دلایل و تبعات افزایش قیمت خودرو

 

دلایل و تبعات افزایش قیمت خودرو

 
امیرحسین کاکایی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره اقدام اخیر شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودروهای داخلی، اظهار کرد: بر این اساس افزایشی حداکثر تا دو درصد بر قیمت‌ها اعمال می‌شود. البته در دنیای صنعتی ارقامی در حد 25 /0و 5 /0 درصد برای این نوع کارها عادی است. اما برای کشوری که طی سال‌های اخیر با تورم‌های 20درصد به بالا روبه‌رو بوده عملاً این معنی را می‌دهد که رقمی افزایش نیافته است. با نگاهی به ارقام دولتی، نرخ تورم به نزدیکی‌های 10 درصد رسیده و همچنان نرخ سود بانک‌ها بالای 20 درصد است. همچنین نرخ ارز در یک سال گذشته حدود 10 درصد افزایش یافته است. 
 
او افزود: جالب اینجاست که محدوده قابلیت اطمینان این ارقام بالاتر از دو درصد است. اعلام نرخ افزایش قیمتی 4 /0 درصد برای دسته‌ای از خودروها، یک شاهکار علمی به شمار می‌رود! زیرا در شرایطی که تمام هزینه‌های خودروسازی‌های کشور، بیش از 10 درصد افزایش یافته، اعلام این ارقام تبعاتی دارد. واقعیت این است که اگر شورای رقابتی وجود نداشت، امروز خودروسازها بی‌سر و صدا یا قیمت را افزایش نمی‌دادند یا همین ارقام بدون هیچ هیاهویی تغییر می‌کرد و کسی آن را افزایش قیمت نمی‌انگاشت. کما اینکه بیمه‌ها افزایش‌های مشابهی را رسمی و غیررسمی انجام دادند.
 
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: خیلی‌ها ادعا می‌کنند قیمت خودروهای داخلی گران است و نه‌تنها قیمت‌ها نباید افزایش یابد بلکه بهتر است کاهش معناداری را نیز تجربه کنند. البته اگر به حدود 20 سال پیش بازگردیم، من با این حرف کاملا موافق هستم. اما امروز که ما تقریبا یک دهه عدم سرمایه‌گذاری در خودروسازی‌ها، افزایش 200‌ درصدی قیمت ارز در پنج سال گذشته و تورم‌های به‌طور متوسط 20‌ درصد در کل کشور را تجربه کرده‌ایم، فکر نمی‌کنم این برخورد با شرکت‌های خودروسازی نتایج جالبی داشته باشد.
 
او افزود: به نظر می‌رسد که خودروسازان یا باید قیمت محصولات‌شان را مطابق با شرایط روز افزایش می‌دادند یا اگر با توجه به شرایط رکودی حاکم، افزایش قیمت را با ارقام واقعی، به صلاح نمی‌دانستند زیر بار افزایش قیمت 4 /0 تا 8 /1 درصد نمی‌رفتند.
 
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: واقعیت این است که با توجه به اوضاع و احوال خودروسازی‌ها در پنج سال گذشته، با این روند، روزبه‌روز بر وخامت اوضاع افزوده می‌شود. از یک‌سو با توجه به کاهش قیمت واقعی در تناسب با شاخص‌های واقعی قیمت، خودروسازان هرساله بر زیان خود می‌افزایند و از طرف دیگر با توجه به تولید خودروهای تکراری، رضایت مردم را بیشتر از دست می‌دهند و در نتیجه درآمد واقعی آنها کاهش می‌یابد. 
 
او افزود: در نتیجه با این رفتارها، سرمایه‌ها از این صنعت فرار کرده و به تدریج صنعت را تهی می‌کند. این سرمایه‌ها شامل انواع نقدینگی، تجهیزات و به‌طور خاص منابع انسانی توانمند است. به این ترتیب دیگر نمی‌توان به این خودروسازی برای سرمایه‌گذاری در خط تولید (برای افزایش کیفیت و بهره‌وری و در نتیجه کاهش قیمت) و طراحی محصولات جدید امیدی داشت.
 
کاکایی با بیان اینکه نتیجه این فشارها، این است که امروز در سال اقتصاد مقاومتی، ما فقط چشم امیدمان به سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: این چرخه معیوب (قیمت‌گذاری دستوری به جای قیمت‌گذاری بر اساس ارزش بازار) نه‌تنها باعث افزایش رقابت در بازار نشده است، بلکه پتانسیل‌های رقابت‌پذیری خودروسازی را مضمحل کرده است. بدین ترتیب عملکرد کل نظام قیمت‌گذاری و مدیریت صنعت طی این سال‌ها، پتانسیل‌های بازار را به تدریج در اختیار رقبای خارجی گذاشته است.
 
او افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر، عده‌ای به‌شدت دنبال تبدیل ایران به یک محیط بازرگانی بزرگ هستند. ورود انواع کالای خارجی به همراه فشارهای مستقیم و غیرمستقیم بر طراحی و تولید داخلی، هر چند که به ظاهر تنوع کالا و متعاقب آن رقابت برندها را در کشور افزایش داده، اما واقعیت این است که نتیجه این ساخت و سازها و ساز و کارها ابتدا باعث از بین رفتن تولیدکنندگان کوچک و متوسط و بعد از آن فروشندگان خرده‌پا شده است. البته این نوع تحرکات فقط در سطح تولید و خدمات اثر منفی نداشته و نتیجه آن ضعف کلان بنیه اقتصادی کشور، افزایش بیکاری، تورم و نهایتاً رکود شدید بوده است.
 
کاکایی تصریح کرد: البته شاید برخی به این ادعای من خرده بگیرند و رکود فعلی را نتیجه سیاست‌های دولت در پی تحریم‌ها بدانند، اما شخصا معتقدم عمده این رکود در واقعیت نتیجه کاهش جدی قیمت نفت بوده است. اگر قیمت نفت مانند چند سال پیش بالاتر از 100 دلار بود و ما با تمام تحریم‌ها روبه‌رو بودیم اما فقط می‌توانستیم نفت بفروشیم، فکر نمی‌کنم از مصرف کم می‌آوردیم. به عبارت دیگر همان‌طور که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند، مشکل اصلی عملکرد ما بوده و برای رفع مشکلات باید به درون توجه جدی داشته باشیم. اقتصاد مقاومتی قبل از هر چیز یعنی تولید و کار و تلاش.
 
او افزود: البته امکان دارد که از این حرف‌های من چنین برداشت شود که باید به حدود 30 سال قبل برگردیم و کاملا درهای مملکت را ببندیم و مصرف‌کننده را مجبور به مصرف کالای داخلی کنیم. مسلما این نوع پیشنهاد برای من که آن دوران سخت را با کالای بی‌کیفیت و قیمت‌های بالا تجربه کرده‌ام، دور از ذهن است. اتفاقا برعکس. به نظر من باید با توجه به تجربیات گذشته نه چندان دور علم اقتصاد و دانش مدیریت، به شدت به دنبال رقابتی ‌شدن بازار باشیم، اما نه با تکیه بر دلارهای نفتی.
 
کاکایی خاطرنشان کرد: شورای رقابت در کنار دیگر ارکان توسعه‌دهنده کسب و کار و رقابت، باید تمام برنامه‌های خود را برای توسعه بر مبنای رقابت تولید داخلی بگذارد، نه بر اساس ورود کالاهای خارجی. برای این منظور اتفاقاً همین صنعت خودرو مثال بسیار خوبی است، زیرا این صنعت کاملاا تحت کنترل دولت است و کسی نمی‌تواند با قاچاق آن را بر هم بزند (مانند آن بلایی که سر صنایعی مانند نساجی و لوازم‌خانگی بارها آمده است). مسوولان محترم در وضعیت فعلی به جای صرف وقت زیاد برای تعیین افزایش قیمت 4 /0‌درصدی که معلوم نیست دقتش چقدر معتبر است، باید وقت خود را روی عوامل عدم سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت می‌گذاشتند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , دلایل و تبعات افزایش قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

علي
5

اين چه مدرس دانشگاهي كه مي گه بيمه ها بي سرو صدا گرون كردن
وقتي قوه قضاييه ديه سال 95 رو اضافه كرده خوب بيمه هم كه درصدش ثابته وقتي در مبلغ ديه ضرب بشه افزايش مي يابد ديگه
12:58  1395/02/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید ۲۱ اسفند : سلام دوستان ماشینتون تو نمایندگی ارزون نفروشید نمایندگی خودش ۱۳۴۰ داره میفروشه درحالی که از منو شما میخواد بخره امروز قیمت گرفتم ۱۲۴۰قیمت دادن
حسینی : وحید آقای عزیز ممنون وقت گذاشتی و کامل جواب دادی، خیالم و راحت کردی. خدا خیرت بده . پس من gps نمیزارم همون قاب سوییچ و میگیرم و خیالم راحت شد. سپاس بیکران
مهدی : اصلا ماشین بیرون نمیدن.
اکبر 2 : مدیر عامل سایپا گوه خورد
شاهی : لطفا هرکی تاریخ آخرین فاکتورو جی ال تبدیل زده میدونه اعلام کنه
شاهی : لطفا هرکی تاریخ آخرین فاکتورو جی ال تبدیل زده میدونه اعلام کنه
شاهین زمستان : منم ۱۸ اردیبهشت تبديل زدم هنوز فاکتور نشده
سهند دی ماه : سلام شکایت کردیم بازرسی وزارت صمت ایناهمه باهم هستند وگرنه یکی میومد یه حرفی میزد خداازشون نگذره تحویل دی بودیم هیچ گفتن تکمیل وجه یکماه بعدش فاکتور میشید تا26اردیبهشت بایدتحویل میدادن هی زنگ میزنی میگه 26ام داره فاکتور میشه لعنت به شما اخه مگه چقدر کمبود بوده بجای اینکه تو این شرایط فروش رو باحداکثر توان انجام بدن باحداقل توان انجام میدن ازترس جنگ .... اخرم باز جنگ میشه باز تعطیل میکنن هیچکدوم از دولتیا یااون وزیر مربوط انگار نه انگار. خداوکیلی اینا شب چجوری سررو بالشت میزارند چرا هیچکدومشون کرونا نگرفت بمیرند چرا هیچکدومشون تو جنگ خون ازدماغشون درنیومد خداخودش به دادمون برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : 18 خرداد پانا فولادی سفید طرح مادران هنوز فاکتور نشده تا الان
پانا مادران : 18 خردادیا اگه کسی فاکتور شده اعلام کنه
سورن 4تیر : میرم سایت.نوشته قرارداد های دهه اول تیر درحال فاکتور میباشد.تا چند روز اینده احتمالا فاکتور کنن🤲
علی 1 تیر : سلام دوستان موتور جدید فاکتور نشدم واقعا دیگه اینا نمیخوان فاکتور کنن فقط دارن با اعصابمون بازی میکنن اینارو نمیتونن تحویل بدن باز فروش گذاشتن با قیمت های جدید فقط می خوان پول بگیرن با چند ماه تاخیر بدن الآنم بنظر من قیمت بازار و کارخونه نزدیکه از بازار بخرید ب صرفست بعد بیان با این قیمت ها مثل ما گیر کنن ما قیمت قبله کمی دلمون خوشه الآنم ک اسیریم
تیگو 7 : مجوز بخوره چند روز طول میکشه برسه؟بارگیری و از کجا میشه فهمید؟
فوق العاده : از فروش فوق العاده کسی خبر نداره چی شد؟
علی 1 تیر : سلام دوستان واقعا تا ب ما رسید نمیدونم چی شده تو این ایران خودرو همه چی تموم شد واسه ما اصلا فاکتور نمیکنن اینا فقط با اعصابمون داره بازی میشه من ک دیگه ریختم بهم هنوز اینارو نمیتونن تحویل بدن دارن باز فروش می زارن اونم با قیمت های جدید ک ب قیمت های بازار نزدیکه اصلا ب نظر من مصرف کننده هم الان بره از بازار بخره براش بصرفست
علی باقری : من سه تیر بودم فاکتور نشده آنروز زنگ زدم ایرانخودرو گفت دهه اول تیر تازهددر حال تولید هست
امین : داداش شما rsتحویل چه تاریخی بودید که امروز فاکتور شذه به سلامتی براتون
ایکس 33 اتومات : سلام این هفته میخوره ایشالا.منم تاریخی مث شماس