الزامات حضور سیتروئن در ایران

 

الزامات حضور سیتروئن در ایران

 
به گزارش خبرنگار ایسنا، با اجرایی شدن برجام تعدادی از خودروسازان مطرح جهانی مذاکرات خود را با خودروسازان داخلی برای آغاز فعالیت در ایران آغاز کردند. در جدیدترین رویداد در این زمینه شرکت سیتروئن اعلام کرد که برای آغاز مجدد فعالیت در ایران با شرکت سایپا به توافق رسیده است.
 
سیتروئن پیش از این نیز سابقه فعالیت در ایران را داشته است؛ به‌گونه‌ای که در دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خودروهایی همچون ژیان و بعد از انقلاب خودروهایی مانند زانتیا را در ایران تولید می‌کرد.
 
کارشناسان معتقدند حضور مجدد شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه در ایران به شرط سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و داخلی‌سازی محصولات، باعث بهبود وضعیت و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره الزامات دور جدید فعالیت‌های سیتروئن در ایران می‌گوید: "سیتروئن از خودروسازان قدیمی و صاحب تکنولوژی اروپا است که در گذشته نیز تجربه تولید در ایران را داشته است. "
 
به گفته شهرام آزادی، در دوره پسابرجام صنعت خودروسازی کشور باید با دو استراتژی مشارکت با خودروسازان صاحب تکنولوژی جهان و به موازات آن توسعه محصولات با برند داخلی، برای بهبود وضعیت تلاش کند.
 
وی معتقد است که همکاری با خودروسازان معتبر جهانی باعث انتقال تکنولوژی و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد: البته در فضای پسابرجام و دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی باید به‌گونه‌ای عمل شود که تجربه تولید تندر 90 در کشور تکرار نشود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه می‌دهد: "در قرارداد پیشین با رنو اختیار مطلق تولید تندر 90 با شرکت رنو بود، به‌گونه‌ای که این شرکت تعداد تولید روزانه این محصول در ایران را تعیین می‌کرد، بنابراین در قراردادهای جدید با خودروسازان خارجی این تجربه باید مدنظر قرار گرفته و اختیار تعیین تیراژ تولید محصولات با طرف ایرانی باشد. "
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: "در دوره پسا برجام همکاری با خودروسازان خارجی نباید مانند همکاری پیشین با رنو و تولید تندر 90، تک محصولی باشد. در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی از جمله سیتروئن باید همکاری‌ها متمرکز بر تولید خودروهای جدید و به‌روز و البته با مدل‌های متنوع باشد. "
 
آزادی با بیان اینکه باید خودروهای مشترک تولیدی در ایران متناسب با تغییرات تکنولوژی و مدل در خودروساز خارجی مادر، در ایران نیز به‌روز شوند، می‌افزاید: "در حوزه داخلی‌سازی این محصولات نیز داخلی‌سازی باید بر روی قطعات اصلی مانند موتور، گیربکس و اکسل باشد تا بتوان بر روی یک پلت‌فرم خارجی، چندین مدل خودروی متفاوت را تولید کرد. "
 
وی خاطرنشان می‌کند: "با توجه به تجربه تحریم در گذشته در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی این شرکتها باید ملزم به سرمایه‌گذاری در داخل کشور شوند تا دیگر به راحتی نتوانند ایران را ترک کنند. "
 
خودروسازان داخلی از فرصت برجام استفاده کنند
 
در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز می‌گوید: "خودروسازان داخلی باید با استفاده از فرصت ناشی از برجام نسبت به همکاری مشترک با خودروسازان مطرح جهانی برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی اقدام کنند. "
 
امرالله امینی با بیان اینکه البته در قرارداد با خودروسازان خارجی باید تعهدات طرف خارجی به روشنی قید شود، خاطرنشان می‌کند: "انتقال تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و صادرات از جمله موارد مهمی است که در همکاری با خودروسازان خارجی باید مدنظر قرار گیرد. "
 
وی ادامه می‌دهد: "نفس همکاری با خودروسازان معتبر جهانی اقدام مثبتی است اما باید توجه شود که در ازای در اختیار قرار دادن بازار داخلی، خدماتی همچون انتقال تکنولوژی از طرف خارجی دریافت شود. "
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: "در همکاری با خودروسازان خارجی باید این امکان وجود داشته باشد که خودروسازان داخلی بتوانند با استفاده از پلت‌فرم مشترک، محصولاتی را با برند خودشان و البته با استفاده از تکنولوژی وارداتی، تولید کنند. از آن سو نیز باید موضوع داخلی‌سازی خودروهای خارجی تولیدی در کشور مدنظر قرار گیرد تا از این طریق صنایع قطعه‌سازی فعال شده و اشتغال در کشور افزایش یابد. "
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , الزامات حضور سیتروئن در ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

محمود
1

بایدگمرک هاآزادبشه نه این که ریش وقیچی روبدن دست یه سری آدم شیاد.دولت چر اباید متعهدبه ایران خودرو وسایپاباشه؟این فقط ظلم مستقیم سران مملکت به مردم ایرانه.
18:47  1395/03/31
پاسخ دادن
کاربر: m&z
3

سرانه درآمد مردم ایران بسیار پایینتر از متوسط جهانی است (7 هزار دلار در مقابل 35 هزار دلار) بنابراین برای بهبود وضعیت معیشت مردم لازمه که اولا تعرفه های ظالمانه حذف شود و ثانیا طراحی خودرو با همکاری شرکت های معتبر خارجی و به صورت بومی صورت پذیرد. دقیقا مانند هند. محصولاتی که با شرایط این کشور و نیازهای مردم و توان مای مردم طراحی شوند. مونتاژی ها برای عده خاصی از مردم که درآمد متوسط به بالا دارند مناسب است و عموم مردم باز هم مجبور به خرید پراید و پژو های 30 سال پیش خواهند بود.
09:11  1395/03/31
پاسخ دادن
امیر(سابق)
7

ما که نمیدونیم چی قرارداد بستید. و چی اجرا میشه ولی اون چیزی که قابل مشاهده هست الزام حضور در ایران چرب نمودن سبیل آقایان و بیش از 2برابر قیمت ماشین پول به دولت بدید دیگه مشکلی پیش نمیاد مردم هم که ......
14:42  1395/03/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام به همه دوستان ، همه تحویل ماشین های کرمان موتور تاخیر دارد ، جک J4 هم تاخیر دارد یا خیر
حسین : سلام دوستان الان ۴روزه تیکه تحویل به نمایندگی نخورده کسی میدونه کی زنگ می زنن دبگه؟مسافتم ازتهران زیادنیست حدود۴۰۰کیلومتر
سعید : اگر منظورت سایت سایپا هست باید تاریخ سفارش را درج کنی. حتما نوشته از تاریخ سال جدید سفارشی نداری
چانگان cs55🤠 : سلام دوستان الان تماس گرفتم سایپا کارشناس ۸۸ گفت افزایش قیمت داریم ولی هنوز بهمون دقیق ابلاغ نشده که بگم راجع به هزینه های جانبی هم هست افزایش، و معلوم هم هنوز نیست کی پیامک بیاد برای واریز . ولی حدودی قیمت چیزی که گفت بیشتر از مبلغ اعلامی تو سایت ها بود . اینو گفتم آمادگی داشته باشیم ان شاالله
mhd S3 : نزدیک به یک ماه شروع دوره اعصاب خوردی و بلاتکلیفی با کرمان موتور رو بهت تبریک میگم
ساناز : منم دقيقا همينم هنوز فاكتور نشده زنگ زدم گفتن تو تحويل هم تاخير داريم.دوستان بهمن پيگير باشيد
تارا دستی مشکی V1 : سلام ما تحویلی 2 بهمن هستیم هنوز فاکتور نشده دیدم برخی دوستان تا 6 بهمن تیتانیوم نوشتن تحویل شده ایا کسی هست فروش فوری یکپارچه 2 بهمن به بعد مشکی فاکتور شده باشه ممنون
تارا دستی مشکی V1 : سلام دوستان ما که تحویل گرفتن پارسال حدود یک ماه بوده اما امسالی ها بیشتر از 1 ماه و در حدود 2 ماه . یه حواله میاد نمایندگی که تحویل گرفتین پول میره بحساب بانک صادرات . حواله رو از نمایندگی میگیرین میرین بانک صادرات دریافت می کنید ولی شما برای 2ماه دیگه حساب کن
علی : سلام پراید ۸۹ وقتی گاز میدوم دور موتور ب ۳ میرسه دنده تو کابین صدای لرزش میده مشکل از چیه
اریسان ۲۰ فروردین : تولید روزانه اریسان به شدت کاهش پیدا کرده و ایرانخودرو هم برای جذب نقدینگی هر دو هفته یه بار فروش فوری میذاره و بازارش رو خراب کرده دوستانی که برای سود میخوان اصلا سمت اریسان نیان و کسانی که برای مصرف هست از همون بازار بگیرسد ده تومن اختلافشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه اسفند : داداش از جای مطمئنی شنیدی
پارس : کسی می‌دونه تعداد کل بهار و تابستان چند نفره
زینب : سلام چرا بخشنامه 4705فراخوانش نمیاد نمیدن به ما پارس
علیرضا : سلام دوستان امروز کسی فاکتور نشده؟
🔴 شهرام : رنگ سفید شیری خیلی تفاوت داره با سفید؟ یا همونه؟ کسی گرفته؟
حمید دی ماه دوگانه : دوست عزیز منم پنج شنبه پلاک شدم ولی درخواست حضوری دادم پیام نیومده برام
پارس : ماهم 4713هستیم جر پیامک تبدیل قبل عید دیگه پیامی نیومده
تبدیلی : من هم دقیقا شرایطم مثل شماست . تا امروز ندیدم کسی فاکتور شده باشه .
دی ماهی : چطور فهمیدی پلاک شدی
یوسفی : سلام من امروز زنگ زدم گفت دعوتنامه اسفند اخر خرداد ماه میاد