چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

اگر فکر می‌کنید کیفیت سواری خودروتان مانند گذشته نیست، چک کردن کمک فنرها می‌تواند فکر خوبی باشد. این کار بسیار ساده و آسان است و باعث می‌شود بی‌دلیل به تعمیرگاه مراجعه نکنید، شاید هم تشخیص بدهید که وقتش نزد یک متخصص بروید.

 

مرحله اول

چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

خودرو را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید به گونه‌ای که هر دو طرف خودرو در یک سطح قرار بگیرند. اگر تنظیمات سیستم تعلیق خودرو را می‎دانید، ارتفاع خودرو را اندازه بگیرید. اگر ارتفاع بالاتر یا پایین‌تر از حد مجاز است باید خودرو را نزد یک تعمیرکار متخصص ببرید تا ارتفاع آن را تنظیم کند. اگر ارتفاع به حداقل میزان مجاز رسیده، نشان دهنده آن است که چیزی تغییر کرده و نامیزان است.

 

 

مرحله دوم

چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

قسمت جلوی خودرو را به پایین فشار بدهید تا کمک فنرهای ضعیف را تشخیص بدهید. البته این یک آزمایش علمی نیست ولی وقتی در کنار سایر چک‌هایی که انجام می‌دهید می‌تواند بسیار مفید باشد. برای انجام این کار بهتر است در جلو ماشین بایستید و پا یا زانوی‌تان را روی سپر یا را روی سطحی بگذارید که خم نمی‌شود یا فرو رفتگی پیدا نمی‌کند، بهتر است این قسمت در مرکز نباشد. وزن خودتان را روی آن نقطه بیندازید، سپس به ناگهان وزن‌تان را از روی خودرو بردارید. چنانچه بدنه خودرو بیشتر از یکی دو بار بالا و پایین رفت، نشانه این است که کمک فنرها ضعیف شده‌اند.

 

مرحله سوم

چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

به طور چشمی بالا و پایین رفتن و بازی کردن کمک فنرها را بررسی کنید. دنبال ردی از روغن بگردید که قبلاً از کمک فنر بیرون آمده یا هم اکنون در حال خارج شدن است. اگر در حال حاضر روغن در حال خارج شدن است، کمک فنر خراب شده است. هنگامی که درزگیری‌ها از بین بروند، کمک فنر کارایی خودش را از دست می‌دهد. در این صورت لازم است اطمینان حاصل کنید روغنی که مشاهده کرده‌اید واقعاً از کاسه‌نمدها بیرون آمده است. ممکن است هنگام حرکت در جاده روغن یا مایعی شبیه آن روی کمک فنرها پاشیده شده باشد و شما را به اشتباه بیندازد.

 

نکات مهم

چگونه کمک فنرها را چک کنیم؟

به یاد داشته باشید تست کردن کمک فنرها از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بیشتر رانند‌ه‌ها اطلاع ندارند که وضعیت کمک فنرها برای ایمنی خودرو جنبه‌ای حیاتی دارد. در واقع، یک سواری نرم و راحت هدف اصلی نیست بلکه هدفی ثانویه محسوب می‌شود. هدف اصلی کمک فنرها این است که فرسودگی سایر قسمت‌های سیستم تعلیق را به حداقل برسانند. نرمی و هندلینگ خوب حاصل کار همه قطعات سیستم تعلیق در کنار هم است. هیچگاه یک کمک فنر را به تنهایی عوض نکنید، بهتر است آن‌ها را به صورت جفتی تعویض کنید (کمک‌های جلو یا کمک‌های عقب با هم). اگر از کمک فنرهای OEM استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود هر چهار کمک فنر را با هم تعویض کنید. اگر یکی از این کمک فنرها خراب بشوند نشانه آن است که عمر بقیه نیز به زودی به سر خواهد رسید.


منبع

WikiHow

برچسب : کمک فنر , چک کردن کمک فنر , سیستم تعلیق , کمک فنر OEM






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

59 نظر

Masam
5

سلام صدای هورهور اصولا از بلبرینگ
02:21  1398/12/22
پاسخ دادن
احمد
15

قیمت یک جفت کمک فنر سمند الان چنده ؟
22:56  1397/09/16
پاسخ دادن
نويد
22

سلام من تيبا دارم وقتى كه ماشين رو ميزنم به دنده يك بعد اين كه پام رو از كلاج برداشتم و حركت كردم يه صداى تق ميشنوم راهنمايى كنين لطفا
19:29  1397/01/25
پاسخ دادن
حبیب
9

سلام تیبا منم ۹۴ همین مشکل داره
18:12  1397/02/13

سعید
5

سلام.احتمالا مال بوشی هست که میل مشعل چرخ را کنترل میکنه.اون شکسته و هنگام حرکت کردن ی صدای تقی میده.
حالا شلید مال چپ باشه یا راست
16:15  1397/03/22

مرتضی
8

سلام خدمت همه دوستان حساس به صدا . من بیشتر قطعات جلوبندی رو بخاطر تشخیص نادرست تعمیر کاران عوض کردم تا به این نتیجه رسیدم که صدای لق لقی که در سرعت پایین روی دست انداز و اسفالت ترک خورده ایجاد میشه مربوط به کمک فنر هست . اگر از جلوبندی مطمین هستید سراغ کمک فنر برید و تعویضش کنید .
12:29  1396/06/29
پاسخ دادن
محمد
8

سلام پراید من تو دست انداز ها جلوش خیلی میکوبه تو اتاق ایا ایراد از کمک هاست
23:30  1396/06/08
پاسخ دادن
علی
4

سلام اگر جلوش میکوبه احتمالا از باد لاستیکاته که تنظیم نیست . اگر باد لاستیکات رو تنظیم کردی بازم کوبید کمکات خرابه
14:37  1396/06/26

علیرض
7

کمک فنر نیازی ندارد هر چهار تاش یک جا عوض بشه.
08:50  1396/05/31
پاسخ دادن
بهار
4

دو ماهه پرشیا مدل ۹۳خریدم.تازگیا متوجه شدم از طرف راست ماشین یا شاید زیر ماشین یه صدای قلپ قلپی میاد .البته باید یکم بچرخم تا صدا در بیاد.دو تا مکانیک دیدن ولی اونروز صداش در نیومد.دیگه گیج شدم نمیدونم باید چکار کنم.خواهشا راهنمایی کنید
22:42  1396/02/30
پاسخ دادن
سینا
9

از تبق هست
21:34  1396/02/31

احمدرضا
3

کمک فنر تراکتورم خراب شده صدا میده چکارکنم.
15:51  1396/02/26
پاسخ دادن
بهزاد
19

تراکتورتون رو عوض کنید.جنسش خوب نبوده.
12:57  1396/03/07

علی
10

احمد رضا جان تراکتور کمک فنر نداره بو خوتو سیاه کن ما خودمون زغال فروشیم
13:30  1396/05/16

یاسیت
0

خسته بود داداش ولش
01:29  1397/01/28

حسین
3

از مطالب خوبتون متشکرم. بسیار مفید بود. به نظر من متاسفانه اکثر تعمیرکارها کار رو حرفه ای و کامل انجام نمی دن. برای همینه که وقتی یک ماشین کم یقدیمی میشه میگن آفتابه خرج لحیم. در صورتی که اگر مثلاً تعمیر جلوبندی و کمک فنر بصورت کامل و حرفه ای انجام بشه مشکل باید برطرف بشه.
12:36  1396/02/26
پاسخ دادن
محمود
7

من در صنعت سی سال کارکر دهام ایران تکنولوژی ساخت کمک را ندارد .
12:05  1396/02/18
پاسخ دادن
مرتضی
1

سلام، اون بنده خدایی که میگه کمک هاش نصفه ماه نشده به نشتی روغن افتاده،، احتمالا جلوبندی ساز داده شاگرد، اونم انبر قفلی رو بجای اینکه بالا بندازه انداخته رو میله فنر
11:29  1396/01/24
پاسخ دادن
محمد رضا
11

با سلام.من اول برج11یک جفت کمک KDSبرای ماشینم انداختم به وسط ماه نرسیده یکیش روغن یکیش به صدا افتاده کمک ها هم نو خودم از یدکی گرفتم الان چه کمکی بندازم صداش رو اعصابه؟ماشینم هم 141 هست ممنون
22:51  1395/12/24
پاسخ دادن
سرورقربانعلیزاده
4

اتومکانیک یا عظام عالیع
22:32  1396/07/22

پژمان
18

من فنر لول نو انداختم ولی یک طرفش پایین تر از اون طرفه علتش چیه؟؟
22:24  1395/10/17
پاسخ دادن
مصطفی
11

مطالبتون بسیار جالب بود ممنونم
21:55  1395/10/11
پاسخ دادن
کاربر: m&z
18

اکثر ماشین های چند سال کارکرده و مدل پایین تو ایران کمک هاشون خرابه. چون هم کیفیت کمک فنرها جالب نیست، هم جاده ها پر از دست انداز و ناهمواری است و هم اینکه راننده ها عادت به تند رفتن روی دست اندازها دارند. اگر ماشین کارکرده میخرید هر 4 کمک رو چک و تعویض کنید.
10:47  1395/04/21
پاسخ دادن
محمد
32

آیا در۲۰۶ فقط کمک فنر ریما جلو بذارم کافی است یا عقب نیز نیاز به تعویض دارد برای اینکه ماشین نرمتر شود
01:54  1395/04/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : من تحویل دی بودم بالاخره امروز تارا خانم رو تحویل گرفتم
محمد : نه بالا گرفتار شدیم
تارا دستی : خوب خداروشکر تارا تیرماه و مرداد هم با تارا دستی زمستان براشون پیامک واریز وجه اومده بدون گرانی و احتمالا برای پیش فروش تیرماه هم احتمالا دهم خرداد بیاد
امین : فروش فوری شاهین اتوماتیک طرح جوانی جمعیت واریز ۲۴ دی ۴۰۲ تکمیل وجه بیمه و مالیات ۳۰ فروردین ۴۰۳ فاکتور ۲۴ اردیبهشت ۴۰۳ چراغ تحویل روشن ۲۹ اردیبهشت انشالله به زودی همه ماشیناشون رو تحویل بگیرن
شاهین : سلام دوستان دوباره طرح تبدیل اومده، این دفعه ساینا اس هنوز بازی های سایپا ادامه دارد....
اس ۳ : سلام دوستان کسی هست ثبت نام آذر باشه براش پیامک شاسی اومده باشه
T8 مشهد : ثبت‌نام ۱۸ بهمنم هنوز شاسی نشده
مجتبی S3 : چند روزه اینجا بدجور تگرگ میزنه،تمام ماشینا آسیب دیده انشالله ماشینا آسیبی نخورده باشه
علی : کسی از ثبت نام شهریور ماه نقدی فاکتور شده ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : زنگ بزنید قشنگ توضیح بدین صداتون ضبط میشه
فاکتور 207 اتو اسفند : تکمیل وجه30 دی فاکتور شد تحویل 29 اسفند
احمد رضا : رنگ‌ها رو دیر میدن کاش تبدیل میزدید
207 : سلام دوستان .من نمیدونم چرا آخه تبدیل نمیزنن هم قیمتش تو بازار بالاتره هم خیلی ابشنش بیشتره حداقل 5تا ابشن بیشتر داره هم خیلی شیکتره .بنظر من تبدیل نزدن بزرگترین اشتباهه
محمدرضا : نوبت تحویل خرداد کیه فاکتورمیشن؟؟سورن موتورجدید
پارس 4722 : سلام به دلم افتاده تا فردا عصر پیامک ها میاد
پارس بهار : دوستان الویت بهار را ایرانخودرو میگه اول تیره اگه فراخوان بشن اونم تبدیل به سورن میاد چون 5هزار نفر دیگه الویت زمستان مونده پارس هم زیاد ندارنداگه برسه به الویت زمستان برسه پژو پارس بهار وتابستان طرح تبدیل میاد چقدر انتظار بکشیم بعد هم باید ماشینی جایگزین برداریم
احمد : سلام تا 8بود
رضا : دادش تبدیل به سورن میاد
سارا رحیمی : چند روز بعد از پلاک شدن ماشین میاد نمایندگی؟ تحویل حضوری چجوریه دردسر نداره؟ ممنون میشم جواب بدید🙏