بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق مک فرسون: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون


این مطلب را به اشتراک بگذارید...



مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

19 نظر

مهدی
0

با تشکر فراوان .
لطفا مقاله را کامل کرده و دوباره باز نشر کنید....
ممنون
22:37  1393/06/14
پاسخ دادن
m
0

mer30/aaaaaaaaaaaali boooooooooooooood
23:39  1393/02/28
پاسخ دادن
حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
1

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
0

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
3

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
5

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
5

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
9

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
6

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 


نظر سنجی
خواندن کدام یک از مقالات زیر برای شما جذابیت بیشتری دارد؟





مشاهده نتایج
Price Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : آئودی ساخت آلمانه دیگه. درسته؟
آرمن : من يك سال و نيم سورنتو ٢٠١٣ خريدم خيلي راضي هستم واقعا ماشين خيلي خيلي خوبيه
عليرضا : روياي من S8 ...
سعید : آها. حالا شدی آدم حسابی و طرفدار حق. حرف من یک چیز بود : بی جهت نباید از یک خودرو و کمپانی خاص ایراد گرفت. اون هم به خاطر تعصب. خیلی امتیازها رو آلمانی ها دارند که آمریکایی ها ندارند و خیلی از امتیازها رو هم آمریکایی ها دارند که آلمانی ها ندارند. پس باید نسبی نظر داد نه کلی. حالا اگه خودت هم بخوای ، از این به بعد می تونیم مثل دو دوست در مقاله های مختلف و بررسی های متفاوت نظرات خود رو با احترام برای هم بیان کنیم. البته با رعایت اصل عدالت و نسبیت خودروسازان در مقایسه با یکدیگر. من طرفدار پیشرفت مملکت خودمون هستم. و از اینکه می بینم خودم سوار ماشین 3 میلیاردی هستم ولی دوستان من سوار پراید و سمند می شوند ، حالم از این وضع به هم می خوره. ای کاش همه و حتی شما فرید عزیز روزی برسه که بهترین ها رو داشته باشید. نه فقط در زمینه خودرو بلکه در تمامی زمینه های زندگی.
farid458 : سعید جان تا به حال منو شما چند بار سر قضیه ماشین با هم بحث و جدل کردیم این که شما میگی من با کامنت گذاشتن ماشین بازان رو گمراه میکنم صحیح نیست دوست عزیز این سری من نوشتم پورشه با ساختن مدل شاسی بلند و چهاردر فروشش چندین برابر شده و فراری هم میتونه این کارو بکنه این یعنی گمراه کردن ؟؟؟؟؟ این یعنی گمراه کردن ؟؟؟ این یعنی گمراه کردن؟؟؟باشه دوست عزیز به هر حال هر چی باشه شما هم شخص ماشین بازی هستید و علاقه مندید مثل هر کس دیگه ای نظر خودتون رو در مورد ماشین ها بگید کما اینکه هر ماشین بازی این نظر رو داره از این به بعد هر وقت شما دیدی من نظر گمراه کننده میفرستم با نظر سازنده خودتون من رو متوجه اشتباه خودم بکنین دیگه نه اینکه من هر چی نوشتم شما در جا خلافش رو بنویسین من از نظرات سازنده استقبال میکنم و خوشحال میشم ☺
farid458 : بله دوست عزیز شما درست میگی این مدل که مقاله در مورد اون هست outlander sport هست outlander خالی یک ماشین با سایزی بزرگتر هست ☺
سعید : آخرشه.....
فرهاد : عجب ماشینیه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : سلام دوستان ماشینای شما بزودی تحویل داده میشه من خودم توشرکت مشغول بکار هستم نگران نباشید
علی : سلام. mvm110 که تو گوگل سرچ می کنی، یه وبلاگ میاد به اسم mvm-110 تو میهم بلاگ. کسی می دونه چقدر اطلاعاتش موثقه؟
babaey : من که تخویل شهریور واریزی کامل 93/6/1 هستم هنوز فاکتور صادر نشده اما تو گرفتی چاخان
کارو : رانای من 10500 کیلومتر کار کرده شکر خدا تا به حال مشکلی نداشته همه میدونیم ماشینای ایرانی شانسیه خوب از آب در بیاد یا نه در مورد مصرف رانا من همین چند روز پیش مسافرت رفتم بابلسر از جاده هراز رفتم در کل 1885 کیلومتر رفتم با کولر روشن فقط 136 لیتر بنزین زدم اگه حساب کنی میشه هر صد کیلومتر 7.2 لیتر که به نظر من عالیه خلاصه دوستان من اگه قرار باشه ماشین زیر 40 تومن بخرم فقط رانا
نادر : آقا بهنام،خب من هم اون اس ایکس را برداشتم، سنسور دنده عقب هم گذاشتم،شما می تونی دوربین دنده عقب هم بذاری،اینها آپشن فابریک شرکتی نیستند.
حسین : احتمالا سنسور اکسیژن ماشینت مشکل داره.چون یه باک گاز باید بیشتر از 200 کیلومتر بره
علی : من دو ساله سمند se دارم کلا 24000 کیلومتر باهاش بیشتر نرفتم.همه جاش صدا میده و به خرج افتاده کلا سمت ماشینای ایران خودرو نرید پون کیفیتش خیلی بیخود شده از سال 90 به بعد. ماشین دست دوم تمیز بگیرید بهتره تا این آشغالایی که الان میزنن
MohsenMIS : سلام دوستان به نظرتون لاستیکهای فابریک ماشین(620) خوبه یا با نمونه خارجی پهنتر عوض بشن بهتره ؟ از لحاظ نرمی و مسایل دیگه چقدر تاثیر داره؟ لطفا دوستانی که تجربه دارن پاسخ بدن چون میخوام اگه تاثیر زیادی داره و ارزششو داره همون زمانیکه تحویل گرفتم لاستیکها رو عوض کنم
مقداد : دوستان اگه میخواین پولتونو بریزین دور برین اینا بگیرین نه ام وی ام و نه لیفا ارزش خرید نداره به جای 60 یا 70تومن برین اینا رو بخرین مگان یا مزدا3 2007 بخرین بیشتر ارزش داره فقط کافیه یک سری به تعمیر گاهاش بزنید ما قرار بود اینو بگیرین که پشیمون شدیم رفتیم مزدا3 خریدیم 70 تومن خیلی هم راضی هستیم
شاهین : سلام بنده یه دونه مدل نورشو دارم و ازش راضی ام سمند ef7خودرو خوبیه البته اگه بهش برسی و تنهابه تعویض روغن اکتفا نکنید ، و سرویسهای دوره ای رو مرتب انجام بدید .سواری خوبی بهتون میده و از رانندگی باهاش لذت میبرید .
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.