بررسی سیستم تعلیق خودرو
13:38 1392/01/06 [مقالات/فنی]

بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم  چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

بررسی سیستم تعلیق خودرو

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود(ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است(ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و  خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

(3) تعلیق طبق دار دوبل: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو

 

در خاتمه، به عنوان یک نظرسنجی، احساس می کنید تا چه حد ارائه مقالات فنی توانسته است به افزایش آگاهی کاربران و بازدیدکنندگان سایت اضافه کند؟ 1Car بی صبرانه چشم انتظار دیدگاه ها و بازخوردهای ارزشمند شما می باشد. با ما همراه باشید.


منابع

Wikipedia     Carbibles

برچسب : تعلیق , کمک فنر , سیبک , بوش , طبق , مک‎فرسون


این مطلب را به اشتراک بگذارید...




مقالات مرتبط

مرتب سازی :

17 نظر

حسین
0

جالب بود
ممنون
19:54  1393/01/10
پاسخ دادن
هادی
0

سلام . بهترین سایت برای آموزشه .موفق و پایدار باشین
20:03  1392/11/17
پاسخ دادن
یونس
1

بهترین سایت برای یادگیری یک دانش آموز می باشد
08:28  1392/10/24
پاسخ دادن
ali
1

سلام . خیلی وقت بود دنبال یه سایت میگشتم که به این صورت کمنو راهنمایی کنه ...
واقعا کارتون عالیه . خواهش میکنم اونو ادامه بدید و هر روز بهترش کنید . باز هم از شما ممنونم .
23:30  1392/10/20
پاسخ دادن
erfan
0

hello,thanks to explaining about suspension system of automobiles.
14:27  1392/10/19
پاسخ دادن
مهدی
0

با سلام
اگر کامل بود خیلی بهتر بود تا اینکه فقط سه نمونه رو ذکر کردید
با این حال سایت خیلی خوبی دارید
موفق باشید
14:27  1392/08/19
پاسخ دادن
مهدي بخ
0

خيلي عالي است.
20:17  1392/08/16
پاسخ دادن
نیما
0

عکسای قشنگ و گویایی بود. مرسی.
16:00  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
1

باسلام
همیشه می خواستم با اجزای ماشین آشنا بشم ولی سایت یا منبع به درد بخوری پیدا نمی کردم تا اینکه اینجا مطالبی که می خواستم را پیدا کردم.
متشکرم
امیدوارم همیشه پرانرژی ادامه بدین.
18:29  1392/03/06
پاسخ دادن
امیر محمد
0

تشکر فراوان از اطلاعات مفیدتون
استفاده میکنیم از مقالاتتون ، امیدوارم همیشه شاد و موفق باشین
18:00  1392/01/28
پاسخ دادن
امیرحسین
0

مفید بود
اشکال وجزییات بیشتری بزارید
ممنون
17:53  1392/01/25
پاسخ دادن
امین
2

لطفا برای سیستم هایی که توضیح می دین مثال هم بیارین که مثلا این سیستم در فلان ماشین وجود داره مه خودمون هم بتونیم مقایسه کنیم کارایی سیستم های مختلف رو.
19:44  1392/01/18
پاسخ دادن
محسن
5

با تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون
بهتر بود از شکل های بیشتری با توضیح استفاده می کردید.
مثلا شکل های بالا معلوم نبود کدوم سیستم هستند
08:33  1392/01/11
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
4

بسیار خوب بوده لطف کنید باز هم ویدئو قرار بدید تا درک این موضوع ها راحت تر بشه ،
همینطور بهتر بود اجزا و نوع سیستم تعلیق را با شکل نشان میدادید
13:59  1392/01/07
پاسخ دادن
محمد رضا
8

لطفا در مقالات اینچنینی از تصاویر بیشتری استفاده کنید تا درک آنها راحت ترشود
22:19  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
6

مرسی خیلی خوبه من که چیزها از شما یاد گرفتم
21:50  1392/01/06
پاسخ دادن
مجتبی مهیار
8

مرسی از اطلاعات خوب و جذابتون
17:39  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 



نظر سنجی
آیا با پوشش کامل خبری نمایشگاه‎های نیویورک و پکن موافق هستید؟

مشاهده نتایج
Ad Price Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : خیلی کوتاه بود انصافا. .....!به هر حال از شما سپاسگزارم
sami : خودرو ها تون کمه قیمت اکثر خودرو ها را ندارید مثل سابرینا کیا سول تویوتا راو4 و... لطفا بزنید
میثم a7 : اقایان محترم نظر همه تون محترم ولی fh 16چیه actros 1848چیه چه اشی چه کشکی با این همه تحریم و گرونی اصلا میدونین اف هاش توبازار چنده حداقل 540میلیون همون هوو ترمز بریده خوبه با200 میلیون قیمتش دست همه ی کسانی که گرونی رو اوردن درد نکنه ماکه از این پولای هنگفت نداریم باهمین کشنده های بی کیفیت چینی میسوزیم ومیسازیم البته اگه بشه گفت کشنده. 550 م بدی بیفتی توی این جاده های ایران که چی؟
مینا : زوندا شاهکاره فراری و لامبو و غیره جلوش عددی نیستن
حسین : بهترین ماشین تو این رنج قیمت تو ایران همین ماشین.....این ماشین تو انگلیس ساخته میشه مگه میشه کیفیت نداشته باشه.لطفا نظرات چرت ندین
IBO : من زوندا رو ترجيح ميدم. مخصوصا از نماي پشت با خروجي 4 اگزوز...
saeid : joke sal dar umad سایپا مطمِین akhe inam mashine esmesho bezarid ashghal
اکبر : پس این دنا کجاست بیاد پرچمو ببره بالا. چرا خبری ازش نیست؟؟؟
محمد : قیمت واطلاعات کامیونهاراکارکنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد123 : یعنی به آقاهه بگیم روغن واسکازین خوب بریز کافیه؟؟؟
سعید محمدی : ما از این جور وانت ها نداریم
رانا 93 : من باك اونقدر خالي كردم كه خاموش شد و حدود 49/5 بنزين زدم
منوچهر : من ثبت نام تیر ماه هستم می خواستم بپرسم آیا با افزایش قیمت جی فایو پول بیشتری از ما می گیرند یا همان مبلغ قرارداد؟
رضا : نوع رانندگی کردن هم مهمه برای افراد شتاب دوست خب اصلا مناسب نیست. برای من قابل قبوله 3 سال و 60000 تا گارانتی داره. اگر مشکل تامین قطعه نداشته باشد به نظر زمان خوبیه و در صورت خرابی حداقل از جیب هزینه نمیکنیم. و اما مساله مهم اینه که چه خودرویی جایگزین بهتریه؟ 206ها؟؟ 206 جدا از سیر بی کیفیتی که دارن ،جادار نیستن که خودش خیلی مهمه. پرشیا هم که به لحاظ کیفی افت شدیدی داشته و تکراری شده. سمند و 405 هم که هیچی... ال90 هم که قیافه درستو حسابی نداره. پس از بین چندتا خودرو باید انتخاب کرد که شاید 315 بتواند اکثر خواسته های یک خانواده ایرانی رو برآورده کند. اگر کیفیت قطعات خوب باشد نمره من به این خودرو 38 میلیونی 18 هست. شاید انتخاب بد از بین بدتر هر ماشینی خراب میشود. نحوه استفاده هم مهمه. من از تعمیرگاه پرسیدم گفت خیلی خرابی نداره... امیدوارم نظر اینجانب برای دوستان سودمند بوده باشد
رضا : با سلام خدمت دوستان من هم یم ماهی میشه این ماشین رو خردیم و حدود 3000 تا کارکرده و مسافرت راه دور هم رفتم. قبلش هم تیبا داشتم نظرات دوستان رو خوندم و خیلی از موارد رو من هم مشاهده کردم 1- ضعف صفحه کلاچ کاملا مشهود است و اختلاف زمانی بین عکس العمل کلاچ و دور موتور خصوصا در دنده 1 به 2 مشهود است. البته شاید ایراد فنی نیاشد و کارکرد عادی تلقی شود و بعد مدتی قلق رو بدست می آوری و یا عادت میکنی 2- مصرف در شهر 8.5 و جاده 7.5 بدون کولر که اختلاف فاحشی با ادعای شرکت مدیران خودرو دارد در حالی که تیبا خیلی کمتر است 3- بعضی ایرادات که کلی نیست و در مورد هر ماشین شانسی اتفاق می افتد مثلا ماشین بنده رادیو پخش خراب داشت و تا کنون هم قطعه جدید نیامئه است 3- خدمات گارانتی به نظر میرسد افتضاح باشد و سیستم خوبی و تعمیرکار مجربی ندارند(احتمالا در اکثر نمایندگی ها) 4- صدای موتور میتوان گفت نسبت به خودروهای همرده خود بیشتر است ولی نه در حد آزار دهتده. میتوان باهاش کنار آمد. ولی توقع بیشتری داشتم. 5- ظاهر و امکانات مناسب هستند. سواری راحتی دارد . 6- شتاب ندارد و معمولی هست
مهدی : 53 میلیون
alireza.rn : من که جی 5 اتومات تحویل تیر ثبت نام کردم خیلی هم تحقیق کردم درباره جی ای سی جی 5 اتوماتیک 1800( J5 ) این طور که تحقیقات من و نمایندگی میگه: شتاب اتوماتش همانند زانتیا هستش ، من که ثبت نام کردم امید وارم که همین طور باشه اول x60 میخواستم بخرم ولی بعد پرس جو کردن تصمیم به خرید جی 5 اتوماتیک . تیپ ترونیک 1800 افتادم
sudn : من الان حدود 2.5 سال است که X33 دارم و بعد از 15000 کیلومتر کارکرد کیلو متر شمار بعضی اوقات از کار می افته و خودش بعد از مدتی درست میشه و این اتفاق مرتبا تکرار میشه به نظر شما علتش چیه؟ ممنون
GM : دوست عزیز شما با چه محاسبه ای کمری رو با mvm مقایسه میکنی، در ضمن این مصرف سوخت رو واسه کمری کی گفته؟ کمری از لحاظ مصرف سوخت نسبت به حجم موتورش تاییدیه ی سبز جهانی داره و با سرعت حدود 150 توی اتوبان تقریبا صدی 8 میسوزه.
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.