درخواست خودروسازان بزرگ دنیا برای شراکت با ایران

 

درخواست خودروسازان بزرگ دنیا برای شراکت با ایران

 
خودروسازان بزرگ دنیا قصد دارند از طریق شراکت با خودروسازان داخلی، ایران را به پایتخت تولید خودرو خاورمیانه تبدیل کنند تا بر اساس سند چشم‌انداز تا سال 1404، سه میلیون دستگاه انواع خودرو سواری در ایران به تولید برسانند.
 
به گزارش اقتصادنیوز، فیات، فولکس، داتسون، پژو، رنو و . . . با توافق ایران و غرب هر از چند گاهی نام یکی از این خودروسازان بزرگ برای همکاری یا از سر گیری همکاری با ایران شنیده است. خودرو که از نظر برخی کارشناسان، پس از نفت دومین کالای سیاسی و اجتماعی ایران به شمار می رود این روزها زیر ذره بین برخی منتقدان دولت قرار گرفته است. آنها به ویژه پس از سفر حسن روحانی به اروپا و انعقاد قرارداد 400 میلیون یورویی ایران خودروبا پژو تهدید کرده اند تمام ابزارهای قانونی را به کار خواهند گرفت تا اجازه ندهند این قرارداد اجرایی شود چرا که از نظر آنان پژو به ایران بی وفایی کرده و در دوره تحریم ها دست ایران خودرو را در حنا گذاشته است.
 
کارشناسان معتقدند که قرارداد قبلی ایران خودرو با پژو این اجازه را به پژو می داده که چنین اقدامی را در دوره تحریم ها انجام دهد اما در قرارداد جدید چون پژو ملزم به سرمایه گذاری 50 درصدی شده در صورت اعمال تحریم های مشابه به سادگی نخواهد توانست ایران را ترک کند.
 
در میان سه گروه خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو از سایپا و کرمان موتور پیش دستی کرده و تا کنون توانسته تکلیف خود را با شرکای تجاری خود روشن کند. ایران خودرو نخست تفاهم نامه همکاری خود را با بنز به امضا رساند تا از این خودروساز در بخش خودروهای تجاری و نیمه سنگین و تولید برخی خودروهای لوکس یاری گیرد.
 
از آنجا که بیش از دو دهه از همکاری ایران خودرو با پژو می گذرد و به نوعی فرهنگ پژویی در خطوط تولید این شرکت نهادینه شده، ایران خودرو همچنان پژو را به عنوان مهم ترین شریک تجاری خود نگه داشت و با امضای قرارداد 400 میلیون یورویی این همکاری را مستحکم تر ازقبل کرد.
 
رنو به عنوان دیگر شریک تجاری ایران خودرو، هنوز در حال مذاکره با این شرکت است. ایران خودرو چندی پیش محصول رنو کپچر را وارد کشور کرد و توانست سه هزار دستگاه از آن را در ایران به فروش برساند. اقبال عمومی از این خودرو نشان داد که ایران خودرو می تواند در بخش خودروهای نیمه لوکس که قیمتی بین 60 تا 100 میلیون تومان دارند با رنو همکاری کرده و از این طریق همکاری خود را با این شرکت فرانسوی ارتقا دهد. 
 
این دو شرکت در این رابطه هنوز به تفاهمی قطعی نرسیده اند و به نظر می رسد با توجه به مذاکره همزمان سایپا با رنو و فعالیت شرکت نگین خودرو به عنوان نمایندگی رسمی این شرکت فرانسوی در ایران، مذاکرات ایران خودرو با رنو قدری پیچیده شده و تا حصول نتیجه زمان بر باشد.
 
در این میان اما ایران خودرو به انتخاب شریک چهارم خود نیز پرداخته است. در حالیکه در گمانه زنی ها از فولکس به عنوان شریک قطعی ایران خودرو نام برده می شد، ایران خودرو با فیات به توافق رسید تا از این خودروساز ایتالیایی برای تولید خودروهای ارزان زیر 50 میلیون تومانی بهره جوید.
 
ایران خودرو در کنار پژو، بنز، رنو و فیات با دو خودروساز دیگر نیز همکاری می کند. این شرکت سالهاست محصولات سوزوکی را در شعبه مشهد خود به تولید می رساند و خودرو گراند ویتارا را به بازار عرضه می کند. همچنین بر اساس توافقی که با شرکت هایما صورت گرفته ایران خودرو یک شاسی بلند دیگر به نام هایما اس 7 را به تولید رسانده تا در کنار شرکای تجاری خود با این دو برند ژاپنی و چینی هم در مونتاژ خودرو فعالیت داشته و بتواند بخشی از بازار خودروهای شاسی بلند را ازآن خود کند.
 
در این میان به نظر می رسد برخی خودروسازان از قافله قراردادها عقب مانده است و قصد دارند فعلا به تولید برخی محصولات قدیمی خود بپردازند برنامه ای نیز برای انتخاب شریک جدید خود در بخش خودروهای سواری و تجاری و نیمه سنگین اعلام نکرده‌اند.
 
سومین خودروساز بزرگ ایران که در استان کرمان واقع شده کماکان همکاری خود را با خودروسازان چینی ادامه می دهد تا مجموعه کرمان موتور به پاتوق تولید خودروهای چینی تبدیل شود. این شرکت به عنوان قطب سوم خودروسازی در ایران مذاکراتی با فولکس واگن، دوو و حتی هیوندایی را آغاز کرده تا بتواند محصولاتی از این دو شرکت را در ایران به تولید برساند.
 
گروه بهمن نیز که محصولات مزدا را در ایران به تولید می رساند، مجددا همکاری خود را با این خودروساز ژاپنی از سر گرفته و قصد دارد سه محصول جدید این خودروساز ژاپنی را در ایران مونتاژکند. این گروه در دوران تحریم ها به دلیل ظرفیت خالی خود، بخشی از خطوط تولید خود را به شرکت چری اجاره داده بود تا این خودروساز چینی محصولات خود را در بهمن به تولید برساند.
 
کارنامه مذاکرات خودروسازان ایرانی با شرکت های اروپایی و بزرگان صنعت خودرو دنیا حاکی از مذاکرات پیچیده و فشرده آنان است تا هر کدام بتوانند در دور جدید همکاری های خود شرکایی باوفا را در کنار خود نگه دارند تا هم محصولات به روز را در ایران به تولید برسانند و هم اینکه تنوع تولید و رقابت پذیری محصولات را در دستور کار خود قرار دهند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , شراکت خودروسازان دنیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: نوید جهرمی
8

آخه از کی تاحالا داتسون و سوزوکی و این چینیها جزء بزرگان خودروسازی ان؟
حالا درسته بنز ی قراردادی امضا کرده اما برای خودروهای سنگین و تجاری بوده و برای خودروهای سواری فعلا ب غیر از واردات برنامه ای نداره و درحال بررسی بازاره.
این قمست که گفته با هر زوری جلوی قرارداد پژو رو میگیرن خیلی خنده داره. یکی نیست بگه تو اگه خیلی دلت میسوزه و میخوای کار مفید کنی تعرفه رو کم کن یا این محدودیت غیرمعقول 2500 رو بردار ب جاش ماشین ایمن و پاک وارد کن. نمیخواد ب اسم مردم و ب سود خودتون کاری رو انجام بدین.
ب هر حال تا زمانی که این سیستم اقتصادی دولتی رو داریم و بانک ها هم اصلاح نشدن نمیشه انتظار بهبود رو داشت.حتی اگر تمام شرکت های دنیا هم بیان اینجا سرمایه گذاری کنن(که بعیده بیان با این سیستم کارکنن).
این برجام و پسا برجام رو هم جدی نگیرین که بخاری ازش بلند نمیشه فعلا همه سرکاریم.
22:07  1395/01/15
گزارش
پاسخ دادن
علي
3

ما كه بالاخره نفهميديم چي شد چي نشد
برجام چي بود ؟
پسا برچام چيه ؟
12:58  1395/01/15
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
8

هرچی هست به نفع و سود ملت نیست
19:24  1395/01/15

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
شاهین : ازوقتی که ماشین پلاک میشه چقدر زمان میبره تحویل مشتری بدن؟اگه کسی میدونه ممنون میشم اطلاع بدین
T8 : ما ثبت نام 90روز کاری بود هنوز شاسی نشده
T8- : تحویل 90روز‌کاری بود ماشین؟
شاهین بدبخت : خوش به حالت داداش خوشی زیادی زده زیر دلت کاش منم مثل شما زود بهم میدادن اصلا آشغال میدادن دارم افسرده میشم از اردیبهشت ۴۰۲ درگیریم
شاهین G : خوشت نمی اومد نمی خریدی لااقل برسه به یکی که نیاز داره
حمید : حرف مفت نزن توماشیناایرانی حرف اولامیزنه من 2سال داشتم این سومین شاهینه امسال نوشتم آنقدربی انصاف نباش یکی نداشته باشه باحرف شما مایوس میشه مثلاشما بی ام و سوارمیشدی یابنز که شاهین برات بده
طاها : سلام امروز برای من دعوت نامه آمد دوسال پیش شاهین جی اتوماتیک نصف پول واریز کردم امروز برام پیامک دندی آمده واقعا این انصاف نیست برای مردم درست کردن خدارو خوش نمیاد من طلا فروختم اون موق الانم طلا گران شد اون ماشینم خواستم نشد خدا ازشون نگذره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد یعنی چی
ابوالفضل : اتفاقا توفکرمنم بود دیگه جوابی میده
پلوپز : دوستان بهترین کار رفتن در شرکته یکی اونجا لباسشو کامل دربیاره به نشانه اعتراض بخدا جواب میده بقیه هم پشت سرش اینکار بکنن آبرو سایپا بره بخدا جواب میده
منتظر ماشین : سلام همشهری یه امیدی دادی بهم پس ماشین میدن بهمون 🥺
تحویل 31 شهریور پیش فروش سورن : سلام ماشین بنده تازه امروز فاکتور شد و تبدیل هم نزدم
سبحان : نمیدونم منم تو برخوردار بودم دیدم ماشینه رفت فردا حتما زنگ بزن نمایندگی هم وسط شهر اسمش یادم رفته هم آخره شهر تیموری
سبحان : منظورتو نمیفهمم
تبدیل : نه راست میگه منم تبدیل زدم فرداش فاکتور شدم
دنا اپشنال سفید : سلام دوستانی که طرح عادی و پیشفروش دنا آپشنال هستن موعد تحویل 30 آبان هستن. رنگ سفید یا هر رنگی فاکتور شدن؟ اگه میشه تاریخ اخرین پرداختی (واریز دعوتنامه) و شهرتون و رنگ انتخابی رو بفرستید لطفا
علی . : 3شهریور دارم 30شهریور هم دارم هیچ کدوم فاکتور نشده