خواب بهاری بازار خودرو

 

خواب بهاری بازار خودرو

 
کرکره‌های بازار خودرو ایران در حالی پس از دو هفته تعطیلی، بالا رفته که به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، فعلا این بازار در رکود مطلق به‌سر برده و خبری از مشتری نیست. رکود البته چندان موضوع غریبی نبوده و به‌نوعی روال هر ساله بازار در فروردین و حتی اردیبهشت‌ماه است، با این تفاوت که در سال‌های دورتر، بازار معمولا پس از دورانی پر رونق در اواخر سال، به رکود می‌رفت، اما امسال و همچون دو سه سال گذشته، خبری از رونق شب عید نبوده است.
 
در واقع هرچند در دو سه سال گذشته نیز بازار خودرو رونق سال‌های قبل‌تر را در شب عید نداشته، اما این بی‌رونقی سال گذشته بیشتر خود را نشان داد. عواملی مانند قدرت خرید پایین مشتریان، بالا بودن قیمت‌ها و البته انتظار مشتریان برای کاهش قیمت و ورود محصولات جدید، اجازه نداد بازار خودرو در روزهای پایانی سال گذشته رونق بگیرد، عواملی که به‌نظر می‌رسد همچنان در بازار قدرت نمایی می‌کنند. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر رکودی بسیار سنگین در بازار خودرو حکمفرمایی می‌کند؛ به‌نحوی‌که بازار به این زودی‌ها از زیر یوغ آن بیرون نخواهد آمد. در این شرایط اما کمتر از 200 هزار تومان به قیمت خودروهای داخلی اضافه شده که البته جزو هزینه‌های دولتی به‌شمار می‌رود و روالی هرساله محسوب می‌شود. به‌عبارت بهتر، در سال جاری و تا به امروز، تنها هزینه بیمه به قیمت خودروها اضافه شده و این در شرایطی است که احتمال افزایش قیمت خودرو به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید، وجود دارد.
 
به گفته خودروسازان، در سال جاری باز هم با افزایش هزینه تولید روبه‌رو بوده‌ایم و با این حساب برای جبران آنها، باید در قیمت خودروهای داخلی تجدیدنظر صورت بگیرد. هرچند هنوز درخواستی برای تغییر قیمت‌ها از سوی خودروسازان به شورای رقابت ارسال نشده، با این حال، طی هفته‌های آتی این درخواست به شورا خواهد رفت تا مورد بررسی قرار بگیرد. در این شرایط، کارشناسان معتقدند افزایش قیمت خودرو با اما و اگرهایی روبه‌رو بوده و شاید شورای رقابت با این موضوع موافقت نکند. از طرفی، بازار خودرو همین حالا که افزایش قیمت رسمی چندان بالایی را به خود ندیده، با رکودی سنگین دست و پنجه نرم می‌کند و طبعا اگر قیمت‌ها بالاتر نیز بروند، این موضوع اثری منفی روی تقاضای فعلی نیز خواهد گذاشت. با این حال، آن‌طور که خودروسازان می‌گویند، پیشنهاد و انتظار آنها افزایش 10 درصدی قیمت خودرو در سال جدید است، اما شاید دست آخر افزایشی نهایتا چهار درصدی دامان قیمت خودروها را بگیرد. این البته در حالی است که خودروسازان امیدوارند طی سال جاری، شورای رقابت به کل از ماجرای تعیین قیمت خودرو کنار رفته و قیمت‌گذاری به‌نوعی آزاد شود.
 
 
افزایش قیمت از ناحیه بیمه
 
اما به بازار برویم و ببینیم در این آغازین روزهای سال جدید، حال و هوای قیمت‌ها به چه شکل است. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، قیمت بیشتر خودروها به‌دلیل اعمال هزینه بیمه شخص ثالث، افزایش یافته است. در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پژو 206 صندوقدار در مدل V8 نیز هم‌اکنون 37 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. از بازار پژو 405 در مدل SLX خبر می‌رسد که در حال حاضر 30 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. طبق قراردادی که ایران‌خودرو و پژو با یکدیگر امضا کرده‌اند، طی سال جاری به احتمال زیاد دو محصول دیگر از این خودروساز فرانسوی راهی ایران خواهند شد، یکی پژو 207‌ای و دیگری مدل 2008. در این بین، تولید مدل 207 احتمالا از خرداد ماه آغاز خواهد شد، اما پژو 2008 اواخر امسال راهی خطوط تولید آبی‌های جاده مخصوص می‌شود.
 
از پژوها که بگذریم، به گفته فعالان بازار، دیگر محصول ایران‌خودرو به نام سمند EF7 نیز در حال حاضر 30 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد و برای خرید رانا نیز باید 33 میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار اما در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو در حال حاضر با قیمت 44‌میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. سری هم اما به سایپایی‌ها بزنیم و ببینیم اوضاع آنها در بازار خودرو به چه شکل است. هم‌اکنون تیبا در مدل صندوقدار خود 24 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد و برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 20 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کرد. همچنین قیمت پراید در مدل 111 نیز 20 میلیون و 700 هزار تومان است که نشان از افزایش قیمت حدودا 200 هزار تومانی این خودرو به‌دلیل اعمال هزینه‌های مربوط به بیمه، دارد. با توجه به احتمال تولید محصولات سیتروئن در سایپای کاشان، باید منتظر ماند و دید سایپایی‌ها با تیبا که بیشترین حجم از خطوط تولید این سایت را به خود اختصاص داده‌اند، چه خواهند کرد.
 
اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها نیز مشمول افزایش قیمت از ناحیه بیمه شده‌اند. بر این اساس،سراتوی اتومات هم‌اکنون 90 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد و برای خرید مدل دنده‌ای آن نیز باید 75 میلیون و 800 هزار تومان هزینه کرد. سری هم به خانواده تندر-90 بزنیم که اما اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت به‌دلیل افزایش هزینه بیمه، مواجه شدند. به گفته فعالان بازار، پارس‌تندر در حال حاضر قیمتی برابر با 40 میلیون و 200 هزار تومان دارد و تندر پارس‌خودرو نیز 39 میلیون و 800‌هزار تومان به فروش می‌رسد. در مورد تندر مدل اتومات نیز که در ایران‌خودرو به تولید می‌رسد، فعالان بازار از قیمت 49 میلیون و 700 هزار تومانی آن صحبت به میان می‌آورند. این خودرو زمانی بالای 50 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما طی چند ماه گذشته با در پیش گرفتن روندی نزولی، قیمت آن به زیر 50 میلیون تومان افت کرد.
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , رکود بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: m&z
2

دلیلی نداره مردم ماشینشونو عوض کنن چون هر کسی در حد توانش یه ماشین خریده و حالا برای تعویضش قصد خرید یه ماشین بهتر داره، وقتی ماشین های صفر هم اینقدر بی کیفیت هستند و ماشین خارجی هم با تعرفه های آنچنانی غیر قابل دسترس، چه دلیلی برای تعویض ماشین وجود داره؟
11:16  1395/01/21
پاسخ دادن
امیر(سابق)
5

همینجوری بعد از تعطیلات بازار کساده . اگر مردم ما اندکی به فکر سلامتی خودشان وخانواده و پیشرفت کشور باشند و از خریدن این آشغالهای خودداری کنند اتفاقهای خوبی در کیفیت و قیمت ماشین که همه مردم گله مند هستن خواهد افتاد
21:00  1395/01/20
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 : خدا نگذره از مديران شركت غلط كردم ثبت نام كردم مهر ماه ثبت نام كردم هنوز حتي خودرو شاسي هم نشده هر بار هم زنگ ميزنم جواب درست نميدن ١چك اول رو پاس كردن ١٢٠ روز ديگه موعد چك دومه هنوز هيچ خبري نيس هيچ كس هم نيست به داد ما برسه تو روخدا جديد ثبت نام نكنيد كه به روزگار ما گرفتار بشيد 😡😡😡😡😡😡😡
محمدرضا : سلام. اولویت که سرجاشه ولی به نظر من با موتور efp میدن یا همون موتور ef7 می‌زارن و اضافه کردن آپشن های ۸۵ گانه که با این تفاسیر قیمتش می‌ره بالا ۵۰۰ درکل بنظر من می‌خوان موتور efp را جایگزین ef7کنند و فقط رو دنا استفاده کنند
T8 و T9 : ما ثبت نام ۱۷ بهمن بودیم ، فعلا تو مرحله تکمیل وجه هستیم
محمدرضا : داداش شما مابه‌التفاوت را چه تاریخی تکمیل کردی؟ من تکمیل وجه ۱۴/۱۰ بودم و تحویل ۱۵ فروردین. هیچ خبری نیست فعلا
j4 : سلام. ثبت ناميهاي j4 آخر فروردين403 توي چه مرحله اي هستيد؟؟ واسه من شماره شاسي و بيمه شده قسمت پلاك زرد هست!
S5 : من امروز باتهران تماس گرفتم گفتم میگن قراره به جای s5 .x5 بدن گفتن به ما اطلاعی ندادن
اس5 مهر22 : دوستان کسی از اس5 خبر داره نمایندگی میگه نمیدونم زنگ میزنیم امور مشتریان میگن نمیدونیم هیچ چیز به ما نگفتن . کسی اطلاعی داره هیچکس تو اون خراب شده آشنا نداره؟
رضا T8 : سلام دوستان بالاخره زنگ زدن گفتن عصر بیا ماشینا تحویل بگیر ایشالله قسمت شما هم بشه ثبت نام 18 بهمن
امید : دوستان ایکس ۵ ها یه سریشون بارگیری شده ظرف چند روز آینده تحویل میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید55 : من قراردادم16 دی ماه هست ایکس 55 .باور کنید از اینکه ماشین ندادن خیلی ناراحت نیستم .از اینکه قرارهست بعد از این همه روز مدل 402 بگیرم زورم داره.خدا بزرگه
جمشید : نه بابا من از برج 10 منتظر وام گردشگری ام
شرلوک هلمز : داستان چیه؟ اونی که 25 تکمیل وجه کرده ماشین تحویل گرفته ولی اونی که 27 تکمیل وجه کرده فاکتور هم نشده؟ یعنی سیستم JIT رو پیاده کردن مثل تویوتا ؟؟؟؟؟؟
رضا fx : سلام دوستان من تاریخ تایید لیزینگ 7 بهمن بودم امروز از نمایندگی زدن که برم تحویل بگیرم انشاالله همه به زودی زود تحویل بگیرید
GXRL : سلام دوستان کوییک GXRL فوق العاده 90 روز در تاریک9.اسفندپذیرش شده ولی فاکتور نمیشه . دوستان کسی شرایطش مثل من هست
Farshid fx : پاسخ به آریزو 6: تو این مورد احتمالا الوندجان بتونه خبر موثقی بده ولی یه مونتاژ کار که حدود 10 مدل خودرو ثبت نام میکنه و یه کارخونه تولید داره بعیده که 10 تا خط مونتاژ داره و به خودروهای پرتقاضا خط مستقل میده ولی واسه چندتا خودروی کم تقاضا خط مشترک میده و هردفعه میره روی تولید یک خودرو مثلا واسه آریرو 6 و تیگو 8 یه خط مونتاژ مشترک داره حالا یه مشتری آریزو 6 ثبت نام میکنه و همون موقع این خودرو روی خط تولیده که اتفاقا زود تخصیص میخوره ولی مشتری بعدی باید صبر کنه تا خط مونتاژ که به تیگو 8 اختصاص یافته خالی بشه. این که گفتم و البته حدس من هست در شرایط عادی هست که اینطوری که اینجا دیدم این دوتا خودرو یا خیلی زود تخصیص خوردن یا خیلی دیر. ولی الان میبینیم که روند تخصیص و فاکتور واسه همه متوقفه اگه از فردا و پس فردا دوستان صدور فاکتور و تخصیص دادن ولی ما شما انجام نشد باید بگیم که آریزو 6 ها منتظر خالی شدن خط مونتاژ هستن
آپشنال مشکی اتومات : سلام 122روز از تکمیل وجه گذشته هنوز هم فاکتور نشدم امروز هم گذشت چشم به راه فاکتور شدن 20دی واریز وجه 21فروردین تاریخ تحویل به امید تحویل خودرو همه دوستان
دوگانه ساینا اینا : نیازی نیست کاری کنی خانم ساناز میاد نمایندگی شهرتون اگه مراحل رو گذرونده باشید
فردین موسوی : سلام دوستان امروز دقیق 121 روزه تکمیل وجه کردم 20دی 1402 تکمیل وجه کردم تبدیل به سقف شیشه ای 19 فروردین چقد باید شکایت کنیم دیگه زده شدم از ماشین بخدا
اسفندی به آخر رسیده : پرهام جوووون خودت راس میگی دعوتنامه امروز میاد؟؟؟؟؟؟؟؟