بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق مک فرسون: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون






مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

21 نظر

حسین
0

خب حالا کدومش بهتره؟
02:22  1393/09/09
پاسخ دادن
علی
0

با سلام
وتشکر از اظهارات فنی شما بسیار در یادگیری موثر می باشد.
18:06  1393/08/13
پاسخ دادن
مهدی
1

با تشکر فراوان .
لطفا مقاله را کامل کرده و دوباره باز نشر کنید....
ممنون
22:37  1393/06/14
پاسخ دادن
m
0

mer30/aaaaaaaaaaaali boooooooooooooood
23:39  1393/02/28
پاسخ دادن
حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
1

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
1

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
4

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
6

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
6

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
11

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
9

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
نظر سنجی
بهترین شرکت ارائه دهنده لیزینگ از نظر شما؟





مشاهده نتایج
Price Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : اصلا به فکر مردم و مصرف کننده نیستند.
.KinG. : واقعا وان کار خیلی جمله ی سنگینی به کار برد: "اما از هر جهت که نگاه کنید مورانو چیز دیگری است" منم یه کلمه سنگین میخوام بگم: بی نقص! درضمن این صندلی های زیرو گراویتی توی آلتیما هم بکار برده شده که علاوه بر راحتی حس اعتماد به نفس فوق العاده ای به راننده میده !
سعید در جواب علی : آقا علی کسی لیفان رو با سانتافه مقایسه نکرده. ما می گیم که آدم عاقل حتی اگه پول ماشین بهتر رو هم نداشته باشه ماشین چینی نمی خره که بعدش کاسه چه کنم چه کنم دستش بگیره. چند سال صبر کنی و یه ماشین باکیفیت بخری بهتر از اینه که لگن سوار بشی و مضحکه مردم بشی. الان توی خیلی از شهرها وقتی طرف رو می بینن که mvm یا x60 سوار شده بهش می خندند. در حالیکه حتی نسبت به پراید همچین ذهنیتی وجود نداره .......
مرتضی : واقعا مفید بود. متشکرم
vahid : اشتباه دیداری پیش اومده تسلا با 0.4 ثانیه برد
حامد : بعضی وقتا خود اگزوز ساز یا مکانیک میدزده بعدا که میری معاینه فنی تازه میفهمی برای داداشم که اینطوری شد برای سمند فکر کنم 200 تومن پولش بود
سیاوش : دارندگی و برازندگی . آقا این مطالب رو اینجا میذارین نمیگین یهوئی قلب ما ضعیفه مثل گربه ای که دستش به گوشت نمیرسه ، ضعف میکنیم تلف میشیمیا . از ما گفتن بود . الان آب قند برام آوردن :)
علی : دم این x60 گرم چه ماشینیه که هر چی به این حضرت اقا سعید میگن اونو با سانتافه یا لندکروز یا بی ام دبلیو مقایسه نکن ولی باز مقایسه میکنه بخدا بخاطر این مقیسه ها هم که شده میرم ویک X60 میخرم توکل بخدا یا خوب درمیاد مثل بیشتر نظرها یا اذیت میکنه ولی با 60 میلیون ماشینی سوارمیشی که با ماشینهای 150 میلیونی مقایسه میشه هرچی هم بگی که اقا مقایسه نکنید باز با سانتافه وbmwواسپرتیج مقایسه میکنند وحرفتو قبول نمیکنند
hm_hitcher : داداشم هر كسي يه سليقه اي داره، قرار نيست كه همه مثل شما يا من فكر كنند، قطعا كسي كه اينو طراحي كرده، به گفته هاي شما هم فك كرده ولي به هر حال اين طرح قبول شده و حتما يه ايده نابي پشتش بوده داخلش هم بالانس رنگش خوبه، گرچه عالي نيست ولي چيزي كم نداره، خيلي لوكس رو يكم اغراق كردم قبول دارم
reza-4WD : R8 واقعا خوبه یه زمانی همه رو هیپنوتیزم خودش کرد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خان : سلام،من تا حالا چهار تا پارس ای ال ایکس داشتم بی نظیره، اما حالا یکی 84 دارم که شتتبش ضعیفه بخصوص دنده چهارو پنجش،از نظر فنی هم بگید هر چه تنظیم موتوره رفتم گفتن میزان کار میکنه،لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم قدرتش برگرده؟
امیر : دوست عزیز ، از یکشنبه تحویل فوری داره
محمد : سلام rav 4 شش سیلندر هم داره سایت www.toyota.com
حبیب : ایاانهایی که حدود 125 یا 127 هستند موتور 2000 دارند و اینکه ایا مدل s portA/Tهستند
فرهاد : حرف آخر: هر ماشینی به نوع نگهداری وکاربری بستگی داره حتی بنز و بی ام دابلیو را هم بد کاربزنید از هم می پاشند.
mehdi : برای شما هم ان شا اله میاد بعد از اس کاردکس نهایتا تا دو هفته دیگه پلاک میاد اگه این دوستمون اجازه بده به همین خبالا باشیم
کمپين ضد نگين خودرو : تنها راه حل هم همين آگاه کردن است چون به هرجا مراجعه کنيم مى گويند مى خواستيد قرارداد را امضا نکنيد. بنظرم اىن جزء وظايف ملى و شرعي است تا ديگران گول تبليغات فريبنده نگين خودرو را نخورند و قرادادهاى اين شرکت را امضا نکنند. اگر نگين خودرو صادق است حداقل اعلام کند دير کرد سود مشتريان را با نرخ سود سالانه بانک هاى خصوصى مى پردازد و زمان دقيق تحوىل ماشين را اعلام کند ضمن اينکه افرادى قرارداد را فسخ کردند و سود ناچيزى گرفتن که بايد به وضعيت آنها هم رسيدگى مجدد شود. همچنين 5 ميليون تومان اضافه را هم به خاطر بدقولى از مشتريان نگيرد. عذرخواهى هم بايد بکند. درغير اين صورت بايد منتظر باشد تا با پلاکارت جلو شرکت بايستيم. يا حق.
حمید رحمن : لیست قیمت لوازم ولوو بی ۹ را لازم دارم.
منتظرال90 : سلام دوستان بنده هم ثبت نامی مهرماه وتحویل شهریور ماه هستم ولی تاکنون حتی دعوت نامه هم برایم نیومده وهیچ کس هم جوابگو نیست -عجب مملکتی!!!!واقعامسولان ما تو دنیا تک هستن!!!!
سعید : اگر انتظار شما از ماشینی که می خواهید در حد ماشینهای پرقدرت و با سواری بسیار نرمه ، نباید در بازه ی 200 یا 300 میلیون دنبالش بگردید. سواری تمامی شاسی بلندها اکثرا کمی خشک هستند. چون ماشین شاسی بلند ارتفاع بیشتری از سطح زمین داره و در چنین شرایطی ضرباتی که از زمین بهش وارد می شه چندبرابر افزایش پیدا می کنه. اما اگر ماشین نرم تر و پرقدرت تر از سانتافه می خوای یا لندکروز GXR یا لکسوس RX 350 یا لکسوس LX 570 بگیر. وگرنه وراکروز و پرادو و موهاوی هیچ فرقی با سانتافه ندارند. ولی اگر یه rx 350 داشته باشی قطعا تفاوت بهتری در کیفیت سواری و نرمی آن و در قدرت موتور حس خواهید کرد. اگر هم دنبال خودروهای فوق قدرتی هستید که زمین رو بکنید ، پورشه کاین و bmw x6 و مرسدس بنز glk 450 در خدمتت هستند. ولی باید پولت از ما بهترون باشه دیگه ... می فهمی که چی میگم.
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.