بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق مک فرسون: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون



قبلی بعدی



مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

20 نظر

علی
0

با سلام
وتشکر از اظهارات فنی شما بسیار در یادگیری موثر می باشد.
18:06  1393/08/13
پاسخ دادن
مهدی
1

با تشکر فراوان .
لطفا مقاله را کامل کرده و دوباره باز نشر کنید....
ممنون
22:37  1393/06/14
پاسخ دادن
m
0

mer30/aaaaaaaaaaaali boooooooooooooood
23:39  1393/02/28
پاسخ دادن
حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
1

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
1

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
3

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
5

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
5

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
10

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
7

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
نظر سنجی
بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات از نظر شما؟





مشاهده نتایج
Price Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
moslem fh : اول ولوو بعدا داف بقیه ماشین ها لاف
moslem fh : آقا علیرضا اون حرف ها درگردنه مشخص میشه که آقای بنز یه قاشق چای دوغزال بریزی تو رادیاتش چون خوب جوش میاره.
سعید : کمری GLX بهتره و من بیشتر سینه کرم اون رو دیدم. اما شاید رنگ دیگه هم داشته باشه ولی رنگ کرم بهتره. چون کثیفی کمتر روش مشخصه.
تارتاروس : شما واقعا موستانگ رو با جنسیس یکی میدونید که گفتید رقیب همند !!!!!! بعدشم تازه مدلای دیگشم نگفتید وسالهای قبلو مدل سال 2015 آخه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اصلا با عقل جور درنمیاد,این کره ای در مقابل یه آمریکایی اصیل وبا کیفیت به نظرتون اصلا حرفی برای گفتن داره؟ من خودم جنسیسو دوست دارم ولی نه در این حد که موستانگ مدل 2015 !!!!! رو رقیب این قرار بدم.اصلا در یک حد نیستن به هیچ وجه
حمید شمس : به مکانیکت بگو که آیا سوپاپ کف سر سیلندر رو باز دید کرده؟ ضمنا برا زانتیای 1800 تو با این اوصافی که کردی باید سر سیلندر L4 نصب میکرد.
حمید شمس : مجید جان اگه موقع گاز دادن میلرزه از پلوسهاست.
امیر شیراز : سیستم هیدرولیک یکی از بهترین سیستم های کشف شده هست.از نظر قدرت و ماکسیمم فشار فقط و فقط و فقط در سیستم هیدرولیک ایجاد میشه.
شمس : ممنون آقاسعيد كسى ميدونه كمري غير از داخل كرم رنگهاى. ديگه هم داره؟ كمري اس اى مثل glx نرم هست يا نه؟ چه فرقى با هم دارن؟
kamy : خیلی شیک هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : الان سانتافه ای ک خودت داری جی دی ای هست که اینو میگی یا ساده؟
افشين : مهرداد جان متاسفانه شركتهاي ايراني همه همينطور هستن از داخلي گرفته تا وارد كننده ، شركت نگين خودرو كه متعلق به ايرتوياست و شركت اير تويا يكي از شركتهاي پر برش در سپاه و وزارت صنايع هست و ميشه گفت حسابي پشتش گرمه ... اما مشكل واقعي مملكت ماست كه مياد از وارد كننده هاي چيني مثل ديار خودرو ، جيليران ، مديران خودرو و ... حمايت همه جوره ميكنه كافيه شما بري از نمايندگي يكي از اين شركتهاي چيني ماشين بخري ، ماشين رو با پلاك زودتر از زمان قرار داد با كلي امتياز تحويلت ميدن اما اگر بخواي خودروي اروپايي ، كره اي و .... بخري ميشه اين داستانها كه ميبيني ايران خودرو و سايپا هم كه كاملا مشخصه و هيچ حساب كتابي نيست و كاملا حرف ، حرف خودشونه خلاصه مطلب كه مشكلها يكي دوتا نيست و فقط بايد يا منتظر بود و يا كنار كشيد...
سعيد : اره داداش من تحويل گرفتم انصافا كاراي منو منظم و حساب شده انجام دادن ايشالا برا همه اينجور باشه طبق تعهدشون عمل كنن
اشکان : سلام دوستان،من ثبت نام 7اردیبهشت اقساطی هستم ماشینو15مرداد گرفتم امروز هم پلاک ،بیمه بدنه،ثالث،سندوکارت گارانتی رو گرفتم اس ام اس صدورکارت هم دوروز پیش برام اومد ،امیدوارم هر چی زودتر همه دوستان پلاکشونو بگیرن
نیما : قابل توجه کاربران.من یه 111 se دو ماه پیش از بازار آزاد خریداری کردم ولی کم کم دارم پشیمون میشم اونم نه الکی بلکه به دلایل منطقی.متلا هفته گذشته داشتم تو جاده امام رضا 110 کیلومتر سرعت میرفتم یه دونه 207 هم جلوم بود به علت ترافیکی که جلوتر بود خواستم سرعت رو کم کنم که چشتون روز بد نبینه دیدم انگار ترمز خالی کردش...نمیدونید چه حسی به آدم دس میده...خلاصه سعی کردم با معکوس سرعت رو کم کنم که در لحظه آخر سپر یه برخورد با جای بکسل اون 207 جلویی داشت که سپر هم سوراخ شد.در ضمن در ماشین من نیازی به باز کردن در صندوق نیست هر چی بخوام بردارم یا بزارم از اون درزهایی که در کنار صندوق موجود میباشد کارم را به راحتی انجام میدم.سایپا خیلی پیشرفت کرده...فکر هم جاشم کرده.بعید میدونم یه همچین امکانات منحصر به فردی رو بتونی تو ماشینهای که یک میلیارد پولشونه پیدا کنی اونوقت یه عده میگن پراید ارزش نداره 20 میلیون آخه چرا ؟همون پراید 84 که داشتم بهتر بود...اشتباه کردم؟؟؟
مهران : من مدل دی ماه 1390 گرفتم خوبه حدود 7 ماهه دارمش هزینه خاصی نداشته مصرف شهری 10 لیتره که کمی بالاست . شتاب و سرعتش خوبه مشکل برقی هم نداشته کیلومترش 39000 بود الان 51000 هستش . البته به توصیه افراد فنی از اوایل 91 کیفیتش بشدت پایین اومده .
reza : سلام صفرش الان موجود هست؟
امیر : سلام دوستان من میخوام 206sd v8 بگیرم مدل90 بنظرتون خوبه یا 405داشبورد جدید صفر بگیرم
مجید : دوستان عزیزم کلا 405ماشین خوبیه مخصو صا واسه خانواده های پرجمعیت جا داروسبک
armz : na
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.