بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق مک فرسون: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون


این مطلب را به اشتراک بگذارید...


مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

19 نظر

مهدی
0

با تشکر فراوان .
لطفا مقاله را کامل کرده و دوباره باز نشر کنید....
ممنون
22:37  1393/06/14
پاسخ دادن
m
0

mer30/aaaaaaaaaaaali boooooooooooooood
23:39  1393/02/28
پاسخ دادن
حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
1

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
1

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
3

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
5

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
5

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
10

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
7

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
نظر سنجی
بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات از نظر شما؟





مشاهده نتایج
Price Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
nmac : شایان جوووووووووووووووون شما چیزی مصرف کردی؟؟؟؟؟؟
ق : خدا بده شانس!! مبارکش باشه ولی این میتونه مشکل از نوع سیستم قرعه کشیتون باشه!
امیر : به نظر من لکسوس هیچی نیست نه زیبایی داره نه طراحی داخلی نه قیمت استاندارد ، حالا اومدین با بنز و بی ام و مقایسه اش می کنید؟ بازم بنز و بی ام و یه طراحی درست و حسابی دارن ولی لکسوس چی فقط به درد دهات و روستا میخوره
محسن : بابا چی داری میگی ؟ قشنگ تابلو است که یه نفری برو خودت رو سرکار بذار
IBO : خييييييلي خوبه، خييييييييييييلي...
صابر : پ ن پ مردم عادی جزو شهروندای درجه 1 حساب میشن ؟؟؟!! حرفا میزنی ها معلومه که ماها مردم عادی و کارگر هستیم و یه عده دیگه هم ارباب فقط اسم ها عوض شده نسبت به قدیم
ا.م : علی آقا و همچنین من هر دو خودمون میدونیم که دو نفریم شما نیز هماندد سعید اف اف توهم بزن داداش
حسن : تبریک یکبار هم تو مسابقه شماره 36 چنین اتفاقی افتاد
میثم : از حق نگذریم ممکنه بهتر از بنز یا بی ام و نباشه,ولی کمتر از اون ها هم نیست!(بدون تعصب نگاه کنید)
شایان : این از خامی و تعصب کورکورانه شماست فکر می کنی هر محصولی که ساخت ژاپن یا آلمان باشه حتی اگه لگن هم باشه بهتره. ولی نه دوست عزیز ماشین خوب ماشینیه که به قیمتش بیارزه ماشینهای ژاپنی به نسبت قیمت سرسام آورشون هیچی نیستند چون همون کارآیی ماشینهای کره ای رو دارند ولی 3 برابر گرونترند حالا گیرم یه مقدار کیفیتشون بالاتر باشه واقعا بی انصافی نیست هوندا 200 میلیون - لندکروز 600 میلیون - لکسوس 850 میلیون - مورانو 320 میلیون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضي مشهد : سلام دوستان چون يك مرتضي جديد پيدا شده از همدان..من مرتضي قبلي هستم و پسوند مشهد را جهت قاطي نشدن اضافه كردم..كامنتهاي قبلي مرتضي مال من بود....البته خدمت دوست هم اسم همداني عزيز سلام و عرض ارادت دارم.. من ثبت نامي ارديبهشت مشهد دو ماهه تحويل گفتم .هيچ خبري از ماشين نيست..ديروز هم نمايندگي گفتند حالا حالاها منتظر نباش شايد تا عيد طول بكشه... اميذوارم حل بشه
مسعود : با پول این ماشین میشه بهنترین تویوتا مزدا و یا شورلت آمریکا رو خرید.مدیر عامل بنز در نامه ای به مدیر عامل ایران خودرو گقته بود که ما ماشین با این کیفیت رو بزور میفروشیم شما چطوری کسی که ماشین سمند خواسته بهش ال 90 دادین.تا زمانی که تعرفه ها برداشته نشه باید ماشین بدرد نخور رو به بیشترین قیمت بخریم.
هدایت . : سلام ثبت نامی اول تیر 93 ال نود برای تحویل آبان 93 هستم ولی هنوز دعوتنامه ارسال نشده میبخشید کسی خبر داره ؟کسی تحویل مهر رو گرفته ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
مرتضي مشهد : سلام دوستان چون يك مرتضي جديد پيدا شده از همدان..من مرتضي قبلي هستم و پسوند مشهد را جهت قاطي نشدن اضافه كردم..كامنتهاي قبلي مرتضي مال من بود....البته خدمت دوست هم اسم همداني عزيز سلام و عرض ارادت دارم.. من ثبت نامي ارديبهشت مشهد دو ماهه تحويل گفتم .هيچ خبري از ماشين نيست..ديروز هم نمايندگي گفتند حالا حالاها منتظر نباش شايد تا عيد طول بكشه... اميذوارم حل بشه
هدایت . : سلام من اول تیر93 برای ال نود ای 2 برای تحویل آبان 93 ثبت نام کردم ولی تابحال دعوت نامه نیومده میبخشید کسی هست دعوتنامه گرفته باشه ؟ یا کسی مهر ماه ال نود تحویل گرفته ممنون میشم راهنمایی کنید .
حسین : من خودم سوناتا دارم اولا تو شهر مصرفش 10 لیتر در صد کیلومتر است البته بستگی به ترافیک هم دارد بیرون شهر تا صدکیلومتر 6 لیتر هم مصرف داشته خیلی هم ازش راضیم من ماشینهای زیادی داشتم اما از این یکی راضی ترم
poa : اقا یکی کمکم کنه من بیشتر تو جاده ام این بهتره یا امگرند7 اتوماتیک لطفا زودتر بگید.
pouya : سلام لطفا کمکم کنید امگرند7 اتوماتیک بگیرم یا مزدا3 1600 دستی؟؟؟
مهدی : آزراپیش این سالاره...
pouya : خواهش میکنم کمکم کنید امگرند7 اتوماتیک بگیرم یا مزدا3 1600 دستی؟؟؟
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.