روزهای پاییزی خودروسازان

روزهای پاییزی خودروسازان

 
جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تداوم افت تیراژ خودرو (اعم از سواری و تجاری و وانت) در کشور خبر می‌دهد؛ به‌نحوی‌که خودروسازان داخلی طی مهرماه امسال و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، 3/ 22 درصد کمتر تولید کرده‌اند.
 
همچنین تولید هفت ماهه انواع محصولات خودروسازان نیز نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته با افتی 2/ 12 درصدی مواجه شده تا مشخص شود صنعت خودرو کشور رکودی سنگین را در تولید تجربه می‌کند. بنابر آمار اعلامی اما سه خودروساز بزرگ کشور (شامل ایران خودرو و سایپا و پارس‌خودرو) در مجموع 37 هزار و 302 دستگاه انواع محصولات سواری را در مهرماه امسال به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با شهریورماه، 25 درصد افت تولید را تجربه کرده باشند. این در شرایطی است که تولید خودروهای سواری در شهریور امسال و در مقایسه با مردادماه نیز حدود 29 درصد کاهش پیدا کرده بود. افت تولید در صنعت خودرو البته از خرداد هم آغاز شده، چه آنکه خودروسازان در این ماه و نسبت به اردیبهشت نیز سه هزار دستگاه سواری کمتر تولید کرده‌اند. همچنین آمار تولید خودروهای سواری در تیر و نسبت به خرداد هم کاهش را تجربه کرد و در مرداد و نسبت به تیر نیز تیراژ کمتر شده بود.
 
 
اما آمار هفت ماهه تولید محصولات سواری در سه خودروساز بزرگ کشور نیز نشان از افت تیراژ آنها دارد. بر این اساس، غول‌های جاده مخصوص در مجموع 452 هزار و 587 دستگاه انواع محصول سواری را در هفت ماه امسال تولید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افتی حدودا 29 هزار و 500 دستگاهی حکایت می‌کند. افت تولید در حالی گریبان خودروسازی کشور را گرفته که این صنعت یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی به‌شمار می‌رود و از همین رو کارشناسان بابت اثرگذاری منفی آن بر این «رشد»، ابراز نگرانی می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان، هرچند طبق برنامه وزارت صنعت، باید یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو طی سال‌جاری به تولید برسد، اما با توجه به روند فعلی، بسیار بعید است که خودروسازان بتوانند به چنین تیراژی در پایان سال برسند.
 
 
به عبارت بهتر، وقتی مجموع تیراژ خودروسازان کشور در هفت ماه امسال کمتر از 500 هزار دستگاه اعلام شده است، آنها برای تحقق برنامه وزارت صنعت، باید در پنج ماه باقیمانده حدود 900 هزار دستگاه به تولید برسانند که به نظر محال می‌رسد. نه اینکه این حجم تولید در توان خودروسازان نباشد؛ بلکه مشکل اصلی به کمبود تقاضا در بازار به دلیل فاصله گرفتن مشتریان از خودروهای داخلی مربوط می‌شود. در واقع آنچه طی سال‌جاری، کاهش شدید تولید خودرو را در پی داشته، رکود سنگین در بازار است، چه آنکه هزاران خودرو تولیدی هم‌اکنون در پارکینگ خودروسازان خاک می‌خورد و مشتری برای آنها پیدا نمی شود. با این حساب خودروسازان اگرچه از ظرفیت تولید بالایی برخوردارند، اما چون می‌دانند محصولات آنها چندان خریداری ندارد، به اجبار و از سر ناچاری، تولید را پایین آورده‌اند. در این شرایط البته دولت تسهیلاتی 25 میلیون تومانی را برای مشتریان در نظر گرفته که از همین رو خودروسازان امیدوارند با توجه به تسهیلات موردنظر، حداقل پارکینگ‌های خود را برای مقطعی کوتاه خالی کنند.
 
 
اما به سراغ آمار تولید خودروهای سواری کشور برویم و ببینیم اوضاع تولید آنها در هفت ماه امسال به چه شکل بوده است. طبق آمار، ایران خودرو در هفت ماه ابتدایی امسال، 272 هزار و 993 دستگاه انواع خودرو سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 2/ 2 درصد کاهش تولید را تجربه کرده باشد. ایران خودرویی‌ها همچنین طی مهرماه امسال و در مقایسه با شهریور، 23 درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌اند. در بین محصولات تولیدی این شرکت، تیراژ پژو 206 (در مجموع مدل‌های‌هاچ‌بک و صندوقدار) 9/ 5 درصد افزایش پیدا کرده؛ به‌نحوی‌که 58 هزار و 964 دستگاه از این خودرو را به تولید رسیده است. دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس اما کاهش تیراژ را در هفت ماه امسال تجربه کرده؛ به‌نحوی‌که این خودرو تولیدی 72 هزار و 957 دستگاهی در هفت ماه امسال داشته و این آمار نشان‌دهنده کاهش 3/ 8 درصدی تولید پارس شده است.
 
 
به جز تبریز، سایر سایت‌های شهرستانی ایران خودرو، پارس را به تولید می‌رسانند و این در حالی است که بیشترین تیراژ آن به سایت مرکزی و کمترین نیز متعلق به فارس است، اما پژو 405 نیز یکی دیگر از محصولات پژویی ایران‌خودرو در هفت ماه امسال به حساب می‌آید و علاوه‌بر سایت مرکزی، در مشهد نیز تولید می‌شود و طبق آمار، 62 هزار و 303 دستگاه تیراژ داشته است. با توجه به این رقم تولید، ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند تیراژ 405 را تنها 7/ 0 درصدنسبت به هفت ماه مشابه سال گذشته بالا ببرند.
 
افزایش تولید محصولات پژو در حالی است که ایران خودرویی‌ها در تولید سمند باز هم با افت تولید روبه‌رو شده‌ و در هفت ماه امسال تنها 47 هزار و 127 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند. سمند که در سایت‌های مرکزی و تبریز ایران خودرو به تولید می‌رسد، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی 1/ 16 درصدی را در تیراژ تجربه کرده است. همچنین طبق آمار، سایت خراسان ایران‌خودرو تا پایان شهریور امسال 763 دستگاه سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ کرده تا تولید این شاسی بلند ژاپنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا چهار برابر شود. طبق آمار، ایران خودرو خراسان در مهرماه امسال تنها دو دستگاه ویتارا مونتاژ کرده است. این شرکت البته تیراژ‌هایما (شاسی بلند چینی و جدید ایران خودرو) را به 84 دستگاه رسانده و باید دید این محصول در بازار با اقبال خرید روبه‌رو خواهد شد یا اتفاقات دیگری برای آن رخ می‌دهد.
 
 
اما آن طور که آمار هفت ماهه تولید روایت می‌کند، ایران خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژی 9925 دستگاهی در هفت ماه امسال، کاهشی 5/ 44 درصدی را تجربه کرده است تا مشخص شود این محصول چندان اقبالی در بازار ندارد. از آن سو اما دنا توانسته تیراژی 10 هزار و 781 دستگاهی را تا پایان مهر امسال از خود به جا بگذارد و این موضوع سبب شده تا تولید خودرو موردنظر در مقایسه با هفت ماه مشابه سال گذشته، بیش از 10 برابر شود.
 
 
اما از دومین خودروساز کشور نیز خبر می‌رسد که این شرکت در مهرماه و نسبت به شهریور، 2/ 44 درصد کاهش تولید را تجربه کرده و زیرمجموعه‌اش پارس‌خودرو نیز افتی 4/ 10 درصدی را به خود می‌بیند. این دو شرکت در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز به ترتیب، 5/ 7 و 6/ 5 درصد کاهش تیراژ داشته‌اند. به روایت آمار، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع 109 هزار و 961 دستگاه پراید تا پایان مهر امسال به تولید رسانده‌اند که از افت 5/ 23درصدی این خودرو حکایت دارد. بر این اساس، پارس‌خودرویی‌ها با تیراژی 41 هزار و 399 دستگاهی، افتی 19 درصدی را در تولید پراید تجربه کرده‌ و سایپایی‌ها نیز 68 هزار و 562 دستگاه پراید به تولید رسانده‌اند تا صاحب افتی 2/ 35 درصدی در تولید این محصول شوند. پراید با وجود افت تولید، همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل به‌شمار می‌رود.
 
 
در کنار پراید اما تیبا نیز با افت تیراژ روبه‌رو شده، چه آنکه سایپایی‌ها در هفت ماه امسال 45 هزار و644 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افتی 2/ 4 درصدی را تجربه کرده باشند. افت تولید پراید و تیبا در شرایطی است که سایپا در هفت ماه امسال 3701 دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 48 برابر کند. علاوه‌بر سراتو، سایپایی‌ها به همراه زیرمجموعه خود (پارس‌خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ می‌کنند که این خودرو چینی تیراژی 3749 دستگاهی در هفت ماه امسال داشته است.همچنین آریو یا همان S300 نیز به‌عنوان دیگر خودرو چینی سایپا، تیراژی 1202 دستگاهی را از خود به‌جا گذاشته تا عقب تر از برلیانس قرار گیرد. در آمار تولید هفت ماهه اما مشخص شده که تیراژ تندر-90 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 2/ 34 درصد افزایش داشته است. بر این اساس، در مجموع 24 هزار و 225 دستگاه تندر-90 تا پایان مهرماه امسال به تولید رسیده که سهم ایران خودرو، 10 هزار و 63 دستگاه و پارس‌خودرو 14 هزار و 162 دستگاه بوده است. پارس‌خودرویی‌ها اما تندر-90‌هاچ بک یا همان ساندرو را نیز به تولید می‌رسانند که آمارها از تیراژ 75 دستگاهی آن طی هفت ماه امسال حکایت دارند.
 
 
روزهای پاییزی خودروسازان
 
 
روزهای پاییزی خودروسازان
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رکود خودرو ,






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

امیر
4

خودروسازانی که خودروهای بیست سال پیش دنیا را با کیفیت هر چه پایین تر
تولید می کنند انتظار دارید روزهای بهاری داشته باشند.!!!!!؟
17:51  1394/08/16
پاسخ دادن
امیر
6

و این روند تا کاهش قیمت و کیفی سازی(سر عقل اومدن مسئولین) ادامه دارد
14:53  1394/08/16
پاسخ دادن
مهدی
7

کی باشه این خودرو نسازها از پاییز به زمستون سیاه وارد بشن ، تا حالا مثلا خودرو می ساختن و میشد باور کرد که باید از تولید ملی حمایت بشه ، اما حالا چی !!! منتاژ کار خودرو چینی شدن و با چند برابر قیمت به مردم میندازن ، الهی زمستون ریشه همیشونو خشک کنه.
14:42  1394/08/16
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba .a
4

دیگه خبری از خرید این اشغالا نیست تا کیفیت و قیمت جهانی نشه خرید هرگونه خودرو صفر ممنوع هست کم دزدی نکردین از مردم کم مردم رو به قتل نرسوندین با این ماشینا بی کیفیت
14:41  1394/08/16
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
8

تأسف بخورم؟ خوشحال باشم؟
من ک حسی ندارم چ تولید کنن چ درشون تخته بشه.
13:11  1394/08/16
پاسخ دادن
سعید
3

راه نجات خودروسازی ما فقط خصوصی سازیه و بس.
مثلا تو همین قضیه خدمات اینترنتی، اگه خصوصی سازی نمیشد الآن باید با حداکثر سرعت 64 کیلو بیت بر ثانیه به اینترنت وصل میشدیم اونم با قطع و وصلی فراوان!!
مطمئنم که اگه خودروسازی هم خصوصی سازی بشه پیشرفت های چشمگیری میکنیم و از شر پراید و پژوعه 30-20 سال پیش خلاص میشیم.
15:23  1394/08/16

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Samir : دوستان چه شهرایی هستید؟
حسن : سلام منم تحویل ۲۱ اسفند بوده هنوز هیچ خبری ازش نیست
تارا v4 : سلام همش دروغ همش دروغ تا کی این دروغامیخوان خورد ملت بدن منم ۲۱ اسفند تحویل بوده الان ۳ ماه هست تو تاخیر هست هیچ کس جوابگو نیست
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام دوستان دعوتنامه پیش فروش تیرماه اومد منم عصر ۲۹۷ تومن واریز کردم خدارو شکر در رفتیم وگرنه ضمضمه گران کردن داشتن باز هم
J4 : بله اقساطی بوده. امروز آخر وقت کارت ماشین پست شد. زنگ زدم شرکت گفتن تیر ماه موعد تحویلت هست ولی 12 خرداد شما آماده تحویل باش.خدا میدونه تحویل میدن یا نه.
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : سلام کوییک جی ایکس ار تا می فاکتور شده؟
سعید تیگو7 : سلام چه تاریخی تخصیص و فاکتور شد؟ وام کدام بانک و چه تاریخی واریز شد؟
احمد رضا : فردا الباقی واریزی 20 دی فاکتور میشه منتظر باشید دوستان رانا سوار
تیگو 7 پرو ا : دوستان ماشین روی کفی هر دوساعت داره جریمه میشه !!!!
تیگو 7 پرو اکسلنت : تیگو 7 پرو اکسلنت
شیرین دوگانه بهمن : سلام 50 تومن وام میگرفتی 50 تومن الان یه دوچرخه میشه
207 اسفند : دوستان کسی هست پنج شنبه تغییر رنگ داده باشه هنوز فاکتور نشده؟
علی : تیگو 7 پریوم مشکی تایید لیزینگ 21 فروردین امروز پلاک شد
منتظر تحویل 😊 : دوستان بعد از فاکتور چند روزه پلاک میشم ؟
اریزو 6 رشت : دوستان یکی بیاد خبرهای خوب بده خسته شدیم از بس خبرهای بد شنیدیم