بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق طبق دار دوبل: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون


این مطلب را به اشتراک بگذارید...



مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

18 نظر

m
0

mer30/aaaaaaaaaaaali boooooooooooooood
23:39  1393/02/28
پاسخ دادن
حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
1

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
0

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
3

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
5

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
5

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
9

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
6

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 


نظر سنجی
کدام یک از خودروهای زیر را برای ناوگان تاکسیرانی مناسب میدانید؟



مشاهده نتایج
Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : در زمینه خودزنی محصولات داخلی بی نظیر هستیم!!! اقای نجفی منش اگر به اندازه سر سوزنی اطلاعات خودرویی داشتند این حرف را نمیزدند. خودروهای دو خودرو ساز کشور رکورد دار مصرف سوخت در دنیا هستند با موتورهایی که مربوط به دهه 90 میلادی هستند و بی کیفیت بودن ساخت هم به مصرف بیشتر انها کمک زیادی میکند.ضمنا اقای نجفی منش در جاده ها تشریف ببرند ببینند خودروهای تولیدی انها چطور در تصادفات نه چندان سخت از هم متلاشی میشوند.
میثم : ماشین قیمت 62 میلیون نیست 190 میلیون تومن میباشد
farid458 : خیلی مهارت میخواد من این آقا رو تحسین میکنم آفرین☺
farid458 : خیلی مهارت میخواد من این آقا رو تحسین میکنم آفرین☺
پرسنل 1Car: مرادی : با تشکر از شما کاربر گرامی، در خصوص سیستم اتوهلد (Auto Hold) باید خدمت شما عرض کنم که در صورت فعال کردن این سیستم، هنگامی که خودروی خود را متوقف می‌کنید، دیگر نیازی به فشردن پدال ترمز یا کشیدن ترمز دستی نیست و خودرو به صورت خودکار در جای خود می‌‌ایستد.
على : سلام از كارشناسان سايت ميخوام سوال كنم كه (اتو هولد) جيست لطفأ راهنمايم كنند با تشكر
احسان : ماشین شاسی بلند فقط کیاموهاوی یله تمام ماشین های شاسی بلنده
m.a : 20000دلار؟ عالی کاش تعرفه ها برمیداشتن قیمتش میشد حدود 62 میلیون...
حسن : من rav4 رو بیشتر میپسندم ولی سانتافه خریدش عقلانی تره.
Amir Es : من نیسان مورانو رو ترجیح میدم. البته الکی نمیگم هاااا! به هر دو سوار شدم. نیسان مورانو خیلی روان تر هست و از نظر تجربه رانندگی، خیلی بهتر از سورنتو هست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایرج : من شنیدم یک دیود نصب میکند که کمپرسور دیر تتر قطع شود وحدود 20% بتر میشود. به بمایندگیهای مجاز مراجعه کن .
نظر : آفرین :ماشالا پسر....
مهدی : با سلام خدمت همه دوستانی که این خودرو را دارن و همچنین کسانی که در نظر دارن بخرن.زیر 70 میلیون تومان بهترین انتخاب ، همین خودرو x60 هست .شک نکنید. بنده از اذر 92 این ماشین رو دارم . ودر کیلومتر 9000 تا هستم وچندین سفر کوتاه نیز رفته ام. و به مراتب خیلی راضی کننده بوده . الان دردوستان و فامیل 4 نفر بواسطه بررسی ماشین بنده لیفان ثبت نام کردهاند البته در خور بودجه ای که داشته اند x60 ویا 620 گرفته اند
محسن : سلام.میخواستم ببینم تو این رنج قیمت(95 تومان) MG بهتره یا کیا یا هیوندا،تو رو خدا جواب بدید آخه میخام بخرم،مرسی دوستان عزیز.
یوسف : سلام ميخواستم بدونم فرق کمری glبا glx چیه؟ تفاوت ظاهری هم دارند؟
هومن : سلام رفقا.من 1 ساعت پیش رفتم نمایندگی که خبر تحویل x60روبگیرم گفتند که حدود 2 هفته دیگه شاسی میخوره تحویلیهای تیرماه . خودم ثبت نامی فروردینمو 10 تیر تکمیل وجه کردم.حالا حالاها باید صبر کنیم!
بهمن : سلام دوستان ثبت نام ١٥ ارديبهشت براى تحويل تير، تكميل وجه ١١ تير، تهران نمايندگى محمدى سردار جنگل الان هم اداره تحويل هستم براى تحويل گرفتن x60 مشكى يعنى شش روز تاخير در تحويل و حتى قبل از يكماه تكميل وجه، من واقعا از نمايندگى ام تشكر مى كنم كه كارم را پيگيرى كرد و امروز هم با اداره تحويل تماس گرفت و خبر تحويل را بهم داد. خبرهاى تكميلى ارسال خواهد شد. ضمنا ماشين پلاك شده و اس ام اس كارت ماشين هم امروز صبح برايم اومده.
علی : سلام من تحقیقات وسیعی انجام دادم، زیر 100 میلیون بهترین گزینه هست.. مبارک کسایی که ثبت نام کردن،در ضمن زیر 70 میلیون هم جک j5 اتومات ماشین خوبیه.
بهنام : ماشین من امروز فاکتور شده ، کسی میدونه چند روزه دیگه بهم تحویل میدن ؟
اسی : من هم مشکل شما روداشتم اما دقیقا بعداز4 روز پلاک ومدارک وتحویل دادند
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.