فرمان خصوصی‌سازی به «جاده مخصوص»

 

فرمان خصوصی‌سازی به «جاده مخصوص»

دومین روز از سومین همایش بین‌المللی خودروی ایران با اولین اظهارنظر و موضع رسمی رئیس‌جمهور در مورد این صنعت همراه شد، موضعی که یک رویش «حمایت» بود و روی دیگرش «هشدار».
 
همایش سوم صنعت خودرو ایران دیروز در حالی به پایان رسید که طی آن، حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز به‌عنوان «میهمان ویژه» پشت تریبون رفت و علاوه‌بر ابلاغ سیاست‌های خودرویی دولت، رسما از خودروسازان دنیا برای حضور در ایران دعوت کرد. این در شرایطی بود که در روز اول همایش نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل خودروسازی کشور از شرکت‌های خارجی دعوت کردند تا به ایران آمده و در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کنند. اصل برگزاری همایش خودرو دقیقا همین ارسال دعوت‌نامه برای خودروسازان خارجی بود، چه آنکه از نظر دولت، رشد و توسعه خودروسازی کشور بدون شراکت و همکاری با خارجی‌ها، نه اینکه امکان نداشته باشد؛ اما بسیار هزینه بر و طولانی مدت است. بر این اساس، در هر دو روز همایش موردنظر، مسوولان کشور بر لزوم شراکت و همکاری خودروسازان ایرانی با خارجی‌ها تاکید و از آنها (شرکت‌های خارجی) برای آمدن به «جاده مخصوص» دعوت کردند. از آن سو نمایندگان شرکت‌های خودروساز، قطعه‌ساز و طراحی دنیا نیز در جریان سخنرانی‌های خود در همایش خودرو، بر عزم جزم خود برای شراکت با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی تاکید و عنوان کردند که قصد دارند سال‌ها در ایران بمانند. اما دومین روز همایش بین‌المللی خودرو ایران دیروز با سخنرانی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد و وی در اظهارات خود از حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو خبر داد. نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه طبق سند توسعه خودرو، این صنعت باید در سال 2025 میلادی به جایگاه اول در منطقه، پنجم در آسیا و یازدهم در جهان دست پیدا کند، افزود: طبق این سند، باید سهم خودروسازی از تولید ناخالص ملی به چهار درصد و سهمش از ارزش افزوده بخش صنعت نیز به 20 درصد برسد و علاوه‌بر سه میلیون دستگاه خودرو سواری، 120 هزار دستگاه محصول تجاری سبک و سنگین نیز تولید شود. وزیر صنعت با تاکید بر اینکه 50 درصد خودروهای آینده ایران بر مبنای طراحی داخلی خواهد بود، ادامه داد:خودروسازان و قطعه‌سازان باید سه درصد از فروش خود را به تحقیق و پژوهش اختصاص داده و در مسائلی مانند کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و رسیدن به استانداردهای بین‌المللی، سرمایه‌گذاری کنند. نعمت‌زاده اما در انتهای اظهاراتش باز هم بر لزوم خروج قیمت‌گذاری خودرو از زیر نظر دولت تاکید کرد و گفت که طبق سند توسعه، قیمت خودرو باید بدون دخالت دولت و بر اساس منطق تعیین شود.
 
 
پیغام روحانی به خودروسازان داخلی و خارجی
 
اما پس از سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، حسن روحانی رئیس‌جمهوری پشت تریبون قرار گرفت و اگرچه اظهاراتش را با گریزی به انتخابات اخیر آغاز کرد، اما در نهایت به سراغ خودروسازی رفت و از یک سو این صنعت را لازمه رشد اقتصادی کشور دانست و از سوی دیگر، بابت حذف حمایت‌های دولتی از صنعت خودرو هشدار داد. روحانی اظهارات خود را با این جمله آغاز کرد که «رضایت مردم از اهمیت ویژه‌ای برای دولت برخوردار است»، گویی می‌خواست از همان ابتدا به خودروسازان کشور گوشزد کند باید کیفیت و قیمت محصولات خود را بر اساس رضایتمندی مشتریان تعریف کنند. وی با بیان اینکه مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است، گفت: اینکه دروازه‌ها را ببندیم و خودرویی تولید و به ملت تحمیل کنیم و بگوییم همین است که هست، چنین منطقی را دولت ابدا نمی‌پذیرد. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه «همه باید رضایت مردم را جلب کنیم و باید در این مسیر قدم‌های جدی در بخش خودرو برداریم»، تاکید کرد: خودروسازی در ایران باید به‌طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود. وی ادامه داد: دولت در این سال‌ها، با ممنوعیت واردات برخی خودروها و اعمال تعرفه‌های سنگین از خودروسازی حمایت کرده، اما این حمایت دولت نمی‌تواند دائمی باشد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت خود را در نهایت ملزم به رضایت مردم می‌داند و ما باید در این راستا گام‌های بعدی خود را در صنعت خودرو برداریم، تاکید کرد: آنچه برای دولت اهمیت دارد این است که صنعت خودرو کشور باید از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد، حال آنکه حمایت بی‌حد و حصر به معنای خروج از رقابت جهانی و پایین آمدن کیفیت در خودروسازی خواهد بود. روحانی اما در بخش دیگری از اظهارات خود به مساله آلودگی هوا پرداخت و گفت: کاهش آلودگی، ضرورتی است که موجب تأمین سلامت مردم می‌شود و ما نمی‌توانیم هر خودرویی را با هر کیفیتی در مصرف انرژی قبول کنیم و از همین رو محیط زیست باید به‌عنوان اولویت در صنعت و بخش‌های مختلف بنگاه‌های اقتصادی باشد. روحانی افزود:البته ما نمی‌توانیم به‌خاطر محیط زیست، خودروسازی را تعطیل کنیم و با این حساب باید صنعتی با کیفیت بالا و آلودگی کمتر داشته باشیم که مصرف انرژی در آن به حداقل برسد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برای رسیدن به صنعتی قابل‌قبول و با کیفیت، دو راه وجود دارد، گفت: راه اول این است که منتظر بمانیم تا تحقیقات داخلی به نتیجه رسیده و از پس آن، خودروهایی در مقیاس استاندارد جهانی تولید کنیم و راه دوم مشارکت با خارجی‌ها است و این راه، سریع‌تر ما را به هدف می‌رساند. وی ادامه داد: امنیت جان و سلامت مردم و سلامت محیط زیست، میزان مصرف انرژی و حضور ایران در صحنه‌های جهانی از مواردی است که باید در صنعت خودرو مدنظر قرار گیرد. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه خودروی داخلی خوب و قابل رقابت، وسیله افتخار و زینت ایرانی‌ها خواهد بود، تاکید کرد: خودروی ایرانی این توانمندی را دارد که با حرکتی صحیح، به تیراژ سالانه 2 تا 3 میلیون دستگاه رسیده و بخشی از آن نیز به خارج از کشور صادر شود. روحانی اما در ادامه با بیان سه اصل دولت در صنعت خودرو، گفت: خصوصی‌سازی، رقابتی‌کردن و صادرات، اصول دولت در بخش خودرو است و تا این اصول محقق نشود به اهداف خود در این صنعت نخواهیم رسید. رئیس‌جمهوری همچنین به صنعت قطعه کشور هم گریزی زد و تاکید کرد که قطعه‌سازان نیز باید در سطح بین‌المللی و کیفیت قطعات جهانی باشد. روحانی با بیان اینکه از حضور شرکت‌های خودروساز در ایران برای مشارکت با خودروسازان داخل کشور به‌منظور کسب بخشی از بازار داخلی و خارجی استقبال می‌کنیم، گفت: شرکت‌های خارجی توجه داشته باشند که ایران کشوری دارای امنیت و ثبات مثال‌زدنی در منطقه و جهان است، منتها آنها نباید نگاه شان به بازار خودروی ایران صرفا مصرفی باشد.
 
 
خروج سایپا از مه؟
 
همایش سوم صنعت خودرو اما دیروز در حالی به پایان رسید که اخبار و شایعات زیادی در طول دو روز برگزاری آن به گوش رسید. در این بین، شنیده می‌شد که فولکس واگن با شرکت بخش خصوصی ماموت‌دیزل به توافق نهایی دست یافته و قرار است حضور دوباره خود در ایران را با این شرکت استارت بزند. با این حال البته برخی روایات نیز از تداوم مذاکرات فولکس با کرمان خودرو حکایت دارد و مدیر عامل گروه خودروسازی کرمان هم تاکید کرد که مذاکرات با فولکس همچنان در جریان است. هرچه هست به‌نظر می‌رسد فولکس در نهایت از بین ماموت دیزل و کرمان خودرو، یکی را به‌عنوان شریک خود در ایران انتخاب خواهد کرد. دیگر موضوعی که در حاشیه همایش صنعت خودرو به گوش رسید، خروج سایپا از مه بود، شرکتی که طی یکی دو هفته گذشته به شدت درگیر شایعات مربوط به تغییر و تحولات مدیریتی شده بود. بر این اساس شنیده‌ها حکایت از آن دارد که غائله این شرکت پایان یافته و تصمیم گرفته شده دو نفر از اعضای هیات‌مدیره سایپا (رضا نوروززاده و حسن عموزاده) از هیات‌مدیره خارج و جای آنها را محمدعلی سید ابریشمی و امیرحسین قناتی بگیرند، اتفاقی که به معنای عدم تغییر در صندلی مدیرعاملی دومین خودروساز بزرگ ایران و ماندن مهدی جمالی در جمع نارنجی‌های جاده مخصوص است.
 
 
 
 
 
فرمان خصوصی‌سازی به «جاده مخصوص»
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رییس جمهور , نمایشگاه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

10 نظر

1

این دو شرکت بزرگ دولتی سالهای گذشته تمامی شرکت های خصوصی را بلعیدند (زاگرس خوردو-پروتون، بن رو-فیاتو سانگ یانگ و...) و اجازه رشد هیچ برندی جز خودشون ندادن. امیدوارم واقعا هر چه سریعتر این اتفاق بیافته و خودروسازی از دست لابی های دولتی به بخش واقعی خصوصی منتقل بشه تا ارزش نیروی متخصص بالا بره و مفت خورها از این سیستم خارج شوند.
گزارش
پاسخ دادن
1

چه زود پیشرفت کردیم
تا زمانی که حمایت کلامی بود، ملت به خاک نشستند و حالا که میره به سمت جاده مخصوص پس حتما مقصد ما زیر خاکه
گزارش
پاسخ دادن
6

خدا کنه اینطوری که میگن بشه ما که از خدامونه. مثل قبل نباشه که فقط شعار میدادند و با همین فرمون میرفتن تو خزانه داری دولت و جیب مردم
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

راستش ی مدت توی بازار بورس بودم. همه حرفایی که میزنن خالی بندیه.حتی شرکت هایی که تو دولت قبل اسماً خصوصی شدن توی این دولت مدیریتشون دولتی شده. سیاست های اقتصادی این دولت دقیقاٌ مثل سیاست های دوران سازندگی رفسنجانیه. هرچند رنگ و لعابش عوض شده.
من ک ب حرفاشون اعتمادی ندارم.
16:22  1394/12/12

گزارش
امیر(سابق)
6

نوید جان از اولش معلوم بود. حالا از این به بعد قانونهایی که برای کارفرمایان و به ضرر کارگر هستند را بسیار خواهیم شنید . و مسائل دبگه که از حوصله این بحث خارجه
12:16  1394/12/13

گزارش
6

حکایت بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو، حکایت اون قصه لباس جدید پادشاه هست

گزارش
پاسخ دادن
4

دولت خیلی دوست داره خیلی از ارگان های دولتی تبدیل به خصوصی سازی تبدیل کنه.احتمالا بخاطر سود شرکت ها توجیب خودشون بره اینکارو میکنن
گزارش
پاسخ دادن
ax1
5

نه. خصوصی سازی باعث میشه پارتی بازی کم بشه و تحقیق و توسعه برای پیشرفت افزایش پیدا کنه، برای مثال: شما وقتی در یک شرکت یا سازمان دولتی کار میکنی، حقوقت سر ماه واریز میشه حتی اگر هر روز درب اتاقت را بر روی ارباب رجوع قفل کرده باشی!! اما در شرکت خصوصی کار نکنی جاتم اونجا نیست، چه برسه به حقوق! دولت در همه کشورها نظارت کننده هست و ناظر بر انجام صحیح عوامل.
14:21  1394/12/12

گزارش
بهنام
1

فرمایشات شما صحیح
15:33  1394/12/12

گزارش
امیر(سابق)
4

بهنام جان فقط دوست داشتن کافی نیست من هم دوست دارم که یکی از کارترهای بزرگ دنیا باشم ولی در عمل چی؟
12:19  1394/12/13

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : تبدیل شاهین جی به جی ال تبدیل ۲۶ خرداد همچنان منتظر فاکتور لعنت بهت سایپا که باید توی هوای سرد با تاکسی برم سرکار بر باعث و بانیش لعنت
ناشناس : این هم وضعیت خودرو شاهین جی ال واستون گذاشتم که منتظر فاکتور تحویل نام خودرو :شاهين GL با ترمز ESC و SBR رنگ :سفيد پلاک :0 کد نمایندگی : نام نمایندگی : شماره پذیرش : تاریخ پذیرش : شماره درخواست : وضعیت : آماده تخصيص توضیحات شماره گذاری : تاریخ ارسال مدارک : تاريخ ارسال به بانك : 0 وضعیت پرونده مشتری : عدم نقص پرونده
شاهین GL : برادر من جی ال هارو میگم بحث جی ها جداس اونا واقعا بنظرم باید برن سایپا اتیش بزنن کجای دنیا پول کامل میدی ی سال ماشین نمیدن و ارع متاسفانه مردم ما فقط پشت چراغ قرمز پشت همن
J7 خرداد : سلام ما هم مثل شما منتظر هستیم ،فکر کنم اوایل آذر بیاد
ناشناس : اینطور که از شواهد معلوم هست اگه شاهین جی ال نده به ضررخوده شرکت خودرو ساز هست شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کرده الان نزدیک دوماه داره میشه از تکمیل وجه شاهین جی ال -290 مهر 402 برای شاهین سی وی تی که پیامک دعوتنامه تکمیل وجه که هفته چهارم اسفند ماه 403 نیومد اون هم بعداز 3 سال پیامک تبدیل به شاهین سی وی تی 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین جی ال اومد 12 مهر تکمیل کردم سخا تحویل نمایندگی دادم توی املاک و اسکان ثبت کد پستی ادرس برای صدور بیمه نامه نه از فاکتور خبری هست نه تحویل همچنان منتظر فاکتور تحویل
نازنین۱ : بله پیامک تبدیل به جی ال امد باید مرداد میومد اما نیومد ۸ آبان تبدیل امد اما هنوز خبری از فاکتور نیس
سلمان : دوست عزیز اول اینکه از زمان تکمیل وجه تا دادن خودرو بالای یک سال میشه شایدم دو سال. چون من سال گذشته آذر ماه تکمیل وجه کردم و هنوز هیچ خبری نیست. دوم اینکه سود تاخیر حداقل هجده ماه باید بگذره اونم یه مبلغ ناچیزی میدن. و در آخر این مردم با هم متحد نیستن هر کسی یه حرفی میزنه وحرف با عملشون زمین تا آسمون فرق داره. مسولین شرکت سایپا هم خوب این موضوع میدونن. پس الکی خودتو ناراحت نکن تنها کاری ازت بر میاد که تا هفت نسل بعدت نزاری سمت سایپا بیاد. وگرنه شلش کن
X5 سوم خرداد : ضمنا در تکمیل پیام اولی ام ؛ تحویل آذرماه هست 09/30 طبق قرارداد . البته بااین تفاسیر و بدعهدی ها همون بهمن ماه باید انتظار تحویل خودرو رو داشت .
شاهین GL : دوستان باید تجمع کنیم این سایپا از زمان تکمیل وجه تا تحویلش 6 ماهه سود تاخیر هم ی ساله نداده به مشتری هاش دل خوش نکنین بش جان خوتون جدی‌ بیاین تجمع کتیم دوباره مثل پارسال میشه که گفتن زمستان 1403 ولی شد 1404 می بینی چند وقت دیگه میگه زمستان 1405
شاهین GL : بین 400 تومن تا 500 ولی احتمالا طرفای 450
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا مشکی رینگ 30 مهر : سلام من 26 م فاکتور شدم امروز پلاک شدم
اسد : سلام منم دعوتنامه شهریور اومده پرداخت کردم،از کجا نگاه می کنید تحویل خودرو در کدام مرحله هست؟
عباس : سلام منم مثل شما بوده پرداختم فاکتور شده یانه براتون؟
207 : دوستان دی ماه دعوت نامه شماامده تحویل چند روزه زده
کوییک : شما چند تیری
امیلی : سلام برای من امروز پیامک تکمیل وجه اومد با مبلغ 263 تومن
Gxl1404 : دوست عزیز تکلیف شمامعلومه انشاا... چند روز دیگه ماشینتو تحویل میگیری وای به حال ما که سه ماهه تکمیل وجه کردیم زنگ میزنیم سایپا جواب درست حسابی نمیدن فقط دعوت به صبر فصل مدرسه س و بدون ماشین هزار تا گرفتاری امید نداریم تا عید هم بهمون بدن
طیبه : برای من 263تومان اومده کوئیک. اس
اذر : زمانی که ماشین حمل بشه ازاون روز بیمه ماشین صادرمیشه
محسن : سلام پلاک 13 آبان تکسوز دیروز تحویل گرفتم ثبت نام 23 شهریور بودم مشهد دنده هاش خوب جا نمیره شمام همینجوره ؟ امروزم 16 میلیون باربند جویباری بستم بهش