مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 

مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 
گزارش رضایتمندی مشتریان از فروش و خدمات پس از فروش در حالی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد که خودروسازان داخلی در مقایسه با وارداتی‌ها جایگاه مناسبی کسب نکردند. هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که سهم بالای داخلی‌ها در بازار خودرو آنها را در رده‌های زیرین جدول رضایتمندی مشتریان قرار داده، اما طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند.
 
در همین حال شکایات مشتریان بیشتر از کیفیت و خدمات پس از فروش بوده حال آنکه خودروسازان داخلی با توجه به افزایش تولید توانسته‌اند فرآیند فروش را تا حدودی بهبود بخشند. طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که در مورد فرآیند فروش از مشتریان در سال گذشته نظرسنجی کرده آنها انتقادهایی چون عدم تحویل لوازم جانبی خودرو، تاخیر در تحویل، ایراد داشتن خودرو در زمان تحویل و همچنین تاخیر در تحویل پلاک و مدارک خودرو را مطرح کرده‌اند. بر این اساس شرکت بازرسی به بررسی 17 شرکت در فرآیند فروش پرداخته و نظر مشتریان را در مورد سرویس‌دهی آنها در این زمینه خواستار شده است. طبق جدولی که در مورد رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری استخراج شده، شرکت کرمان موتور توانسته رتبه اول را در این زمینه کسب کند. اما رتبه دوم رضایتمندی مشتریان متعلق به شرکت اسان موتور است؛ به‌طوری‌که این شرکت وارد‌کننده محصولات هیوندایی توانسته نظر مشتریان را در این زمینه جلب کند، خودروسازی مدیران با تولید خودروهای چری چین در رتبه سوم قرار گرفته است.
 
این شرکت بیشترین تولید در بخش خصوصی ایران را به خود اختصاص داده است. اما پس از مدیا موتورز، شرکت ایران خودرو رتبه پنجم رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری را کسب کرده است. شرکت ایران خودرو هر چند سال گذشته افت تولید را تجربه کرد، اما با توجه به کمبود تقاضا توانست پاسخگوی مشتریان در این زمینه باشد. سهم ایران خودرو در بازار ایران حدود 46 درصد برآورد شده است. اما اطلس خودرو و ایرتویا به ترتیب در رتبه‌های بعدی رضایتمندی مشتریان قرار دارند.پس از خودروسازان راین که در سال جاری تولید خود را به‌شدت کاهش داده، خودروسازی بهمن موتور که به‌تازگی سهام آن فروخته شد قرار دارد، اما دهمین شرکتی که مشتریان نسبت به فرآیند فروش آن اظهار رضایت کرده‌اند، نگین خودرو وارد‌کننده محصولات رنو است. پس از این شرکت فرانسوی و در رده یازدهم شرکت سایپا به‌عنوان دومین شرکت بزرگ خودروساز قرار دارد و پس از آن پارس‌خودرو از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا. طبق نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سایپا و پارس‌خودرو در فرآیند فروش نسبت به دیگر خودروسازها و وارد‌کنندگان نتوانستند نمره مناسبی کسب کنند. اما دیار خودرو، آلفا موتور، پرشین خودرو، آرین موتور پویا و در نهایت ستاره ایران به ترتیب در انتهای جدول رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش قرار دارند. به‌دنبال این گزارش شرکت بازرسی کیفیت جدول رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در زمستان سال گذشته را نیز منتشر کرده است. در این گزارش امتیازدهی براساس رضایتمندی، عملکرد و کارآیی شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.
 
بر این اساس شرکت ایرتویا توانسته رتبه اول رضایتمندی مشتریان را از خدمات پس از فروش کسب کند.در تعیین شاخص رضایتمندی گزینه‌هایی همچوم نحوه نوبت‌دهی، مدت زمان صرف شده جهت پذیرش، هزینه پرداختی، تامین به موقع قطعه توسط نمایندگی و دسترسی به نمایندگی‌های شرکت مدنظر قرار گرفته است. اما پس از شرکت تولید‌کننده محصولات تویوتا، اطلس خودرو در رتبه دوم قرار گرفته و پس از آن پرشیا خودرو وارد‌کننده محصولات بی‌ام‌دبلیو در این جدول جای گرفته است. نکته قابل‌توجه در این نظرسنجی به غیبت برخی شرکت‌های خودروساز داخلی در رتبه‌های نخست برمی‌گردد همانطور که گفته شد طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند که بخش اعظم این شکایت به ارائه خدمات پس از فروش تولید‌کنندگان داخلی برمی‌گشت، بر این اساس استفاده از قطعات کم‌کیفیت و همچنین نوع پذیرش از جمله بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده است، اما مزدا یدک و آرین موتور پویا که در جدول فرآیند فروش خیلی موفق عمل نکردند توانستند در ارائه خدمات پس از فروش نظر مشتریان را جلب کنند، اما رتبه یازدهم به ستاره ایران تولید‌کننده خودروهای بنز در ایران رسیده حال آنکه پس از آن شرکت ایساکو تامین‌کننده قطعات شرکت ایران خودرو قرار دارد. پس از آلفا موتور و نگین خودرو، شرکت سایپا یدک توانسته رضایتمندی مشتریان در ارائه خدمات پس از فروش را کسب کند. اما شرکت‌هایی که در فرآیند فروش در ابتدای جدول رضایتمندی قرار داشتند در ارائه خدمات پس از فروش نتوانستند رتبه مناسبی کسب کنند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودرو سازی , ایران خودرو , سایپا , تولید خودرو , خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

علي
1

متاسفانه آرين موتور براي سود بيشتر اقدام به واردات محصولات تايلندي ميتسوبيشي مي كند و اين موضوع را خريدار زماني متوجه مي شود كه خودرو را تحويل گرفته و ديگر كاري از دستش بر نمي آيد .بهمين خاطر است كه رتبه آخر را كسب نموده است .
16:57  1395/04/30
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

اجازه بدن کمپانی های مادر خودشون مستقیم نمایندگی تو ایران بزنن تا اونوقت متوجه بشیم خدمات یعنی چی!
15:53  1395/04/30
پاسخ دادن
مسعود
5

فقط پاراگراف آخر رو بخونید جواب سوال رو داده بقیش چرتو پرته!
13:12  1395/04/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عارف : قابل توجه عزیزانی که غیرت داشتن و میخواستن برا گرفتن حق بحفشون تو تجمع دوشنبه شرکت کنن. بعلت سمپاشی مخالفین تجمع و مرد میدان نبودن طبل های توخالی، تجمع دوشنبه، متأسفانه کنسل شده است. توجه داشته باشید تجمع شاهین زمستان کنسل شده است. ما موندیم و سایپا، تا ببینیم چی قراره پیش بیاد
پوریا : والا من ۲۳ اردیبهشت نوشتم هنوز تحویل ندادن چطوری شما زودتر گرفتی
اطلس مرداد تکمیل : والا من ۳ تا ماشین دارم تو پارکینگم از خدامه ماشینو دیر بدن پول تاخیر بگیرم حالشو ببرم
J7مرداد مشکی : سلام j7 ثبت نام مرداد ماه امروز پیامک اومد واسم که شاسی شده ولی داخل سایت فقط قسمت فاکتور زرد شده
خدا : تکمیل وجه ۱۴ شهریور کسی هست اینجا فاکتور شده براش واقعاً ؟؟؟ آخه توی گروه ایتا اخبار خودرو زده فاکتور شده این تاریخ رنگ نقره ای مش
اطلس : اصلا اشتباه نکن من هر دو رو سوار شدم الان هم اطلس دارم اصلا قابل قیاس نیستند هم قدرت و هم آپشن اگه بیشتر داشتی بزار روش tu5 بگیر که اون از اطلس سر تره البته توی قدرت و بازدهی نه آپشن
اشکان : کادیلاک بهترین برند در دنیا هست و بهترین برند هم خواهد موند این ماشین نظیری نداره به خصوص با شاهکار جدید این کمپانی مرسدس بنز انگشت به دهن مونده ماشین کادیلاک اسکلید 2024 بهترین شاسی بلند دنیا
سایپا بی پدر : انشالا خدا همه شونو به خاک سیاه بشونه
J4مشکی گیلان : جهت اطلاع به عموم مردم خیای از کامنتای من تایید نشده ولی خلاصه بگم بنده ثب نامی ۳۱ خرداد هستم. اصلا شاسیییییی نشده حالا چه برسه به تحویل . دیگ خود دانید دوره فروش تموم شد کاربرای فیک . نمایندگی ها . شرکتا میان برای عذرخواهی و زبون درازی . تمام. شاسی نشده مردم. تمام 📢📢📢📢📢📢📢
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : سلام ببخشید موعد تحویل واسه من زده بودن 7مهر ولی هنوز فاکتور نشده؟کسی تو این تاریخ ماشینش فاکتور شده؟
ساینا : مگه 16 درصد سود نیست؟ میشه 27 میلیون که!
بشیری : سلام از دوستانی که وام بانک تجارت داشتن میخواستم بدونم چند روز طول میکشه واریز بشه تایید من 9.5 بود والی وام هنوز واریز نشد
رانا : تحویلی 29 مهر 20ام پلاک شد، الان رو گزینه تحویل به نمایندگی میچرخه گیلان هستم
رانا پلاس تبدیلی : سلام من تحویل 27 شهریور بودم از یزد امروز زد ارسال خودرو
مجید ایکس 22 : شیلنگ اب رو روزی ده دقیقه بگیر روش.البته ماشین سرش به سمت غرب باشه بهتره.اروپایی اب بندی میشه
مجید ایکس 22 : واسه چی میخای؟اگه وایه تخفیف بیمه هست که ف قی نداره همون پلاک باشه یا نه
امید : ازمن کارمزدتسهیلات هم کم شده ولی وام پرداخت نشده بانک گرشگری
پنج دنده : منم 21 آبانم احتمالا فردا پس فردا فاکتور میشه
یاسوج : سورن موتور جدید فروش فوق العاده طرح اخیر اینطور که مشخصه تا 3 دی فاکتور شدن درسته؟؟؟؟؟؟؟