افت کیفی 206 صندوقدار و سراتو/ جک اس5 دوستاره شد

 

افت کیفی 206 صندوقدار و سراتو/ جک اس5 دوستاره شد

 
به گزارش اقتصادنیوز، آخرین گزارش منتشر شده از وضعیت کیفیت خودروهای ساخت داخل بیانگر آن است که از میان 33 مدل خودرو سواری تولید شده در ایران هیچ کدام موفق به کسب درجه کیفی چهار و پنج ستاره نشده‌اند.
 
بر اساس این گزارش، در خرداد ماه گذشته دو خودرو پژو 206 صندوقدار و کیا سراتو که به ترتیب در ایران‌خودرو و سایپا به تولید می‌رسند، با افت کیفی مواجه شده‌اند؛ به طوری که پژو 206 صندوقدار از درجه کیفی دو ستاره به یک ستاره و کیا سراتو از درجه کیفی سه ستاره به دو ستاره سقوط کرده اند. در این میان خودرو جک اس5 تولید شده در کرمان موتور، از درجه کیفی یک ستاره به دو ستاره ارتقا داشته است.
 
این گزارش حاکی از آن است که نیومزدا3، هایما اس7، انواع ال90 و رانا با کسب سه ستاره با کیفیت‌ترین خودروهای سواری ساخت داخل محسوب می‌شوند.
 
بر اساس این گزارش از 33 مدل خودرو تولید شده (سواری) در کشور، 7 مدل، دارای درجه کیفی سه ستاره، 8 مدل دارای درجه کیفی دو ستاره و 18 مدل دارای درجه کیفی یک ستاره بوده‌اند.
 
این گزارش بیانگر آن است که در خرداد ماه امسال حدود 85 هزار دستگاه انواع سواری (33 مدل) و وانت (11) مدل در کشور تولید شده که 58 هزار دستگاه از این تعداد دارای درجه کیفی یک ستاره یا حداقل کیفیت موجود بوده‌اند.
 
تازه‌ترین گزارش کیفیت خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، سه محصول با افت و خیز کیفی روبه‌رو شده و باقی خودروها تغییر خاصی را تجربه نکردند. در گزارش منتشره که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه و به خرداد ماه امسال مربوط می‌شود، 33 خودرو داخلی مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و با توجه به رده قیمتی‌شان، در پنج گروه دسته‌بندی شده‌اند.
 
بر این اساس، 33 خودرو موردنظر در گروه‌های قیمتی بالای 100 میلیون تومان، 75 تا 100 میلیون تومان، 50 تا 75 میلیون تومان، 25 تا 50 میلیون تومان و زیر 25 میلیون تومان گروه‌بندی شده و معادل شرایط کیفی‌شان، «ستاره» کسب کرده‌اند.
 
در روشی که شرکت بازرسی لحاظ کرده، خودروهای داخلی قابلیت دریافت یک تا پنج ستاره کیفی را دارند و این در حالی است که طی ارزیابی کیفی خرداد ماه، هیچ‌کدام از خودروها موفق به کسب بیش از سه ستاره نشده‌اند. هایما، مزدا3، تندر-90 و رانا خودروهایی هستند که در گزارش خرداد ماه، سه ستاره کیفی به دست آورده‌اند و باقی خودروها دو یا یک ستاره دارند. اعلام کیفیت خودروها بر حسب «ستاره‌های دریافتی» در حالی است که پیش‌تر شرکت بازرسی با ارزیابی کیفی خودروها در 9 معیار مختلف، عددی را به‌عنوان «مجموع نمرات منفی» برای هر خودرو اعلام می‌کرد و این «عدد» نشان‌دهنده سطح کیفی بود. بر این اساس، هر خودرویی که نمره منفی کمتری دریافت می‌کرد، طبعا از کیفیت بالاتری برخوردار بود و هرچه نمره موردنظر بالا می‌رفت، نشان از پایین بودن کیفیت خودروها داشت.
 
هرچه هست، طبق گزارش منتشره، مزدا3 با کسب سه ستاره، بهترین خودرو گروه بالای 100 میلیون تومانی‌ها شده، کیاسراتو نیز با دو ستاره اش، در صدر گروه خودروهای 75 تا 100 میلیونی‌ها نشسته، هایمای سه ستاره، لقب بهترین عضو دسته 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها را به‌دست آورده، پارس تندر با سه ستاره جایگاه اول گروه 25 تا 50 میلیونی را به خود اختصاص داده و در نهایت پراید 131 سایپا با تک‌ستاره اش توانسته بهترین خودرو در دسته زیر 25 میلیون تومانی‌ها لقب بگیرد.
 
آن طور که شرکت بازرسی اعلام کرده، گروه خودروهای بالای 100 میلیون تومان، تنها یک عضو دارد و آن مزدا 3 است. این محصول دارای سه ستاره کیفی بوده و در بخش خصوصی خودروسازی کشور مونتاژ می‌شود. مزدا3 در مقایسه با آمار کیفی قبلی تغییر خاصی را تجربه نکرده است.
 
اما در گروه قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان، کیا سراتو (محصول مونتاژی سایپا) در حالی توانسته با کیفیت‌ترین عضو لقب گیرد که موفق به کسب دو ستاره شده است. این یعنی سراتو در مقایسه با ارزیابی کیفی اردیبهشت ‌ماه، یک ستاره کمتر دریافت کرده و در نتیجه کیفیت آن آب رفته است. پس از این محصول مونتاژی کره ای، با دو خودرو چینی در این گروه روبه‌رو می‌شویم، تیگو 5 و جک S5 کرمان موتور. در این بین، تیگو دارای دو ستاره است و این یعنی در مقایسه با ماه گذشته تغییر خاصی نداشته است. این در حالی است که جک S5 در مقایسه با گزارش قبلی، یک ستاره بیشتر کسب کرده است.
 
به گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها برویم، جایی که 6 عضو دارد و همه شان نیز چینی هستند. این گروه یک میهمان جدید به نام هایما دارد، شاسی‌بلندی که در ایران خودرو خراسان به مونتاژ می‌رسد و در اولین حضور خود توانسته صدرنشین گروه شود. هایما تنها خودرو گروه 50 تا 75 میلیونی‌ها است که سه ستاره کیفی دارد و باقی اعضا، دو یا تک ستاره‌اند.
 
این در شرایطی است که هیچ یک از این خودروها در مقایسه با گزارش کیفی قبلی، تغییر خاصی را تجربه نکرده‌اند. بر این اساس، جک J5 و برلیانس H330 هر دو دارای دو ستاره کیفی هستند و ام وی ام 550 و ام وی ام X33 جدید و لیفان X60 نیز موفق به کسب تنها یک ستاره کیفی شده‌اند. اما نگاهی بیندازیم به شلوغ ترین گروه که خودروهای 25 تا 50 میلیون تومان را در خود جا داده است. صدرنشینان این گروه را تندر-90‌ها به همراه رانا تشکیل می‌دهند، خودروهایی که همه سه ستاره کیفی به دست آورده‌اند. طبق گزارش شرکت بازرسی، پارس تندر، تندر اتومات، تندر پارس خودرو و تندر ایران خودرو در ارزیابی کیفی خرداد ماه حضور داشته و در مقایسه با رده بندی قبلی، دچار تغییر خاصی در سطح کیفی خود نشده‌اند. رانا نیز تغییرات خاصی نسبت به ارزیابی کیفی اردیبهشت ماه نداشته است.
 
نکته جالب در گروه 25 تا 50 میلیون تومانی‌ها، افت کیفی پژو 206 صندوقدار است، خودرویی که در مقایسه با گزارش کیفی قبلی یک ستاره‌اش را از دست داده و در حال حاضر محصولی تک ستاره به شمار می‌رود. البته مدل هاچ بک 206 همچنان دو ستاره کیفی را روی شانه هایش احساس می‌کند. دیگر خودروهای دو ستاره این گروه اما ام وی ام 315 جدید و دنا هستند که در مقایسه با گزارش کیفی قبلی با تغییر خاصی مواجه نبوده‌اند. سایر خودروهای این گروه شامل، پژو پارس، 405،سمند و تیبا2 همه دارای تنها یک ستاره کیفی بوده و تغییر خاصی نیز نسبت به گزارش اردیبهشت ماه نداشته‌اند.
 
واما خودروهای زیر 25 میلیون تومان یا همان دسته ارزان قیمت ها؛ در این گروه، پراید 131 سایپا در حالی توانسته بهترین عضو لقب بگیرد که تنها یک ستاره کیفی دارد و نسبت به گزارش قبلی نیز تغییری به خود ندیده است. این گروه البته چهار عضو دیگر نیز دارد که اتفاقا آنها نیز تنها دارای یک ستاره هستند. تیبای معمولی، پراید 111، پراید 132 و پراید 131 پارس خودرو چهار محصول موردنظر هستند که البته با توجه به عدم اعلام نمرات آنها، مشخص نیست کدام یک دارای کیفیت بهتری در مقایسه با سایرین است.
 
البته اگر به همین ستاره‌های اعلامی اکتفا کنیم، معنایش این است که کیفیت هر پنج خودرو گروه زیر 25 میلیون تومانی ها، تقریبا در یک سطح قرار دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد جزئیات کیفی این خودروها متفاوت از یکدیگر بوده و شبیه هم نیست.
 
 

منبع

اقتصادنیوز

 

برچسب : خودرو , افت کیفی , 206 صندوقدار , سراتو , جک اس5 , دوستاره






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

14 نظر

همایون
6

پژو پارس مهمون هر روز تعمیر گاه هروز صبح باید ببری ،غروب باید بیاری و هر روز خراب تر از دیروز
11:37  1395/04/23
پاسخ دادن
علی
2

گدایی ترین ماشین دنیا همین ال نود هست . هدف از طراحیش فقط ارزون سازی بوده از روز اول . از ماشینی که داچیا رومانی طراحی کرده چه انتظاری میشه داشت . در ال90 از کولر خوب از تعادل خوب از سواری نرم و راحت از صندلی راحت از آپشن و امکانات از زیبایی و جذابیت هیچ خبری نیست . تا تو شهری ال 90 خوبه اما وقتی رفتی جاده انوقت میفهمی که تو سرعت بالای 80 دیگه ماشین رو هواست و با کوچکترین انحراف خیلی راحت چپ میشه . تازه تو شهر مخصوصا کولرش اصلا جواب نمیده چون فقط یک فن داره رادیاتورش و دایم آف میکنه . اصلا به ال نود نمیشه گفت ماشین خانوادگی
09:20  1395/04/23
پاسخ دادن
محمد
8

پژو پارس رفته قعر جدول بی کیفیت ها
22:47  1395/04/22
پاسخ دادن
+2
0

یک ستاره ای ها چه زجری میکشن ،چه زوری میزنن،چه خالی هایی میبندن بگن فرغون یک ستارشون ماشینه ؛اما متاسفانه هر ماه چند قدم به قعر جدول نزدیک میشن .
و توسری خور ترین شون هم پژو پارس مفلوک ،زهوار در رفته ،زاقارت و...

13:50  1395/04/21
پاسخ دادن
داچیا رومانی
3

تو آمار چپ کردن و نداشتن کولر درست و حسابی هم در صدر هست این ال90 ‍‍. راستی خیلی مواظب گردگیر پلوس باشه . همه این هایی که گیربکسشون سوخت هم فکر میکردن خیلی کیفیت داره . سوختن گیربکس ال90 فقط یک لحظه و بدون هیچگونه اخطار و نشانه قبلی پیش میاد مخصوصا در جاده
13:07  1395/04/21
پاسخ دادن
کامی
4

داچی ماچی جون گمون کنم سواد هم نداری !!! اینجا پیج سراتو هست !!! نه ال نود!!! که هر از گاهی بیایی و اظهار فضله کنی!
دوستان این داچی ماچی را خوب بشناسید چون ممکنه در این پیج هم بر ضد سراتو با اسامی مستعار مطلب بنویسه! موفق باشید.
14:17  1395/04/21

مجتبی
0

لطفا این عکس سراتو رو عوض کنید این عکس مربوط به مدل 2014 میشه اونی که سایپا داره تولید میمنه مله 2010 هستش و یه شکل دیگه ایه
12:51  1395/04/21
پاسخ دادن
کاربر: m&z
5

تو این اوضاع بهتره اگه ماشینی دارید که ازش راضی هستید نگه دارید و اصلا به فکر نو کردنش نباشید که پشیمون میشید. قشر متوسط توانشون در حد ماشینهای نو چینی یا داخلی هستند که بهتره بیخودی پول صرفشون نکنید.
12:12  1395/04/21
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

دقیقاً. اما هنوز خیلیا قبول نمیکنن
17:04  1395/04/21

DD
0

پژو پارس در کف جدول خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
11:33  1395/04/21
پاسخ دادن
+2
0

پژو پارس مفلوک ،همچنان قهر جدول و بی کیفیت ترین خودرو تولیدی ایران خودرو .
فقط دیگه قابلیت مقایسه با ماشین چمن زنی رو داره
11:31  1395/04/21
پاسخ دادن
رضا
0

سلام.میشه بگید بر چه اساسی شما ستاره میدید
11:10  1395/04/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسفند ساینا دوگانه : سلام منم هفته اخر اسفند هستم نه نیومده هنوز.
س : حواله فروشی در اصل قانونی نیست و باید پس از تحویل خودرو به نام شما پلاک بشه و بعد به نام خریداری کنید که حواله رو خریده، پس شما باید مالیات عایدی فروش خودرو بدید.
فرهاد : هیراد جان شما احیانا جزء عدم تخصیص ها نبودید!!!
کیان : ایشااله دیگه آینده یا قسمت
S new 19 mehr : سلام دوستان من نمایندگی سلیمانی پور شهرری ثبت نام کردم پاسخگوییشون افتضاح هستش هر دفعه زنگ میزنم میگن تا آخر این ماه میدن الان ۳ ماه از آخر اون ماهی که گفتن گذشته
ابراهیم : سلام پارسال1402 برج 3 خرداد برنده شاهین دستی طرح مادران برنده شدیم برج 5 دعوتنامه رسیده نصف مبلغ 50%واریز کردیم موعدتحویل بهار سال 1403متاسفانه تاکنون تکمیل وجه اعلام نشده خدایی این طرح مادران حمایت خانواده هست یا طرح بدبختی مادران می‌باشد
شهرام : برای دوستانی که زنگ میزنن سایپا و بهشون میگن به علت داشتن پلاک فعال پیامک نمیاد یا عدم تخصیص خوردن بنظرم یه جواب سربالا و بهانه ست چون برای من و تعدادی از متقاضیانی پلاک بالای ۵ سال داشتم قبل عید پیامک واریز اومد و تمام مبلغ هم واریز کردیم ،تو ثبت نام شرکت های دیگه که شرط عدم پلاک بود که بررسی پلاک فعال فقط زمان تحویل خودرو بررسی میشدکه تا اون موقع باید انتقال مالکیت بزنی تا پلاک نداشته باشی ، درد اینا فقط تو ضعف شدید مدیریت و عدم پیش بینی مثل تقاضای خیلی بالای چانگان ۵۵ ، نوسانات ارزی و کندی مراحل واردات ترخیص گمرکی و ایناست وگرنه طبق مراحل ثبت نام سامانه قطعا باید به ارسال خودرویی ها پیامک واریز ارسال بشه و عدم تخصیص ها تو دوره های بعد خودرو انتخاب کنن
تارا مشکی : سلام تارا دستی تحویل 6بهمن دوستان تا چندم فاکتور شده هنوز فاکتور هم نشدم خاک تو سرشون با همین کارشون پول بده کلاه بده یه چیزی هم بالا بده عین همین ضرب المثل شدیم
سمند سورن موتور جدید : سلام دوستان من موعد تحویل 1403/1/11 الان دو روز که پلاک خورده رفت برا صدور اسناد
امید : واسه ما ۲ ماهه فاکتور شده ماشینو نمیدن چه بریه به اونایی که فاکتور نشده واسه اونارو می میخوان بدن ! خاک تو سر کلاه بردارشون . فردا حتما بیاین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خسته : خدا نگذره ازاین دولت
207اتو جانبازان : باسلام به همگی دوستان عزیز و گرامی ایشالا که همگی خودروی مدنظرشون رو هرچی سریعتر تحویل بگیرن وبه شادی وخوشی استفادشون بکنن.. دوستانی که ازطرف خانواده ایثارگروجانبازان دعوت نامه براشون امده وثبتنام کردن لطفذمیکنید تاریخ تکمیل وجه وتاریخ تحویل رو یاداشت کنن اینجا ممنون میشم اگه اینکارو انجام بدین چون بهتر میتونیم بفهمیم که کی فاکتور میشه یا شده یا تحویل گرفته طبق تاریخ ماهم بنتیحه میرسبم که می نوبت ماهم میشه بازم ازقبل از همه دوستان تشکر میکنم فعلا
صدا وسیما162 : سلام من هرروز باصدا وسیماشماره 162 یکبار در روز تماس میگیرم لطفا تماس بگیرید تلفن گویا هست شاید یه فرجی بشه....
سحر : دوستان چند روز بعد از فاکتور شروع به پلاک کردن میکنن ؟ و از کجا اینترنتی بفهمیم پلاک شدیم
رضا x33 : احتمال میدم مدیران خودرو با عجله روزهای آخرسال همه ماشینها رو که سفارش گرفته بوده بهشون شاسی اختصاص داده (روی کاغذ و نه تولید واقعی، چون میشه اعداد بعدی شاسی رو پیشاپیش پیش بینی کرد و کار سختی نیست)تا که مشمول مالیات و ارزش افزوده سال جدید که یک درصد بیشتره نشه و اون مبلغ رو پرداخت نکنه- چون طبق دستورالعملهای دولتی از قبل میدونستند این اتفاق میفته- ولی در واقعیت اون تعداد ماشین کافی نداشتند برای همه اون سفارشات اختصاص داده شده . واسه همین الان دارن کم کم تولید میکنن تا سریع جایگزین اون شاسی های کاذب بشه. البته این احتماله و ممکنه دلیلیش همون تعلل گمرکی باشه
فاطمه نظریان : سلام من 12بهمن 1402تکمیل وجه زدم گفتن تاریخ تحویل 90 روزدیگه ولی هنوزخبری نیست چیکار بایدکرد؟
محسن 🌹🌹🌹🌹 : سلام . . سورن دوگانه ، تکمیل وجه : 9 بهمن . . . برای من هم می نویسم: منقضی بودن قراداد . . پس نگران نباش ...
Gh : سلام دوستان من 3 اردیبهشت واسه دنا آپشنال تحویل 90 روزه واریز وجه انجام دادم و تحویل رو زده 3 مرداد قسمت میز خدمت که میرم فقط انتخاب نمایندگی تیک سبز خورده و مرحله دوم که واریز وجه هستش بعد 13 روز هنو زده در حال انجام مشکلی نداره؟
گل بس : علامت دایره یعنی لنتات تمومه
دنا پلاس توربو دستی : حالت صحفه گوشیت قسمت نمایشگر روی حالت روز بزار چون تم مشکی دیده نمیشه