بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق مک فرسون: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون






مرتب سازی :

22 نظر

یاسر سیفی مهر
0

خب به نظر من که یه دانش آموز سال سوم هنرستان هستم و این مطالب خیلی به کامل کردن گزارش کارم کمک کرد ولی جای بیشتری داشت تا تو ضیحات رو کامل تر کنید مثلا روش باز کردن و نکته های ریز دیگری رو هم بهشاضافه میکردین در هر صورت بسیار سایت خوبیه امیدوارم سر بلند و پیروز باشین و هر روز به مطالبتون اضافه بشه تا ما هم استفاده کنیم مرسی . تشکر....
20:50  1394/01/25
پاسخ دادن
حسین
0

خب حالا کدومش بهتره؟
02:22  1393/09/09
پاسخ دادن
علی
0

با سلام
وتشکر از اظهارات فنی شما بسیار در یادگیری موثر می باشد.
18:06  1393/08/13
پاسخ دادن
مهدی
1

با تشکر فراوان .
لطفا مقاله را کامل کرده و دوباره باز نشر کنید....
ممنون
22:37  1393/06/14
پاسخ دادن
m
0

mer30/aaaaaaaaaaaali boooooooooooooood
23:39  1393/02/28
پاسخ دادن
حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
1

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
1

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
4

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
6

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
6

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
11

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
9

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Bugatti 149 نظر
مهربد 61 نظر
اطلاعات خودرو
نریمان 44 نظر
m.hadi 35 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
suraj : با خسته نباشید به تمام دوستانی که در این سایت برای راهنمایی و دادن اطلاعات در مورد خودرو ام جی3 به دیگران نظر میدهند وتجربیاتشان را منتقل میکنند. دوستان من با این خودرو 14000کیلومتر رانندگی کردم تنها ایرادی که به این خودرو وارد است همان گیربکس خودرو است که اگر با عجله بخواهین دنده را در وضعیت حرکت قرار دهید ممکن است دنده درگیر نشده و خودرو حرکت نکند مثلا" وقتی پشت چراغ قرمز توقف کرده و حواستان نیست که چراغ سبز شده و خودروهای پشت سر شما شروع به بوق زدن کنند. و مطلب دیگر اینکه فکر میکنم منظور از الکتریکی بودن سیستم تهویه در این خورو در حد تغییر دریچه های خروجی هوا وتنظیم سرعت فن آن است وسیستم تهویه اتومات نیست و گرنه تنظیم درجه سردی و گرمی تهویه در تمام خودروهایی که سیستم تهویه دارند موجود است .البته تغذیه آنهم احتمالا"جدای از موتور خودرو می باشد چونکه در موقع روشن کردن سیستم تهویه کاهش شتاب خودرو محسوس نیست.
محمدرضا : درود... چه فایده داره.... خودمون رو برای چی اعصابمون خورد کنیم؟؟؟ ...... "نرود میخ اهنین بر سنگ"..... ... . . . . 405 تازه تحیل گرفتم بردم نمایندگی میگم درب قسمت جاسیگاری و فندکش خرابه .... پرسید سیگاری هستی ؟ گفتم نه.... میگه پس برو بیخیال مهم نیست.... . . . . . نظر میخواین :"آشغال"
حامد : اقا هیراد شما هم خوب پشتیبانی میکنیاا سانتافه نشه اسپورتیج که میشه سراتو که میشه بهترین ماشینارو با 100 ملیون میشه خرید مزدا 3 یا ازرا قدیمیه یا ماکسیما با 90 میلیون تمیز گیر میاد اونوقت بیایم اینارو بگیریم
محمد : سلام مبارک باشه اون اوایل از این بوها میاد که معمولا مال سوختن موادیه که تو اگزوز باقی موندن. تو این ماشین اگه صفحه کلاچ داغ بشه یه آلارم هشدار داره. فقط باید عادت کنید که زود به حالت N تغییر حالت بدین تو حالت توقف. در ضمن، این ماشین رو با ام جی 6 مقایسه نکنید لطفا:-) تو هیچع زمینه ای ازش در حد خودش انتظار داشته باشین. ایشالا ازش لذت ببرین
بهمن : منظورتون چیه از یه شغل بهتر از ماشین ؟؟؟
کثیری : اگه دنبال یک موتور زیبا و قیمت مناسب با کارایی و ضر ای بلند سری به موتور مگی بزنید البته رنگ قرمز و زردش سر آتش حتی بیشتر از هیوسانگه و از زیبایی چیزی کم نداره
منتظر : با سلام خوب بودولی نگفتیداگه ماشین عیب کردچگونه انژکتور رامیشه بازتمیز کرد
مهربد : با سپاس ، لینک اون مجوز ها رو لطفا میذارید ..
رضا : ابعادش واقعا مسخرس.طول 4مترو 16 سانت!!ریو که طولش 4مترو 25 سانته!!اسمشو میزاشتن هاچبک که بهتر بود.موتور 1600 سی سی بعدش لاکچری!!!دیگه به امید خدا نشانه های آخرالزمان هم کم کم پیدا شدن.ظهور داعش/آشوب وجنگ در منطقه...و سرآخر هم خودروی لوکس سایپا با ابعاد تقریبی فولکس گل!!ناموسا لااقل یه اسم درست حسابی واسش انتخاب میکردن.
رضا : آقا سجاد تو کامنت قبلیتم بازم گفتی که ایتالیایی!!پورشه ایتالیاییه!!!! پورشه المانیه دوست عزیز.ایتالیا چیه آخه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
طاها : دوستان عزیز.سلام .یه راهنمایی.چند روز طول میکشه بعد از تکمیل وجه میاشین رو تحویل بدن حدوداً.بخدا دیگه دارم دیوونه میشم بدون ماشین.دربه درشدم از بس پول اژانس دادم .
سید.موسوی : سلام دوست عزیز. اگه درست متوجه شده باشم مربوط میشه به کم بودن آب رادیاتورش که باعث میشه موقع سرعت گرفتن، از قسمت پشت داشبورد سمت شاگرد صدای جیر جیر که شبیه صدای آب هست بیاد. منم عین همین مشکلو داشتم که نمایندگی گفت به خاطر آب رادیاتورشه که برات عوضش میکنیم و بعد از اون هم کاملا مشکل حل شد.
محمد : سلام 25 فروردین 1393 ثبت نام 20 شهریور 1393 تکمیل وجه 26 شهریور 1393 تحویل گرفتم 3 آبان 1393 پلاک کردم البته ماشین بنده E4 بود
فرشید : اگه داشته باشه جای تعجبه. فقط 2 میلیون چراغ اضافه براتون گذاشتن بده؟؟!!
امیر : آقا مصطفی تا وقتی همه به فکر جیب خودشون باشند بهتر از این نخواهیم شد
سورنا : خخخ ، الان با اون حرفت درباره ایکس ۳۳ میخواستی x60 ها رو تحریک کنی تا حرفتو قبول کنن؟! به هر حال نصب توربوشارژر حتی اگر با شرایط موتور هم مناسب باشه ،، برای ماشینی که اون تحمل رو نداره مناسب نیست!به شدت عمر مفید یک ماشین رو میاره پایین و خوب اصلا خوب نیست!خیلی عمر ماشینو کم میکنه چون این ماشین برای توربوشارژر طراحی نشده و کولر و بخاری خوب و نرم بودن رانندگی ارتباطی با توربوشارژر نداره!!!ضمنا اگه توربوشارژر برای این ماشین مناسب بود ، خوده لیفان روش نصب میکرد ، مثه چری که برای تیگو های با موتور ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ توربوشارژر میذاره!!!ضمنا عده کثیری از دارندگان اعلام کردن چنین مشکلی درباره گیربکس وجود ندارد و تو سربالایی مشکلی نداره!!!اگه مشکل داره میاونید به نمایندگی مراجعه کنید ولی نصب توربوشارژر اصلا درست نیست!!!
رضا : سلام اقامحسن.اگه اینجور باشه که عالیه.پس تحویلی های تیر 94رو بااین حساب در زمان خودش میدن؟یانه؟
مسلم : سید جان معلومه خیلی تو جاده های کوهستانی آبروتو خریده که هرجا میری از کشش کم نظیرش حرف میزنی...؟!!؟😊😊😊😉😉
رضا : سلام ،پارس تندر جدید زه دور شیشه ،نوار روی سقف ،توری زیر برف پاک کن،درب پوش باطری ونواردور درب موتور در خودرو تحویل اردیبهشت ۹۴ را نداشت . بقیه هم همینطور بوده؟
سید.موسوی : داداش این حرفتو اصلا نتونستم هضم کنم در باره ترمز 530 !!!! 530 ترمزش خیلی عذر میخوام ولی خیلی سگه و از سرعت 90 خودم امتحان کردم تو 13/5 متر ماشین کلا ایستاد. این چه حرفیه آخه که میگی ترمزش ضعیفه؟؟؟ اون ترمز 315 هستش که یکم ضعیفه... 530 4 چرخش دیسکی هست و به جز EBD، ABS هم داره.
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.