ابهام در قیمت خودروهای آینده کشور

ابهام در قیمت خودروهای آینده کشور

 
رئیس شورای رقابت در حالی به تازگی خبر از ورود دوباره این شورا به بازار خودرو داده که خودروسازان خارجی در راه ایران، از وزارت صنعت، معدن و تجارت قول گرفته‌اند قیمت‌گذاری خودرو دولتی نباشد. سه سالی می‌شود که شورای رقابت اختیار قیمت‌گذاری خودرو را در دست دارد و در این مدت، حواشی و اصطکاک زیادی نیز میان این شورا با خودروسازان و وزارت صنعت،معدن و تجارت پیش آمد. اگرچه مسوولان شورای رقابت اواسط امسال اعلام کردند بازار خودرو از حالت انحصار خارج شده و دیگر نیازی به قیمت‌گذاری (از سوی شورا) ندارد، اما آنها در جلسه دو روز پیش خود دوباره به این نتیجه رسیدند که بازار انحصاری بوده و باید به آن ورود کنند. آن طور که رضا شیوا اعلام کرده، طبق نظر اعضای شورای رقابت، بازار خودروهای زیر 2هزار سی سی داخلی انحصاری است و شورا در جلسه آینده، پیشنهادهای خود را در مورد دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو اعلام خواهد کرد. به گفته وی، این امکان وجود دارد که اعضای شورا تصمیم به اصلاح یا تدوین دستورالعمل جدیدی برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بگیرند.
 
 
 
 
 
شیوا در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» این را هم گفته که دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو مبتنی بر شرایط خودروسازی کشور در دوران جدید (پساتحریم) است. با توجه به گفته‌های وی، شورای رقابت پس از خروج مقطعی اش از بازار خودرو، دوباره به این بازار بازگشته تا عنان قیمت‌گذاری را در دست بگیرد و با این حساب، تمام خودروهای تولید داخل از جمله محصولات خارجی جدید، دوباره مشمول تعیین قیمت از سوی این شورا خواهند بود. به‌عبارت بهتر، خودروسازان خارجی که قصد ورود به ایران و تولید خودرو در کشور را دارند نیز زیر سایه شورای رقابت قرار می‌گیرند و این شورا است که قیمت محصولات آنها را تعیین می‌کند، نه خودشان و خودروسازان داخلی. به‌عنوان مثال، پژو که قراردادش با ایران خودرو را اخیرا امضا کرده و قصد تولید سه محصول جدید را دارد، برای قیمت‌گذاری آنها باید مجوز شورای رقابت را بگیرد.
 
هرچند شورای رقابت در ظاهر کاری به قیمت‌گذاری خودروهای جدید و به اصطلاح لوکس کشور (بالای 45 میلیون تومان) ندارد، اما با توجه به مواردی نقیضی که رخ داده، تضمینی بابت دخالت نکردن شورا در تعیین قیمت خودروهای آینده بازار ایران نیست. به‌عنوان مثال، در ماجرای «دنا»، با وجود اینکه ایران خودرویی‌ها تاکید داشتند محصولی کاملا جدید را تولید و روانه بازار کرده‌اند؛ اما شورای رقابت معتقد بود دنا همان سمند است و در نهایت خود برای آن قیمت تعیین کرد. با این شرایط، اگر مثلا رنو و پژو یا سایر خودروسازان خارجی که در ایران حضور داشته‌اند، بخواهند محصولات ارتقا یافته خود را روانه بازار کشور کنند، بسیار محتمل است که شورای رقابت با استناد به همان ماجرای دنا، در مقام قیمت‌گذاری برای آنها درآید.
 
با این حساب، ظاهرا آنچه دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروها را توجیه می‌کند، تلقی اعضای این شورا از خودروها است، نه لوکس نبودن و جدید نبودن آنها. نکته دیگر اینجاست که معیار قیمت در نظر گرفته شده برای لوکس بودن خودروها (45 میلیون تومان)، ازسوی شورای رقابت تعیین شده؛ بنابراین بعید نیست شورا در آینده و به اقتضای شرایط، این کف قیمت را تغییر داده و افزایش دهد. در واقع ممکن است با توجه به تغییرات بازار خودرو در آینده‌ای نه چندان دور، شورای رقابت تصمیم به تغییر معیارهای خود گرفته و از این راه، نفوذ خود را در بازار پساتحریم خودرو تضمین کند.
 
 
قیمت‌گذاری وظیفه خودروسازان است
 
اما به وزارت صنعت، معدن و تجارت برویم، جایی که مسوولان آن هیچ حقی برای شورای رقابت در بازار خودرو قائل نبوده و معتقدند قیمت‌گذاری باید ازسوی خودروسازان انجام شود. وزارت صنعتی‌ها به خصوص محمدرضا نعمت‌زاده مرد اول این وزارتخانه، همواره تاکید کرده‌اند که بازار خودرو در انحصار قرار ندارد، بنابراین قیمت‌ها باید ازسوی شرکت‌های خودروساز تعیین شده و شورای رقابت از این پروسه حذف شود. هرچند، چند ماهی می‌شد که مسوولان وزارت صنعت اظهارنظری در این مورد نمی کردند و در ظاهر میان آنها و شورای رقابت صلح برقرار بود، اما با توجه به ورود قریب‌الوقوع خودروسازان خارجی به ایران، دوباره سوژه «قیمت‌گذاری» داغ شده است. در این شرایط و تنها چند ساعت پس از اظهارات شیوا مبنی‌بر ورود دوباره شورا به بازار خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی تاکید کرد که شورای رقابت نباید کاری به قیمت خودرو داشته باشد و این پروسه باید به خودروسازان واگذار شود. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، خودروسازان مخالف قیمت‌گذاری دولتی هستند و از همین رو قیمت باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود. اوج صحبت‌های محمدرضا نعمت‌زاده اما آنجا بود که وی عنوان کرد به خودروسازان خارجی در راه ایران، قول داده قیمت‌گذاری خودرو در کشور دولتی نخواهد بود. نعمت‌زاده در این مورد با اشاره به قول و قرارها با سرمایه گذاران و خودروسازان خارجی، تاکید کرد که «خارجی‌ها با قیمت‌گذاری دولتی موافق نیستند؛ بنابراین به آنها گفته‌ایم قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا خواهد بود.» وزیر صنعت همچنین این را هم گفته که «از نظر این وزارتخانه، اگر قیمت‌گذاری، دولتی نباشد، خودروها ارزان‌تر نیز خواهند شد.»
 
با توجه به اظهارات نعمت‌زاده، وزارت صنعت،معدن و تجارت عملا از جانب خود خیال خودروسازان خارجی را بابت دولتی نبودن قیمت‌گذاری خودرو راحت کرده است، آن هم بدون هماهنگی با شورای رقابتی که خود را مرجع قیمت‌گذاری خودرو در کشور می‌داند. در این شرایط، خودروسازان خارجی به‌نوعی بلاتکلیف بوده و نمی دانند در نهایت این شورای رقابت است که برای قیمت محصولات آنها تصمیم می‌گیرد یا وزارت صنعت،معدن و تجارت. بدون شک میل دل خودروسازان خارجی، دولتی نبودن قیمت‌گذاری است، چه آنکه آنها با چنین روش‌هایی غریبه بوده و همواره خود اقدام به تعیین قیمت محصولات شان می‌کنند نه نهادهای دولتی. حالا باید منتظر ماند و دید در نهایت چه سرنوشتی انتظار قیمت محصولات آینده صنعت خودرو کشور را می‌کشد و بازی قیمت را شورای رقابت می‌برد یا وزارت صنعت.
 
 
 
ابهام در قیمت خودروهای آینده کشور
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , آینده , قیمت خودرو , پسابرجام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

رضا
2

قیمت گذاری باید دست خودرو ساز باشه ولی نه خودرو سازی که با مافیا فرقی نداره و گمرکی و قیمت ارز دستش باشه که ملت نتونن ماشین روز سوار بشن و مجبور باشن تابوتهای متحرک اونها رو سوار بشه . واقعا برا خودم متاسفم که در همچین کشوری مافیایی زندگی میکنم .
21:14  1394/11/16
پاسخ دادن
امیر(سابق)
0

لایک
15:09  1394/11/17

pouya
18

وزیر صعنت محمدرضا نعمت‌زاده یک دزد حروم خوره و دشمن اول این مردم واقعا باسه این دولت متاسفم که باید یه همچین ادم کثیفی وزیرش باشه امیدوارم روزی به دست صاحب الزمان گردن همچین آدم هایی زده بشه تا عدالت بهتر اجرا بشه . الهم العجل الویک الفرج . یا علی
14:28  1394/11/14
پاسخ دادن
امیر(سابق)
17

اگر خودروسازهای ما عادلانه و صادقانه و در راستای منافع مشترک(تولید کننده و مصرف کننده) رفتار میکردند هیچ وقت این داستان یک بوم صد هوا به وجود نمی آمد. ولی چون خودروسازهای ما بسییییییار زیاد دروغگو و غیر صادقانه عمل میکند و اصلا به فکر مصرف کننده نیستند هر ارگان و شخصی به خود اجازه میدهد که در این مقوله ورود و اظهار نظر کند. تا شاید از این کلاه هم نمدی برای خودش دستو پا کند هم اندکی از ظلمی که به مردم میشود بکاهد. ولی به دلیل لابی و مافیای قوی خودرو ساز راه بجایی نمیبرد. چون وزیر و دولتی به مراتب ظالمتر(از نظر قیمت گذاری خودرو) پشت خودروساز هستند
14:12  1394/11/14
پاسخ دادن
حميد
12

مشكل مملكت ما اين است كه مسئولي در كشور وجودندارد
اگر اشتباه و زياني بوجود آيد شما نمي داني يقه كي را بايد بگيري
خوب خارجي ها هم وقتي چنين شرايطي را ببينند و ندانند طرف قراردادشان دقيقا" چه كسي است و يا مطالباتشان را مثلا" تا سال ديگه بايد از چه كسي دريافت كنند هرگز سرمايه گذاري نمي كنند
اين مهمترين علت بي اعتباري ايران در تجارت جهاني است
12:25  1394/11/14
پاسخ دادن
علي
6

يكي از مصاديق اين نظر كه كاملا" صحيح مي دانمش پروژه مسكن مهر بود
فزض كنيد دوره بعد رياست جمهوري يكي مثل احمدي نژاد روي كار بيايد و بگويد عشقم مي كشد دوباره بودجه مملكت را براي مسكن مهر مصرف كنم و دوست ندارم با پژوي فرانسه ادامه بدهم .
حقيقتا" اگر من هم يك سرمايه داره ايراني خارج نشين بودم حاضر نبودم در كشورم سرمايه گذاري كنم
16:10  1394/11/14

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسن : سلام آقا رضا شما چه ماشینی ثبت نام کرده بودین ساینا یاشاهین که الان تونستین اطلس بنویسین؟وسوال دیگه هم اینکه شما طرحه یکپارچه دی ماه بودین یا یکپارچه که۱۰۰تومن مسدود میکردن؟
بیتا : بله الان برای من پیامک سامانه سخا جهت احراز آدرس و هویت ارسال شد
اطلس : سلام خدمت دوستان کسی پذیرش اسفند فاکتور شده و اگر اطلاعاتی دارین ما را هم در جریان بزارین خداخیرتان بده و ممنون
علی : سلام دوستان کسی اسمس سایپا در مورد ثبت ادرس در سامانه سخا دریافت کرده؟
J4 : من هم امروز شاسی شدم،به شما نگفتن حدود زمان تحویلو؟؟
حسین : برین تو پیام رسان ویراستی .زیر نظر آقای سید محمد حسین راجی که شخص معنیه وانتقادشدید به خودرو سازها کرده. مطلب بنویسید نتیجه میده من مطلب وگلایه نوشتم ضمنا توصفحه اقای رییسیی ومعاون اقتصادی ریاست جمهوری نیز مطلب نوشتم .کلا خوبه چون صفحاتسون بازدید میشه زیاد بشیم گزارشات منعکس میشه
J4 مشهد : سلام. من 29 فروردین ثبت نام کردم و چک ها رو دادم نمایندگی 5 اردیبهشت داخل سایت تکمیل وجه شد امروز که 12 ام هست شاسی شد
چانگان : موقع ثبت نامی پلاک فعال به شرط این که ازشرکتهای داخلی درمدت ۴۸ ماه هیچ ماشینی تحویل نگرفته باشی بلامانع است وگرنه کیه میاد خودش حراج کن ۵۰۰میلیون پول بلوکه کن مال من اول خوردبود ارسال به خودرو ساز حالا سایپا دبه در میاره
فرهاد : خیلی تا حالا خوب عمل کردن حتما باید ثبت نام جدید هم داشته باشن فقط امیدوارم اجازه تغییر انتخاب بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
معین : سلام. تاریخ دعوت نامه کی بود.
دی ماه : دوگانه بودی یا تک ممنونم جواب بفرست
تبدیلی : برا منم همینو فرستادن من رانا تبدیل ب تیوتری
هادی : فاکتور شده در حال انجام
دی پیش فروش : 26 فرودین پرداخت وجه الان فاکتور شدم
علی آریزو 6پرو : پاسخ به فرشید/ داداش شما یکاری کن از من شاسی بخوره شیرینی هم بهت میدم نوع ماشین آریزو 6پرو تاریخ قرارداد 26دی تایید لیزینگ 24 بهمن
دنا 6 دنده Efp : سلام مجدد، پرونده 13اسفند تحویل داده شده
29اسفند : دوستان کسی هم بوده پاسخ ثبت شکایتش به این متن پیامک شده باشه یعنی پاسخها یکسانه یا فرق می کنه
207 پانا : دوستان فقط شکایت ثبت کنین خود اپراتورا مجبور میشن ب گوش بالایی برسونن وقتی درخواست و شکایت اسفندی زیاد شه حتما ثبت بکنین
پرنام : بابا 7تومن دیگه بخیل نباشین