شانس موفقیت کدام خودروساز خارجی در بازار ایران بیشتر است؟

 

شانس موفقیت کدام خودروساز خارجی در بازار ایران بیشتر است؟

 
یک کارشناس خودرو پاسخ داد که شانس موفقیت کدام خودروی خارجی در بازار ایران بیشتر است؟
فربد زاوه در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در پاسخ به این سوال که در بین خودروهای خارجی، شانس کدام‌شان را برای حضوری موفق در بازار ایران طی سال جاری بیشتر می‌دانید؟ گفت: اگر منظور از موفقیت، فروش در یک سال است، این امکان با توجه به دستورالعمل ساخت داخل در ابتدای تولید تنها برای سه برند پژو، سیتروئن و رنو وجود دارد. البته در صورتی که این دستورالعمل اجرا نشود شرایط متفاوت خواهد شد. 
 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد شرکای خارجی که دولتی‌ها را برای شراکت انتخاب کرده‌اند در صورت عدم حمایت آشکار وزارت صنعت، نمی‌توانند برنده بازار ایران باشند. این عدم موفقیت در وهله اول ناشی از کاهلی‌های طبیعی شرکت مادر در زمان استفاده از توان دولتی داخل در قبال مشتری ایرانی است؛ تجربه‌ای که در پژو در زمان خروج از ایران مشاهده شد. این کاهلی در آن زمان، کل مجموعه پژو را تحت تاثیر قرار داده بود و اثرات آن در قدیمی بودن تکنولوژی محصولات پژو و عدم استقبال در سطح جهانی از این خودروها قابل مشاهده است. 
 
زاوه تصریح کرد: در عین حال شرکت‌های خودروساز دولتی به واسطه گستردگی زیاد در انتخاب شریک خارجی و در نظر گرفتن پروژه‌های پرهزینه تنوع شدید بخشیدن به تولیدات داخلی، دچار مشکلات تامین نقدینگی می‌شوند. این مشکلات قطعاً به محصولاتی که نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده‌تری دارند آسیب بیشتری وارد می‌کند. بزرگ‌ترین بازنده این بازی البته فیات خواهد بود.
 
این کارشناس بازار خودرو اضافه کرد: از آن‌سو در صورتی که ایران‌خودرو با داتسون (برند نیسان) به نتیجه برسد، قطعات مشترک آن با تندر 90، نیاز به سرمایه‌گذاری را در آن کم می‌کند. فیات، عقبه‌ای در صنعت کشور ندارد و در صورتی که سرمایه آن توسط خود این شرکت تامین نشود، در تامین سرمایه برای اجرای آن مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد. مشکل بعدی رقابت داخلی در محصولات دو خودروساز بزرگ است. رقابت داخلی شدید در کنار ناکارآمدی خدمات‌رسانی کیفی مناسب به خودروها در دوره تعمیرات و تضمین سبب می‌شود تمایل بازار به سمت شرکت‌های خصوصی‌تر با شرکای کمتر و خدمات باکیفیت‌تر در درازمدت پیش برود و از سلطه دو شرکت بزرگ فعلی کاسته شود. به عنوان مثال فولکس‌واگن چه در صورت شراکت با مجموعه کرمان‌موتور که روزهای خوبی را با محصولات چینی می‌گذراند و چه در صورت شراکت با گزینه‌های مطرح دیگر، در یک دوره پنج‌ساله می‌تواند انحصار فرانسوی‌ها را در بازار به شدت کاهش دهد. 
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: رقابت داخلی فرانسوی‌ها هم بیشتر به نفع رنو پیش می‌رود تا پژو سیتروئن. بنابراین شاید در سال 1395، بتوان پژو را برند موفق بازار ایران پیش‌بینی کرد، ولی این موفقیت در درازمدت پایدار نمی‌ماند، مگر آنکه سیاست‌های جدیدی از سوی وزارت صنعت اعمال و مجدداً وضعیت پژو را به صورت تصنعی تقویت کند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , خودروساز خارجی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

فرزاد
1

شانس هر کدوم که عزیزان جان بتونن با لطف و مهربانی و قیمت منصفانه به ملت همیشه در صحنه بندازندانند!
امید که خداوند از آنچه که آنان میدزدانند بیشتر بششان ببخشد
20:57  1395/02/10
گزارش
پاسخ دادن
محمد حسین
2

من نمی دونم شانس یا بهتره بگم نفوذ و سود کدوم خودرو ساز خارجی برای ورود به ایران بیشتره؛اما یه چیز رو میدونم اونم اینکه سیاست بازار باز دولت کنونی ایران رو به یکی از بزرگ ترین بازار مصرف ها برای محصولات خارجی تبدیل میکنه(شلید هم تبدیل کرده...)
19:08  1395/02/10
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
9

این صحبت بنده بدون غرض و از روی آگاهی از رفتار مدیران عرض میکنم که، شانس هر شرکتی که بتونه سبیل آقایان را چربتر کند بیشتره
15:37  1395/02/10
گزارش
پاسخ دادن
بهنام طیبی
2

تابلو دیگه پژو و رنو در ایران نفوذ دارن
14:24  1395/02/09
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
12

من عاشق این مدل صحبت کردن مردان صنعتی،سیاسی،فرهنگی و....... چرا؟ چون همه حالتهای یک جریان را میگن که بعد مدتی بگن ما که قبلا پیش بینی کرده بودیم. 2. از نظر مسئولین برنامه ای که بتونه پول در بیاره موفق هست در حالی که اجنبیها برنامه ای که رفاه اجتمایی داشته باشه موفق خوانده میشه
12:50  1395/02/09
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
6

ب نکته ی خوبی اشاره کردی.
13:01  1395/02/09

گزارش
سجاد
8

ما كه كلا" گوگيجه گرفتيم
اين بنده خدا هم خودش نفهميد آخر چي گفت
دولت ما نه دلش مي ياد صنعت پرسود خودرو را به بخش خصوصي واگذار كنه
نه اعتبار بين المللي داره كه خارجي ها رو جذب كنه
مردم هم كه اين وسط شدن هسته خربزه
12:12  1395/02/09
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پاسخ به احمدجنوب : داداش دعوت نامه مرداد که اوایل تیربود اومد من دعوتنامه شهریورهستم تکمیل وجه کردم بعد شما میگی مرداد هنوز نیومده؟؟؟؟
علی رض بودا : سلام . شماره پذیرشت چند بود؟
متین : کجا زنگ زدی سایپا مگه تعطیل نیست چرا دروغ میبافی
ساینا اس پیش فروش : مال من سایناست تیر اومد دعوت نامه تیر 5
isac : یکی توضیح بده این مراحل وارد شدن و دیدن اینکه چراغ چه مرحله ای روشن هست رو
رحمان : سلام دوستان ببخشید من ماشین تعویل گرفتم پول لازم شدم میخام بفروشم ولی کارت ماشین نیومده میتونم بفروشم تعویز پلاک برم بقیه مدارک آمده ممنون
سامیار : رحیم جان ،چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟
isax : چه سایتی؟همین saipa.iranecar?
رحیم : سلام خدمت دوستان من امروز رفتم توسایت چراغ فاکتوربرام روشن شده بود پارسال آذرمبلغ اولیه روزدم ماه پیش تبدیل دوگانه به تک اومد قبول کردم توبرگه هم زده بودتحویل30روزه،ممنون ازسایپا...ایشالاقسمت همه دوستان باذ ذات دار
راهب : برو ماشینتو بیار .همین وبس