اگر خودروسازان خصوصی بودند

اگر خودروسازان خصوصی بودند

بیش از یک سال است که خودروسازان از مشکلات نقدی این صنعت گلایه می کنند، اما دولت طی این مدت کمک قابل توجهی برای برطرف کردن این مشکل خودروسازان نکرده است و حتی مصوباتی هم که برای اعطای تسهیلات به خودروسازان ابلاغ کرد نیز تماما اجرا نشد. عدم یاری دولت به خودروسازان در حالی است که راه های دیگری برای تامین سرمایه صنعت خودرو وجود دارد که خودروسازان عملا از آنها محروم هستند، دلیل عمده این محرومیت هم سهمی است که دولت همچنان در صنعت خودرو دارد. یکی از راه هایی که خودروسازان در صورت خصوصی بودن می توانند به واسطه آن به تامین سرمایه بپردازند، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است. صندوقی که بر اساس اساسنامه خود می تواند به واسطه بانک های عامل تسهیلات ارزی و ریالی به بخش های مختلف صنعتی پرداخت کند اما تنها به این شرط که واحد یا بنگاه تولیدی متعلق به بخش خصوصی باشد یا سهم دولت در آن بیش از ۲۰ درصد نباشد. این در حالی است که با وجود واگذاری بخش زیادی از سهام دولت در صنایع خودروسازی، سهم دولت در این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲۰ درصد است و این به آن معناست که خودروسازان عملا نمی توانند به عنوان بخش خصوصی از  تسهیلات این صندوق برخوردار شوند. 

اگر خودروسازان خصوصی بودند

محمود دودانگه، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در همین ارتباط به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می گوید: سهم دولت در ایران خودرو ۱۸/۲ درصد و در سایپا ۳۶/۸ درصد است، اما واقعیت این است که  با در نظر گرفتن سهام غیرمستقیم دولت، سهم دولت در ایران خودرو از ۲۰ درصد هم فراتر می رود، بنابراین صندوق بر اساس اساسنامه خود نمی تواند به این دو شرکت تسهیلاتی پرداخت کند.  این صحبت عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در حالی است که چندی پیش با مطرح شدن پیشنهاد اعطای تسهیلات دو میلیارد دلاری از سوی رییس سازمان گسترش صنایع، خودروسازان به منابع این صندوق امیدوار شده بودند. اما به نظر می رسد این پارادوکس صنعت خودرو در نهایت خودروسازان را هم از کمک های دولتی محروم کند و هم از امکاناتی که برای بخش خصوصی وجود دارد.


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودروساز داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

بی نام
0

لطفا یکی این کارخونه های خودروسازیه کشورو ببنده خواهشا
18:35  1392/04/29
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
3

دوستان گرامی از نظر بنده خودروسازی ایران تنها زمانی پیشرفت خواهد کرد که:
1- تحریمها برداشته شود و بتوانند آزادانه با شرکت های بزرگ بین المللی همکاری کنند.
2- خودروسازی به طور 100 درصد و واقعا به بخش خصوصی واگذار گردد تا افراد واقعا لایق و کارآمد وارد عرصه شوند.(به عنوان مثال کارکنان بخش حراست یک بخش بیشتر از مهندسین آن بخش نباشد! و کمیت کارکنان واقعی و کیفیت بدرد بخور باشد)
3- تعرفه گمرکی برداشته شود و اگر کمکی قرار است توسط دولت شود از طریق تسهیلات بلند مدت بدون بهره یا سود اندک به خودرو سازان باشد.
تنها آن زمان است که شاهد استعدادهای بی نظیر فرزندان این مملکت در بخش خودرو خواهیم بود و باور کنید چین که سهل است کره جنوبی هم رقیبی برای ایران نخواهد بود.
15:18  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
3

بچه ی لوسو هرچی بیشتر نازشو بکشی و قربون صدقش بری هم لوستر میشه هم پرو تر اینا هم اینجورین 30 ساله که بازار این مملکت انحصاری دست ایناس یعنی توی این 30 سال یه مدیر درست حسابی پیدا نشده که یه فکری به حال این وضعیت بکنه؟سوال میپرسی ها اگه شده بود که اوضاع اینجوری نبود که اینا به جای اینکه برن خودروساز بشن هر روز به سمت مونتاژکاری پیش برن ان هم از اثرات حمایت کور کورانه.با سپاس از1car
01:12  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمد زارعی
1

خودرو سازا دیگه چی میخوان ؟؟؟ خصوصی بشن مردمو بیشتر به کشتن بدن و بیشتر بچاپن؟؟ وااام ؟؟ سس سفید ؟؟ نون اضاف ؟؟
ولمون کن عاقا !!!
00:09  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: هاشم زرین کیا
0

باید یه حرکت اساسی کرد براى خودرو در ایران
20:59  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
1

سلام البته خصوصی نبودن صنعت خودرو در این مقطع به نفع سایر بخش های خصصوصی هست.
با توجه به وضعیت خودرو در کشور اگر خصوصی بودند یکجا تمام منابع مالی این صندوق را میبلعیدند
11:56  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : X5 و A5 هردو موتور ۱۵۰۰ توربو دارن منتهی موتور جک موتور سگ جون و باسابقه در ایران و امتحان پس داده هستش و قویتر هم هستش ۱۷۲ در مقابل ۱۳۷ اسب a5 رو توربو کردن که یکم راه بره اگه توربو نبود میشد ۱۰۰ اسب و معادل کوییک
شهریور : ببخشید قربان متن قبلی را بدین شرح اصلاح می کنم: این کارشناس عزیز ظاهرا تفاوت بین GDI و تنفس طبیعی و توربو شارژ را نمیداند. بهتر است با یک مهندس مکانیک- گرایش تبدیل انرژی باسواد (نه اینکه صرفا مدرک مهندسی را یدک بکشد) مشورت کند. ضمنا نقطه بهینه عملکرد موتور 172 اسب بخار در دور بهینه تقریبا 129 اسب بخار است. تحت این شرایط، مصرف سوخت، گشتاور و توان موتور متوازن هستند. بنابراین نباید فریب 172 اسب بخار را خورد.
شهریور : این کارشناس عزیز ظاهرا تفاوت بین GDI و تنفس طبیعی و توربو شارژ را نمیدانید. پیشنهاد می کنم با یک مهندس مکانیک- گرایش تبدیل انرژی باسواد (نه اینکه صرفا مدرک مهندسی را یدک بکشد) مشورت نمایید. ضمنا نقطه بهینه عملکرد موتور 172 اسب بخار در دور بهینه تقریبا 129 اسب بخار است. تحت این شرایط، مصرف سوخت، گشتاور و توان موتور متوازن هستند. بنابراین نباید فریب 172 اسب بخار را خورد.
شهریور : باید عرض کنم که نقطه بهینه عملکرد موتور 172 اسب بخار در دور بهینه تقریبا 129 اسب بخار است. تحت این شرایط، مصرف سوخت، گشتاور و توان موتور متوازن هستند. بنابراین نباید فریب 172 اسب بخار را خورد.
حمزه : بخداوندگی خدا هنوز بدی هیچ کسیو نخواستم ولی این شرکت سایپا خیلی ازیت کرد مارو خدا لعنت کنه امشب شام غریبانه شمع روشن میکنم ک همی دوستان هاجت روا بشن و انشاالله زود تر فاکتور بشه
شاهین : خدا لغنت کنه سایپا بهت واقعا این روز هارو بدون ماشین موندیم من دیگه اول و آخرم بود ای سایپای لغنتی ثبت نام کردم
شاهین مهر1402 : آقا من راهم دور دوهزار کیلومتر راه دارم خواهشا تجمع کنید و تا جواب درست ندن وعمل نکن دست نکشید بزارید به رسانه برسه که اینا چقدر دروغ گو هستن با جانو مالو اعصاب مردم بازی میکنن مثل زالو فقط پول میمکن و جواب سربالا میدن تلبکارم هستند شمارو بخدا جمع بشید من از مهر402پول دادم هنوز دعوت نامه هم نفرستادن توو این اوضاع جنگ هم بش تعلیق میکنم دیگه نمی دن ماشینو ککشونم نمیگزه که مشتری چه ضربه ای میخوره
جک : اگه کسی تحویل گرفته لطفا بگه چه تاریخی بوده ممنون
جک j4 خاکستری : دوستان کسی جک j4 تحویل نگرفته تازگی؟ ما ثبت نام بهمن‌هستیم یه ماه و نیم هست پلاک شدیم و مدارک هم اومده ولی خبری از ماشین نیست
ساسان : خدایا قسمت میدم به حق محمد وآل محمد..به دستان بریده حضرت ابوالفضل عباس.به گلوی بریده حسین.به این روز عزیز..از مسئولین وبانیان این برنامه تحویل خودرو نگذر وانشاالله به دردی گرفتارشون کن حقی که ازماپایمال کردن رو بیارجلوی چشاشون وبه شام شب محتاجشون کن....آمین یارب ال عالمین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : سلام ما را تا پلاک کردن دو روز بعد تحویل دادن تکمیل وجه 27مهر بودیم
سورنن : سلام تیر هم تموم شد فعلا خرداد فاکتور نشد
دنا پلاس6 دنده : سلام دنا رینگ فولادی 6 دنده.تحویل 31خرداد..پیش فروش 4ماهه. جریمه تاخیری روزی 240هزار روزانه حساب میکنند برامون. هنوز فاکتور نشده .تماس گرفتیم میگن همچنان منتظر بمانید.
بچه : ما رانا می خوایم، یالا یالا! نه وعده، نه حرف بی حالا! شانزده اسفند پول رو واریز کردیم الان تیر شده، هنوز منتظریم! پول مون رفت، صبرمون ته کشید تحویل فوری؟ پس ما چی شدیم؟! فاکتور کو؟ ماشین ما چی شد؟ خواب بودین یا برنامه تون پرید؟ ایران خودرو، بسه دیگه رانا رو بده، حوصله نداریم دیگه!
مهدی : سلام بنده از ثبت نام کنندگان خودرو رانا پلاس طرح مادران با موعد تحویل خردادماه هستم. الان وارد تیرماه شدیم و با اینکه بیش از 4 ماه از ثبت نام و واریز وجه گذشته، نه فاکتوری صادر شده و نه زمان دقیقی برای تحویل اعلام شده. از طرفی فروش فوری جدید با تحویل 30 روزه و بدون قرعه کشی اعلام شده که واقعا جای سؤال داره: مشتری های قدیمی مثل ما که از ماه ها قبل پول رو کامل پرداخت کردن، دقیقا چی فرض شدن؟ چطور ممکنه ثبت نام کنندگان جدید، زودتر از ما خودرو تحویل بگیرن؟ آیا این عدالت، احترام به مشتری یا حتی نظم سازمانیه؟! لطفا به جای سکوت و وعده های تکراری، یک زمان بندی شفاف و قطعی برای تحویل خودروهای طرح مادران با موعد خرداد ارائه بدید.
ساینا اس : روز دوشنبه همتون همت کنید برید اعتراض کنیم
مهدی : با سلام ما تو اسفند 1403 در طرح فروش خودرو رانا پلاس ثبت نام کرده ام و مبلغ خودرو را به صورت کامل پرداخت نموده ام. با وجود گذشت بیش از 4 ماه، هنوز خبری از فاکتور و زمان دقیق تحویل نیست. در کمال تعجب، اکنون شاهد آغاز فروش فوری محصولات با تحویل 30 روزه و بدون قرعه کشی هستیم؛ در حالی که مشتریان قدیمی همچنان بلاتکلیف و بی اطلاع مانده اند. این موضوع نه تنها غیرمنطقی، بلکه بی احترامی به اعتماد مشتریانی ست که ماه هاست پول خود را در اختیار شرکت گذاشته اند. انتظار داریم شفاف سازی فوری در خصوص وضعیت پرونده های معوق صورت گیرد و مشخص شود بر چه اساسی خودرو به متقاضیان جدیدتر تحویل داده می شود، در حالی که مشتریان قدیمی هنوز در صف هستند.
جواد14اذر 7ماه شوده : دوستان 17یاداوری تهران جلو شرکت سایپا دزد 7ماه تکمیل وجع کردم سخا انجام دادم ماشینو نمیدن فقط میگن صبوری بفرمایید 7ماهه وسیله ندارم طلا فروختم تکمیل وجع کردم
حسین : انشالله چرخش بچرخه داداش 1000 چیزی نیست بزا بره رو کارکرد بالای 30 تا اون موقع بیا بگو خوبه منم پارس سال دارم 50 هزارتا رفتم خیلی اذیتم کرده ماشین قبلیم 206 بود به امام حسین قسم سالی یکبار هم مکانیکی نمی رفتم اگه هم میرفتم برای تعویض لنت بود اما برای این پارس دوبار تسمه دینام عوض کردم ، پمپ بنزینم سوخت گارانتی عوض کرد ، فیوز فن اب کرد جوش آورد نزدیک بود واشر بزنم ، الانم بعضی وقتا ده بار استارت میزنم روشن میشه خاموش میکنه بردم باطریسازی میگه مشکل برقیه چند تا احتمال داد باید بزارم یه روز از صبح چک کنه ببینه ایراد از چیه
کوئیک آر اس : خدارو شکر که شما عاقلی.... ولی Gxl درسته نه Glx....