خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
آمریکاییها پشت چراغ قرمز بازار خودرو ایران
1394/10/28
12:00
آمریکاییها پشت چراغ قرمز بازار خودرو ایران
ابرهای تحریم در حالی از آسمان کشور کنار رفت که در پی آن، مانع بزرگ از سر راه خودروسازان خارجی (برای حضور در ایران) برداشته شد و حالا غولهای صنعت خودرو دنیا میتوانند میهمان «جاده مخصوص» شوند. این در حالی است که چراغ خودروسازان آمریکایی برای آمدن به ایران هنوز قرمز است و غولهای دیترویت، فعلا نمیتوانند بلیتی برای پرواز به یکی از بزرگترین بازارهای خودرو خاورمیانه تهیه کنند. بنابر شواهد موجود، آمریکا تنها تحریمهای ثانویه را به همراه تحریمهای مربوط به صنعت هواپیما و غذا و دارو را برداشته و «خودرو» همچنان در لیست سیاه ایالاتمتحده قرار دارد و تحریم آن لغو نشده است. این یعنی، شرکتهای خودروساز آمریکایی نمیتوانند با ایرانیها وارد مشارکت و معامله شوند و همچنان پشت چراغ قرمز تحریمها خواهند ماند.
مشکل نه از جانب ایران، بلکه از ناحیه خزانهداری آمریکا است، چه آنکه این وزارتخانه حضور خودروسازان آمریکایی را در ایران ممنوع اعلام کرده و با این حساب، جنرال موتورز و کرایسلر و فورد و تسلا به عنوان چهار غول صنعت خودرو ایالاتمتحده، فعلا امکان حضور در ایران را ندارند. این محدودیت البته صرفا به خودروسازان مستقر در آمریکا مربوط میشود و تجارت زیرشاخههای آنها با ایران ممنوع نیست. بنابر گزارش رویترز، شعب جهانی صنایع آمریکا تا سال 2012 محدودیتی برای فعالیت در ایران نداشته اند، اما بعد از این سال بهدلیل قوانین سختگیرانه کنگره و وزارت خزانهداری این کشور، فعالیت آنها در ایران ممنوع اعلام شد و حالا با توجه به لغو تحریمها، ایالاتمتحده دوباره این ممنوعیت را برداشت. با این حساب، شعب خودروسازان آمریکایی از این پس میتوانند فعالیت و مشارکت خود با خودروسازان ایرانی را استارت زده و در بازار ایران حضور یابند.
در حال حاضر جنرال موتورز شاخهای اروپایی در آلمان به نام اوپل دارد و کرایسلر نیز با فیات ایتالیا شریک شده و فورد نیز در اروپا و به طور مستقل مشغول فعالیت است؛ بنابراین در شرایطی که خودروسازان آمریکایی در حال حاضر امکان حضور در بازار ایران را ندارند، اما زیرشاخههای آنها محدودیتی برای آمدن به این بازار بزرگ را نداشته و با توجه به لغو تحریمها میتوانند سهمی از آن را برای خود بردازند. در حوزه واردات نیز هرچند آمریکاییها نمیتوانند به طور مستقیم خودرو به ایران صادر کنند، اما شعب جهانی آنها ممنوعیتی در این مورد نداشته و حتی به تازگی یکی از برندهای معتبر خودروسازی ایالاتمتحده، مجوز ورود به بازار خودرو کشور را کسب کرده است. این در شرایطی است که اگر وزارت خزانهداری ایالاتمتحده همچنان بر ممنوعیت حضور خودروسازان خود در ایران اصرار بورزد، غولهای صنعت خودرو این کشور چندان جایی در بازار ایران نخواهند داشت و نهایتا میتوانند بهواسطه واردات، سهمی ناچیز را از این بازار برای خود دست و پا کنند. در واقع با این شرایط، کنار رفتن تحریمها تنها به نفع اروپاییها و آسیاییها تمام میشود و خودروسازان آمریکایی بهنوعی سرشان بیکلاه خواهد ماند. نه اینکه بازار خودرو ایران برای آمریکاییها خیلی بزرگ باشد و نیامدن به این بازار، خیلی برای آنها گران تمام شود، اما به هر حال آنقدر جذابیت دارد که امثال جنرال موتورز و فورد و... چشم روی آن نبندند.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بازار خودرو ایران از دو جنبه بسیار اهمیت داشته و جذاب است؛ اول به لحاظ حجم تقاضا و دوم از حیث موقعیت استراتژیک منطقهای. در مورد جنبه اول، همین بس که پیشبینیها از تقاضای دو میلیون دستگاهی در چند سال آینده خبر میدهند و این عدد اگرچه در مقایسه با بازارهای بزرگ دنیا چندان بزرگ نیست، اما به حدی هست که خودروسازان آمریکایی بهدنبال گرفتن سهمی از آن باشند. علاوهبر این، برخی پیشبینیها از تقاضای بیش از سه میلیون دستگاهی بازار خودرو ایران طی سالهای آینده و به شرط بهبود اوضاع اقتصادی و افزایش شدید قدرت خرید مشتریان و... حکایت دارد که اگر این اتفاق رخ بدهد، انگیزه آمریکاییها برای حضور در این بازار بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد. در حال حاضر بخش اعظم خیابانها و جادههای ایران را خودروهایی قدیمی، از رده خارج، کمکیفیت و گران پر کردهاند که جایگزین شدن آنها با محصولات جدید و روز دنیا، میتواند هم به نفع مشتریان ایرانی تمام شود و هم خودروسازان خارجی. از همین رو است که شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان برای آمدن به ایران ابراز تمایل کردهاند و طبعا آمریکاییها نیز بدشان نمیآید از آینده این بازار سهمی را برای خود دست و پا کرده و حتی به خودروسازی ایران نیز نفوذ کند.
اما اهمیت و جذابیت دوم بازار خودرو ایران به صنعتی بودن و موقعیت استراتژیک کشور در منطقه مربوط میشود که این نیز برای آمریکاییها و البته سایر خودروسازان دنیا بسیار مهم است. ایران به لحاظ جغرافیایی بهنوعی در قلب خاورمیانه قرار گرفته و دور و بر آن پر است از بازارهایی بکر. در واقع ازآنجاکه ایران جزو معدود کشورهای صنعتی منطقه بهشمار میرود، شرایط لازم برای تبدیل شدن بههاب صادرات خودرو را دارد و خودروسازان آمریکایی (البته نه همه آنها) میتوانند از این پایگاه استراتژیک، محصولات خود را به کشورهای منطقه ارسال کنند. اتفاقا از همین حالا رنوی فرانسه خود را برای تبدیل کردن ایران به پایگاه صادراتیاش در خاورمیانه آماده کرده و این نشان میدهد خودروسازان معتبر اروپا بهخوبی مزیت بازار ایران را درک و برای حضور در آن عجله دارند. هرچه هست،با توجه به دو مزیت بزرگ بازار خودرو ایران، آمریکاییها نیز میل به حضور در آن داشته و خوب میدانند اگر دست به کار نشوند، رقبای اروپایی و آسیاییشان رفته رفته قطعات پازل بازار را پر کرده و دیگر جایی برای آنها باقی نخواهد ماند. در این شرایط باید منتظر ماند و دید غولهای دیترویت میتوانند دولت آمریکا را برای حضور در این بازار بزرگ مجاب کنند یا اینکه همچنان پشت چراغ قرمز ایران باقی خواهند ماند؟
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
خودروساز امریکایی
,
بازار ایران
,
شورولت
,
gm
,
پسا تحریم
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
5 نظر
کاربر: نوید جهرمی
9
اگر از طرف ایران هم ممنوعیت های با مورد و بی مورد اعمال نمیشد همین الانش هم شاهد تردد انواع و اقسام ماشین های امریکایی در کشورمون بودیم و میدیدیم که بیشترین مخاطب رو دارن(مثل مناطق آزاد)
این دغدغه ما نیست که ماشین امریکایی میاد یا نمیاد. دغدغه ما شده ی کار با حقوق بخور نمیر و ی مقدار پول که باهاش بشه ی خونه اجار کرد.
ما رو چه ب آرزوهایی که برای غیر ایرانی ها آرزو نیست و ابتداییات زندگیشونه.
01:05 1394/10/29
پاسخ دادن
بهنام
2
کل مردم جهان باید بهترین اتومبیل ها سوار بشن ولی ملت خودمون چی
هیچی تابوت مرگ مانند پراید سوارشن
خدا صبر بده
02:54 1394/11/01
h
9
به هر صورت باید تو کفشون بمونیم ، با این وضعیتی که درست کردن ال90 رو با هزار سختی باید بخریم چه برسه ماستانگ ......
14:22 1394/10/28
پاسخ دادن
امیر(سابق)
18
بودن ویا نبودن ماشین آمریکایی با این شرایط هیچ فرقی بحال من و امثال من نمیکنه بله اگه شرایط مثل زمان طاقوت و ستمشاهی بود باز میشد در موردش فکر کرد
12:51 1394/10/28
پاسخ دادن
بهنام
1
زمان طاقوتی هم ملت مشکل خودشون داشتن
همون زمان هم خیلی کم ثروتمند بودن
الان همه جا جهان مشکلات فراگیرشده
13:05 1394/11/01
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
16 نظر
محمد-::::::::
7 نظر
bacx3 Azar17
6 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
264 نظر
پارسا.
57 نظر
7Mosi
20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
ایمان
: کارت و برگ سبز نوشته نقرهای متالیک سند کمپانی نوشته نقرهای تیتانیوم
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
صادق
: مشکل اصلی اینه ک خوب میدونن کاری از دستمون بر نمیاد براحتی آب خوردن دروغ میگن و تازه نقل قول اون بیشرفها رو هم که تو گروه اعلام میکنی یکسری یجوری هجمه میارن بهت ک انگار مقصر اون بنده خدایی هست ک خواسته اطلاع رسانی کنه تنها کارکرد اینجور گروهها فقط اینه که هر کسی با صداقت بیاد زمان فاکتور شدن و تکمیل وجه خودش رو با شرافت اعلام کنه خودم تکمیل وجه 22 اسفند ماه هستم.
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
سروش
: من طی چندین بار تماس با 096550 هر بار که تماس گرفتم یک حرف ثابتی رو پاسخ نشنیدم یک بار میگن تا 2 بهمن فاکتور شده یکبار میگن تا 6 بهمن ، یکبار تا نیمه بهمن و دو سری قبلی گفت بهمن تمام شده رفتن برای اسفند ماهی ها ولی طی آخرین تماس گفتن تا اواسط بهمن فاکتور شده. اصلا اوضاع شیر تو شیری هست داخل سایپا یکسری بهمن گفتن به علت نبود سانروف این تاخیرات ایجاد شده فقط خدا میدونه مشکل اصلی چی هستش
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
تارا اتومات تحویل سی اسفند
: گاومو ن زا یید ..بخدا ..زنگ زدم ایران خودرو بعد از کلی سر صدا کردن گفتند خط تولید مون به مشکل خورده رفت تا تیر فاکتور بشید خدا کنه اشتباه کرده باشه....
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
سهند دی
: سلام چند نفرو شنیدم که 25 فروردین تکمیل وجه کردن ماشینم تحویل گرفتن
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
تارا v4 30اسفند
: گاومو ن زا یید ..زنگ زدم ایران خودرو بعد از کلی سر صدا کردن گفتند خط تولید مون به مشکل خورده رفت تا تیر فاکتور بشید خدا کنه اشتباه کرده باشه....
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
صادق
: سلام به من هم همینو گفتن دقیقا تازه اپراتورهای سایپا راه افتادن
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
صادق
: سلام بله به من هم مهینو گفتن
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
سروش
: من طی چندین بار تماس با 096550 هر بار که تماس گرفتم یک حرف ثابتی رو پاسخ نشنیدم یک بار میگن تا 2 بهمن فاکتور شده یکبار میگن تا 6 بهمن ، یکبار تا نیمه بهمن و دو سری قبلی گفت بهمن تمام شده رفتن برای اسفند ماهی ها ولی طی آخرین تماس گفتن تا اواسط بهمن فاکتور شده. اصلا اوضاع شیر تو شیری هست داخل سایپا یکسری بهمن گفتن به علت نبود سانروف این تاخیرات ایجاد شده فقط خدا میدونه مشکل اصلی چی هستش
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
بهزاد
: دقیقا به منم همین و گفت من۲۲ اسفندم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
MVM 550 اتومات
آریزو 8 مجید
: تاخیری های تا بیست فروردین
سایپا اطلس جی
اطلس 21مهر
: خدا خیرت بده داداش
سایپا اطلس جی
رضا 23 مهر
: جواب درست حسابی دادن بهتون یا چند تا فاکتور میکنن تموم باز
دنا 1.7
دنا 5سرعته فروش فوری 17اردیبهشت
: سلام دنا اتومات و5دنده 20روز زودتر هم تحویل میدن فقط 6دنده 45روز تا2ماه تاخیر داره
MVM 550 اتومات
علی شیراز
: سلام خبر موثق که تمام اریزو 8 که تاخیر داشته مجوز خو رده و در حال حمل هست. مبارکتون باشه
سایپا کوییک
نیلوفر
: خسته شدم.. دو دستی پول دادیم 6 ماه چشم انتظار بودیم بازم باید صبر کنیم خاک تو سر سایپا...
سایپا اطلس جی
رضا 23 مهر
: محمد آقا داداش چی گفتن
پژو 207i دستی
شعیب سلطانی
: سلام دوستان پانا تحویل 31خرداد رو امروز تبدیل به رینگ زدم به نظرشماکی فاکتورمیشه...کسی هم 31خرداد پیش فروش فاکتورشده باشه
ساینا
شخص کنجکاو
: اینکه 18 بهمن کسی نمیاد بگه فاکتور شدم یا هنوز فاکتور نشدم هم عجیبه
سایپا کوییک
S شهریور
: دوستان کدوم مدل کوییک زودتر تحویل میدن؟ یا همشون تاخیر دارن؟