بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق مک فرسون: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون



قبلی بعدی



مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

21 نظر

حسین
0

خب حالا کدومش بهتره؟
02:22  1393/09/09
پاسخ دادن
علی
0

با سلام
وتشکر از اظهارات فنی شما بسیار در یادگیری موثر می باشد.
18:06  1393/08/13
پاسخ دادن
مهدی
1

با تشکر فراوان .
لطفا مقاله را کامل کرده و دوباره باز نشر کنید....
ممنون
22:37  1393/06/14
پاسخ دادن
m
0

mer30/aaaaaaaaaaaali boooooooooooooood
23:39  1393/02/28
پاسخ دادن
حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
1

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
1

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
3

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
5

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
5

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
10

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
8

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
نظر سنجی
بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات از نظر شما؟





مشاهده نتایج
Price Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام : من هم کامارو داشتم هم جنسیس ولی هردو رو فروختم و با پولش پراید خریدم
رضا : سلام ببخشید جناب اریان اسپورتیج 2015 را چند خریدین ؟ چند مدت طول کشید تحویل بگیرید ؟
وحید : سوناتا خیلی خوبه مخصوصا مدل 2006 واقعا خوبه
امیر : پیشنهادمان کیااپتیمابخری آپشناش خیلی ازآکوردبیشترآکوردفقط مارک خوبی داره ولی اپتیمابهتره
hm_hitcher : ممنون از شما 1car واقعا مقاله عالي بود فقط يه سوال داشتم از خدمتتون: در معايب ال اي دي نوشته شده كه بيشتر بقيه لامپها بايد خنك بشه، ولي الان اكثر ماشين ها از چراغ هاي حركت در روز ال اي دي استفاده ميكنن كه ممكنه بيشتر از زنون و هالوژن روشن بمونه و اين يعني گرماي بيشتر، خنك شدن اين چراغها به چه صورت هست؟
سهند : ماشین یعنی بنز .
فرزاد : چرا اينقدر چونه ميزنيد. موستانگ از هر دوشون سرتره
خليل : سلام .كاوازاكي zx300 مدل 2014 در حده خشك يك هفته كار كرده رنگ سبز فروشي قيمت 270000000 . بندر لنگه ٠٩٣٩٧٦٢٤٥١٦ با تمام مدارك .كارت موتو .بيمه .كارت سوخت
سعید : دوست عزیز اون ماشینی که شما داری درموردش حرف می زنی سورنتو نیست ، لندکروزه. سانتافه اگه با لندکروز مقایسه بشه به منزله تحقیر و اهانت به تویوتا و لندکروزه. نه سورنتو. سورنتو هیچی اش به سانتافه نمی رسه. طبق این ادعاها : 1- قدرت موتور سورنتو 2014 = 260 اسب بخار قدرت موتور گرندسانتافه 2014 = 295 اسب بخار 2- طراحی سورنتو بسیار ضعیف ؛ طراحی سانتافه یکی از بهترین ها 3- مصرف سوخت میانگین سورنتو = 15 لیتر مصرف سوخت میانگین گرندسانتافه = 13 لیتر 4- سطح امکانات سانتافه بیشتر از سورنتو حداقل در دو یا سه مورد. 5- کیفیت سواری سورنتو = خشک و کم کیفیت سطح سواری سانتافه = بسیار نرم و راحت و لذت بخش 6- سانتافه بسیار توبورس تر و خوش فروش تر از سورنتو است. پس دیگه نبینم از این حرفا بزنی ها .... آفرین عمو ....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمیدرضا : اقا حمید داری پارس رو با تیبا مقایسه میکنی اصن با عقل جور در میاد،پارس 16سوپاپ با تیبا ،اصن پژورو با این اسباب بازیا مقایسه میشه کرد ؟!!!!!!!!!!!!!1
امیر : ماشین خوشگلیه خودم 1ماه پیش خریدمش مصرفش هم 18 هست ولی سرعتش خوبه چند وقت پیش با یه srt چلنجر مسابقه گذاشتم بردمش
marsi : سلام دوست من صدا از بلبرینگ کلاچه عزیزم دیسک و صفحه کلاچ رو هم عوض کن ببر نمایندگی برات درخواست میدن ردیف میشه نگران نباش ماله اکثر ما هم همینطوره
sh : پارس xum,حرف نداره عااااااااالی
حمید : با سلام مجدد واقعا ممنونم بابت راهنمایتون فقط اینکه کدوم قسمت سایت هیوندا باید کد رو وارد کنم؟ بسیار ممنونم
مسعود : سلام دوستان من میخواستم یک 6تن کاویان رو بخرم. لطفا راهنمایی کنید. ممنونم.
احمد : سلام من خودم آلمانی سوارم. هم بنز داشتم و هم بی ام فقط بدونید بنز بسیار کم اصطلاکتر از بی ام هستش.البته اگه درست رانندگی کنید.ولی از لحاظ نگهداری ومخارج از تمام ماشینای دیگه بالاتر و سنگینتر هستش مخصوصا بی ام.لطفا ماشین آلمانی هم با ماشینای بی کیفیت کره ای مقایسه نکنید
کوروش : لندکروز ۸ سیلندر یه دنیا معرفته
farhad : مهسا جان واسه شما ۲۰۶ خوبه
رضا : سلام من حدودیکسال ونیم رانا دارم بزرگترین مشکلش سیستم کلاج این ماشینه که هم بالا ول میکنه وهم دیسک وصفحه رو ازبیم میبره و چون دیسک وصفحه درگیره مصرف سوختشم بالا میرود تا اینکه برای سیم کلاچ استاندارد چند هفته است وارد بازار شده بنام سیم کلاچ رانا مارک سبزوار ببندین حالشو ببرین
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.