کرایسلر آمریکایی شریک جدید ایران خودرو

کرایسلر آمریکایی شریک جدید ایران خودرو

 
مدیرعامل ایران خودرو دیروز پس از مدت‌ها میزبان خبرنگاران شد تا علاوه‌بر پاسخ به ابهامات «قرارداد پژو»، از شریک جدید این شرکت نیز رونمایی کند. آن‌طور که هاشم‌یکه‌زارع در نشست خبری خود اعلام کرد، «فیات-کرایسلر» به‌عنوان همکار جدید ایران خودرو در نظر گرفته شده تا پس از پژو، رنو و سوزوکی، چهارمین شریک آبی‌های جاده مخصوص باشد. فیات اما در حالی به‌عنوان شریک چهارم ایران خودرو در نظر گرفته شده که این شرکت (ایران خودرو) پس از توافق هسته‌ای دو سال پیش در ژنو، مذاکرات خود با خودروسازان دنیا را آغاز کرد و علاوه‌بر پژوی فرانسه، به سراغ گزینه‌های آلمانی و ایتالیایی نیز رفت.
 
 
 
در این بین، ابتدا نام فولکس واگن آلمان مطرح شد و حتی ایران خودرویی‌ها نیز تلویحا مذاکره با این خودروساز آلمانی را تایید کرده و کار تا جایی پیش رفت که خیلی‌ها گمان کردند این غول خودروسازی جهان، به کیلومتر 14 جاده مخصوص خواهد آمد. این در حالی بود که ناگهان ماجرای رسوایی بزرگ فولکس واگن (تقلب در اعلام میزان آلایندگی محصولات دیزلی) پیش آمد و با تغییر و تحولات مدیریتی در راس مدیریت این شرکت، مسوولان جدید اعلام کردند برنامه‌های فولکس برای سرمایه‌گذاری‌های جدید تا حدی متوقف خواهد شد. از همین رو و با وجود قصد نسبتا جدی فولکس برای شراکت با ایران خودرو، سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران به‌هاله ای از ابهام فرو رفت و ایران خودرویی‌ها نیز دیگر مانند گذشته صحبت از این غول خودروسازی جهان به میان نیاوردند. در این اوضاع و احوال، ناگهان پای خودروساز مشهور ایتالیایی به ماجرای شرکای خارجی ایران خودرو باز شد و آبی‌های جاده مخصوص از فولکس واگن به سمت فیات-کرایسلر چرخیدند. ایران خودرویی‌ها که ظاهرا به‌دنبال شراکت با آلمانی‌ها بوده و فولکس واگن را به‌عنوان شرکت جدیدشان برگزیده بودند، با ناامید شدن از این خودروساز، این‌بار بیشتر روی فیات مانور داده و اعلام کردند از بین فولکس و فیات، یکی به‌عنوان شریک جدید ایران خودرو انتخاب خواهد شد. در نهایت دیروز مدیرعامل ایران خودرو رسما اعلام کرد که فیات-کرایسلر به‌عنوان شریک چهارم این شرکت انتخاب شده و مذاکرات میان دو طرف از هفته‌های آتی آغاز خواهد شد. یکه‌زارع با تاکید بر اینکه فیات شریک مناسبی برای ایران خودرو خواهد بود، گفت: فیات صاحب مجموعه‌های قوی خودروسازی در آمریکا مانند کرایسلر است و پیش‌بینی می‌شود برخی خودروسازان فعلی در جهان ظرف چند سال آینده توسط این شرکت محو شوند. وی در مورد منتفی شدن شراکت با فولکس واگن افزود: ما به‌دنبال شراکت با فولکس بودیم، اما به دو دلیل این اتفاق نیفتاد؛ اول اینکه فولکس دچار یکسری مشکلات داخلی (رسوایی تقلب) شد و دوم اینکه این شرکت از قبل با خودروسازان بخش خصوصی کشور همکاری داشت و ایران خودرو نیز به این موضوع احترام گذاشت و در نتیجه به سراغ فیات رفت. شراکت ایران خودرو با فیات اما در حالی است که این خودروساز ایتالیایی سهامدار و به اصطلاح صاحب خودروساز معروف آمریکایی یعنی «کرایسلر» به‌شمار می‌رود و از همین رو گمانه‌زنی‌ها از نزدیک شدن خودروسازان آمریکایی به «جاده مخصوص» حکایت دارند. مدیرعامل ایران خودرو در این مورد و در پاسخ به اینکه شراکت با فیات می‌تواند به همکاری خودروسازان ایران و آمریکا ختم شود، گفت: ما دوست داریم با شرکت‌های قوی در دنیا کار کنیم، با این حال تابع سیاست‌های نظام (در مورد همکاری با آمریکایی‌ها) هستیم. به گفته یکه‌زارع، در حال حاضر پلت‌فرم‌های مشترکی بین فیات و کرایسلر وجود دارد و این اتفاق دور از ذهن نیست که از طریق فیات، تکنولوژی‌ تولید خودروهای آمریکایی وارد ایران شود. وی در ادامه اما این را هم گفت که علاوه‌بر چهار شریک فعلی، ممکن است یک خودروساز ژاپنی نیز به‌عنوان همکار پنجم ایران خودرو انتخاب شود. گفته می‌شود این شرکت ژاپنی احتمالا نیسان موتورز است.
 
 
غرامت پژو تهاتر می‌شود
 
مدیرعامل ایران خودرو اما در نشست خبری دیروز خود به موضوع داغ این روزها یعنی «قرارداد پژو» پرداخت و ضمن دفاع از آن، از دریافت غرامتی بیش از 427 میلیون یورو از این شرکت فرانسوی، خبر داد. قرارداد ایران خودرو و پژو دو هفته پیش و در جریان سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه امضا شد و طبق آن، دوطرف به‌صورت جوئینت ونچر و با سرمایه‌گذاری مشترک 500 میلیون یورویی، همکاری دوباره خود را پس از چهار سال از سر خواهند گرفت. این در شرایطی است که به اعتقاد مخالفان و منتقدان پژو، این شرکت باید بابت رفتار گذشته خود مبنی بر ترک ناگهانی ایران، غرامت بپردازد. حالا آن‌طور که مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد، پژویی‌ها 427 میلیون و 600 هزار یورو غرامت به ایران خودرو می‌پردازند. این «غرامت» البته در قالب پرداخت پول به ایران خودرو نبوده و به‌نوعی تهاتر خواهد شد. یکه‌زارع در این مورد گفت: در قرارداد با پژو، یک بسته حمایتی-غرامتی را تعریف کرده‌ایم که طی آن، 427 میلیون و 600 هزار یورو موردنظر در اشکال مختلف تسویه حساب خواهد شد. وی با بیان اینکه 116 میلیون یورو از این خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته است، افزود: 311 میلیون و 600 هزار یورو نیز در مسایل آینده دیده شده است. مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرد: از رقم 116 میلیون یورو خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته، 25 میلیون یورو بابت دریافت قطعات مجانی از پژو محاسبه خواهد شد که البته بخشی از این رقم دریافت شده است. وی ادامه داد: همچنین 11 میلیون یورو بابت تجهیزات خط تولید پژو 207 در نظر گرفته شده که این تجهیزات به‌صورت مجانی به ایران اعطا می‌شود. یکه‌زارع این را هم گفت که 11 میلیون یورو از طلب‌های پژو از ایران خودرو، در موضوع غرامت دیده شده و این رقم به‌صورت نقدی پرداخت نخواهد شد.
 
به گفته وی شرکت پژو بابت تولید خودرو با برند پژو در ایران خودرو قبل و بعد از تحریم‌ها طبق قرارداد باید 69 میلیون یورو به‌عنوان رویالیتی (امتیاز مونتاژ خودرو) از ایران خودرو دریافت می‌کرد که در توافق صورت گرفته، قرار شد این مبلغ در قالب همان بسته حمایتی-خسارتی، پرداخت نشود. مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین تاکید کرد: در بخشی دیگر از بسته حمایتی-غرامتی موردنظر، روی پلت فرم‌های روز پژو نیز حساب باز کرده‌ایم؛ به‌نحوی‌که می‌توانیم این پلت فرم‌ها را در اختیار گرفته و محصولات با برند ایران خودرو را روی آنها به تولید برسانیم. مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: ما قصد داریم شرکتی مشترک را با پژو تشکیل بدهیم که 250 میلیون یورو از سرمایه آن را طرف فرانسوی تامین می‌کند؛ بنابراین بعید است این شرکت رفتاری مانند گذشته از خود بروز دهد. یکه‌زارع در ادامه با اشاره به سهم پژو در سبد محصولات آینده ایران خودرو افزود: پژو تنها 15 درصد از سبد محصولات ایران خودرو را تشکیل می‌دهد و ما سعی داریم 40 درصد از حجم سبد خود را به محصولات داخلی اختصاص دهیم. یکه‌زارع در واکنش به اینکه گفته می‌شود ایران خودرو هنوز قراردادی با پژو امضا نکرده و همه چیز در حد تفاهم‌نامه است، تاکید کرد: آنچه میان ایران خودرو و پژو امضا شده، «قرارداد» است. وی اما در بخش دیگری از اظهارات خود به محصولات در نظر گرفته شده پژو برای ایران اشاره کرد و گفت: اولین محصولی که پژو در ایران تولید خواهد کرد، مدل 2008 است، خودرویی که در نمایشگاه ژنو رونمایی خواهد شد و تا اردیبهشت 96 نیز تولید و عرضه می‌شود. یکه‌زارع همچنین تاکید کرد که مدل 301 با قیمت 58 میلیون تومان، مدل 208 با قیمت 68 میلیون تومان و مدل 2008 نیز با قیمت 77 میلیون تومان عرضه خواهند شد.
 
 
رنو شریک ما نیز هست
 
اما در شرایطی که وزیر اقتصاد به تازگی خبر از امضای قرارداد رنوی فرانسه با سایپا داده است، مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید کرد رنو شریک آبی‌های جاد مخصوص نیز هست. یکه‌زارع با بیان اینکه رنو و ایران خودرو به هم گره خورده‌اند، گفت: اگر قرار بود از نقطه صفر شروع کنیم، به سراغ رنو نمی‌رفتیم، اما حالا بنا داریم همچنان با این خودروساز فرانسوی شراکت داشته باشیم.
 
 
تولید سواری بنز در ایران
 
مدیرعامل ایران خودرو اما با اشاره به امضای تفاهم‌نامه جدید با بنز گفت: ما قبلا در حوزه خودروهای تجاری با بنز تفاهم‌نامه امضا کردیم و طبق آن، قرار است ایران خودرودیزل و بنز در حوزه تولید (با سهم 51 درصدی ایران خودرودیزل و 49‌درصدی بنز) و حوزه خدمات پس از فروش (با سهم 51 درصدی بنز و 49 درصدی ایران خودرودیزل)، در آینده تاسیس شود. یکه‌زارع با بیان اینکه بنز در نهایت «گواه» (شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرودیزل) را خواهد خرید، تاکید کرد: طی دو هفته آینده، تفاهم‌نامه ای با بنز برای تولید و واردات خودروهای سواری امضا خواهیم کرد.
 
 
 
کرایسلر آمریکایی شریک جدید ایران خودرو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , فیات کرایسلر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

Aron
0

ی نگاهی به بدنه آبروبر پرایداتون بندازید بد نیست بعدش بیاید از فولکس ایراد بگیرید
10:32  1394/12/13
پاسخ دادن
امیر(سابق)
9

ایرن خودرو و مدیران تصمیم گیر آن مانند میوه گندیده ای هستند که اگر در میان بهترینها قرار گیرند هم باعث زشتی آنها و هم باعث گندیده شدن تمام گزینهای ورودی به ایران خواهد شد
14:53  1394/11/20
پاسخ دادن
car
7

جوری از رسوایی فولکس حرف میزنن انگار خودشون خدای صداقتن . چطوره که یه آمار کذب واسه اونا رسوایی میاره اما این همه جنایت این مونتاژ کارای داخلی که دروغ عادی ترینشه ؛ کوچکترین رسوایی واسشون به بار نمیاره؟!!!
22:40  1394/11/19
پاسخ دادن
بهنام
2

خود ایران خودرو خدای مشکلات و لازم نیست از فولکس واگن ایراد بگیرید
01:48  1394/11/20

کاربر: نوید جهرمی
3

فیات کرایسلر در رده ی آخر کیفی و رضایت مشتری قرارداره. باز بهتر از هیچیه.
حالا معلوم نیست کی قراردادش رو میبندن و شاهد محصولاتش میتونیم باشیم.محصولاتی که وارداتش رو نداریم تا امتحانشون رو پس بدن و ببینینم وضعیتشون با شرایط و اقلیم کشور چقدر سازگاره.
مهم تر از تولید صادرات محصوله. این که بازار هدف ایرانخودرو کجاست و قراره صادراتش رو ب کجا انجام بده چرا بیان نمیشه؟
محصولات پژو و فیات رو کجا میخوان صادرکنن و خدمات پس از فروش اونجا رو چطور میخوان تأمین کنن؟
رنو هم با سایپا کارمیکنه و هم ایرانخودرو.میخوان با نیسان هم ب عنوان شریک بعدی وارد مذاکره بشن.
هنوزم بازار انحصاریه و توی این عرصه شرکتی خصوصی چطور میخوان رشد کنن در حالی که نه حمایتی دارن و نه رانتی میتونن استفاده کنن.
با این قیمت هایی هم که دارن اعلام میکنن ب نظر میاد تعرفه ی خودرو هیچ وقت از این مقدار که هست پایین تر که نمیاد هیچ بالاتر هم باید بره تا این داخلی سازا بتونن سرپا بمونن.
16:38  1394/11/19
پاسخ دادن
بهنام
1

نوید قبول داری فیات و کرایسلر از پژو و رنو بهتره؟؟؟؟
19:20  1394/11/19

کاربر: نوید جهرمی
1

با وجود تنفرم از پژو عملکردش توی اروپا موفق تر از فیات بوده.
البته هنوزم از نظرم حساب کرایسلر و زیرمجموعه هاش جداس و ی کمپانی اصیل امریکایی.
با عین حال حتی تویوتام با این خودروسازای ما بخواد همکاری کنه خروجیش همینی میشه که ما داریم الان میبینیم. و مشکل من با همینه نه با فیات کرایسلر یا پژو.
00:43  1394/11/21

بهنام
2

خود ایران خودرو نمیدونه داره چیکارمیکنه
اخرش چی شد؟؟؟؟ شریک ایران کی شد؟؟؟
12:26  1394/11/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سلطانی : واقعا خجالت هم چیز خوبیه روز روشن درحضورکلیه حواله داران شاهین زمستان ۱۴۰۳ البته خانواده نقش مهمی داره توقعع زیادی نیست
محسن 22 مهر تکمیل : دوستان عزیز مهر ماهی کسی هست که فاکتور شده باشه و کسی اطلاع داره تا چه تاریخی فاکتور شدن ممنون میشم اطلاع بدهید خوشبختانه مثل اینکه برای آذر ماهی ها هم دعوتنامه اومده و افزایش قیمت به نصف مبلغ ماشین خورده ای کاهش بدون افزایش قیمت بود
سجاد ۱۷ مرداد : فاکتور شدم، نقره ای
تاراوی یک پلاس : سلام شبکه خبر گفتگو ویژه خبری هر روزی یک مسئولی میاره در مورد تحولات سوریه میپردازن آخه بگو کسکش یک بارم شده این علیمردان عظیمی مدیران ایران خودرو بیاره بگه پول نقد گرفته چرا الان ۶ماه تاخیر در تحویل خودرو داری ها
شاهین پاییز : پذیرش کی بودید ک فاکتور شده
شاهین پاییز : ایا کسی هست فاکتور شده باشه شاهین جی
علی : سلام بعیده ثبت نام جدید خودروي تارا هم دارند.
حسین : پلاک ماشین مشخص شده، فقط مونده نصب فیزیکیش
J4 اردیبهشت رنگ مشکی : ۱۹ آبان شاسی شده همچنان انتظار نمایندگی سلیمانی پور شهر ری
S3 : سلام منم مثل شما ثبت نام s3بودم بعد از 5ماه پیام دادن باید ماشین رو تبدیل کنید s3تولید نمیشه چکار بکنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : شما تو چه مرحله ای هستین الان؟
207 اتو پانا تیر : امروز کسی از تیرماهی فاکتور نشده اگر کسی فاکتور شد اطلاع بده
بهروز : افزایش قیمت خودرو رو گفتن ک میشه چک سه ماهه پرداخت کرد...لطفا افرادی ک دعوت نامه دارن ی پیگیری بکنن اطلاع بدن..سپاااس
207 ارتقاع یافته اسفند : فکر کنم همه توماه خودشون فاکتور می کنن تا الان که ارتقاع یافته اینجوری بوده.
سعید : مال من امروز تیک تحویل خودرو خورده فک کنم فردا زنگ بزنن برا تحویل
ایکس 55 : سلام دوستان کسی هست که بانک تجارت باشه وام دریافت کرده چندروز ممنون میشم بگه
محسن : من 31 شهریور بودم امروز تحویل گرفتم سود تاخیرم 36 میلیون محاسبه شده هرمی میگه ده تومان دروغ
رانا سی بهمن : ممنون داداش
نیما : مهدی گواهینامه نمیخواد خودروهای داخلی
پیش فروش 6 دنده دی ماه : بستگی به شهر و نمایندگی داره من یک روزه تحویل داده شد 30 آبان تکمیل وجه کردم و همون 30 ام مدارک تحویل نمایندگی دادم 1 آذر تحویل مدارک تیک خورد از ایرانخودرو پیام اومد که مدارک شما دریافت شد