23بهمن بود
ساینا دوگانه پیش 26 اسفند : داداش نمیدونی چقدر دیگه طول می کشه فاکتور شیم بخدا که روانی شدیم از بس این سایتو نگا کردیم