کمپینی که تبدیل شد به "بله به خرید خودروهای ایرانی"

کمپینی که تبدیل شد به "بله به خرید خودروهای ایرانی"

 
وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو حال و هوای بازار اتومبیل‌های داخلی را بعد از دوره‌ای رکود متحول کرد، تحولی که برای برخی خوشایند و برای بسیاری ناخوشایند بود.
 
طرح خرید اقساطی خودرو طرحی بود که پس از کمپین «نه به خرید خودروهای ایرانی» اجرایی شد. اجرای این طرح باعث شد در کمتر از دو هفته بیش از 130 هزار خودرو که در پارکینگ‌های خودروفروشان ایرانی خاک می‌خورد به فروش برسد، خودروهایی که معلوم نیست کی به دست خریداران برسند...
 
برای برخی مردم پس‌انداز 25 میلیون تومان کار ساده‌ای نیست
 
علی محبی، یکی از شهروندان کرجی که از طرح فروش اقساطی خودرو استقبال کرده و برای خرید خودرو اقدام کرده است، به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، اظهار کرد: واقعیت این است درشرایط فعلی، درآمدهای درصد قابل توجهی ازمردم به قدری نیست که بتوانند پول پس‌انداز کنند. بیش از 70 درصد جامعه ما را اقشار متوسط به پایین تشکیل می‌دهند، یعنی کسانی که به زحمت از پس مخارج و هزینه‌های روزمره خود برمی‌آیند. بدون شک برای این افراد پس انداز 25 میلیونی برای خرید خودرو کار ساده‌ای نیست.
 
وی ادامه داد: نرخ سود تسهیلات خرید خودرو که از طریق بانک‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد، به قدری بالاست که کمتر کسی می‌تواند برای دریافت وام خودرو اقدام کند. طرحی که اخیرا برای خرید خودرو اجرا شد، شرایط ماشین دارشدن کسانی را فراهم کردکه رانندگی با خودروی شخصی را جزو اهداف بلند مدت زندگی خود قرار داده بودند. با این طرح تعداد زیادی از متقاضیان خرید خودرو توانستند با چهار یا پنج میلیون تومان صاحب خودرو شوند.
 
محبی اضافه کرد: از آنجا که نرخ سود وامی که در این طرح برای خرید خودرو به متقاضیان داده شده، پایین است، مردم به راحتی می‌توانند وامی را که دریافت کرده‌اند، در بازه زمانی چهار ساله پس بدهند.
 
طرح فروش اقساطی خودرو به سود مردم نبود
 
سینا کرمی، یکی از مخالفان طرح فروش اقساطی خودرو نیز به ایسنا گفت: این طرح به هیچ وجه به نفع مردم نبود و فقط جیب خودروسازان را پر کرد. بانک مرکزی با ارائه تسهیلات خرید خودرو صرفا زمینه رونق بازار فروش دو خودروساز بزرگ کشور را فراهم کرد. قرار بود مدت زمان پرداخت تسهیلات دریافتی برای خرید خودرو هفت ساله باشد که در نهایت به چهار سال تقلیل یافت.
 
این شهروند کرجی یادآور شد: علاوه بر این قرار نبود اجرای این طرح در کمتر از یک هفته متوقف شود. همچنین با اجرای این طرح خودروسازان توانستند، خودروهایی را که چند سال در انبارهایشان مانده بود، به فروش برسانند. تعداد زیادی از این خودروها به دلیل رکود بازار، بیش از دو سال در انبار و پارکینگ خودروسازان مانده بودند و همین موضوع باعث استهلاک بسیاری از قطعات آنها از جمله لاستیک شده است.
 
وی اضافه کرد: اگر وضعیت کسانی را که از این طرح استقبال کرده‌اند، بررسی کنیم متوجه می‌شویم که بیشتر نمایشگاه داران و کسانی که وضع مالی خوبی دارند متقاضی این طرح بوده‌اند. اکثر کسانی که از این طرح استقبال کرده‌اند خودروی شخصی دارند و می‌خواهند بعد از مدتی خودرویی را که خریداری کرده‌اند، با قیمت خوب به فروش برسانند و از این طریق 25 میلیون تومان پول نقد گیرشان بیاید.
 
این شهروند گفت: برخی از مردم برای ثبت نام در این طرح خودروی قدیمی خود را فروختند تا بتوانند با پول آن برای خرید خودروی نو اقدام کنند اما اجرای این طرح در یک هفته به اتمام رسید. حالا تکلیف این افراد چیست که هم خودروی قدیمی شان از دستشان رفته و هم نمی‌توانند خودروی نو داشته باشند؟
 
خرید و فروش در بازار اتومبیل به صفر رسید
 
محمد کلامی، یکی از فعالان صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل کرج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با اجرای این طرح، رکود حاکم بر وضعیت این صنف بیشتر شده است. شرکت‌های بزرگ خودروسازی با این طرح در عرض چند روز بیش از 110 هزار خودرو را به فروش رساندند و میلیارد‌ها تومان سود نصیب خود کردند. همچنین با اجرای این طرح خرید و فروش در بازار اتومبیل به صفر رسیده و وضعیت فعالان این صنف بدتر شده است.
 
وی گفت: بسیاری از کسانی که در این طرح ثبت نام کرده‌اند تا زمانی که خودروی نو خود را تحویل نگیرند، خودرو قدیمی خود را به فروش نمی‌رسانند، به همین دلیل باید منتظر باشیم تا زمان تحویل خودروهای جدید برسد تا شاید وضعیت فعالان صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل قدری بهتر شود.
 
اجرای طرح خرید اقساطی خودرو مشکلات ساختاری دارد
 
مرتضی کریمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس ارشد مسائل خودرو نیز به خبرنگار ایسنا گفت: اعطای وام با اعتبار ۲۵ میلیون تومان با هدف شکستن رکود حاکم در بازار خودرو و کمک به فروش تولیدات داخلی خودرو در ابتدا واکنش مثبت مصرف کنندگان خودرو که با کمبود نقدینگی جهت تامین خودرو مورد نیاز روبرو بودند را در پی داشت.
 
وی افزود: الگوی خرید خودرو در بسیاری از کشورها پرداخت تا سقف ۸۰ درصد قیمت خودرو به صورت وام است که مصرف کننده ایرانی هم با این رویکرد در این طرح شرکت کرد تا بتواند با مبلغ کمی و به کمک این اعتبارات صاحب خودرو شود. طرح فروش اقساطی خودرو درظاهر طرحی کارآمد بود ولی پس از اجرایی شدن مشکلات ساختاری زیادی در اجرای آن ایجاد شد.
 
کارشناس مسائل خودرو ادامه داد: اولین اشکال این طرح، نقض شدن هدف اصلی این طرح بود که حمایت از تولید داخلی و خروج نسبی رکود بخش تولید خودرو بود، چرا که با تخصیص این وام به خودروهای چینی که در عمل بخش عمده آن وارداتی است، اعتبارات بانک مرکزی که حدود یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، جهت حمایت از تولید کنندگان خودروهای چینی صرف شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج گفت: در اجرای این طرح به نوعی عدم شفافیت کافی مالی از میزان سود بازپرداخت و سردرگمی مصرف کنندگان در خصوص دوره بازپرداخت که از هفت سال به چهارسال کاهش پیدا کرد، وجود داشت.
 
کریمی افزود: نگاه آماری به میزان فروش انواع خودروها این واقعیت را مشخص می‌کند که توان مالی نزدیک به ۸۰ درصد خریداران در حد ارزان ترین و به طبع آن کیفیت‌های پایین‌تر خودروهای تولیدی است. این مساله چالش پیش رویی را گوشزد می‌کند که همان آینده و تضمین بازپرداخت اقساط این وام است.
 
وی یادآور شد: با تزریق این حجم اعتبار نه مشکل کیفیت پایین خودروهای داخلی که عامل تاثیرگذاری در رضایت مندی بلندمدت مشتری‌های این بازار است، حل شده و نه راه حلی بلند مدت برای خروج از باراز رکودی خودرو ارائه شده است.
 
باید پذیرفت این طرح تنها مسکنی مقطعی برای خروج ۱۱۰ هزار خودروی تولیدی انبار شده در پارکینگ‌های کارخانه‌های خودروساز بود.
 
 
 
کمپینی که تبدیل شد به "بله به خرید خودروهای ایرانی"
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , کمپین نخرین خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

19 نظر

حسین خان
0

از تروریست ها بدتر بعضی ازاین مسئولین خودخواهن ! والا بخدا ! وام ازدواج که سنت حسنه و توصیه ایلام و پیامبره و بیشتر افراد هم براون تاکید دارن کمتر از خمس این میزان وامه !
یه سلامی هم بکنیم به اون آقایی که به اسم ملت و انقلاب و مقدسات تیغ زد بعضی از هم وطنامونو !!!
سلام عضو افتخاریه ....
15:00  1394/10/16
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
0

دوست عزیز معلوم خیلی شاکی
16:33  1394/10/16

گزارش
بهنام
0

چرا ژاپن بعد جنگ جهانی اینقدر پیشرفت کرد بخاطر اینکه به فکر پیشرفت و توسعه بودن.اگه بیخیال بودن الان اینقدر توسعه یافته یا جهان اول نمیشدن.
03:17  1394/10/15
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
0

اتحاد، کوشش، وژدان و شرف داشتن تو کارشون، تفکر و عمل (نه به جای ما که کارمون فقط حرف زدن و شعار دادنه)
03:10  1394/10/17

گزارش
مهدی
3

من با این کارای مسئولین خودروساز یاد گرفتم که:
هر چی می خواد بشه بابا فقط فکر خودم باشم.
طبیعت به درک
جون ادما به درک
کمبود بنزین و تجدید ناپذیر بودن سوخت به درک
فقط خودمون بابا
23:15  1394/10/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
1

دقیقاً
02:10  1394/10/15

گزارش
بهنام
0

اگه ژاپن و کره جنوبی هم مثل شما فکر میکردن الان باید اشغال و لگن سوار میشدن
03:05  1394/10/15

گزارش
محمدرضا
5

خب همین نفهم بازیارو در میاریم که همیشه چوب لای چرخمون هست
03:52  1394/10/14
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
0

منظورتون همان عدم اطمینان هست؟ من هم موافقم
14:40  1394/10/14

گزارش
امیر(سابق)
5

اصلاحیه
منظورتون همان عدم همبستگی و اتحاد هست؟ من هم موافقم
14:45  1394/10/14

گزارش
کاربر: نوید جهرمی
7

اون وزیر عالمی که مردم رو خائن به انقلاب خطاب کرد، اسم این طرح رو خیانت نزاشت و اون رو نجات هم صنعت و هم اقتصاد ایران دونست؟
همه چی آرومه ما چقد خوشحالیم.
خداییش مملکتی که ارزش من جوون از ی پراید پکیده کم تره جای موندنه؟
23:44  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
4

نوید جان منظورش نجات جیب خودش بود
14:42  1394/10/14

گزارش
کاربر: نوید جهرمی
0

این بابا که ی پاش لب گوره . دماغشو بگیرن نفسش بند میاد.دیگه از جیب باید گذشته باشه که
02:13  1394/10/15

گزارش
محمدجواد
8

این طرح نه تنها خیانت به ملت بلکه خیانت به محیط زیست کشور بود چون با این اوضاع خودروساز ها نه تنها به فکر ارتقاء کیفیت خودرو ها نیستند بلکه به ریش مردم هم میخندند و هر روز آلودگیه هوا بیشتر میشه ضمنا این طرح هیچ تحرکی در رکود بازار به وجود نیاورده و رکود رو تشدید کرده و جیب دو خودروساز خونخوار رو پر کرده که هیچوقت دلشون به حال ملت نسوخته و با خودروهای بی کیفیت هر روز هموطنانمون رو در جاده ها به کام مرگ میفرستند متاسفم برای دولتی که وزیرش ملت رو خائن خطاب میکنه و طرف خودروساز های خیانتکار رو میگیره این رو هم خاطر نشان کنم که توی ایران خودروساز نداریم مونتاژ کار هستند هم سایپا و هم ایرانخودرو شرم بر هردوشون باد.
22:37  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
محمدجواد
4

این طرح نه تنها خیانت به ملت بلکه خیانت به محیط زیست کشور بود چون با این اوضاع خودروساز ها نه تنها به فکر ارتقاء کیفیت خودرو ها نیستند بلکه به ریش مردم هم میخندند و هر روز آلودگیه هوا بیشتر میشه ضمنا این طرح هیچ تحرکی در رکود بازار به وجود نیاورده و رکود رو تشدید کرده و جیب دو خودروساز خونخوار رو پر کرده که هیچوقت دلشون به حال ملت نسوخته و با خودروهای بی کیفیت هر روز هموطنانمون رو در جاده ها به کام مرگ میفرستند متاسفم برای دولتی که وزیرش ملت رو خائن خطاب میکنه و طرف خودروساز های خیانتکار رو میگیره این رو هم خاطر نشان کنم که توی ایران خودروساز نداریم مونتاژ کار هستند هم سایپا و هم ایرانخودرو شرم بر هردوشون باد.
22:32  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
1

تا چندسال باید قصد پراید پرداخت کنن؟؟؟؟
20:49  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Mehяan
2

خیالت راحت داداش ما ایرانی ها به قسط دادن عادت داریم میگی نه از دور و بریات بپرس ماهانه چقدر دارن قسط میدن؟
20:55  1394/10/13

گزارش
کاربر: Mehяan
0

درسته که هدف دولت از این طرح صرفاً کمک به خودروسازها بود اما خلاصه این وسط عده ای هم که با این وضع بد اقتصادی نمیتونستن پس اندازی داشته باشن که برای خرید خودرو اقدام کنند به برکت همین طرح صاحب خودرو شدند.
من هنوزم میگم "تحریم راه حل خوبی برای ارتقاء سطح کیفی خودروهای داخلی نیست"
16:58  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
18

از قدیم گفتن برای درست شدن اوضاع آدم باید از خودش شروع بکنه. تا زمانی که دوستانی در این مملکت نه برای خودشون و نه برای هم وطن ایرانی ارزش و احترام قائل نمیشوند این زالوصفتان همچنان سوار بر گرده ما یکه تازی میکنند
13:20  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : افزایش قیمت خوردخ تحویل میدن
شاهین G : ی طوری شاهین G رفته تو تأخیر انگار می خواهن بنز G کلاس تحویل بدن
مهدی پلاس اردیبهشت : درودبرشما دوستان عزیز. ازتکمیل وجه اردیبهشت ماه هرکس فاکتور شد لطف کنید اطلاع رسانی بشه توگروه تا از روند کار مطلع بشیم ممنون از دوستان
T9 بهمن : من ۲۳ بهمن ثبت نام کردم مشکی الان ۳ روز تو وضعیت صدور بیمه زرد مونده جلو نمیره
Bac x3 : دوستان bac x3 تاریخ ثبت نام یازدهم بهمن ماه هنوز خبری نیست کیا مثل من بک نوشتن و نگرفتن؟تاریخ بگید لطفا مرسی
Bac x3 : دوستان bac x3 تاریخ ثبت نام یازدهم بهمن ماه هنوز خبری نیست کیا مثل من بک نوشتن و نگرفتن؟تاریخ بگید لطفا مرسی
Bac x3 : سلام داداش ثبت نامت کی بوده دقیق؟
ایگل سفید : سلام دوستان کسی هست ایگل ثبت نام کرده و فاکتور شده باشه؟
بهی : یکی جواب بده. تبدیل زدیم... اصلا سود تاخیر حساب میکنن عایا ....
شاهینg : بازم تحویل cvtبهتر از شاهین جی دستی هست کلا یادشون رفته تولید کنن ۴ ماهه تو تاخیره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هومن پانا : بس چرا برای ما تیر ماهی تبدیل نیومده
اطلس بهمن : خدا لعنتشون کنه دیگ خستمون کردن خرداد پارسال پول ریختیم خرداد امسال گذشت و هنوز خبری نیست حداقل پیامک دوم نمیاد واریز کنیم ماشین زیر پامو فروختم گفتم پیامک میاد واریز اولم طلا فروختم کلی ضرر بدبیاری پشت سر هم
ساینا اس بهمن : داداش انصراف بزنی کم کم 2ماه بعد پولتو میدن حواست باشه از نمایندگیم ببپرس جوری پولتو میده که از انصراف زدن پشیمونت می کنه پول بدی شرکت یعنی همینه هست بهترین کار در صورت ناچاری فروش امتیازه اونم اگه بخرن😔😔
اطلس تحویل آبان : من نهم تیر تحویل گرفتم بعد از 8 ما انتظار
تکمیل وجه 28 مهر اطلس : سلام ما که واقعیت رو گفتیم شما هم بدبین نباش ان شالله فاکتور میشی آخه تو این وضعیت که ما همه زخم خورده سایپا هستیم چرا باید دروغ بگیم این پیام ها صرفا جهت اطلاع دوستان هست ولاغیر
اطلس دی : سایپا دربه در شده کور خوندی کسی بیاد ماشین بنویسه الهی به خاک سیاه بشینی
آذربایجان : من قبلن تبدیل رو زده بودم ..پولشو نتونستم جور کنم همینجوری مونده بود
رضا : پس من که 23 اسفند بودم حالا حالا ها باید منتظر باشم
الی (ایکس 33 دستی) : چرا واسه من پیامک نیومد پس؟
مادران 19 خرداد : تحویل 19 خرداد طرح مادران رنگ سفید