صنعت خودرو در سالی که گذشت

 

صنعت خودرو در سالی که گذشت

ادامه مناقشه قیمت‌گذاری، فروش پر حاشیه 130 هزار دستگاه خودرو، ستاره‌دار شدن خودروهای داخلی، تصویب قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و تثبیت تعرفه واردات، از مهمترین اخبار صنعت خودرو در سال جاری بود.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، در سالی که گذشت صنعت خودرو سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. ادامه مناقشه قیمت‌گذاری خودرو، یکی از اخبار این صنعت در سال جاری بود.
 
امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت مانند سال پیش از آن (1393) چندین بار از ضرورت خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری سخن گفت. وی در نامه‌ای به شورای اقتصاد خواستار خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری شده بود با این حال شورای اقتصاد در سال جاری نیز پاسخ مثبتی به درخواست‌های وزیر صنعت نداد.
 
در این زمینه حدود یک ماه پیش محمدرضا نعمت‌زاده از بی نتیجه بودن این نامه‌نگاری‌ها خبر داده و اظهار کرد که شورای اقتصاد هنوز نظر خود را درباره خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری اعلام نکرده است و هنوز تصمیمی درباره قیمت‌گذاری خودرو براساس عرضه و تقاضا صورت نگرفته است.
 
از آن سو نیز شورای رقابت در یکی از آخرین جلسات خود در سال جاری بر انحصار در بازار خودرو و ادامه حضور این شورا در حوزه تعیین قیمت خودروهای داخلی تاکید کرد. در جلسه شورای رقابت مصوب شد که این شورا همچنان شرایط بازار خودرو را رصد کرده و تعیین قیمت خودروها همچنان براساس فرمول قیمت‌گذاری این شورا صورت می‌گیرد.
 
اما فروش پرحاشیه حدود 130 هزار دستگاه خودروی داخلی در طرح ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو از دیگر اخبار مهم صنعت خودرو در سال جاری بود.
 
در این زمینه در آبان ماه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در اطلاعیه مشترکی آغاز اجرای طرح خرید کالای ایرانی را اعلام کردند. خروج تولیدکنندگان داخلی از رکود از اهداف این طرح بود و یکی از مهمترین مفاد آن نیز ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو بود.
 
اگرچه در ابتدا قرار بود فروش اقساطی خودرو تا سال آینده ادامه داشته باشد اما به دلیل استقبال صورت گرفته از سوی خریداران، خودروسازان ظرف یک هفته حدود 130 هزار دستگاه از محصولاتشان را به فروش رساندند و اعتبار تامین شده از سوی بانک مرکزی در این طرح به اتمام رسید.
 
از آن سو نیز اگرچه قرار بود خریداران خودروهای اقساطی از تسهیلات 25 میلیون تومانی با بهره 16 درصد و بازپرداخت هفت ساله بهره‌مند شوند اما در جریان اجرای طرح، خودروسازان برخلاف شرایط تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار، محصولاتشان را با مدت بازپرداخت چهار ساله عرضه کردند که انتقاد خریداران را به دنبال داشت.
 
نکته قابل توجه دیگر آن بود که بانک مرکزی اعتبار این طرح را برای فروش اقساطی 110 هزار دستگاه خودرو تامین کرده بود اما خودروسازان که سعی داشتند بعد از مدتها رکود و کسادی بازار محصولاتشان را هر چه بیشتر بفروشند، حدود 130 هزار دستگاه از محصولاتشان را به فروش رساندند.
 
این موضوع به مناقشه‌ای بین خودروسازان و بانک مرکزی تبدیل شد و پس از مدتی در نهایت دو طرف به توافق رسیدند و مقرر شد اعتبار حدود 20 هزار دستگاه خودروی مازاد عرضه شده نیز از سوی بانک مرکزی تامین شود.
 
در تحول قابل توجه دیگری در صنعت خودرو در سال جاری، دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی (آدیت) تغییر کرده و سختگیرانه‌تر شد. متناسب با تغییر دستورالعمل ارزیابی، نحوه تعیین و اعلام سطح کیفی خودروها نیز تغییر کرده و به جای ارائه نمره منفی، خودروها ستاره‌دار می‌شوند به‌گونه‌ای که یک ستاره داشتن پایین‌ترین سطح کیفی را و پنج ستاره، بالاترین سطح کیفی خودروها را نشان می‌دهد.
 
نکته قابل توجه در زمینه تغییر دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی این بود که براساس ارزیابی کیفی صورت گرفته، حدود 50 درصد خودروهای داخلی تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند، این به این معنا است که کیفیت نیمی از خودروهای در حال تولید در کشور پایین است.
 
تصویب اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از دیگر رویدادهای این حوزه در سال جاری بود. تدوین این اصلاحیه از چند سال پیش در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و در اواخر سال 1393 برای تصویب به هیات دولت ارسال شده بود.
 
سرانجام این قانون در سال جاری به تصویب کمیسیون زیربنایی دولت رسیده و نهایی شد و به زودی اجرای آن آغاز می‌شود. در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو شرایط و ضوابط جدیدی درباره نحوه تعیین قیمت، فروش، پیش‌فروش و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی تعیین شده است.
 
و اما تثبیت تعرفه واردات خودرو برای سال آینده آخرین رویداد مهم صورت گرفته در صنعت خودرو در سال جاری بود. در این زمینه کمیسیون ماده یک تعرفه واردات خودرو برای سال‌ آینده را بدون تغییر، تثبیت کرد.
 
تثبیت تعرفه واردات خودرو برای سال آینده انتقاد کارشناسانی را به دنبال داشت که معتقدند این اقدام به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرف‌کنندگان است.
 
به این ترتیب سال‌ آینده نیز تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی معادل 40 درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی معادل 55 درصد خواهد بود.
 
 
 
 
 
صنعت خودرو در سالی که گذشت
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: نوید جهرمی
4

کل امسال ی طرف. این استقبال بی نظیر از وام 25 میلیونی هم ی طرف. از هیچ چیزش ب اندازه ی این درد ب دلم نرفت.
18:20  1394/12/20
پاسخ دادن
امیر(سابق)
4

آخ آخ آخ داغ دلمون را تازه کردی نوید جان
00:44  1394/12/21

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام کسی هست تحویل 31اردیبهشت فاکتور شده باشه
داریوش : سلام متاسفانه منم ثبت نام دی هستم تحویل اردیبهشت برای منم همین مبلغ اومده
مهدی : دوست عزیز قیمت رو داخل باما ببین ماشین من گرونتره، چون خانواده هستیم قصد عوض کردن دارم، تارا یه مقدار بدفروش هم هست، البته هر ماشین ایرانی به نحوی ایرادی داره و ماشین شما هم به این زودی ها فاکتور نمیشه
علی : تا اوایل دی ماه 403 فاکتور شده، هنوز ثبت نام بهمن یک ماه دگ تازه شاسی بشه و بعد شاسی یک ماه بعدش تحویلت میدن ، مرداد ماه منتظر تحویل باش یا باتاخیر شهریور ، روال اینه متاسفانه
علی : قیمت قطعی وجود ندارد قیمت مصوب هست شما سال 403 ثبت نام کردی مدل 404 و باید مابه‌التفاوت رو بدید ، قانونه ، از جیب شرکت که نمی دن
شاهین زمستان 03 : منظور اینه که شما ممکنه آذر403 پیش پرداخت واریز کرده باشی و موعد تحویلت آذر 404 باشه و شماره پذیرشت جلوتر از کسی باشه که دی 403 واریز کرده و موعد تحویلش شده مرداد 404 :)
علیرضا : تارا دستی تیتانیوم طرح مادران واریزی اول ۱۵ مهر واریزی دوم ۵ اسفند فاکتور ۲۸ اردیبهشت
میثم یا علی از تو مدد : من شاهدم که پول داد به رفیقم و ما با هم حواله خریدیم و من سود کردم
تبدیل به j7 : از ما بیچاره تر کسی نیست بعد ۱۱ ماه الان ۱۲ روزه پلاک و شاسی شدم روزی ۱۰ بار گوسی چک میکنم ببینم کی زنگ میزنند واسه تحویل ولی هیچ هیچ
رامین : سلام جناب میرزاده مشفقی،مبارکتون باشه و چرخش همیشه به سلامت بچرخه،لطفا بگید وضعیت ماشین توی سربالایی چطوره، باتوجه به سنگین بودن وزن ماشين و اتوماتیک بودن جواب میده؟ممنون میشم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 21 مهر : توروخدا درست بیایید بگید کیا فاکتور شدن ما دیگه دیوانه شدیم به خدا من 21مهر تکمیل وجه داشتم سخاهم همون روز تحویل دادم
امیر : سلام اقا مجتبی مطمئنید تا 31 خرداد فاکتور شده
علی 8241 : آقا توحید من 29 بهمن تکمیل وجه کردم بنظرت کی فاکتور میشم
دوگانه : من 22 اسفند تکمیل وجه کردم. اوایل فروردین تماس گرفتم، کارشناسان گفتن تا 12 اسفند که طرح مادرانی هست، فاکتور شده.در واقع امسال فاکتوری از دو کانه انجام نشده. صمنا تا الان 36 روز در تاخیر جهت فاکتور هستم
اطلس جی : دم ثبت نام کننده مادیران گررم امروزه گل کاشتند شرکت با خاک خون یکی کردن حالا نوبت ماست تاکی این همه حق خوری ظلم
مرتضی آریزو 6پرو : فقط بهترین کار فقط تجمع تجمع تجمع اگه بقیه هیچ فایده ای نداره
تخ : ملتو چی فرض کردی
فرزانه : 🤣🤣🤣🤣🤣 راست گفتی
رضا17بهمن : سلام حسین چ روزی فاکتور شدی؟من چهارشنبه فاکتور شدم اما پلاک نشدم
اطلس24مهر : اطلس 21مهر واقعا فاکتور شدی؟واریز اول و دوم و تاریخ سخا چه روزی بوده ؟لطف کنید بگید.