بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق مک فرسون: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون






مرتب سازی :

23 نظر

یاسر سیفی مهر
0

خب به نظر من که یه دانش آموز سال سوم هنرستان هستم و این مطالب خیلی به کامل کردن گزارش کارم کمک کرد ولی جای بیشتری داشت تا تو ضیحات رو کامل تر کنید مثلا روش باز کردن و نکته های ریز دیگری رو هم بهشاضافه میکردین در هر صورت بسیار سایت خوبیه امیدوارم سر بلند و پیروز باشین و هر روز به مطالبتون اضافه بشه تا ما هم استفاده کنیم مرسی . تشکر....
20:50  1394/01/25
پاسخ دادن
حسین
1

خب حالا کدومش بهتره؟
02:22  1393/09/09
پاسخ دادن
مکانیک
0

مک فرسون از همشون بهتره.اللان اکثر خودروسازای داخلی از این سیستم استفاده می کنند
01:47  1394/04/03

علی
0

با سلام
وتشکر از اظهارات فنی شما بسیار در یادگیری موثر می باشد.
18:06  1393/08/13
پاسخ دادن
مهدی
1

با تشکر فراوان .
لطفا مقاله را کامل کرده و دوباره باز نشر کنید....
ممنون
22:37  1393/06/14
پاسخ دادن
m
0

mer30/aaaaaaaaaaaali boooooooooooooood
23:39  1393/02/28
پاسخ دادن
حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
1

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
1

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
5

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
6

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
6

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
11

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
9

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
silvershadow 93 نظر
جواد.س 44 نظر
اطلاعات خودرو
oMIID 230 نظر
سورناشاه 92 نظر
نریمان 48 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یونس : من پراید مدل 89 دارم ماشین درجا لرزش داره فرمون هم میلرزه ولی یه کم گاز که بدم خوب میشه
رضا : آقا سورنا مدیران خودرو وایکس33 درايران جایگاه شانزدهم بعد پراید را دارد وای به حال جهان، سایت بالاترین
Elantra : ما ایرانی ها فقط بلدیم محصولات چین رو مسخره کنیم اما خودمون عرضه شو نداریم همون رو به هر بدی که فکر میکنیم هست بسازیم. فقط ادعا و تمسخر ! واقعا خودمون چی داریم؟ پراید؟ 20 م میخری 10 م خرجش میکنی !!!
ايمان : با سلام، ماشين من سمند سورن مدل 94 هست. توي سربالايي رو دور موتور 2800 تا يه لرز خفيفي و احساس مي‌كنم. كسي ميتونه كمك كنه كه از چي مي‌تونه باشه؟ قابل ذكر كه توي سرپاييني و يا در جا اصلاً چيزي احساس نميشه.
محمد : خیلی خوب بود
مهدی : مان بسیار عالی وهمه خوبیهارو باهم داره
سورناشاه : دوستان عزیز به هر حال که یکی از بزرگ ترین کارخانه های چری در کشور اروپاییه ایتالیا است ،،، باور نمیکنید میتونید به وبسایت drmotor.it یک سری بزنید و ببینید که همین تیگو fl اونقدری خوب بوده که مجوز تردد در کشورهای اروپایی رو داشته باشه!!!جا داره در جواب اون آقا که از اسباب بازی X60 تعریف میکرد بگم که ایکس ۶۰ و بقیه خودروهای لیفان مجوز تردد در کشورهای اروپایی رو ندارن!!!! ضمنا دوستان میدونید که مهمترین نظر نظر دارنده خودروست حالا اگه شما به صفحه ایکس ۳۳ جدید مراجعه کنید میبینید که تمام دارندگانش ازش راضین ، حالا کساینیکه ندارنش ناراضی باشن اهمیتی نداره!!! هر چی که هست مطمئن باشید تو این رنج ماشین بهتر از این پیدا نمیکنید!!!
علی : ممنون از اطلاعات خوبی که به اشتراک گذاشتید.
AREF : فقط با رفتن نمایشگاه فهمیدید کولر ضعیفه و دندش هم در مقایسه با 206 ... دوست من فرق این ماشین و 206 از زمین تا آسمونه ما رو نخندون !!! شما حتی یک مورد هم پیدا نمیکنی که با 206 قابل مقایسه باشه چه برسه دیگه سر هم باشه ! بابا ماهم 206 داشتیم ...
حامد : سیستم تهویه اتوماته شما فکر میکنید اگر نمایشگر عدد دما ندارد اتومات نیست ولی ربطی نداره فلسفه این ماشین اینه که خواسته همه چیز را آنالوگ و ساده کند مثل آمپر آب ! حتی در توضیحات این سیستم در سایت مادر کلمه Easy آمده است . در لینک زیر مبینید که در قسمت Air Conditioner اتوماتیک ذکر شده است : /http://chinaautoweb.com/car-models/2014-mg3
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارمین : خوب برو بخر
ایمان : اگه می خوای مسخره خاص و عام بشی و بهت فحش بدن دنا بگبیر.. البته سبلانم بد نیس..
امید : بچه ها تو.جاده کولر روشن صدی 8 سوزوند البته بیشتر مسیر رو بالای 120 130 رفتم ولی کولر هیچ تاثیری رو کشش ماشین نداشت
بهروز110 : سراتو 1600 دو نوع هست. یکی مونتاژ و دیگری وارداتی. قیمت سراتو مونتاژ مدل 94 همین هست. ولی قیمت سراتو وارداتی مدل 2015 بین 85 تا 95 تومان هست.
مهران : با مطالعه این بخش به این نتیجه رسیدم که وای بر ما ... هنوز تو این مملکت یه ماشین کم مصرف و کم خرج وجود نداره که وقتی سوارش میشی تن و بدنت نلرزه! که وقتی 6ماه سوارش میشی مابقی اون سوارت نشه...!
میلاد : حسن آقا به سلامتی ماشینت رو گرفتی ؟؟؟
علی رضا : سلام آقا مهرداد چه اجباری داری که بجای راهنمایی مردم را چاهنمایی میکنی ازخدابترس من اسفند۹۳ یک اسپورتیج ۲۰۱۱ گرفتم توهفته اول یک سنسور ازش خراب شد تعمیرگاه مجاز چهارو نیم میلیون ازم گرفت تا ماشین روشن شدبا نه ونیم میلیون ضرر فروختم ازعلاقمندان به خرید اس۵ تقاضادارم فیلمهای این خودرو را قبل ازخریدن در سایت آپارات همه را ببینند ازسایت 1car هم خواهش میکنم برای خودرو جک اس۵یک آرشیوفیلم تدارک ببینند برندجک سومین خودروساز دولتی چین است کامیون های جک بیش از ۱۰سال در ایران با بالاترین کیفیت در حال کارهستند ضمن اینکه طراحان اس۵ اعتقاد دارند اینخودرو یک کپی از توسان بلکه بهتر وبهبودیافته تر از توسان است ضمنا با توافق هسته ای حداقل چندین سال دیگر خودروهای اروپایی به ایران می آیند البته با چه قیمتی وچه تعرفه ای خدامیداند
علیرضا : با عرض سلام خدمت مدیر محترم. دوست بزرگوار حدود یک ماهی هست اپتیمای ۲۰۱۴ با ۲۰/۰۰۰ کارکرد خریداری کردم. خداروشکر ماشین صحیح و سالم هست،اما دوتا مسیله داره که حسابی اذیتم میکنه. یکیش صدای صندلی عقب (وقتی کسی میشینه بیصداست،اما وقتی خالیه صدای ریزی داره) دومیش هم صدای داشبورده!(زمانیکه ماشین توی چاله چوله ها میره و مثلا روی دست انداز ها میره ، داشبورد و کیلومتر صدای ویز ویز میکنه) اینا مشکل خاصی نیستن،اما ماشینی با این مبلغ به نظرم نباید هیچگونه صدایی داشته باشه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که چگونه رفع کنم این صداهارو !!!! و ایا همه اپتیماها اینگونه هستن؟ سپاس از لطف و زحمت خوبتون.
بهار : 315 نییو در چه سرعتی در ها قفل می شوند؟
امير : دنا ماشين خوبي ايراد نگيرد سوار بشيد بعد نظر بديد
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.