دوشنبه داغ

دوشنبه داغ

 
دیروز در حالی فروش تسهیلاتی خودروهای داخلی آغاز شد که همزمان با این اتفاق، چرخ‌های تولید خودروسازان نیز روغن کاری شد و تیراژ بالا رفت. آن طور که از جاده مخصوص خبر می‌رسد، خودروسازان کشور پس از قطعی شدن پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی، تیراژ خود را افزایش داده‌اند تا از فرصت به‌وجود آمده برای خروج از رکود و بحران، نهایت استفاده را کرده باشند.
 
هرچند بنابر برخی روایت‌ها، دولت تنها به منظور خالی شدن پارکینگ خودروسازان، اقدام به تزریق تسهیلات جدید به بازار خودرو کرده، اما خودروسازان می‌گویند تسهیلات موردنظر بیش از محصولات انبار شده است و از همین رو برای پاسخگویی به تقاضای در حال ایجاد، باید تولید بالا برود. اتفاقا اخبار رسیده از نمایندگی‌های خودروسازان، از این موضوع حکایت دارند که مشتریان استقبال خوبی از تسهیلات 25 میلیون تومانی به عمل آورده‌اند. به گفته شاهدان عینی و همچنین مسوولان فروش خودروسازها، نمایندگی‌ها دیروز شلوع‌ترین دوشنبه‌شان را طی سال‌جاری پشت سر گذاشتند، چه آنکه امسال هیچ‌گاه تا این حد مشتری به خود ندیده بودند. به اعتقاد کارشناسان، هرچند شلوغی نمایندگی‌های خودروسازان، تا حدی به‌دلیل اینکه دیروز اولین روز فروش تسهیلاتی خودرو بود، طبیعی است، اما مشتریان (به‌خصوص آنها که به‌دلیل کمبود نقدینگی امکان خرید خودرو را نداشته‌اند) در روزهای آینده نیز میهمان نمایندگی‌ها خواهند شد تا از فرصت به‌وجود آمده استفاده کنند. این موضوع می‌تواند تضمینی باشد برای روشن ماندن چراغ خطوط تولید خودروسازان، چراغی که طی چند ماه گذشته بسیار کم‌سو شده و رو به خاموشی رفته است.
 
 
احیای تولید
 
اما خودروسازان در شرایطی به هوای تسهیلات 25 میلیون تومانی، تیراژ خود را بالا برده‌اند که از خرداد امسال با روندی نزولی در تولید مواجه و آمارشان روز به روز کاهش یافت. بنابر آخرین آمار که به هفت ماه امسال مربوط می‌شود، تولید انواع خودرو در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 12 درصد کاهش پیدا کرده و همچنین تیراژ مهر ماه نیز در مقایسه با شهریور، با افتی 22 درصدی مواجه شده است. به باور بسیاری از کارشناسان، آنچه سبب شد آمار تولید خودروسازان از خرداد ماه امسال رو به نزول برود، کاهش تقاضا بود، کاهشی که البته چند دلیل پشت آن خوابیده است.
 
 
آماری که از تولید هفت ماهه خودروسازان کشور منتشر شد، نشان داد رکود و کاهش تقاضا تا چه حد خودروسازان کشور را گرفتار کرده، آن هم در دورانی که مشکلات تولید در مقایسه با سال‌های تشدید تحریم، کمتر شده است. به‌عبارت بهتر، آنچه سبب شده خودروسازان در این هفت ماه، تیراژ محصولات خود را پایین بیاورند، کاهش شدید تقاضا در بازار است و مسائل و مشکلات تولید، در جایگاه بعد قرار دارند. اگر برگ‌های تقویم خودروسازی ایران را ورق بزنیم، متوجه می‌شویم این صنعت تقریبا در هیچ برهه‌ای تا این حد از کاهش تقاضا رنج نبرده و اگر هم تولیدش افت کرده، معمولا دلایلی غیر از رکود بازار داشته است. حتی در دوران تشدید تحریم طی سال‌های 91 و 92 نیز تولید خودروسازان به‌دلیل مشکلات مربوط به تامین قطعات، پایین آمد نه افت تقاضا. برای اثبات این موضوع می‌توان به قیمت خودروهای داخلی در آن زمان و در مقطع فعلی اشاره کرد، چه آنکه طی سال‌های 91 و 92، هرچه تولید پایین آمد، قیمت نیز بالا رفت، اما طی سه ماه گذشته، هم تیراژ افت کرده و هم قیمت. به‌عبارت بهتر، واکنش بازار خودرو به کاهش تولید در مقطع زمانی فعلی، زمین تا آسمان با واکنشی که در دوران تحریم نشان داد، متفاوت است و این نشان می‌دهد جنس کاهش تولید فعلی متفاوت از گذشته است. این موضوع را دولت و خودروسازان نیز به خوبی متوجه شدند و از همین رو تسهیلاتی 25 میلیون تومانی برای بازار خودرو در نظر گرفته شد تا از پس تحریک تقاضا، تولید نیز تکانی بخورد. البته کارشناسان قاطعانه تاکید می‌کنند که تسهیلات 25 میلیون تومانی اگرچه بازار را تکان داده، اما نمی‌تواند سبب تحقق برنامه تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاهی امسال خودروسازان شود.
 
 
به گفته آنها، وقتی مجموع تیراژ خودروسازان کشور در هفت ماه امسال کمتر از 600 هزار دستگاه بوده، عملا امکان تولید 800 هزار خودرو دیگر طی پنج ماه باقیمانده از سال وجود ندارد. با این حال با توجه به استقبال مشتریان از تسهیلات 25 میلیون تومانی، این تسهیلات از دو جهت به خودروسازان کمک خواهد کرد؛ اول اینکه پارکینگ‌هایشان خالی خواهد شد و دوم اینکه امکان افزایش یا حداقل تثبیت تیراژ را برای آنها به همراه دارد. آنچه طی سال‌جاری، کاهش شدید تولید خودرو را در پی داشته، رکود سنگین در بازار است، چه آنکه هزاران خودرو تولیدی هم‌اکنون در پارکینگ خودروسازان خاک می‌خورد و مشتری برای آنها پیدا نمی‌شود. با این حساب خودروسازان اگرچه از ظرفیت تولید بالایی برخوردارند، اما تا پیش از تزریق تسهیلات 25 میلیونی، نه‌تنها تیراژ را بالا نبردند؛ بلکه به‌شدت نیز از آن کاستند تا پارکینگ‌هایشان بیش از این پر نشود. در واقع چون می‌دانستند محصولات آنها چندان خریداری ندارد، به اجبار و از سر ناچاری، تولید را پایین آوردند و حالا که به مدد تسهیلات 25 میلیونی، مشتری برایشان پیدا شده، تیراژ را افزایش داده‌اند تا پاسخگوی تقاضای ایجاد شده باشند.
 
 
در نمایندگی‌ها چه گذشت؟
 
اما سری به نمایندگی‌های خودروسازان کشور بزنیم و ببینیم در دوشنبه داغ و شلوغ شان، چه گذشته است. تصویری که دیروز می‌شد در بسیاری از خیابان‌های کشور به چشم دید، مشتریانی بود که پس از ماه‌ها، تحریم خودرو را شکسته و برای جا نماندن از تسهیلات 25میلیونی، خود را به نمایندگی‌های خودروسازان رسانده بودند. هرچند همه آنهایی که دیروز در نمایندگی‌ها صف کشیده بودند، برای خرید خودرو ثبت‌نام نکردند، اما آن طور که خودروسازان روایت می‌کنند، بسیاری از مشتریان اقدام به پیش ثبت‌نام و واریز پیش پرداخت خودروهای موردنظر خود کرده‌اند. به گفته خودروسازان، دیروز نزدیک به 20 هزار نفر اقدام به پیش ثبت‌نام در نمایندگی‌های خودروسازان کردند که بخش قابل‌توجهی از آنها مبلغ پیش پرداخت لازم را نیز به حساب خودروساز ریخته‌اند. گفته می‌شود بیشترین خودروهایی که دیروز مورد استقبال قرار گرفته‌اند، پراید، پژو 405 و تیبا بوده‌اند. آن‌طور که از ایران خودرو خبر می‌رسد، این شرکت ابتدا مشتریان را ثبت‌نام، سپس اقدام به اعتبارسنجی آنها کرده، اما سایپا پس از انجام اعتبارسنجی، از مشتریان ثبت‌نام به عمل آورده است. این اعتبارسنجی برای آن صورت می‌گیرد که بانک‌ها و خودروسازان مطمئن شوند مشتریان، دارای چک برگشتی و بدهی معوقه نباشند، چه آنکه در غیر این صورت، آنها (مشتریان بدهکار) امکان استفاده از تسهیلات 25 میلیون تومانی را نخواهند داشت. نکته دیگر در مورد آغاز فروش خودروهای تسهیلاتی این است که ایران خودرویی‌ها محصولات ثبت‌نامی را بین پنج روزتا یک ماه تحویل می‌دهند، اما سایپایی‌ها تصمیم دارند خودروهای مشمول تسهیلات 25 میلیونی را ظرف یک تا 30 روز به دست مشتریان برسانند. البته به گفته خودروسازان، روند ثبت‌نام و استعلام از بانک مرکزی و...، بیش از یک هفته طول می‌کشد و با این حساب امکان تحویل برخی خودروها به مشتریان 10 روز پس از ثبت‌نام وجود دارد.
 
 
دوشنبه داغ
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , خرید خودرو , وام خودرو , اقساطی , خرید اقساطی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

18 نظر

ایرانی باغیرت
4

فقط میرن سوال میکنند و نمی خرن ، اسم وامو که شنیدن فکر کردن نزری مفتی میدن رفتن سر و گوشی آب بدن صفهی هم تو مشهد نبود و گذری رد میشدن میپرسیدن و یا برگه های اطلاعیه روش های کلاهبرداری رو میخوندند و می رفتن .
01:01  1394/08/20
گزارش
پاسخ دادن
افسوس
4

بنظرم قوه قضاییه باید توفکر یه ۴ تا ۵ ملیون زندان و محاکم قضایی و قاضی و.... باشه برا چند سال آینده!!!
این چکها چظور قراره پاس بشه این همه چک برگشتی کمه اینها میخواد بهش اضافه بشه خدا به دادمون برسه
البته یک تیر وچند نشونه بیکارا میتونن تو دادگستری و محاکم آینده استخدام میشن
بیکاری نخته به نخته هم منفی میشه!
18:54  1394/08/19
گزارش
پاسخ دادن
حمید
7

ما رو ببین با کیا شدیم 75 میلیون!!!!!!!!!!!!!!!!!!
17:12  1394/08/19
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

خونه دارو بچه دار
زنبیل و بردار و بیار.
(زنبیل چ میکنه تو این عکس. گمونم عکس توزیع سبد کالاس.) در هر حال شخصاً فرقی بینشون نمیبینم و احساسم اینه ک ب شعورمون دارن توهین میکنن و ب ریشمون هم میخندن.
17:07  1394/08/19
گزارش
پاسخ دادن
رضا
4

شماها چه ساده اید ماها همه مردمیم دیگه از اسمون نیومدیم زمین که هممون نظراتمون عینه همه پس اینا کی هستن که میرن این ماشینارو میخرن اینا همه حرفه خودرو سازاس ککه اینقد فروش کردیم در یه روز کدوم حرفه اینا راست بوده که این راست باشه
16:40  1394/08/19
گزارش
پاسخ دادن
بی نام
4

کاش 400 یا 500 لیتر بنزین هم میدادن آخه من موندم این ملت میخان همه درآمدشونو قسط بدن و خورد و خوراک و کلی مخارج دیگه. حالا این ماشین مفتی که راه نمیره پول بنزینشو میخان چیکار کنن
16:23  1394/08/19
گزارش
پاسخ دادن
شپش
2

آقا ،شما شبها به فست فودها سر بزنید ، مثلا ستارخان ببینید چه خبره ، بابا وضع مردم خوبه ، ما ........؟!!!!
17:37  1394/08/19

گزارش
کاربر: Reza
6

به خدا کسانی رو می شناسم که شب یه تیکه نون خشک هم ندارن بخورن اونوقت خیلیا به فکر ماشین چند میلیاردی هستن.مثلا اگه طرف به جا ماشین 3میلیاردی،ماشین 500 میلیونی سوار شه ،نعوذبالله قران خدا عوض میشه.
من شخصی رو می شناسم حاضره 3میلیارد بده به ماشین ولی 1000 تومن به اونی که نون شب هم نداره کمک نکنه.
مردم ما از ناداتی ماشین نمی خرن از ناچاری ماشین می خرن.
19:24  1394/08/19

گزارش
نازی
3

بلا نصبت خیلیا .ولی اکسر مردم دستشون تو جیبه همدیگس .گرون بخرن گرون میفروشن
19:39  1394/08/19

گزارش
نازی
1

تصحیح میکنم.اکثر
19:43  1394/08/19

گزارش
بی نام
10

آره خوب یه عده به خیال بزن در رو میان میخرن . فقر عقل دارن وگرنه فقری نیست
16:02  1394/08/19
گزارش
پاسخ دادن
حامد
25

یعنی این جماعت فکر اقتصادی سرشون نمیشه ,,,,اخه به چه قیمتی ماشین دار شدن .!!!!!
سالی باید چهار میلیون بابت ٢۵میلیون بهره بدن. از اونور هم افتی که بعد چهار سال پیدامیکنه واقعا ادم باید مغز.......... خورده باشه.این نشون میده کمپینی در کار نبوده. واین بنده های خدا توان مالی برای خرید نداشتن ونه براشون مهمه که ماشینه سی سال پیش سوار شن یا اینکه قطعاتش چینی و بد کیفیت باشه.فقط چرخ داشته باشه زنو بچه رو سوار کننو بچرخونن.........
13:22  1394/08/19
گزارش
پاسخ دادن
hossein
29

اولا ک این عکس جلو نمایندگی نیست.دوما هر کسی ک بره ماشین بخره خری بیش نیست ک با این وام خر شده و نمیفهمه ک چرا چنین تهسیلاتی رو بهش میدن .سوما اینا همش الکیه مردم ماشین نمی خرن جو سازی میکنن تا اونایی ک نمیخخرن نا امید شن و برن بخرن
12:42  1394/08/19
گزارش
پاسخ دادن
علی
14

فقط میتونم بگم : از ماست که بر ماست.......
12:33  1394/08/19
گزارش
پاسخ دادن
حصین
31

تو این عکس یارو با سبد اومده فک کنم این عکس مربوط به هجومم برای نذری باشه
12:32  1394/08/19
گزارش
پاسخ دادن
حميد
8

نه بابا ملته مستضعفن كه تو صف سبد كالا رو سروكول هم مي رفتن
من اين عكس رو قبلا" تو همين خبر سبدكالا ديده بودم
البته الان هم مثل همون موقع شده ملت بره ي ما جوگيره خيمه شب بازي هاي دولت شدن
15:56  1394/08/19

گزارش
کاوه م
30

خاک بر سر مردم یه کشور دیگه
11:24  1394/08/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
شاهین پلاس : ۴ روز هم تعطیلی در پیش است،تا دوشنبه هم یک بهانه دیگر جور میشود.
X5 محمد : سلام چجوری متوجه فاکتور شدی برای فاکتور شدن خودرو پیامک اومد یا تو سایت نگاه کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد کرج. فوق العاده : وعده دیدار ما دوشنبه کیلومتر 11، من تو بورس کل زندگی مو باختم بخدا به ت خط رسیدم
14خرداد : سلام دوستان من تحویل14خرداد مادران رنگ سفید بودم.26 فاکتور شدم.10تیر تحویل گرفتم. الان رفتم کاستومر زده طرح تبدیل خودروی رانا!!!! انگار هرچی قرارداد رانا دارن خودکار براش تبدیل میزنن!!!
خانم : فکر میکردم فقط من اینطوریم خیلی خوشحال شدم دیدم مثل من بازم هستن.
ساینا فوری : با این وضعیتی که شرکت بی عدالت داره فقط پیگیری جواب میده(تجمع و دفاع کردن از حق و حقوق) وگرنه به این زودی ها خبری از فاکتور نیست شیخ زاده و افرادش میخوره و می خوابه
7 اسفند پیش فروش : برا منم فاکتور نشده
وحید، فوق العاده : فال بد نیست ولی نظر شخصی اینه که سایپا حالا حالاها فوق العاده ها رو فاکتور نمیکنه. از اونجایی که طبیعی هست توی این نابسامانی ها شرایط مالی شرکت جالب نباشه، فوق العاده ها رو گذاشته تو آب نمک و میخواد قمار کنه، چون میدونه شرایط ایران ویران ما هر لحظه بوی جنگ میده، احتمالش هست بخش قابل توجهی از سود تاخیر فوق العاده ها رو با بند فورس ماژور جنگ و اعتصابات، بدزده و بکشه بالا. هم خودرو رو بنا به میل خودش دیر تحویل بده و هم با این کلک غیر اخلاقی، زیر بار سود تاخیر نره...
شیرار : دوستان یکم صبور باشید ایرانخودرو با یکی دوماه تاخیر طبیعی به نظر میاد تبدیل نکنید این همه پولتون خوابیده تو حساب ایرانخودرو حالا باز میان با قیمت روز دوباره بهتون خودرو میفروشن تبدیل نکنید
حمیدرضا : سلام دوست عزیز بهای کارخانه در دعوتنامه 473 م تومان هست اون مبلغ رو کم کردن شما الان 236 پرداخت میکنید بعلاوه 206 م تومان که موقع ثبت نام ریختین
فروش فوری رانا تحویل 6 تیر : به نظر دوستان طرح تبدیل خودرو چه خودروی میاد ؟
ممد : چیکار میتونی بکنی ؟؟؟؟؟؟!!!!!