الزامات حضور سیتروئن در ایران

 

الزامات حضور سیتروئن در ایران

 
به گزارش خبرنگار ایسنا، با اجرایی شدن برجام تعدادی از خودروسازان مطرح جهانی مذاکرات خود را با خودروسازان داخلی برای آغاز فعالیت در ایران آغاز کردند. در جدیدترین رویداد در این زمینه شرکت سیتروئن اعلام کرد که برای آغاز مجدد فعالیت در ایران با شرکت سایپا به توافق رسیده است.
 
سیتروئن پیش از این نیز سابقه فعالیت در ایران را داشته است؛ به‌گونه‌ای که در دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خودروهایی همچون ژیان و بعد از انقلاب خودروهایی مانند زانتیا را در ایران تولید می‌کرد.
 
کارشناسان معتقدند حضور مجدد شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه در ایران به شرط سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و داخلی‌سازی محصولات، باعث بهبود وضعیت و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره الزامات دور جدید فعالیت‌های سیتروئن در ایران می‌گوید: "سیتروئن از خودروسازان قدیمی و صاحب تکنولوژی اروپا است که در گذشته نیز تجربه تولید در ایران را داشته است. "
 
به گفته شهرام آزادی، در دوره پسابرجام صنعت خودروسازی کشور باید با دو استراتژی مشارکت با خودروسازان صاحب تکنولوژی جهان و به موازات آن توسعه محصولات با برند داخلی، برای بهبود وضعیت تلاش کند.
 
وی معتقد است که همکاری با خودروسازان معتبر جهانی باعث انتقال تکنولوژی و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد: البته در فضای پسابرجام و دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی باید به‌گونه‌ای عمل شود که تجربه تولید تندر 90 در کشور تکرار نشود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه می‌دهد: "در قرارداد پیشین با رنو اختیار مطلق تولید تندر 90 با شرکت رنو بود، به‌گونه‌ای که این شرکت تعداد تولید روزانه این محصول در ایران را تعیین می‌کرد، بنابراین در قراردادهای جدید با خودروسازان خارجی این تجربه باید مدنظر قرار گرفته و اختیار تعیین تیراژ تولید محصولات با طرف ایرانی باشد. "
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: "در دوره پسا برجام همکاری با خودروسازان خارجی نباید مانند همکاری پیشین با رنو و تولید تندر 90، تک محصولی باشد. در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی از جمله سیتروئن باید همکاری‌ها متمرکز بر تولید خودروهای جدید و به‌روز و البته با مدل‌های متنوع باشد. "
 
آزادی با بیان اینکه باید خودروهای مشترک تولیدی در ایران متناسب با تغییرات تکنولوژی و مدل در خودروساز خارجی مادر، در ایران نیز به‌روز شوند، می‌افزاید: "در حوزه داخلی‌سازی این محصولات نیز داخلی‌سازی باید بر روی قطعات اصلی مانند موتور، گیربکس و اکسل باشد تا بتوان بر روی یک پلت‌فرم خارجی، چندین مدل خودروی متفاوت را تولید کرد. "
 
وی خاطرنشان می‌کند: "با توجه به تجربه تحریم در گذشته در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی این شرکتها باید ملزم به سرمایه‌گذاری در داخل کشور شوند تا دیگر به راحتی نتوانند ایران را ترک کنند. "
 
خودروسازان داخلی از فرصت برجام استفاده کنند
 
در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز می‌گوید: "خودروسازان داخلی باید با استفاده از فرصت ناشی از برجام نسبت به همکاری مشترک با خودروسازان مطرح جهانی برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی اقدام کنند. "
 
امرالله امینی با بیان اینکه البته در قرارداد با خودروسازان خارجی باید تعهدات طرف خارجی به روشنی قید شود، خاطرنشان می‌کند: "انتقال تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و صادرات از جمله موارد مهمی است که در همکاری با خودروسازان خارجی باید مدنظر قرار گیرد. "
 
وی ادامه می‌دهد: "نفس همکاری با خودروسازان معتبر جهانی اقدام مثبتی است اما باید توجه شود که در ازای در اختیار قرار دادن بازار داخلی، خدماتی همچون انتقال تکنولوژی از طرف خارجی دریافت شود. "
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: "در همکاری با خودروسازان خارجی باید این امکان وجود داشته باشد که خودروسازان داخلی بتوانند با استفاده از پلت‌فرم مشترک، محصولاتی را با برند خودشان و البته با استفاده از تکنولوژی وارداتی، تولید کنند. از آن سو نیز باید موضوع داخلی‌سازی خودروهای خارجی تولیدی در کشور مدنظر قرار گیرد تا از این طریق صنایع قطعه‌سازی فعال شده و اشتغال در کشور افزایش یابد. "
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , الزامات حضور سیتروئن در ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

محمود
1

بایدگمرک هاآزادبشه نه این که ریش وقیچی روبدن دست یه سری آدم شیاد.دولت چر اباید متعهدبه ایران خودرو وسایپاباشه؟این فقط ظلم مستقیم سران مملکت به مردم ایرانه.
18:47  1395/03/31
پاسخ دادن
کاربر: m&z
3

سرانه درآمد مردم ایران بسیار پایینتر از متوسط جهانی است (7 هزار دلار در مقابل 35 هزار دلار) بنابراین برای بهبود وضعیت معیشت مردم لازمه که اولا تعرفه های ظالمانه حذف شود و ثانیا طراحی خودرو با همکاری شرکت های معتبر خارجی و به صورت بومی صورت پذیرد. دقیقا مانند هند. محصولاتی که با شرایط این کشور و نیازهای مردم و توان مای مردم طراحی شوند. مونتاژی ها برای عده خاصی از مردم که درآمد متوسط به بالا دارند مناسب است و عموم مردم باز هم مجبور به خرید پراید و پژو های 30 سال پیش خواهند بود.
09:11  1395/03/31
پاسخ دادن
امیر(سابق)
7

ما که نمیدونیم چی قرارداد بستید. و چی اجرا میشه ولی اون چیزی که قابل مشاهده هست الزام حضور در ایران چرب نمودن سبیل آقایان و بیش از 2برابر قیمت ماشین پول به دولت بدید دیگه مشکلی پیش نمیاد مردم هم که ......
14:42  1395/03/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 سفید : * دوستانی که آدرس میخوان برای فردا یکشنبه ساعت ۱۲: * ************************************************* « تهران، کیلومتر۱۶ جاده مخصوص(شهید لشگری)، ابتدای بلوار کرمان موتور، خیابان آبان۳، بلوار ارگ، ساختمان شیشه ای صدف » *************************************************
S3 سفید : تعزیرات زیرمجموعه وزارت دادگستریه، یه زحمت بکشید داخل گوگل سرچ کنید تعزیرات زیرمجموعه کجاست؟ بهتون میگه زیرمجموعه وزارت دادگستری
تارا دستی تبدیل به V1p : هفته اول خرداد میاد برادر
s5 - مهر27 : بابا عجب دل خجسته ای داری! دمت گرم
کریمی : سلام دوستان تبدیلی پارس به تارا شش دنده دستی موعد تحویل ۳۱ تیرماه برا کسی دعوت نامه اومده ؟ به نظرتون این ماه میاد؟
سانیا : فکر نکنم قیمت کارخانه به ۵۰۰ برسه چون همینجوریش هم واقعا ۴۰۰ میلیون نه مبلغ زیادی هست که بشه باهاش خودرو خرید و مهم تر اینه که سایپا خودرو های اقتصادی محور تولید میکنه برای قشر ضعیف جامعه ... با این وجود ۴۰۰ هم مبلغ زیادی هست تا یک قشر متوسط بتونه جمع کنه تا بتونه باهاش خودرو بخره .. طبق شواهدی که بررسی کردم که پارسال ۱۷ درصد افزایش قیمت بوده و سال های قبل هم بین ۱۵ تا ۲۰ هست با این وجود قیمت کارخانه باید به ۴۷۰ برسه که واقعا زیاده
باران : سلام دوستان این که میگن حواله مالیات داره یعنی چی ؟برای کسی که حواله میفروشه داره یا کسی که میخره؟
م-ا : تکمیل وجه ما هم برای تارا دستی آبان ۱۴۰۲ بوده تا حالا فاکتور نشده
چان چان گان گان : به امید حق علیه باطل یکشنبه یا دوشنبه برای یکسری از افراد پیامک میاد و بعدش کم کم برای همه پیامک ارسال میشه. دستها بالا و بگید آمین یا رب العالمین
بدشانس : من بدشانسم بعد عید از بازار آزاد ماشین خریدم خیلی هم گرون خریدم ..حالا هم ساینا اومده هم سهند ..کاش زودتر پیامک میفرستادن ..اینجوری زیر قرض نمیزفتیم ...مجبور بودم با دوتا بچه بدون ماشین نمیشد الانم بفروشم کو تا زمستان ۴۰۳..بدشانسم بدشانس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفند دوگانه : دوستان یاران و همراهان همیشگی کسی می‌دونه اسفندیا تقریباً چند نفرن
محمد 29 اسفند : باید پیام تحویل حضوری بیاد، پا نشی بریا.
علی4712 : سلام دوستان من زمستان هستم پارس معمولی هنوز پیام نیومده.کسی هست که پیام نیومده باشه یا ما کلا حذف شدیم؟
207دستی : سلام منم پلاک شدم میتونم برم درب کارخانه ایران خودرو بگیرمش
دوگانه سفید 29 اسفند : سلام دوگانه آبی کبود.ماشین دیگه کپ نداره به خاطر سیمی بودن دریچه گاز درسته؟شتابش چطوره!
حسن : از زمستان بالای 10000 نفر موندن
ایران خودرو : دوستا بهاری وتابستان همه شما به قیمت روز فراخوان میشید چون صدرصد تا فصل تابستان که بهاری ها فراخوان میشن وتا پائیز که تابستانی ها فراخوان افزایش قیمت دارد.
رانا پلاس : 😂
دایی موسی : سلام به همگی
اصغر : 18000هزار مونده از زمستان