۱۲ علامت سوال بزرگ در برابر فروش کارخانه سایپا به پژو

 

۱۲ علامت سوال بزرگ در برابر فروش کارخانه سایپا کاشان به پژو-سیتروئن

 
مدیرعامل سایپا در حالی از امضای قریب الوقوع قرارداد فروش نیمی از سهام کارخانه سایپاکاشان به پژو-سیتروئن سخن می‌گوید که این قرارداد سوالات بسیار جدی از منظر اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد است.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر در نامه ای به مدیرعامل سایپا اعلام کرد قرارداد فروش نیمی از سهام کارخانه سایپاکاشان به پژو-سیتروئن سوالات بسیار جدی از منظر اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد است. شدت یافتن انحصار و کاهش رقابت میان ایران خودرو و سایپا، عدم انتقال فناوری، نابودی برنامه توسعه محصول بومی از تبعات فروش این کارخانه به پژو-سیتروئن است.
 
متن نامه مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر به جمالی به این شرح است:
 
آقای جمالی مدیرعامل محترم گروه خودروسازی سایپا
احتراما پیرو صحبت‌های شما در جمع خبرنگاران مورخ 21خرداد 95 مبنی بر اینکه مذاکرات سایپا و سیتروئن برای فروش سهام کارخانه سایپاکاشان در مراحل آخر قرار دارد، ابهامات و سوالات متعددی پدید آمده که در ادامه اشاره می‌شود:
1- گفته اید هرگز اجازه نخواهیم داد بازار ما در اختیار خارجی ها قرار بگیرد. این در حالی‌ست که شما فعال ترین کارخانه سایپا در تولید محصولات برند داخلی سایپا یعنی تیبا و ساینا را  که به گفته خودتان 30% از کل ظرفیت تولید گروه سایپا را برعهده خواهد داشت در اختیار سیتروئن قرار می دهید تا بر روی پلتفرم پژو، خودرو تولید کند. علاوه بر این هم‌اکنون غیر از سیتروئن خودروهای شرکت‌های کیا کره، رنو فرانسه، برلیانس چین و زوتیه چین را مونتاژ کرده و به زودی خودروهای چانگان چین را هم مونتاژ خواهید کرد. با این وضع، بازار ایران در اختیار خارجی‌ها قرار خواهد گرفت یا خیر؟
 
2- گفته‌اید این قرارداد به شکل سرمایه‌گذاری مشترک است. این در حالی‌ست که فروش سهام، سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیست. وقتی یک شرکت خارجی سهام یک شرکت ایرانی را بخرد، در واقع دارایی‌های شرکت را خریداری کرده است و الزامی برای سرمایه‌گذاری جدید و توسعه ظرفیت تولید ندارد. از این‌رو با توجه به این‌که خودروسازان و وزارت صنعت، دائما از لزوم سرمایه‌گذاری خارجی به‌منظور توسعه ظرفیت و افزایش اشتغال‌زایی سخن می‌گویند، فروش خطوط تولید فعلی و دارایی‌های سایپاکاشان به خارجی‌ها چه دردی از صنعت خودرو ایران دوا می‌کند؟
 
3- خودروسازان جهانی معمولا زمانی اقدام به تصاحب سهام خودروساز دیگری می‌کنند که خودروساز هدف در وضعیت ورشکستگی یا در آستانه آن قرار داشته باشد تا بتوانند با حداقل قیمت، دارایی‌ها و بازار آن خودروساز را تصاحب کنند. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که سهام سایپاکاشان با چه قیمتی به پژو-سیتروئن فروخته خواهد شد؟
 
4- بعد از این‌که شرکت سایپا مبلغ فروش سهام را شفاف کرد، این سوال پیش می‌آید که این مبلغ نقدا توسط پژو-سیتروئن پرداخت می‌شود یا این خودروساز قرار است نقشه های فنی را به اسم دانش فنی و به عنوان آورده خود در شرکت مشترک به طرف ایرانی غالب کند؟
 
5- وقتی هر دو خودروساز داخلی محصولات پژو-سیتروئن را تولید می‌کنند، شرکت پژو-سیتروئن در قیمت‌گذاری محصولاتش در ایران خودرو و محصولاتش در سایپا مجبور به کاهش قیمت برای رقابت نیست. زیرا اگر مردم از محصول سیتروئن رویگردان شوند مجبور به خریدن پژو و اگر از محصول پژو رویگردان شوند مجبور به خریدن سیتروئن هستند. بنابراین پژو بدون هیچگونه هراسی از  این‌که بازار را از دست بدهد، قیمت‌های بالا روی خودروها می‌گذارد. خصوصا اینکه معاون وزیر صنعت اعلام کرده محصولات خارجی از شمول قیمت گذاری شورای رقابت خارج است.با این اوصاف با فروش سایپاکاشان به سیتروئن رقابت حداقلی که هم‌اکنون بین ایران خودرو و سایپا وجود دارد، باقی خواهد ماند؟
 
6- گفته‌اید که در این قرارداد فناوری منتقل خواهد شد. درحالی‌که خودروهای سیتروئنی که قرار است تولید کنید،دارای پلتفرم پژو بوده و همان پلتفرمی است که سال‌ها در ایران خودرو تولید شده و در آینده نیز قرار است تولید شود. با این اوصاف تولید دوباره پلتفرم پژو در سایپا چه ارزش افزوده جدیدی از منظر انتقال فناوری خواهد داشت؟
 
7- در صورتی‌که دستورکار شرکت مشترک، مثل شرکت مشترک پژو و ایران‌خودرو، فقط خرید قطعات و مونتاژ خودرو باشد و خبری از مرکز طراحی و R&D مشترک نباشد انتقال فناوری در کار نخواهد بود. بنابراین سوال این است که انتقال فناوری ادعا شده، در چه بستری انجام خواهد شد؟آیا شرکت مشترک خودرو جدیدی طراحی خواهد کرد؟
 
8- ادعا شده شرکت مشترک قرار است، صادرات قابل توجهی داشته باشد. با توجه به این‌که پژو در قرارداد با ایران خودرو ادعا کرده به منطقه پژو صادر می‌کند، آیا منطقه ظرفیت فروش این همه محصول با برند پژو-سیتروئن دارد؟ اگر محصولات پژو-سیتروئن در این سطح از محبوبیت هستند چرا هم‌اکنون در منطقه به فروش نمی‌روند؟ درصد دقیق صادرات محصولات که در قرارداد ذکر شده است چقدر است؟
 
9- حال که سایپا تصمیم به فروش کارخانه‌های خود گرفته چرا سیتروئن که 40 سال پیش توسط پژو تصاحب شده و بر اساس پیش‌بینی‌های بین المللی همراه با پژو در مسیر ورشکستگی یا ادغام با سایر خودروسازان است فروخته خواهد شد؟ چرا طرف همه قراردادهای کلان صنعت خودرو فرانسوی هستند؟
 
10- اگر هدف از فروش کارخانه‌ها بهبود وضع مالی سایپا است، بهتر نیست به‌ جای فروش کارخانه های خود به سیتروئن و رنو، حدود 2000 میلیارد تومان سهام شرکت سایپا که در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه خودتان است بفروشید؟
 
11- زمانی که سهام سایپا کاشان را واگذار میکنید تا ابد خودروهای سیتروئن در آنجا تولید خواهد شد و دیگر باید با تولید محصول برپایه طراحی ایرانی را در این کارخانه که نوسازترین و به ادعای مدیران سایپا مدرن ترین  کارخانه سایپا است خداحافظی کرد. آیا سیتروئن به سایپا اجازه خواهد داد که خودروهای داخلی تولید شود؟
 
12- صنعت خودروی ایران از فرصت 50 ساله‌ی انحصار و دیوارهای بلند تعرفه‌ای با این توجیه که قرار است توانایی طراحی و ساخت خودرو را پیدا کنیم، بهره‌مند بوده است. آیا نتیجه‌ی این همه انحصار و فرصت‌سوزی و صبر مردم ایران، واگذاری کارخانه‌ها به شرکت‌های خارجی است؟
 
و در نهایت گفته‌اید سرمایه‌گذاری مشترک عین اقتصاد مقاومتی است. در این باره توجه شما را به بیانات مقام معظم رهبری مورخ 14خرداد امسال جلب می‌کنیم:
فرض کنید ما با فلان کشور قرارداد معامله‌ی بازرگانی یا صنعتی میبندیم؛ باید معلوم بشود که این در کجای اقتصاد مقاومتی قرار میگیرد. اینکه ما خیال کنیم رونق اقتصاد کشور صرفاً با سرمایه‌گذاری خارجی تأمین میشود، خطا است. سرمایه‌گذاری خارجی البتّه چیز خوبی است امّا این یکی از خانه‌های جدول اقتصاد مقاومتی را پر میکند. مهم‌تر از سرمایه‌گذاری خارجی، فعّال کردن ظرفیّتهای درونی و داخلی است آن هم البتّه لازم است در کنار این وجود داشته باشد، امّا اینکه ما همه‌چیز را موکول کنیم به اینکه خارجی‌ها بیایند اینجا سرمایه‌گذاری کنند، نه. گاهی گفته میشود که فنّاوری‌های نو را می‌آورند؛ خیلی خوب، عیبی ندارد؛ موافقیم که فنّاوری نو را بیاورند؛ البتّه اگر بیاورند!
 
 
 

منبع

تسنیم نیوز

 

برچسب : خودرو , سوال بزرگ , فروش , کارخانه , سایپا , کاشان , پژو , سیتروئن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

ارش
0

من نمی دونم این همه پول که از تعرفه واردات و این جور چیزا به جیب زدن کجا رفت .
هنوزم که هنوزه دارن محصولی که برای ۵۰ سال پیش بوده رو تولید میکنن . هیچ با خودشون فکر نمی کنن که آیا این محصول ایمنی داره نداره فقط میخوان بفروشن. بعدش میرن با پژو که این همه سال مارو به حال خودمون رها کرد قرار داد میبندن و به عنوان این که گذشته ها رو پشت سر بزارن از پژو غرامت نمیگیرم اخرشم هیچی
14:55  1395/03/29
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
7

تا زمانی که این قشر از مدیران کنونی، بیسواد و بسیار باند باز و منفعت طلب روی کار هستن هیچ امیدی به پیشرفت ایران نیست و فقط با بازی با افکار مردم تا ابد شعار میدهند. ما مردم هم با حمایت کورکورانه در نابودی ایران به آنها کمک میکنیم
19:08  1395/03/25
گزارش
پاسخ دادن
مهدی.ط
1

احسنت
11:25  1395/03/26

گزارش
مهدی.ط
3

کاملا با نظرات مرکز مطالعات موافقم . به نظر بنده امضای قراردادهای این چنین با اصل اقتصاد مد نظر رهبر انقلاب در تضاد هست . این رویه همان مونتاژ کاری ، از بین بردن رقابت و نابودی صنعت نیمه جان خودرو در کشور است .
11:11  1395/03/25
گزارش
پاسخ دادن
حميد
7

اين خانه از پاي بست ويران مانده است
10:27  1395/03/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نسترن : سلام دوستان کسی از اوضاع و احوال پیش فروش شاهین پلاس خبر داره شهریور قسط اول رو دادم اردیبهشت تکمیل وجه کردم اگر کسی میدونه ممنون میشم راهنمایی کنید
پناهی : سلام من 6 اردیبهشت شاهین جی تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست
مهدی : سلام شاهین g پیش فروش کسی جدید فاکتور شده؟
آ5 کاشف نژاد : اگه کسی تجربه داره بگه چطور ماشینی هستآ5
آ5 کاشف نژاد : کسی تجربه آ5 داره میگن خیلی پر خرجه وضعیتهای زود خراب میشه
Reza : سلام به همه یه سوال از ایگل سفید که تازه شاسی شده تاریخ ثبت نام کی بود؟
Ahmad : دروغه تا ۱۸ اردیبهشت فاکتور شده
Shahin : واقعا دروغگو هستن . زنگ زدن هیچ فایده ای ندارد چون یک مشت دروغ تحویل میدن به مشتری
Shahin : کی گفت تا ۱۵ همه تحویل میدن ؟ اخبار با پشتیبان سایپا ؟
Shahin : آره یکماه پیش شاهین جی برای بعضی ها فاکتور شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : نه .امروز تازه رفته رو صدور اسناد داره می چرخه .
مهمان : دوستان کوییک شهریور فاکتور شد؟؟؟؟؟
محمد درودی : سلام من دوو ریسر خریدم خیلی دود میکرد تعمیر اساسیش کردم گرم که میشه خیلی دود میکنه سیاه و ابی قاطیه شتابشم اومده پایین فن میزنه قطع و وصل میشه تند تند فن میزنه چراغ دینامم ضعیف روشن میشه ممنون راهنمایی کنید
س : پیروزی هرکدوم باشه برا ما مهم نیست ما که باج دادیم حداقل ماشینو تحویل بدن
هاتف : دوستان ببخشید حالا که قیمت گذاری دست خود خودرو ساز افتاده ما که دعوتنامه پرداخت کردیم بازم باید بدیم پول یا نه با تشکر
سورن 14 تیر : جریمه تاخیر از من 27 تا الان شده هنوز فاکتور نشده
سارا : تا حالا تحویل خودرو مرداد فاکتور نشدن
کوییک rs آبادان : تکمیل وجه 18 خرداد طرح عادی فاکتور نشده
مجتبی : دوستان اخرین دعوت نامه ای که اومده برای چه ماهیه من تا مهر رو اطلاع داشتم که دعوت نامه اومده خودم ابانم بعد یک سوال من واریز وجه که برج دو داشتم گفتن برای بقیه کارها بعد تکمیل وجه باید انجام بدی نیازی هست الان کاری انجام بدم مثلا سخا و ..... ممنون میشم کمک کنید
تکمیل وجه11اسفندپیش فروش : آقایون خانومانگران فاکتوروتحویل ماشیناتون نباشیدبراساس خبرایی ک اومده بیرون بخاطرافزایش قیمتی ک دادن جریمه شدن خودروسازهاانگارقراره یه مبلغی به قیمت روزروبرگردونن بخاطرهمسن دارن خیلی زودقطعه جورمیکنن تکمیل کنن بدن به مشتری ک خیلی ضررنکنن،البته ماهم شنیدیم ولی خب من بیشتوسوم فاکتورشدم26پلاک نمایندگی میگه فقط بایدبارگیری شه بیادایشالان برای همه اوکی شه