مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 

مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 
گزارش رضایتمندی مشتریان از فروش و خدمات پس از فروش در حالی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد که خودروسازان داخلی در مقایسه با وارداتی‌ها جایگاه مناسبی کسب نکردند. هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که سهم بالای داخلی‌ها در بازار خودرو آنها را در رده‌های زیرین جدول رضایتمندی مشتریان قرار داده، اما طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند.
 
در همین حال شکایات مشتریان بیشتر از کیفیت و خدمات پس از فروش بوده حال آنکه خودروسازان داخلی با توجه به افزایش تولید توانسته‌اند فرآیند فروش را تا حدودی بهبود بخشند. طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که در مورد فرآیند فروش از مشتریان در سال گذشته نظرسنجی کرده آنها انتقادهایی چون عدم تحویل لوازم جانبی خودرو، تاخیر در تحویل، ایراد داشتن خودرو در زمان تحویل و همچنین تاخیر در تحویل پلاک و مدارک خودرو را مطرح کرده‌اند. بر این اساس شرکت بازرسی به بررسی 17 شرکت در فرآیند فروش پرداخته و نظر مشتریان را در مورد سرویس‌دهی آنها در این زمینه خواستار شده است. طبق جدولی که در مورد رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری استخراج شده، شرکت کرمان موتور توانسته رتبه اول را در این زمینه کسب کند. اما رتبه دوم رضایتمندی مشتریان متعلق به شرکت اسان موتور است؛ به‌طوری‌که این شرکت وارد‌کننده محصولات هیوندایی توانسته نظر مشتریان را در این زمینه جلب کند، خودروسازی مدیران با تولید خودروهای چری چین در رتبه سوم قرار گرفته است.
 
این شرکت بیشترین تولید در بخش خصوصی ایران را به خود اختصاص داده است. اما پس از مدیا موتورز، شرکت ایران خودرو رتبه پنجم رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری را کسب کرده است. شرکت ایران خودرو هر چند سال گذشته افت تولید را تجربه کرد، اما با توجه به کمبود تقاضا توانست پاسخگوی مشتریان در این زمینه باشد. سهم ایران خودرو در بازار ایران حدود 46 درصد برآورد شده است. اما اطلس خودرو و ایرتویا به ترتیب در رتبه‌های بعدی رضایتمندی مشتریان قرار دارند.پس از خودروسازان راین که در سال جاری تولید خود را به‌شدت کاهش داده، خودروسازی بهمن موتور که به‌تازگی سهام آن فروخته شد قرار دارد، اما دهمین شرکتی که مشتریان نسبت به فرآیند فروش آن اظهار رضایت کرده‌اند، نگین خودرو وارد‌کننده محصولات رنو است. پس از این شرکت فرانسوی و در رده یازدهم شرکت سایپا به‌عنوان دومین شرکت بزرگ خودروساز قرار دارد و پس از آن پارس‌خودرو از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا. طبق نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سایپا و پارس‌خودرو در فرآیند فروش نسبت به دیگر خودروسازها و وارد‌کنندگان نتوانستند نمره مناسبی کسب کنند. اما دیار خودرو، آلفا موتور، پرشین خودرو، آرین موتور پویا و در نهایت ستاره ایران به ترتیب در انتهای جدول رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش قرار دارند. به‌دنبال این گزارش شرکت بازرسی کیفیت جدول رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در زمستان سال گذشته را نیز منتشر کرده است. در این گزارش امتیازدهی براساس رضایتمندی، عملکرد و کارآیی شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.
 
بر این اساس شرکت ایرتویا توانسته رتبه اول رضایتمندی مشتریان را از خدمات پس از فروش کسب کند.در تعیین شاخص رضایتمندی گزینه‌هایی همچوم نحوه نوبت‌دهی، مدت زمان صرف شده جهت پذیرش، هزینه پرداختی، تامین به موقع قطعه توسط نمایندگی و دسترسی به نمایندگی‌های شرکت مدنظر قرار گرفته است. اما پس از شرکت تولید‌کننده محصولات تویوتا، اطلس خودرو در رتبه دوم قرار گرفته و پس از آن پرشیا خودرو وارد‌کننده محصولات بی‌ام‌دبلیو در این جدول جای گرفته است. نکته قابل‌توجه در این نظرسنجی به غیبت برخی شرکت‌های خودروساز داخلی در رتبه‌های نخست برمی‌گردد همانطور که گفته شد طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند که بخش اعظم این شکایت به ارائه خدمات پس از فروش تولید‌کنندگان داخلی برمی‌گشت، بر این اساس استفاده از قطعات کم‌کیفیت و همچنین نوع پذیرش از جمله بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده است، اما مزدا یدک و آرین موتور پویا که در جدول فرآیند فروش خیلی موفق عمل نکردند توانستند در ارائه خدمات پس از فروش نظر مشتریان را جلب کنند، اما رتبه یازدهم به ستاره ایران تولید‌کننده خودروهای بنز در ایران رسیده حال آنکه پس از آن شرکت ایساکو تامین‌کننده قطعات شرکت ایران خودرو قرار دارد. پس از آلفا موتور و نگین خودرو، شرکت سایپا یدک توانسته رضایتمندی مشتریان در ارائه خدمات پس از فروش را کسب کند. اما شرکت‌هایی که در فرآیند فروش در ابتدای جدول رضایتمندی قرار داشتند در ارائه خدمات پس از فروش نتوانستند رتبه مناسبی کسب کنند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودرو سازی , ایران خودرو , سایپا , تولید خودرو , خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

علي
1

متاسفانه آرين موتور براي سود بيشتر اقدام به واردات محصولات تايلندي ميتسوبيشي مي كند و اين موضوع را خريدار زماني متوجه مي شود كه خودرو را تحويل گرفته و ديگر كاري از دستش بر نمي آيد .بهمين خاطر است كه رتبه آخر را كسب نموده است .
16:57  1395/04/30
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

اجازه بدن کمپانی های مادر خودشون مستقیم نمایندگی تو ایران بزنن تا اونوقت متوجه بشیم خدمات یعنی چی!
15:53  1395/04/30
پاسخ دادن
مسعود
5

فقط پاراگراف آخر رو بخونید جواب سوال رو داده بقیش چرتو پرته!
13:12  1395/04/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتوماتیک 90 روزه : این سیستم فاکتور کردن سایپا چطوری کار می کنه. دیروز یکی 28 دی بوده فاکتور شده!!! دقیقا بر چه اساسی دارن پذیرش می کنن؟ شماره پذیرش یا سخا یا رندوم یا دوست و آشنا یا ....؟!
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : سلام دوستان در سایتی دیگر پیام دادند که ۲۶ دی همین رنگ فاکتور شده لطفا تاریخ ۲۴.. ۲۵ ... ۲۶ ها چک کنن فاکتور شدن یا نه ؟
مرتضی : سلام دوستان عزیز خسته نباشید میخواستم بکم فکر نکنم هنوز اریسان ارتقا یافته را بیرون داده باشن چون موتورش کلان عوض موتور جدیدی روی اریسان انجام دادن بخاطر واشر سر سیلند که کمتر بزنه قدرت شتاب ماشین واقعان عالی شده من روی حرف پسر عمو که مهندس کنتورو فنی هست ثبت نام کردم گفت واقعان تغییر اساسی کرده در ضمن بیرون بیاد مردم سوار بشن فکر کنم قیمت خوبی بازار آزاد داشته باشه بنده ۲۰اشفند ثبت نام کردم هنوز فاکتور نشود
15بهمن اطلس : همچنان منتظر فاکتور هستیم، سفید مشکی
رادمر : نام نویسی برای خودرو اطلس خرداد ۱۴۰۲ پیش فروش دعوت نام اول ۱۴ دی ۲۰۰ میلیون تکمیل وجه ۱۵ اسفند ۲۰۰ میلیون ...۵ میلیون ارزش افزوده بیمه پلاک....قرار بوده ۳۰ روزه خودرو تحویل بدن هنوز فاکتور نشده...‌چه مملکتی چه مجلسی چه دولتی که اصلا هیچ رسیدگی نیست دست مونم به هیچ کجا نمیرسه... ((طرح جعمیت جوانی مادران))
همایون : در قرداد ۹۰ روز ذکر شده ولی عموماً ۹۰ روز کاری محاسبه میشود که حدود ۱۲۰ روز ممکنه طول بکشه متاسفانه
زینب : میشه شماره همین کارشناسی که میگی بزاری اینجا تا بواش دمش بدیم
محمد : دوستان نا امیدتون نکنم ولی با خبری که امشب اعلام شد در مورد جلوگیری از تخصیص ارز به خودروهای وارداتی نو و دست دوم. میتونم بگم شاید تا زمستان هم برای کسانی که تکمیل وجه نزدن خبری نباشه. چون تعداد کمی ماشین وارد کردن و ثبت نام ده برابر شده و یک عده را به دلایل واهی رد کردن و مابقی را اگر اواخر خرداد پیام واریز بیاد تا زمستان تحویل نمیدن.
نازی : خدا همه بیماران را شفا بده. هنوز طرحی اعلام نشده و هیچی معلوم نیست جو گیر شدید؟؟؟😂😂😂
امیر : من رفتم سایپا گفتن که تا اخر اردیبهشت cs55 دعوتنامه مجدد میفرستیم بعد فاکتور میشه جریمه تاخیر هم دارد به گفته خودشون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهید🍂 : فقط پژو پارس قیمت جدید دادن بقیه واسه مهرماه سال قبله.
دی دوگانه : سلام، چند روز بعد از پلاک پیامک تحویل حضوری اومد
207 آخر اسفند : خیلی مبارکه 🌹🌹🌹 جریمه تاخیر چقد برات زدن؟؟؟ ماشین رنگ سفید بود؟؟؟
60019تحویل 29اسفند به 21 : تکمیل هفدهم اگر کسی هست فاکتور نشده سبز رو بزنه
معترض دی ماهی : دوستانی که اطلاع دارند چند روز بعداز فاکتور شدن پیام تحویل حضوری میاد لطفاً و خواهشاً اطلاع بدن ممنون
سورن دوگانه 100 تکمیل وجه 2 دی : آقا امید کی تکمیل وجه کرده بودی
مهدی 29 اسفند : کد21
207🍂 : شمایی که درباره کارت سوخت پرسیدی؛ خودتون باید کارت سوخت بگیرین. شرکت براتون نمیفرسته
207 : چه مدل؟
معترض دی ماهی : سلام دوستان 27 ساعت 8 تکمیل وجه 28 صبح تحویل سخا امروز فاکتور