بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق طبق دار دوبل: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون


این مطلب را به اشتراک بگذارید...



مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

18 نظر

m
0

mer30/aaaaaaaaaaaali boooooooooooooood
23:39  1393/02/28
پاسخ دادن
حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
1

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
0

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
3

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
5

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
5

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
9

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
6

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 


نظر سنجی
کدام یک از خودروهای زیر را برای ناوگان تاکسیرانی مناسب میدانید؟



مشاهده نتایج
Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علي دادرس : !!! بحث گربه ايي كه دستش به گوشت نميرسه نشه يه وقت! پورشه تو طراحي حرف نداره، شما ٩١١ رو ببين! طراحي براي آيندست! همين كاين، بي دليل از محبوب ترين ها نيست كه! يا پانامرا، توش درياي امكاناته! باكستر و كايمن هم كه تونستن خيلي بيشتر از قيمت واقيعوشن ارزش داشته باشن!
دانیال : درسته ماشین پرشتابی نیست ولی اونطوری که شما هم میگی نا امید کننده نیست.من به خاطر کارم با انواع ماشین های کارکرده سرو کار دارم به قاطعیت میگم که ویتارا علی رغم ایراد ذاتیش مثل خشک بودن، دوام خیلی خوبی به لحاظ فنی و بدنه داره و مدل های 2400 توان مناسبی برای وزن این ماشین ارائه میدن البته به شرطی که انتظار لکسوس و .. از اون نداشته باشید.
pd : شما خوش سلیقه آقا سامان به نظر من خیلی ماشین زیبا و خاصی هست
سهیل : اصلا یه نگاه به این تصاویر بندازید، خودش همه چیزو می گه
سهیل : هرچی بگی می ارزه. اینجور ماشین ها واقعا قیمت ندارن
مجید : بله اقا حسین معلومه که دزدیه ما هیچ پشتیبانی در جامعه جهانی نداریم اینا از ما دزدی کردن و خدا هم جوابشون رو اینچنین داد.
سامان : ولمون کن دادا علی اخه پورشه کجاش خوشگله همون فلکس قورباقه ای خودمونه که یکم امروزی شده
حسین : دقیقا، به این می گن دزدی تو روز روشن
علی : فقط می تونم بگم زیبا تر از قبل. همین و بس
اصغر : جالب بود ترشی نخوره یه چیزی می شه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شیدا : آیا همه ی خودروهای رانا اتومات هستند،
kazem : سلام به همگي مخصوصا آقا عليرضا آقاعليرضا موضوعي رامطرح كردين درباره خارج شدن عقب ماشين ازراستاي خودش درپيچهاو....حالا يك سوالي برام پيش آمد آيا اين يك موضوع عادي كه درخودروهاي ديگه هم وجود داره يا يك ضعف در طراحي اين خودرو به شمار مياد ودرموردبحث بين تيباو405كه گفتيد ببينيد چه انتظاراتي از خودرو داريد موضوع اينجاست كه من 405رابه خوبي مي شناسم ولي تيبا يك خودرويي هست كه چند وقتي به بازار آمده وشناختي از ان ندارم دركل هردوي اين خودروها نياز من رابه عنوان يك خودرو براورده ميكندولي تيبا راهمان طوري كه قبلا هم گفتم شناخته شده نيست_مشكلات متتعددي ازش شنيدم_خودروجايگاهي دربازارپيدانكرده و.....((مرسي
مهدی : دوستانی که از خرج 530 پرسیدن من که تا این کیلومتر 45000 فقط لنت تعویض کردم که شده جفتی 55000تومن و گرون نبوده و برای بدنه و تصادفات اگه میترسن میتونن بیمه بدنه کنن که خیالشون از لحاظ چراغ و بدنه هم راحت بشه.
مهدی : قبلا هم گفتم سیکل شهری 100 کیلکمتر با کولر 10.5 اگه اروم برین بدون کولر 9 تا 9.5 و جاده ب سرعت 100 کیلومتر صدی 7 هستش.
مهدی : عزیزم بهترین راه برای یه مقدار کوبین ماشین تعویض لاستیک و تنظیم باد 28 برای تمام چرخها هستش نه میخواد چیزی رو تعویض کنی و نه خرجی کنی اینکه میگن کمک ماکسیمایی و مزدایی و از این قبیل من قبول ندارم و هیچ مشککلی هم ندارم.
ارش : سلام دوستان عزیز من قصد خرید دارم ولی بین توسان 2014 فول و سانتافه 2014 ساده شک دارم لطفا راهنمایی بفرمایید. سپاسگزارم
mehrdad : درود برشما با مواردی که دوستان از تاخیر در تحویل در این صفحه اشاره کردند،بعید می دونم که ظرف چهار روز از تکمیل وجه خودرویی به کسی تحویل بدن،اگر کسی چنین وضعیتی رو داشته لطفا بگه که بقیه بدونن به امید تحویل خودرو در زمان وعده شد
عليرضاzenx : سلام خدمت مهندس مهدي عزيز و ساير دوستان. اميدوارم هر جا هستيد موفق و سربلند باشيد. خدانگهدارتان
ناشناس : دعا کنیدما هم بتونیم بخریم وانقدر حسرت نخوریم
حميدOOO : سلام به برادران عزيز ودرود به برادر عليرضا وتشكر از رحمات جناب مهندي مهدي
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.