وارد‌کنندگان خودرو در انتظار

وارد‌کنندگان خودرو در انتظار

 
با لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، حالا راه برای حضور مستقیم و بی‌واسطه خودروهای خارجی در بازار ایران باز شده و این در حالی است که مشخص نیست تکلیف نمایندگی‌های دارای مجوز (برای واردات خودرو به کشور) چه خواهد شد؟ طی سال‌های گذشته به‌دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، خودروسازان خارجی امکان صادرات مستقیم به کشور را نداشتند و از همین رو، خودروها با واسطه و ازسوی نمایندگی‌هایی که وزارت صنعت،معدن و تجارت به آنها مجوز داده، وارد کشور شدند. به‌عبارت بهتر، وزارت صنعت برای مدیریت بازار خودروهای وارداتی، اقدام به صدور مجوز برای اشخاص و شرکت‌های حقیقی و حقوقی کرد تا آنها مسوولیت واردات خودرو در دوران تحریم را بر عهده بگیرند.
 
 
 
مجوزهایی که تا پیش از سال جاری به این شرکت‌ها و اشخاص داده شد، پنج ساله بوده و بدین معناست که واردات خودرو ازسوی آنها (نمایندگی‌های دارای مجوز) تا پنج سال مجاز بوده و از نظر وزارت صنعت،معدن و تجارت بلامانع است. هرچند دقیقا مشخص نیست که کدام یک از این نمایندگی‌ها با اطلاع شرکت‌های خودروساز خارجی اقدام به واردات محصولات آنها به کشور کرده‌اند، اما به هر حال طی این سال‌ها بازار خودروهای وارداتی ایران به‌واسطه همین مجوزهای پنج ساله و نمایندگی‌های موردنظر اداره شد تا مشتریان ایرانی از محصولات روز دنیا محروم نباشند. این در شرایطی است که با توجه به لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، مانع بزرگ از سر راه واردات مستقیم خودرو از شرکت‌های به اصطلاح مادر، برداشته خواهد شد و اینجاست که یک علامت سوال بزرگ به‌وجود می‌آید. این «علامت سوال بزرگ» اما تکلیف نامشخص نمایندگی‌هایی است که وزارت صنعت به آنها مجوز واردات خودرو داده است. در واقع ازآنجاکه شرکت‌های خودروساز خارجی برای حضور در ایران، خود اقدام به تعیین نمایندگی رسمی خواهند کرد، مشخص نیست تکلیف نمایندگی‌های مجوزدار فعلی چه خواهد شد؟ واضح تر اینکه خودروسازان خارجی برای حضور در ایران، نمایندگی‌های مدنظر و مورد تایید خود را معرفی خواهند کرد و شاید نمایندگی‌های مجوزدار فعلی، جایی در سبد انتخاب آنها (شرکت‌های خودروساز خارجی) نداشته باشند؛ با این حساب، پرسش اینجاست که تکلیف این نمایندگی‌ها که طبق مجوز وزارت صنعت،معدن و تجارت و به شکلی قانونی فعالیت کرده‌اند، چه خواهد شد؟ به‌عبارت بهتر، وزارت صنعت چه برنامه‌ای برای این نمایندگی‌ها دارد و چگونه می‌خواهد در دوران پساتحریم از آنها حمایت کند و آیا اصلا حمایتی در کار خواهد بود؟
 
وقتی خودروسازان خارجی نمایندگی‌های مدنظر خود را معرفی کنند، نمایندگی‌های فعلی به حاشیه رفته و بازار، تمایل به نمایندگی اصلی خواهد داشت. در این شرایط، نمایندگی‌های فعلی معتقدند تنها وزارت صنعت، معدن و تجارت است که می‌تواند در راستای حفظ حق و حقوق آنها وارد عمل شده و به‌نحوی هوای شان را در پساتحریم داشته باشد. از نظر نمایندگی‌های فعلی، چون آنها در دوران تحریم بازار خودروهای وارداتی کشور را مدیریت کرده‌اند، حالا وزارت صنعت باید دست شان را گرفته و اجازه ندهد از بازار حذف شوند. در این مورد، رئیس پیشین حقوقی اتاق بازرگانی ایران و عضو هیات‌مدیره یکی از شرکت‌های وارد‌کننده خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: نمایندگی‌های فعلی، در مسیری قانونی قدم برداشته و مطابق با مجوزی که وزارت صنعت به آنها داده، فعالیت کرده‌اند؛ بنابراین این موضوع برای آنها ایجاد حق می‌کند و دولت در قبال شان مسوولیت دارد. ضیاالدین خرمشاهی با اشاره به اینکه نمایندگی‌های فعلی هزینه کرده و در دوران تحریم اقدام به واردات خودرو کرده‌اند، می‌افزاید: انتظار این نمایندگی‌ها از دولت این است که در دوران پساتحریم و با توجه به حضور مستقیم خودروسازان خارجی، حق و حقوق آنها رعایت شود. به گفته وی، اصل حرف این نمایندگی‌ها این است که وزارت صنعت در اعطای نمایندگی رسمی به خودروسازان خارجی، آنها را در اولویت قرار دهد.
 
این گفته خرمشاهی در شرایطی است که فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: نمایندگی‌های فعلی را باید به دو دسته تقسیم کنیم؛ یکی آنها که با اطلاع شرکت‌های خودروساز خارجی فعالیت می‌کنند و دیگری آنها که بدون اطلاع خارجی‌ها مشغول کار هستند. وی می‌افزاید: نمایندگی‌هایی که با اطلاع خودروسازان خارجی به آنها مجوز فعالیت داده شده، به‌طور منطقی نباید مشکلی در پساتحریم داشته باشند و بعید است شرکت‌های مادر اقدام به تعویض آنها با نمایندگی دیگری بکنند. احتشام‌زاد ادامه می‌دهد: در مورد نمایندگی‌هایی که بدون اطلاع خودروسازان خارجی فعالیت کرده‌اند، اوضاع فرق می‌کند و باید منتظر بمانیم تا مشخص شود خارجی‌ها تمایلی به ادامه کار آنها دارند یا نمایندگی جدیدی را معرفی خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه ممکن است این نمایندگی‌ها مورد تایید شرکت‌های خارجی نباشند، تاکید می‌کند: در نهایت همه چیز به مذاکرات خودروسازان خارجی با وزارت صنعت،معدن و تجارت بستگی دارد و این مذاکرات، سرنوشت نمایندگی‌های مجوزدار فعلی را در دوران پساتحریم مشخص خواهد کرد.
 
احتشام‌زاد در نهایت می‌گوید: وضع نمایندگی‌های فعلی در پساتحریم از سه حالت خارج نیست؛ یا کنار می‌روند، یا ازسوی شرکت‌های خارجی مورد تایید قرار گرفته و به عنوان نمایندگی رسمی فعالیت خواهند کرد یا در کنار نمایندگی مورد نظر خارجی‌ها، به فعالیت خود ادامه خواهند داد. گفته‌های رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در شرایطی است که به گفته منابع آگاه، وزارت صنعت برنامه‌ای برای حمایت از نمایندگی‌های مجوزدار فعلی نداشته و فعالیت آنها را به بازار و مشتریان خواهد سپرد. به‌عبارت بهتر، اگرچه نمایندگی‌های فعلی انتظار حمایت از وزارت صنعت را داشته و معتقدند این وزارتخانه باید آنها را در اولویت اعطای نمایندگی رسمی به شرکت‌های خارجی، قرار دهد، اما وزارت صنعتی‌ها خود را از این ماجرا کنار کشیده‌اند. در واقع وزارت صنعت قصد دخالت در انتخاب نمایندگی‌های خودروسازان خارجی را ندارد و از طرفی، مجوز نمایندگی‌های فعلی را نیز لغو نخواهد کرد. با این حساب، این مشتریان هستند که تصمیم می‌گیرند از نمایندگی‌های رسمی (آنها که در پساتحریم تعیین و معرفی خواهند شد) خودرو بخرند یا نمایندگی‌های مجوزدار فعلی؟
 
 
 
وارد‌کنندگان خودرو در انتظار
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

10 نظر

اریا بهمن
1

مطمئن باشید به وقتش از حلقوم خودشون و هفت پشتشون میکشن بیرون. تاریخ اینو ثابت کرده.
20:53  1394/10/27
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

من یکی که فک نکنم چیزی عوض شه. لاقل تا دو سال دیگه وضع همینه.
بعدش هم معلوم نیس بعد از اوباما وضع چی میشه.کلن نیمشه دل خوش کرد ب حرف این دولت مردا. چ اینوری چ اونوری. چ چپ چه راست.
باید خودمون درست کار کنیم و اگر تونستیم دست هم نوعمون رو بگیریم. شاید وضع ی تغییری کرد.
17:28  1394/10/27
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی
1

زهی خیال باطل....خودرو سازان داخلی دست رو دست میزارن که خودرو خارجی وارد بشه و ملت خودرو با کیفیت و ارزان سوار شوند....خواب خوشی است...اولا با این قیمت نفت ارزی برای واردات خودرو باقی نمیماند یا خیلی ناچیز است و ثانیا بودجه سال اینده وابستگی کمی به نفت خواهد داشت ...البته بالاجبار...و این یعنی افزایش تعرفه واردات و افزایش هزینه پلاک و مالیات ارزش افزوده و......حتی داخلی ها هم ممکنه با افزایش بعضی تعرفه ها مانند پلاک گذاری و مالیات ارزش افزوده بیشتر مواجه شوند.
15:13  1394/10/27
گزارش
پاسخ دادن
arman
1

دقیقا مثل قانون حجم موتور بالای 2500 سی سی و اضافه کردن 100 درصدی قیمت جرایم رانندگی
01:31  1394/10/28

گزارش
ali
2

اتفاقا تحریما برداشته شد فرارگاه دستش باز تر شد .منتظر بلعیدن تمام و کمال این کشور باشید
14:41  1394/10/27
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Reza
1

آقا بهنام چه تحریما برداشته بشه چه برداشته نشه همین آش و همین کاسه ست.خودروی خارجی نهایتا 10 میلیون ارزون می شه.خودروهای داخلی هم حداکثر 3-4 تومن ارزون می شه.
خودتونم می دونید که تحریم بهونه ی این آقایونه.
12:59  1394/10/27
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
1

تحریم ها به لطف خدا برداشته شد ولی دلتون صابون نزنید از ارزانی و کاهش قیمت هیچ خبری نیست
از سال ۸۴ ایران تحریم کردن شما دقت کنید ببینید قیمت خودرو به سال ۸۴ برمیگرده. من که پذیرش همچین موضوعی ندارم
در ایران متاسفانه شاهد افزایش بودیم و خبری از کاهش قیمت ها نیست
12:49  1394/10/27
گزارش
پاسخ دادن
موجودی زنده
1

ارزش پول بره بالا همه چی ردیف میشه.
19:52  1394/10/27

گزارش
بهنام
2

تبریک به ملت عزیز ایران.
تحریم ها برداشته شد
12:20  1394/10/27
گزارش
پاسخ دادن
سجاد
7

نياز نيست نگران اينها باشيد
اين گردن كلفتا بارشونو واسه هفت پشت بستن
12:19  1394/10/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جمشید : سلام خدمت همه دوستان شاهینcvt لطفا اطلاع رسانی کنید دوباره تجمع کنیم توشرکت سایپا ،همه باید بریم تک تک دوستان تاجواب نگرفتیم دست برنداریم وگرنه حالا حالا ها ماشین نمی‌بینیم مرگ یک بارشیون یکبار
جمشیدیان : آقا مجتبی واریز اولیت اطمینان داری که درست هست ما تو اردیبهشت واریزی نبوده بلوکه کردن بوده ؟؟؟؟
GL : ی‌ برگه‌ دارم‌ ‌فقط‌ آذر‌ نصف‌ پول‌ دادم‌ بهم‌ دادنش‌ ‌ خرداد‌ تبدیل‌ زدم‌ ۱۶‌ درصد‌ سود‌ مشارکت‌ حساب‌ کردن‌ اونم‌ خودم‌ حساب‌ کردم‌ فهمیدم‌‌ چیزی‌ داخل‌ برگه‌ در‌ مورد‌ اینا‌ نوشته‌ نشده‌ بود
تارا دستی : سلام واریز ۱ مرداد هنوز فاکتور نشدم
GL : ی‌ برگه‌ دارم‌ ‌فقط‌ آذر‌ نصف‌ پول‌ دادم‌ بهم‌ دادنش‌ ‌ خرداد‌ تبدیل‌ زدم‌ ۱۶‌ درصد‌ سود‌ مشارکت‌ حساب‌ کردن‌ اونم‌ خودم‌ حساب‌ کردم‌ فهمیدم‌‌ چیزی‌ داخل‌ برگه‌ در‌ مورد‌ اینا‌ نوشته‌ نشده‌ بود
خانواده شاهین31 : سلام دوستان من پذیرش شاهین جی 17اذر ماه هستم هموم فروش فوق العاده که قرار بود 17اسفند بدن!!!!! خلاصه این همه مدت صبر کردم ندادن دیگه تحملم تموم شد پنحشنبه ۲۳ مرداد تبدیل زدم به جی ال!!! که قرار بود سریع فاکتور کنند ولی تا این لحظه فاکتور نشده!!! خداشاهده نمیدونم دیگه چه خاکی باید تو سر بریزم خخخخخ!!!
هاجری : سلام مرحله دوم دیروز واریز کردم بنظرتون بیست روزه تحویل میدن یا تاخیر داره
شاهین اتومات سی وی تی : من پایه هر اعتراضی هستم تا پای احقاق حق . حرجا و هر کجا بگید می یام . فقط اطلاع رسانی در این باره کنید سپاس از لطفتون. اگر نریم بخدا خبری از تحویلی نیست فاکتور ها روی 13 هوم گیر کرده تازه اینایی که تا 13 هوم دادن برای تحویل یکساله ها بوده برا پیش فروشها هنوز معلوم نیست از چه تاریخی میخوان شروع کنن...
جمشیدیان : تو یک گروهی دارن برنامه ریزی میکنن که برا 16 شهریور یه تجمع جانانه بزارن حالا اگه مطالبه ای دارید بیاید در تجمع شرکت کنیم. این تجمع پیرو صحبت دادستان میباشد که تا اون موقع هم بعید میدونم خبری بشه
حسین : در پاسخ به تاد: حق طلبی و مطالبه حق کجاش بده؟ به نظرت پول جریمه دیرکرد از کجا میاد؟ از جیب ملت. چرا؟ چون شرکت دولتیه. پس به نظرت این جریمه دیرکرد حق الناس نیست؟ چرا به تمام ابعاد قضیه توجه نمیکنی؟ میدونی چرا؟ چون از نعمت خدا استفاده نمیکنی و در اصل کفر نعمت میکنی!! کدوم نعمت؟ پاسخ: عقل!!!!!!!!!!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اس : اگه طرح فرسوده هستی،طبیعیه
دنا اپشنال شهریور : سلام خطاب به دنا 6 دنده پیش فروش 31 مرداد داداش چیشد تیک خورده قسمت اسناد یا نه.؟؟
تحویلی 31تیر : مبارکه آقا محمد ب سلامتی استفاده کنی . پیش فروش بودی یا فوقع العاده؟
. : ساینا میشه 700 ؟ بذار اول 600 رو بگیره بعد .. . دوسر دیگه بکشید شاید رسوندید به 1 میلیارد
سورن موتور جدید 11 تیر : حمل و نقل اضافه تر میشه وقتی قراره اول بره تهران بعدش بیاد اونجا.
. : توی گوگل سرچ کن وضعیت خودروی من سایپا . شماره پذیرش و شماره درخواست رو زنگ بزن از نمایندگی که ماشین نوشتی بگیر
31تیر : اگه اینجوره که90روز بعد از واریزی من باید29مرداد فاکتور شم ولی اینجوری نیست چند تا از دوستان هستن 22اردیبهشت واریز کردن ولی هنوز فاکتور نشدن برا اینکه دیگه زنگ نزنیم یه جوابی میدن الکی
دنا اپشنال شهریور : داداش چیشد
کوییک آر اس : عزیزم افزایش قیمتی فعلا در کار نیست ولی اگرم باشه برای کسانی که تکمیل وجه کردن خو دیگه افزایش قیمت نداره
سحر : سلام از پلاک تا تحویل ماشین چقدر طول میکشه؟