حال‌وهوای صنعت‌خودرو یک‌سال پس از کمپین «خودرو نخریم»

 

حال‌وهوای صنعت‌خودرو یک‌سال پس از کمپین «خودرو نخریم»

 
فربد زاوه در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: آنچه هنوز در دیدگاه و استراتژی مدیران ارشد دولت و متصدیان صنعت خودرو در سطح وزارت صنعت تغییر نکرده است، لزوم سپردن مدیریت بازار به خود مشتری و استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا و بازار آزاد برای حداکثر کردن انتفاع مشتریان است. بازار خودرو ایران در یک کشمکش شدید بین مدیریت دستوری و فضای رقابتی آزاد قرار دارد.
 
او افزود: این مهم نه‌تنها در تولید خودرو، که در واردات خودرو و حتی بسیاری از اقلام وابسته هم دیده می‌شود. اصرار بر قانونمند کردن بازار خودروهای وارداتی با شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های متوالی و تغییرات روزانه در آنها، نمونه‌ای ساده از این نگرش سنتی مدیریتی است. البته این نگرش سنتی در صنایع داخلی به مراتب پررنگ‌تر است. اخبار مذاکرات در سطح ارشدترین مدیران صنعتی کشور با خودروسازان خارجی و شنیده‌ها از توصیه‌های مکرر مبنی بر مدیریت شراکت آنها با شرکت‌های داخلی چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی مورد نظر وزارتخانه، نشان می‌دهد، حتی اگر خودروسازان هم پیام بازار را دریافت کرده باشند، مدیران ارشد آنها تغییری در نگرش و استراتژی خود نداده‌اند. 
 
زاوه تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد این روش مدیریتی که با تغییر مدیران ارشد با پایان یافتن دوره آنها می‌تواند تغییرات عمده‌ای در سیاست‌های صنعتی و حتی اولویت شراکت‌ها ایجاد کند برای شرکای جدید صنعت خودرو ایران خصوصاً شرکت‌های آلمانی که به برنامه‌ریزی‌های بسیار طولانی و آینده‌نگری با جزییات عادت دارند خوشایند باشد و نهایتاً سبب سردرگمی آنها در بازار ایران خواهد شد.
 
او گفت: این رفتار در کوتاه‌مدت چندان به جذب سرمایه خارجی و رقابت در بازار منتهی نمی‌شود. البته پایداری چندانی هم برای این روش نمی‌شود تصور کرد و نهایتا مشتریان به لطف انقلاب فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند این سد را بشکنند و رقابت در بازار را افزایش دهند.
 
زاوه با بیان اینکه صنعت خودرو ایران در آینده به ناچار باید به سمت آزادسازی و رقابتی شدن پیش برود، بیان کرد: باید به سمت آزادسازی و رقابتی شدن پیش برویم همان گونه که در صنایع لوازم خانگی شاهد آن بودیم. این انتخابی سخت برای برخی مدیران در بدنه دولت است ولی نهایتاً مجبورند آن را بپذیرند. واقعیت این است که در صورت وجود فضای رقابتی، مردم توانایی و دانش کافی برای تصمیم‌گیری صحیح و مطابق منافع خود را دارند و نیازی نیست به بهانه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، فضای بسته‌ای ایجاد کرد که اولین متضرر آن خود مشتریان باشند.
 
او افزود: این سرنوشت محتوم سبب خواهد شد، صنعت خودرو ایران پوست‌اندازی اساسی کند. تجربه‌ای مشابه در کشورهایی مانند ترکیه یا کشورهای اروپای شرقی مانند چک و رومانی نشان داده است، رقابتی کردن بازار البته نه به صورت صوری و بازی با اعداد و ارقام که به صورت واقعی تنها راه‌حل خروج صنعت خودرو از بحران، سودآوری و اثربخشی مثبت و مستدام در اقتصاد ملی است.
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: آزاد گذاشتن شرکای خارجی در انتخاب همکاران ایرانی یا حتی ورود مستقیم بدون شریک ایرانی می‌تواند فضای بی‌نظیر رقابتی در بازار خودرو ایجاد کند که هم صنعت را به شدت توسعه دهد و هم مشتریان را منتفع سازد. حرکت به این سمت، با خروج دولت از هسته مدیریت اجرایی این صنعت و محدود شدن در هسته تصمیمات کلان می‌تواند شروع شود، گامی ساده که با خروج مدیران دولتی از شرکت‌های خودروسازی نمود خواهد داشت. 
 
او خاطرنشان کرد: واگذاری مجوز تصمیم‌گیری به مدیران بخش خصوصی با هر کیفیتی، نهایتاً منجر می‌شود صنایعی که واقعاً توان رقابت دارند و ارزش افزوده واقعی ملی ایجاد می‌کنند در چرخه اقتصاد بمانند، سایرین که بیشتر منابع ملی را تلف می‌کنند از گردونه خارج شوند. هزینه‌های سنگین یارانه‌های سوخت خودروهای پر‌مصرف داخلی و هزینه‌های غیرقابل جبران تلفات جانی و مالی جاده‌ای کشور دیگر تا زمان زیادی قابل پرداخت نیست. موضوعی که از سوی رئیس‌جمهور هم در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو به صراحت بیان شد.
 
 
 
 

منبع

اقتصادنیوز

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , کمپین , خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

کاربر: m&z
3

در اقتصاد دولتی و رانتی، کمپین هرگز به نتیجه نخواهد رسید. کمپین تنها در اقتصادهای کاملا آزاد و رقابتی و در کشورهایی مثل آمریکا و آلمان جواب خواهد داد. جایی که اگر مردم بخواهند مدیر کمپانی اعظمی چون تویوتا را احضار و تا کمر جلوی آنها دولا خواهد شد (تعظیم مدیر تویوتا و عذرخواهی بابت مشکل پدال کمری) نه در جایی که محصولاتشان روزانه جان چندین نفر از هموطنامون رو میگرفت و مدیرانش تکذیب میکردن!!!
09:18  1395/03/31
پاسخ دادن
کاربر: MeHdI j
8

ای کاش روزی میرسید که تمامی مردم ما تویوتا سوار و هیوندای سوار بودن و اصلا سوار این محصولات بی کیفیت داخلی نمیشدن
12:09  1395/03/30
پاسخ دادن
سجاد
17

دولت نه ديگه اعتبار بين المللي داره كه خودش براي صنعت خودروي كشور كاري بكنه
نه دلش مي آيد بكشه كنار بخش خصوصي و خارجي بياد جلو
ولي تاريخ نشون داده نظام كمونيسيتي رو به زواله و به قول نگارنده
چه بخواهيم و چه نخواهيم دنياي مجازي بقدري در حال پيشرفته كه
خيلي از چيزهاي كنوني اصلا" قابل تعريف براي آيندگان نيست
پس چه بهتر كه همانگونه ما گذشتگانمان را قضاوت مي كنيم
باعث لعن و نفرين آيندگانمان نباشيم .
10:25  1395/03/30
پاسخ دادن
پارسا
1

مگه مظام ايران كمونيستيه؟؟؟؟خدايا
13:41  1395/03/30

امیر(سابق)
12

پارسا جان اگه دقت کنی بجز اسمش بقیه رفتارها کمونیستیه. وقتی خودروساز دولتی ما خودشو صاحب جان و مال مردم میدونه و نظر و نیاز مردم هم براش مهم نیست اسم دیگه ای میشه براش گذاشت
16:07  1395/03/30

محسن
4

ایول تمام نظام های کمونیستی یا نابود میشن یا تغییر ایجاد میکنن و بسوی لیبرال میرن ایران هم از این همینطور خواهد شد
دوران کمونیست بسر اومده
نسل جدید کمونیست رو برنمیتابه
18:11  1395/03/30

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسی : امروز زنگ زدم نمایندگی گفتم ۵ماه گذشته تارا v4lxثبت نام کردم خبری نیست گفت هنوز میگه lxکلا فاکتور نشده میگه چکار کنیم آلات من که ماندم از دست اینا
تیتانیوم ۲ بهمن : ظاهرا کسایی که فاکتور شدن امروز به این سایت سر نزدن
علی : سلام دوست عزیز ،اوه بعد چند ماه تازه شما متوجه شدین!؟همه ما تقریبا همین مشکل رو داریم و امیدواریم که از همین هفته تا آخر اردیبهشت انشالله پیامک تکمیل وجه بیاد واسمون ،
چانگان cs55🤠 : خیر فقط اونایی که اسفند ۱۴۰۱ ثبت نام کردند می توانند خودرو انتخاب کنند
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : سلام امروز کیا فاکتور شدن؟
مجید : سلام منم پلاک فعال ندارم واسم عدم تخصیص زده ایا کسی هست اطلاعی از این موضوع داشته باشه ممنون میشم❤️
S5ccc : اونهایی که کامنت میزارید.زیر پست من. گفتم که خیلی بی وجود هستید. چون نمی تونید حقتون رو بگیرید.فقط لات مجازی هستید متاسفم شما حتی وجود نکردیت.چیزی که خودتون گفته بودین رو انجام بدید.موندم چجور روتون میشه دوباره میاین تواین گروه.حداقل اسمتونو عوض کنید که کسی ندونه شما بودین که دیروز بلوف میزدید. ضمنا اونهایی که شهرستان بودن حد اقل میتونستن جلو نمایندگی جمع بشوند متاسفم شما طاقت شنیدن حرف حساب هم ندارید. چجوری صحبت از حق و حقوق میکنید. فکر کنم یه مشت بچه هستید که باباتون براتون ماشین خریده.
s3 مهرماه : از کجا خبر داشتن آخه که اینهمه نیرو آورده بودن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
s3 اصفهان : سلام دوستان. بنده اسفند پارسال قرار بود S3 اتومات تحویلم بشه که هنوز شاسی هم نشده بواسطه آشنای فامیلهای خانمم پبگیری کردیم از یکی از سرتکنسین های کرمان موتور که خبر دادند اصلا خط تولید S3 فعال نیست و مونتاژ کارها در سالن J4 و T8 مشغولند. در ضمن اون تعدادی هم که تولید شده مدتیه حمل نشده . در نهایت گفته بود اگر خیلی خوشبین باشیم امسال بغیر از J4,T8 هرخودرو شاسی بشه دست کم سه ماه بعد بدست صاحبش برسد.حالا پیش بینی برای شاسی ما گفته بود نیمه دوم خرداد چون فعلا نه موتور دارن نه بقیه وسایل برای مونتاژ فقط لاستیک و بدنه موجوده یعنی دست کم نیمه شهریور ماشین میاد دستمون.
If7 : سلام سورن دوگانه ثبت نام کردم در سامانه یک پارچه وموعد تحویل هم زده بهار ۱۴۰۳ دو بار هم پیامک تبدیل امده تبدیل نزدم کسی میدونه کی پیامک واریز میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفند : هر کسی هستی خیلی پستی اینو بدون خدا ازت نمیگذره خدا نابودت کنه
پارس زمستان : آره تا 17مهلت دادن قسمت وضعیت قرعه کشی برید تاریخ تا 17زده
رضا کارگر ایران خودرو واقعی : سلام دوست عزیز و گرامی قبل عید نوروز گفتم که پارس تولید ودپو شده حالا هنوز باور ندارید
سجاد : از هر کارتی میشه پرداخت کرد یا فقط باید به اسم خوده شخص باشه؟؟؟؟؟کارت طلایی هم بزنم به نظرتون یا نمیخاد الکیه؟
سید : سلام دوست عزیز جمعه چطور فاکتور شد دوروز تعطیلات بود ایرانخودرو تعطیل بود اینها تا ساعت پنج روز عادی تعطیل میکن جمعه چطور فاکتور شدی
حمید دوگانه : 28ام دی ماه کی فاکتور میشه
امیر : سلام چرا پیامک طرح زمستانی نمیاد آیا واقعا حذف شد یانه
خودم : خب بعدش 😂😂😂😐
پرهام : دعوت نامه یا یک ربع دیگه میاد
ابوالفضل : تازه امروز گرفتم‌