بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق طبق دار دوبل: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون


این مطلب را به اشتراک بگذارید...



مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

18 نظر

m
0

mer30/aaaaaaaaaaaali boooooooooooooood
23:39  1393/02/28
پاسخ دادن
حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
1

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
0

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
3

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
5

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
5

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
9

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
6

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 


نظر سنجی
کدام کشور پیشگام صنعت خودروسازی می‎باشد





مشاهده نتایج
Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عرب : سلام کسی که شماره موبایلش عوض شده چطور متوجه میشه که برنده شده یا نه؟
عرب : تا حالا شاید صدتا از شماره های نوشابه رو فرستادم ولی نمیدونم چجوری مشخص میشه برنده شدم یا نه
عرب : سلام کسی که شماره موبایلش عوض شده چطور متوجه میشه که برنده شده یا نه؟
مهدی قلی زاده : ... خواهی دید که عدد 750 از فرمولی بدست میاد که تبدیل KW به PS هست، در نتیجه قدرت 750 بر حسب PS هست. نه تنها ایویکو و ولوو بلکه همه کارخانه های اروپایی قدرت رو بر حسب PS اعلام میکنن، اگه میبنی ولوو یا ایویکو یا بقیه کارخانه های اروپایی، در سایتی یا در کاتالوگی جلوی قدرت مینویسنhp ، فقط برای بیان کلمه اسب بخار هست، نه اسب بخار انگلیسی. ببین آقای محترم شما برو با FH خودت خوش باش، ولی فکر نکن مردم ندیده هستن، قبلا هم گفتم ما هم FH داریم، خیلی های دیگه هم FH دارن، پس اینکه شمام FH داری، زیاد مهم نیست. اینرو در پایان بگم که نظر تو برای من مهم نیست که برمیداری میگی دلایل و حرفات درست نیست، لطفا نظرتو برای خودت نگه دار. برای اون جمله آخر و برای آخرین بار میگم، احترام خودت رو نگه دار !
مهدی قلی زاده : ... اصول مهندسی بر اساس استانداردها پیش میره. یه باره دیگه برات توضیح میدم، امیدوارم متوجه بشی، طبق اعلام ایویکو بیشترین قدرت تولیدی 560 اسب بخار بر حسب PS هست، و همچنین بر حسب کیلووات برابر 412 کیلووات هست، بر اساس این 2فرمول کیلووات به اسب بخار تبدیل میشه : KW = 1.3596 PS و KW = 1.341 HP خب، طبق اعلام کارخانه قدرت بر حسب اسب بخار برابر 560 هست، حالا ما میایم 412 کیلووات رو در هر کدوم از اون فرمول ها به اسب بخار تبدیل میکنیم، شما که میگی بلدی با فرمول ها کار کنی، خب حساب کن، خواهی دید که عدد 560 از اون فرمولی بدست میاد که تبدیل KW به PS هست. نتیجه این شد که قدرت اعلام شده بر حسب PS هست. امیدوارم فهمیده باشی! یک مثال دیگه برات میزنم : طبق اعلام ولوو بیشترین قدرت تولیدی 750 اسب بخار هست، حالا ما کار نداریم بر اساس کدوم استاندارد هست، من برات ثابت میکنم که بر اساس کدوم استاندارد هست، طبق اعلام ولوو بیشترین قدرت تولیدی بر حسب کیلووات برابر 551.5 کیلووات هست، خب بر اساس فرمول هایی که بالا گفتم کیلووات رو به اسب بخار تبدیل کن، ...
مهدی قلی زاده : ببین آقای محترم، وقتی میگم بحث و مطلب رو نفهمیدی راست میگم، دوست عزیز بحث رو نفهمیدی، فقط میای سفسطه میکنی که انگار فقط شما میفهمی و بس! ببین آقای که نمیدونم اسمت چیه، مثل مقالات دیگه برای بار چندم میخوام بگم، چون شما عادت داری که نظرات رو نمیخونی و بقیه مجبور میشن یک حرف رو چندین بار تکرار کنن. تمام کارخانه های اروپایی قدرت رو بر اساس استاندارد اروپایی یعنی بر حسب PS اعلام میکنن، ولوو بنز اسکانیا ایویکو و... حالا میخوای باور کن میخوای نکن. اون کلمه HP که میبینی جلوی اعداد قدرت درج میشه، فقط برای بیان کلمه اسب بخار هست، نه واحد اندازه گیری بر اساس استاندارد انگلیسی. متوجه میشی چی میگم؟! نیازی نیست شما بیای با فرمول ها بازی کنی و سفسطه کنی، نیازی نیست شما فرمول ها رو به من یادآوری کنی. به نظر تو این منطقی هست که مثلا کشوری مثل سوئد که از استاندارد متریک (SI) استفاده میکنه، بعد بیاد قدرت موتور رو بر اساس استاندارد انگلیسی بیان کنه؟! یا مثلا خود ما، منطقی هست وقتی از استاندارد متریک استفاده میکنیم بعد مثلا بیایم طول یک قطعه رو بر حسب اینچ بیان کنیم؟! نه عزیزم منطقی نیست ...
علی آقا : اینکه همون یوروتک مونتاژ زامیاد خودمونه.
ژاوی هرناندز : آپشناشون بخوره تو سر اونی که مارو به این روز انداخت !!!
FH : اون اف هاش 480 که میگی بده میدونی اعلا تو بازار چنده؟؟ 750 بتونین صفرشو بخرین برین خداتون را شکر کنین من اف هاش را بهترین کشنده در سطح اروپا و اسیا میدونم چون ارزه داره شاخ همه را شکونده میدونم اونایی که علیه اش شعار میدن از کجا میگن و چی میگن اما نه بااین قیمت که تو ایران میدن معلوم نیست کی به کیه هر کی یه قیمت میده نه قانونی نه دولتی !!!! خودم هم تو فکر فروش و خرید دوتا هووA7 یا کشنده دنیز هستم با این اوضاع به سرفه تر از اف هاش هستن غیر از این هم انتظار ندارم از اول هم معلوم بود با عدد و رقم دلخوشی اگر دلایلت برای بحث این حرفا باشه من وقت ندارم هموطن نه اون دلایل عملیت درسته نه این دلایل علمی ات درست در میاد. سخت حرف نمیزنی ... میگی
FH : بلاخره عموجون خودت هم میدونی چی به چیه یا ما سر کاریم؟؟؟؟ قدرت ایوکو حداکثر 550 اسب بخار هست و با FH13 فقط 10 اسب بخار تفاوت دارن که با گیربکس I-shift و گشتاور بالا جبران شده الیته این قدرتی هست که کشنده بدون هیچ مشکلی میتونه جابه جا کنه بارهای چند تن بیشتر از این هم میتونن جابه جا کنن که اون موقع این 10 اسب بخار نمیخونه مثلا جمعا ظرفیت ولوو N10 دقیقا تو کارت 26 تن نوشته ولی من 21 تن بار خالص هم تو معدن باهاش میبردم بدون مشکلی جمعا بالای 32 تن میشد البته صدماتی به ماشین وارد میشود منظور اینه که اون 10 اسب بخار عددی نیس تفاوت شون را میشه با اکتروس 510 اسب بخاری دید که اکتروس کم میاره ولوو با موتور 16 لیتری در حال طراحی و تولید کشنده با قدرت 800 اسب بخاری هست بااین حرفا نمیتونی مهندسی ایوکو را بالا تر از ولوو بدونی ولوو یه کارخانه مادر برای تولید انواع ماشین الات شهرسازی در حد عالی در دنیاست خیلی پیشرفته تر از این حرفاست زمین تا اسمان تفاوت دارن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Erfan : من یه پژو پارس Elxدارم موتورش رو تقویت کردم تو 7 ثانیه به 100 کیلومتر می رسه مدل 93 هستش من که خیلی راضی هستم
پرویز : سلام اگر می خواهید ماشینتون افت قیمت کمتری داشته باشه 405اس ال بگیر ولی اگر ظاهرجدید وایمنی براتون مهمه رانا یا206بگیر غیر از این دو مورد نیست زیاد هم بافکرکردن خودتون رواذیت نکنید.موفق باشید
مرتضي : سلام سواري نرم خيلي عالي بدون هيچ صدايي داخل ماشين حتي صداي لاستيكها رو بداخل نميده
بهزاد : سلام آقا محمود، من هم رایان ثبت نام کردم، برای من ۲۴/3 ثبت و پذیرش شد' یک هفته بعدش تخصیص شدش و بعد از یک هفته فاکتور شد. الان یه یک هفته ای است من ماشینمو تحویل گرفتم، تعجب میکنم چرا برای شما اینطوری شده!!?? من نمایندگی ذکایی مقدم تو سر میرداماد ثبت نام کردم خدایش کارشون درست بود، برای من حتی مدارک ماشین مثل کارت ماشین و سندش هم اومده، شما مطمین باش ماشینتو ایشالا تا حداکثر ۴، ۵ روز دیگه تحویل میدن، فقط یک سوال پلاک به نام خودت داری یا نه???
Abbas : دیسک و صفحه
علوی : سلام. ماهم متاسفففففففففانه اول اردیبهشت جیلی اتوماتیک ثبت نام کردیم الان82 روز شده نه شاسی خورده و نه خبری هست.نگران نباش همدرد زیاد داری.چاره ای نداریم جز توکل به خدا .چون فعلا ریش و قیچی دست اوناست
620 رویائی : از وقتی ماشین رو ثبت نام کردم همش این پیغام که در دور 3500 صدای موتور زیاده ذهنم رو مشغول کرده بود تجربه 500 کیلومتر رانندگی آرامش بخش با این ماشین عکسشو ثابت کرد اینم بگم که دور 3500 موتور معمولا در حالتی پیش میاد که شما دنده رو پر کرده باشید و نیاز به تعویض دنده هست و طبیعیه که صدای موتور رو حس کنید چون در دورهای پایینتر اصلا صدایی از این ماشین در نمیاد راستی من با 400 تومن لاستیکهای یزدشو با کوموهو کره عوض کردم که کمی نرم تر بشه
Reza : آقا عباس بنظرم سلیقه ها متفاوت هست من تیبا صندوق دار رو بیشتر دوست دارم و به نظرم از هاچ بک خوشکلتره
محمد : متاسفانه قیمت درسته....تازه ممکنه بیشتر از این هم باشه......همینه که هست دیگه!
حامد : ابهت عجیبی داره این ماشین.نسبت به سمند و پژو خیلی دید و هندلینگ بالاتری داره.فقط وقتی گاز میخوره رو دور موتور 3000 یکم صدا میاد تو اتاق بعدش خیلی خوب میشه.فکر کنم این صدا برا تکنولوژی وی وی تی باشه که در دور بیشتر سوپاپ رو تنطیم میکنه تا مصرف در دور پایین کم باشه. یه ذره رنگ اضافه روی کاپوت چسبیده بود با پولیش کاملا برطرف شد.فقط رم جی پی اس نبود کسی میدونه کی میدن؟خدا به تحویلی های خرداد و تیر صبر بده ما که جونمون به لب رسید با دوماه تاخیر دادن بهمون
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.