چه کسانی پای شورولت را به ایران باز کردند؟

 

چه کسانی پای شورولت را به ایران باز کردند؟

«ماجرای واردات خودروهای آمریکایی به ایران تمامی ندارد. با مراجعه به سامانه ثبت سفارش واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌بینیم سفارش ٢٤ دستگاه خودروی آمریکایی شورولت توسط شرکت «سهام‌پژوهان مهر» ثبت شده است و در صورت رسیدن این خودروها به گمرک، امکان ترخیص آنها با پرداخت سه درصد ارزش گمرکی خودرو برای دریافت گارانتی وجود دارد.»
 
به گزارش ایسنا، روزنامه شرق در ادامه نوشت: «این شرکت در نیمه دوم سال گذشته توانسته است مجوز واردات این خودرو‌ها را از وزارت صنعت بگیرد. به‌ تازگی با خبرساز شدن این ماجرا، وزیر صنعت از صدور چنین مجوزی اظهار بی‌اطلاعی کرد و در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد از واردات این خودروها بی‌خبر است.
 
البته دیروز در نشست خبری انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، میثم رضایی، رئیس این انجمن، این مسئله را طبیعی دانست و احتمال داد این مجوز از سوی معاونان وزیر صادر شده باشد. او گفت این خودروها ثبت سفارش شده‌اند و لزوما هنوز وارد گمرک نشده‌اند اما مسئله مهم این است که شرکت شورولت یک فهرست از پنج کشور را در سایت رسمی خود منتشر کرده است که نمی‌توانند خدمات فروش و پس از فروش دریافت کنند و نام ایران نیز در این فهرست به چشم می‌خورد. وقتی به تجربه تحریم‌ها و ترک ایران از سوی پژو فکر می‌کنیم، آینده واردات این خودروها به ایران که از ابتدای کار رنگ ‌و بوی تحریم دارند، نمی‌تواند چندان خوشایند باشد.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با تأیید ثبت سفارش ٢٤ دستگاه شورولت در سامانه ثبت سفارش واردات گفت: قیمت این خودروها در امارات از ٢٧‌هزار و ٥٠٠ دلار تا ١٢٧‌ هزار دلار است که برای ورود به ایران با توجه به حجم موتور، عوارض گمرکی مربوطه از آنها اخذ شده و قیمت آنها در ایران مشخص می‌شود.
 
میثم رضایی در حاشیه نشست خبری انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو به «شرق» گفت: برای واردات هر کالایی ابتدا باید مجوز خاص آن را دریافت کرده و سپس چنانچه آن کالا در فهرست کالاهای مجاز قرار داشت، نسبت به ثبت آن در سامانه ثبت سفارش واردات اقدام کرد.
 
او ادامه داد: این ٢٤ خودروی آمریکایی نیز پس از اخذ مجوز واردات از وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سامانه ثبت شده‌اند و این لزوما به معنای وارد شدن این خودروها به گمرک نیست؛ گرچه در صورت ورود این خودروها به گمرک امکان ترخیص آنها پس از پرداخت سه درصد از ارزش گمرکی آن به منظور اخذ گارانتی امکان‌پذیر است.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با اشاره به این که بر اساس دستورالعمل واردات خودرو همه خودروهای وارداتی باید دارای نمایندگی در داخل کشور باشند یا خدمات گارانتی را از دیگر نمایندگی‌ها بگیرند، تصریح کرد: ثبت سفارش این خودرو‌ها در سامانه ثبت سفارش به این معناست که در ایران شرکتی به عنوان نمایندگی آنها ثبت شده یا از طریق مشارکت با دیگر نمایندگی‌های خودروسازان خارجی در ایران، زمینه برای ارائه خدمات گارانتی و وارانتی به آنها فراهم شده است.
 
رضایی در پاسخ به این سؤال که آیا این خودروها مستقیما از شرکت خودروساز آمریکایی خریداری شده‌اند یا پای واسطه‌ای در کار بوده است، اظهار کرد: شرکت «شورولت» آمریکا در سایت رسمی خود اعلام کرده است که به پنج کشور، از جمله ایران خدمات فروش و پس از فروش ارائه نخواهد کرد. پس این خودروها نمی‌تواند مستقیما از شرکت مادر وارد شود؛ گر چه تاکنون نیز دیگر خودروهای وارداتی به ایران لزوما از شرکت خودروساز اصلی وارد نمی‌شدند و اغلب از نمایندگی‌های این خودروسازان در کشورهای عربستان، امارات، قطر و دیگر کشورها خریداری می‌شدند. طبیعی است که این خودروهای آمریکایی نیز از طریق همین واسطه‌ها خریداری شوند.
 
او با تأکید بر این که ما فقط از ثبت سفارش این خودروهای آمریکایی اطلاع داریم، گفت: ما برای اطلاع از این که این خودروها به گمرک وارد شده‌اند یا نه، بررسی‌ای نداشته‌ایم؛ گرچه اگر این خودروها وارد گمرک شده باشند، از طریق گمرک می‌توان مطلع شد و مسئله چندان پیچیده‌ای نیست.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه علت اظهار بی‌اطلاعی وزیر صنعت از صدور مجوز واردات خودروهای آمریکایی چه بوده است، تصریح کرد: مجوز واردات این خودروها در نیمه دوم سال گذشته داده شده و احتمالا مراحل آن توسط معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و طبیعی است که در وزارتخانه بزرگی مانند وزارت صنعت، شخص وزیر از صادرشدن این مجوز و واردات آن بی‌خبر باشد. باید در نظر داشت که وزارت صنعت دستگاه بزرگی است و وزیر صنعت وظایفی مهم‌تر از امضای مجوز واردات خودرو دارد و لزوما نباید فکر کنیم او باید از صدور هر مجوزی اطلاع داشته باشد.
 
رضایی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لزوم لغو مجوز واردات خودرو‌های آمریکایی افزود: به نظر این تصمیم درستی است؛ چرا که در دوران تحریم حتی خودروسازانی که سال‌ها در ایران فعالیت داشتند، نیز از ایران رفتند و بر اساس این تضمینی وجود ندارد که به فرض ورود این نوع خودروها شرکت‌های آمریکایی با ما همکاری کنند.
 
او با اشاره به اینکه خودروهای شورولت جزء پراستهلاک‌ترین خودروهای آمریکایی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: حتی شهروندان آمریکایی نیز از هزینه بالای این خودروها ناراضی هستند و در این شرایط و با توجه به روشن‌ نبودن وضعیت گارانتی و خدمات پس از فروش این خودروها به نظر نمی‌رسد بتوان در ایران از آنها استفاده کرد.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با تأکید بر این که بر اساس دستورالعمل واردات خودرو، خودروهای وارداتی باید دارای گارانتی باشند، تصریح کرد: در گذشته خودروهای خارجی بدون گارانتی و خدمات پس از فروش وارد ایران می‌شدند که مردم را با مشکلاتی در تهیه قطعه و تعمیر آنها مواجه می‌کرد. از این‌ رو گفتند فقط شرکت‌هایی مجوز واردات خودرو خواهند داشت که دارای نمایندگی خدمات پس‌ از فروش باشند اما پس از آن اجازه دادند دیگر واردکنندگان نیز در صورت خرید گارانتی از این نمایندگی‌ها بتوانند خودروهای خارجی وارد کنند.
 
رضایی ادامه داد: واردکنندگان غیررسمی خودرو برای دریافت برگه گارانتی، باید سه درصد از ارزش گمرکی خودرو را به نمایندگی‌ها بپردازند و از آنها گارانتی بگیرند در حالی‌ که همه خودروهای وارداتی دارای گارانتی بین‌المللی هستند و در این شرایط، دریافت سه درصد از ارزش گمرکی خودرو به‌ عنوان حق گارانتی، پول اضافه‌ای است که از جیب مصرف‌کنندگان می‌رود.
 
او اظهار کرد: وقتی یک خودروساز خارجی خودرو خود را صادر می‌کند، آن را مشمول گارانتی بین‌المللی و هزینه آن را محاسبه کرده است؛ در این شرایط اگر یک شهروند خارجی با خودرو شخصی به ایران سفر کند و خودروی او دچار مشکل شود، توقع دارد با مراجعه به نمایندگی آن خودرو در ایران از گارانتی بین‌المللی خودرو خود استفاده کند در‌ حالی‌ که در ایران چیزی به نام گارانتی بین‌المللی مورد قبول نیست.
 
وی ادامه داد: نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی باید گارانتی بین‌المللی را به رسمیت بشناسند اما از ٣٨ شرکتی که ادعا می‌کنند نماینده رسمی خودروسازان خارجی در کشور هستند، فقط نام هشت شرکت در سایت شرکت خودروساز اصلی به عنوان نمایندگی رسمی ثبت شده‌ است و باقی این شرکت‌ها احتمالا در دوران تحریم و از طریق واسطه‌ها، نمایندگی اخذ کرده‌اند و نمایندگی رسمی به حساب نمی‌آیند.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو افزود: برخی از نمایندگی‌های به‌ اصطلاح رسمی خودروسازان خارجی، دستورالعمل واردات خودرو را نیز رعایت نمی‌کنند. به عنوان مثال یکی از این شرکت‌ها مبلغ سه درصد ارزش گمرکی خودرو را برای صدور گارانتی از واردکنندگان غیررسمی اخذ کرده اما برگه گارانتی را تحویل نداده است.
 
وی همچنین با نشان‌ دادن دو برگ گارانتی صادر شده برای خودروهای واردکنندگان رسمی و غیررسمی، اظهار کرد: کارت گارانتی که واردکنندگان رسمی به خریداران خودرو از واردکنندگان غیررسمی می‌دهند، سرویس اولیه را با دریافت وجه امکان‌پذیر دانسته است تا خرید مردم از واردکنندگان غیررسمی کاهش یابد در حالی‌ که در برگه اصلی ذکر شده سرویس اولیه رایگان است.
 
رضایی با بیان اینکه ابتدای سال گذشته سازمان ملی استاندارد ایران به گمرک ابلاغ کرد که خودروهای فاقد استاندارد یورو٥ وارد کشور نشود، ادامه داد: مرجع تشخیص و اعلام استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی، نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو هستند در حالی‌ که برخی از این شرکت‌ها خودشان خودروهای فاقد استاندارد وارد می‌کردند.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , واردات شورولت , واردات خودروی آمریکایی , پشت پرده , وارد کنندگان خودروی آمریکایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: نوید جهرمی
6

حالا خوبه که رهبر گفت ماشین امریکایی نباید وارد بشه.تا گفت همه میگن کی بود کی بود من نبودم. همه کتمان میکنن.
اگر چیزی نگفته بود همشون میخواستن ب خودشون ربط بدن و از دستاوردهای پسابرجام یادش میکردن و جزء افتخاراتشون ثبت میکردن.
19:31  1395/02/14
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
8

بجز خودشون مگه کس دیگه ای میتونه ویا جرئت همچین کاری را داره
18:16  1395/02/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهابx5 آبان : ممنون از جوابتون ،مبارکت باشه و به دلخوش
bac x3 : با سلام دوستان عزیز یک ماه از صدور کارت ماشین گذشته است ولی برگ سبز صادر نشده، برای شکایت تاخیر تحویل برگ سبز لازم است؟
سایپا بی لیاقت : من 8 اردیبهشت تکمیل وجه کردم برا شاهین جی رفتم نمایندگی گفتن تا اخر تیر فاکتور میشه و تولید افزایش پیدا کرده حدودا اخر مرداد خودرو تحویل میدن
امین : سلام من تماس گرفتم گفتن الان توربو نداریم قبلا ک تماس گرفتم گفتن سانروف نداریم احتمالا لنت و تایر هم ندارن من 17برج9تکمیل وجه کردم الان داره میشه 7ماه خوب اگه توربو و سانروف نیست تبدیل بزنید شاهین پلاس اون پولی ک قرهره بدین ملت هم نمیخاد ن گذاشتین بان و ملک خریدین با پول ملت مشتی آدم دزد طرفمون شدن خدا نمی شناسن
مجید : روی چه سایتی وضعیت خودرو رو مشاهده میکنید؟
شاهین : سلام من 4اسفند تکمیل وجه کردن8اسفند احراز سکونت ولی هنوز خبری نیست
جواب شهاب ایکس ۵ : ۱۳ابان شهر تبریز رنگ سفید بله با پلاک
Sr3 : والله خسته شدیم یکسال اسیرمون کردن چک سومش هم هفته دیگه باید بدیم اصلا انصاف ندارن دگ زودتر تا شرایط ارومه تحویل بدن
شاهین : سلام من هم امروز زنگ زدم شرکت گفتن شرکت با یک مشکل مواجه شده فعلا ماشین نیست که بدن ولی شرکت طبق تعهدات خودش حتما عمل می‌کنه و تاریخ دقیقی مشخص نکردکی ماشینو تحویل میدن
شاهین : سلام من هم امروز زنگ زدم شرکت گفتن شرکت با یک مشکل مواجه شده فعلا ماشین نیست که بدن ولی شرکت طبق تعهدات خودش حتما عمل می‌کنه و تاریخ دقیقی مشخص نکردکی ماشینو تحویل میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : سلام از بهمن ماهیا اگه کسی تکمیل وجه کرده لطفا بگین تکمیل وجه چقدر پرداخت کردن
31 خرداد : رنگ سفیدموتور جدید فاکتور نشدم
پیش فروش 6 اسفند : 26 خرداد فاکتور...28 پلاک انلاین...امروزم تحویل
رانا تحویل12خرداد : اولا وظیفشونه برات ثبت کنه تابهت بدن اگه بهانه اورد بگوازطریق قانونی اقدام میکنم مثل تعزیرات وزارت صمت بعد دفترقضایی اینطور
14خرداد : فرداحتما زنگ میزنم دوباره
پیش فروش 6 اسفند : نه...پیامی نمیاد تا زمان تحویل
رانا تحویل12خرداد : بازم تماس بگیر چرت گفته وظیفشونه برات ثبت کنه روزی608تومن تازمانی که بهت تحویل میدن سودبدن خودشان چون زرنگ تشریف دارن تافاکتورحساب میکنن اززمان فاکتورتا تحویلو گفتن باید درخواست بدی اینطور بعضیا پیگیرنمیشن به نفه شرکت میشه
207پانا : دوستان کسی اطلاع داره سود تاخیر از چه زمانی محاسبه میشه؟؟ و چقدره روزانه
14خرداد : با 96440 هم تماس گرفتم نتونست ثبت کنه..آخرش گفت که تاخیر تحویل و تا 2هفته درنظرمیگیرن بعدازاون شامل سود میشه! درصورتی که توی خود سایت نوشته شده بعداز 72 ساعت درصورت عدم تحویل شامل سودمیشه
کوییک آر اس : خوب دقیق نمیشه گفت ولی خب بله یکی دو ماه حداقل تاخیر داره اکثرشون