چرا خودروسازان وارد دعوای قیمت گذاری نشدند؟

چرا خودروسازان وارد دعوای قیمت‌گذاری نشدند؟

این روزها که جدال شورای رقابت و وزارت «صنعت، معدن و تجارت» بر سر قیمت گذاری خودرو بالا گرفته، خودروسازان به نوعی خود را کنار کشیده اند و به اصطلاح یکی به نعل می زنند و یکی به میخ. وزارت صنعت و زیرمجموعه هایش به خصوص سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، معتقدند تا زمانی که قیمت گذاری دست آنها بود، همه چیز گل و بلبل بوده و هم خودروساز رضایت داشته و هم بازار آرامشی نسبی را به خود می دیده است، اما شورای رقابت نظر دیگری دارد. شورا می گوید قیمت هایی که سازمان حمایت در نظر می گرفته، درست نبوده و حساب و کتاب نداشته است؛ اما آنها (شورای رقابت) با انجام محاسباتی دقیق، قیمت واقعی خودروها را در آورده اند. ظاهرا این جدال بیهوده بر سر خودروسازان و وضع نابسامان فعلی آنهاست، اما در باطن ماجرا به نظر می رسد بحث بر سر این است که کدام یک (شورای رقابت یا سازمان حمایت)، دست بالا را در قیمت گذاری خودروهای داخلی داشته باشد.

چرا خودروسازان وارد دعوای قیمت‌گذاری نشدند؟

این وسط اما خودروسازان خود را وارد دعوا نکرده اند و دقیقا مشخص نیست طرف شورای رقابت هستند یا سازمان حمایت. در این حدودا یک ماه اخیر که وزارت صنعتی ها و شورای رقابت بر سر قیمت گذاری خودرو حسابی به همدیگر خرده گرفته اند، خودروسازان هیچ واکنشی که نشان دهد نظرشان به کدام طرف متمایل است، از خود بروز ندادند و تا به امروز به نوعی در این ماجرا منفعل عمل کرده اند. البته گاهی اظهارنظرهایی در مورد اینکه سازمان حمایت یا شورای رقابت عملکرد موفقی در قیمت گذاری نداشته، از سوی فعالان صنعت خودرو انجام می شود، اما فقط محدود به انجمن های خودروسازان و قطعه سازان است و مدیران ارشد خودروسازی هیچ اظهارنظری در مورد دعوای قیمت گذاری نمی کنند. اتفاقا همین دیروز مشاور انجمن خودروسازان در اظهارنظری اعلام کرده مقصر اصلی در زمینه بحران شدید صنعت خودرو که می تواند به ورشکستگی خودروسازان بیانجامد، نه شورای رقابت که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است. داوود میرخانی رشتی گفته که در دو سال اخیر قبل از ورود شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودروها، هرچه به رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ضرردهی خودروسازان به دلیل پایین بودن قیمت فروش آنها نامه نوشتیم، توجهی به آن نشد. وی تاکید کرده که پس از ورود شورای رقابت به این عرصه و تعیین فرمول قیمت گذاری نیز، در نامه ای به رییس سازمان حمایت از وی خواستیم طی نامه ای رسمی به شورای رقابت موضوع غیرواقعی بودن قیمت های اواخر سال 90 را اعلام کند تا این شورا قیمت های صحیح را مبنای قیمت گذاری خودروها قرار دهد، اما به آن نامه نیز توجهی نشد.

چرا خودروسازان وارد دعوای قیمت‌گذاری نشدند؟

میرخانی با بیان اینکه سازمان حمایت با تعیین نرخ های غیرواقعی برای خودروها موجب آغاز دومینوی بحران در صنعت خودرو شده، گفت مشکل اصلی خودروسازان، سازمان حمایت است، زیرا این سازمان بود که از واقعی سازی قیمت خودرو جلوگیری و به تدریج توان مالی آنها را ضعیف کرد.گفته های میرخانی در حالی است که مدیران ارشد خودروسازی همچنان سکوت کرده اند. آنها حتی در جلسه چندی پیش وزارت صنعتی ها و شورای رقابت که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد نیز  خود را کاملا از دعوای قیمت گذاری کنار کشیده و وارد ماجرا نشدند، گویی انگار نه انگار که آنها سوژه این جدال پرحاشیه اند.اما دلیل کنار ماندن خودروسازان از این ماجرا چیست؟ چرا آنها موضع مشخصی در قبال جدال قیمت گذاری میان وزارت صنعتی ها و شورای رقابت ندارند؛ آن هم در شرایطی که از مشکلات مالی و افت شدید تولید حرف می زنند و معتقدند «قیمت خودرو» یکی از دلایل بروز این مشکلات است؟ برای پاسخ به این پرسش ها سه احتمال را می توان متصور شد؛ اولین اینکه خودروسازان طرفدار سازمان حمایت و شیوه قیمت گذاری اش هستند، اما چون قیمت گذاری فعلا دست شورای رقابت است و رابطه شورا و سازمان نیز شکرآب شده، آنها این موضع خود را علنی نمی کنند. اگر این احتمال را بپذیریم، باید قبول کنیم خودروسازان از روش قیمت گذاری سازمان حمایت رضایت داشته اند یا حداقل آن روش را بیش از شیوه فعلی شورای رقابت می پسندند. این در شرایطی است که قیمت گذاری توسط سازمان حمایت، دردسرهای خاص خود را داشت و خودروسازان در آن مقطع که این سازمان قیمت گذار بود، کم و بیش به آن معترض بودند.

چرا خودروسازان وارد دعوای قیمت‌گذاری نشدند؟

آنها برای هرگونه افزایش قیمتی باید کلی سند و مدرک به سازمان حمایت می بردند و سازمان نیز پس از انجام بررسی های لازم، قیمت خودروها را تعیین می کرد و اتفاقا قیمت های اعلامی همواره با اعتراض خودروسازان نیز روبه رو می شد. در واقع سازمان حمایت در برابر خودروسازان موضعی سختگیرانه داشت؛ اگرچه در دو سه نوبت با افزایش قیمت خودروها موافقت کرد، اما این کار را پس از کلی رفت وآمد خودروسازان انجام داد. در واقع سازمان حمایت می خواست طوری قیمت گذاری کند که یا خودروساز و مشتری هر دو راضی باشند یا رضایت هیچ کدام حاصل نشود، هرچند معمولا دومی اتفاق می افتاد. اما احتمال دوم؛ خودروسازان به ماندن در شورای رقابت راضی ترند؛ اما چون احتمال می دهند با تغییر دولت، قیمت گذاری دوباره به دست سازمان حمایت بیفتد، در شرایط فعلی محتاطانه رفتار می کنند.

چرا خودروسازان وارد دعوای قیمت‌گذاری نشدند؟

 درست بودن این احتمال، مستلزم پذیرفتن این است که از نظر خودروسازان، شورای رقابت بهتر از سازمان حمایت در قیمت گذاری عمل کرده و آنها (خودروسازان) به نوعی با شورا راحت تر هستند تا سازمان. این البته در حالی است که تعیین قیمت توسط شورای رقابت نیز کم دردسر نبوده و حتی برخی کارشناسان معتقدند سازمان حمایت مدیریت بهتری را در قیمت گذاری داشته است و حداقل اینکه خودروسازان در آن زمان زودتر تکلیف خود را می دانستند. با این حال شورای رقابت نیز مانند سازمان حمایت از انتقادهای فعالان صنعت خودرو (انجمن خودروسازان و قطعه سازان، نه مدیران ارشد خودروسازی) در امان نبوده اند. شورای رقابت البته گاهی با خودروسازان نیز راه آمده و حتی حاضر شده در مقابل اعتراض آنها، تصمیم قیمتی خود را عوض کند. به عنوان نمونه، وقتی شورای رقابت اولین سری قیمت ها را روی سایت خود قرار داد، خودروسازان اعتراض کردند و در نتیجه همین اعتراض بود که شورا عقب نشست و در نهایت قیمت هایی نزدیک به آنچه خودروسازها می خواستند، تعیین شد.  خودروسازان به دنبال آزادسازی؟ و اما احتمال سوم که اتفاقا قوی تر از دو احتمال قبلی به نظر می رسد، از تمایل خودروسازان به آزادسازی قیمت حکایت دارد. این «احتمال» می گوید خودروسازان نه شورای رقابت را می پسندند و نه سازمان حمایت را قبول دارند، بلکه می خواهند قیمت خودرو دوباره آزاد شده و به دست خودشان بیفتد.

چرا خودروسازان وارد دعوای قیمت‌گذاری نشدند؟

قیمت خودرو که آزاد شود، دیگر نه خبری از سختگیری های سازمان حمایت است و نه خبری از فرمول و دستورالعمل شورای رقابت و این خودروسازان هستند که در مورد قیمت محصولات شان تصمیم آخر را خواهند گرفت. آنها یک بار طعم شیرین آزادسازی را چشیدند و قطعا بدشان نمی آید یک بار دیگر و این بار پایدارتر و قطعی تر، آن را تجربه کنند. آزادسازی هر چند به کام خودروسازان خواهد شد، اما قطعا اعتراض مردم را به دنبال خواهد داشت، اعتراضی که مانند دفعه قبل دامنه آن به مجلس شورای اسلامی هم کشیده می شود و آن زمان است که کوهی از انتقاد و گله و شکایت بر سر جاده مخصوصی ها آوار می شود. یعنی اینکه آزادسازی قیمت نیز چندان بی دردسر برای خودروسازان نیست و حواشی خاص خود را در پی خواهد داشت.


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودروساز داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: m&z
8

آزاد سازی قیمت گذاری خودرو توسط خودروسازها باید در شرایط عادلانه اتفاق بیافتد نه در شرایطی که یکطرفه به نفع خودروسازها مرزها را بسته اند. این آزادسازی باید همزمان با آزادسازی واردات خودروهای خارجی بدون حق گمرکی صورت گیرد و تنها آن زمان است که شرایط عادلانه ای از عرضه و تقاضا در بازار خودرو شکل خواهد گرفت. همچنین اگر خودروسازها را کاملا از مالکیت دولت خارج کرده و صد در صد خصوصی سازی کنند، هم شرایط خودروسازها بهتر خواهد شد و هم مردم.
16:15  1392/04/31
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
1

خیلی ممنون که اخبار داخلی را هم پوشش میدید
13:58  1392/04/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آراد : منم همه چیم مثل شماس گفتن تیر میدیم هنوز دی ماه رو هم ندادن ما که آخر اسفندیم احتمالا بره تو مهر ماه
سقف فلز اسفند : من واریز اولیه ام شهریور بوده ولی تاریخ تکمیل وجه 20 دی ماه
تحویل 29 اسفند : کدخدابهروزتحویلت کی بود تکمیل وجه کی بودماشینت چی بود
سورن جدید. دی : معلوم نیس باماشینای مردم چکارمیکنن که برایکی خلافی میادبرایکی عوارض ازادراهی
سورن جدید. دی : معلوم نیس چ غلطی میکنن که 3روزه توراهه
حسن : قسطی چیه برادر مبلغ باید کم بشه
بوشهری : ایا قبل از 18 آذر کسی مانده که فاکتور نشده باشه
پارس 4705 : سلام دوستان ازکجا میشه فهمید ماشین ساخت کدوم کارخانه یا کدوم شهره
رسول : تبریک فاکتور شدی به همین خاطر
آریزو5 مجید : منم 23 دی ماه تکمیل وجه کردم 25قراردادشدولی هنوزخبری نیست شماتهران بودید؟