بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق مک فرسون: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون


این مطلب را به اشتراک بگذارید...


مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

19 نظر

مهدی
0

با تشکر فراوان .
لطفا مقاله را کامل کرده و دوباره باز نشر کنید....
ممنون
22:37  1393/06/14
پاسخ دادن
m
0

mer30/aaaaaaaaaaaali boooooooooooooood
23:39  1393/02/28
پاسخ دادن
حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
1

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
1

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
3

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
5

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
5

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
10

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
7

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
نظر سنجی
بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات از نظر شما؟





مشاهده نتایج
Price Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کوروش : مجانی هم بدن سوار نمیشم ، فقط بخاطر حمایت از تولید داخلی ملی . حیف نکرده کاراوان سایپا رو مثل مرد صدی 20 میخورده فامیل دور کجایی
Parsteam : طبق گفته کارشناس سایپا در برنامه مناظره شبکه یک سیما در همین چند ماه گذشته پراید قیمتی حدودا 5000 دلار در بازاهای جهانی داره قطعا قیمت هایی که ذکر کردید اشتباه هستن!!! خودرو دیسیا ساندرو در انگلستان قیمتی بالغ بر 7000 یورو داره داره!!! حدودا میشه 8000 دلار!! چطور امکان داره پراید قیمتی بیش از این داشته باشه؟!!!
حسین : والله من پارسال تو عراق بودم اونجا از یه عراقی که تاکسی پراید داشت پرسیدم گفت 1200 دلار.اوجا با وجود ماشینای امریکایی بیشتر از اینم نمی ارزید بخدا تزه گفت هزینه سند هم با خودشونه
اسمیگل : بابا چی میشد زنبور ایران هم بودی
حامد : این اینرنت ذغالی ثانیه به ثانیه لود میکنه من وقتی فیلم دیدم، پیش خودم گفتم الان باید اوج بگیره نباید فرود بیاد ولی خلبان خیلی با اعتماد به نفس فرود اومد انگار هیچ اتفاقی نیفتاده :))))) ولی سماجت خلبان خطرناک بودش چون بنظرم اگه همون لحظه فشار باد کم میشد با فشاری که خلبان اورد به هواپیما ممکن بود فاجعه رخ بده
سهند : خلبان با مهارت فوق العاده هواپیمای پیشرفته بویینک 737 رو نجات داد به نظر میاد فشار هوا زیر بالها از دست رفت.خدا خیلی رحم کرد.
محسن : ایول به خلبانش
masood : احسنت مبارک هیوندای باشه ایول
پرسنل 1Car: مدیر سایت : توضیح اینکه، اخبار مذکور با ذکر منبع از خبرگزاری‌های معتبر داخلی انتخاب می‌شود و صحت و سقم خبر مربوطه بر عهده نویسنده بوده و صرفاً جهت آگاهی شما علاقمندان می‌باشد.
gt6000 : چيه سايت وان كار هم جيره خور شده .توسايت خود سايپا هم همين قصه ها بلغور شده به عنوان توجيه قيمت .ولي خواهش ميكنم شما مديران عزيز سايت ديگه به شعور ما طرفداراتون توهين نكنين. گيرم كه اين قيمتها درست باشه اونطرف قضيه يعني درامد سرانه مردم روهم ذكر كنيد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : دوست عزیز برای شما و اون اپراتور متاسفم که حرف های بقیه را بدین صورت زیر سوال می برید و آن ها را دروغگو می پندارید و تهمت میزنید. اینکه ماشین خودرو سریعتر (شاید حتی زودتر از موعد) تحویل گرفته اید دلیلی بر دروغ گفتن سایرین نیست. بنده خودرو خود را دو ماه دیرتر از موعد تحویل گرفته ام و در آن دنیا از تهمتی که به بنده زدی نخواهم گذشت.
مید : من 206 تیپ 5 دارم گفتم شاید تجربه ام به درد کسی بخوره نزدیک به دو سال و چهارماهه که صفر از کارخانه تحویل گرفتم و مشکل خاصی نداشت تا تقریبا یک ماه پیش صبح موقعی که روشن می شد خودرو پت پت و لرزش داشت و چراغ چکش هم روشن می شد و بعد از یه مدت کوتاهی درست می شد . مشکلش از روغنش بود از ابتدا از روغن 20w40 و روغن آخر هم روغن 10w40 ریخته بود م که با پیگیری متوجه شدم مشکل از روغنه وبا ریختن روغن ایرانی 5w30 بهران خودرو از ان حالت خارج شد به گفته تعویض روغنی این مدل خودرو ها برای تنظیم فیلر هاش خودکار از روغن استفاده می کنه وآنها را تنظیم می کنه در ضمن روغن نام برده قیمتش دو بابر روغن خارجی می باشد
مهدیef7 : برو تو سایت آپارات ببین ef7 220 هم رد میکنه ۲۰۶ ماشینه بچه هاست بخدا
مهدی : ایرانول ریسینگ ۱۰w40
مهدی : ءقا محسن من سمند ef7 دارم تکسوزه قبلش ۴۰۵ و پارس و زانتیا داشتم اما خدا شاهاده سمند خیییییلی بهتر از اوناست ترمزه جدیدی که از سال ۹۱ روشونه خیلی خوبه تو شتاب پارسو سوسک میکنه سوختشم تو اتوبان ۶ چند روز پیش پارس سوار شدم نزدیک بود بخاطر ترمزش تصادف کنم یا علی
مینا : سلام به همه . من با قیمت و موتور و هیچی کار ندارم . قبلا عاشق پرشیا شدم الان دارمش .این روزها از ظاهر سوناتا هیوندا خوشم اومده .خصوصا رنگ بژ. میخوام بدونم اگه بخرمش برای تعمیر و سرویس مشکلی نخواهم داشت؟ چون خانم هستم دوست دارم هر وقت مشکل جزئی پیدا کرد فوری تعمیر بشه
محمد : لیمیتید یعنی چه
نریمان : آقا محمد ، شما بنده رو شرمنده خودت کردی ، ممنون از حسن نظر و تبع بلندتان
نریمان : محمدرضا جان، در حالت ایست کامل و لیور روی P ، غربیلک سمت چپ فرمان رو فشار دهید و بعد بچرخونید تا روی vehicle option برسید و دوباره کلیک کنید ، گزینه delay light رو انتخاب کن و در اونجا زمان و کدوم چراغها رو میتونی انتخاب کنی. نه حافظه صندلی نداره و بهتر بود که براش میذاشتند ، مقوله اور درایو ادجاستمنت ، بر اساس میزان فشار بر پدال گاز و نیروی حادث از زاویه آلفا ( شیب جاده ) ، اتومات یا دنده رو سنگین و یا کنترل ولو قبل از توربین رو بیشتر باز میکند .
محراب : سلام من بابام هم کمری داشته هم سوناتا قدیمیش هم سانتافه ولی هیچ کدومش،سونتاyfنمیشه واقعا عالیه فقط ضعفش ب نظر من موتور2400سی سی هستش ک اونم تو ازرا رفع شده واقعا حرف نداره از همه نظر عالیه
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.