مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 

مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 
گزارش رضایتمندی مشتریان از فروش و خدمات پس از فروش در حالی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد که خودروسازان داخلی در مقایسه با وارداتی‌ها جایگاه مناسبی کسب نکردند. هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که سهم بالای داخلی‌ها در بازار خودرو آنها را در رده‌های زیرین جدول رضایتمندی مشتریان قرار داده، اما طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند.
 
در همین حال شکایات مشتریان بیشتر از کیفیت و خدمات پس از فروش بوده حال آنکه خودروسازان داخلی با توجه به افزایش تولید توانسته‌اند فرآیند فروش را تا حدودی بهبود بخشند. طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که در مورد فرآیند فروش از مشتریان در سال گذشته نظرسنجی کرده آنها انتقادهایی چون عدم تحویل لوازم جانبی خودرو، تاخیر در تحویل، ایراد داشتن خودرو در زمان تحویل و همچنین تاخیر در تحویل پلاک و مدارک خودرو را مطرح کرده‌اند. بر این اساس شرکت بازرسی به بررسی 17 شرکت در فرآیند فروش پرداخته و نظر مشتریان را در مورد سرویس‌دهی آنها در این زمینه خواستار شده است. طبق جدولی که در مورد رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری استخراج شده، شرکت کرمان موتور توانسته رتبه اول را در این زمینه کسب کند. اما رتبه دوم رضایتمندی مشتریان متعلق به شرکت اسان موتور است؛ به‌طوری‌که این شرکت وارد‌کننده محصولات هیوندایی توانسته نظر مشتریان را در این زمینه جلب کند، خودروسازی مدیران با تولید خودروهای چری چین در رتبه سوم قرار گرفته است.
 
این شرکت بیشترین تولید در بخش خصوصی ایران را به خود اختصاص داده است. اما پس از مدیا موتورز، شرکت ایران خودرو رتبه پنجم رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری را کسب کرده است. شرکت ایران خودرو هر چند سال گذشته افت تولید را تجربه کرد، اما با توجه به کمبود تقاضا توانست پاسخگوی مشتریان در این زمینه باشد. سهم ایران خودرو در بازار ایران حدود 46 درصد برآورد شده است. اما اطلس خودرو و ایرتویا به ترتیب در رتبه‌های بعدی رضایتمندی مشتریان قرار دارند.پس از خودروسازان راین که در سال جاری تولید خود را به‌شدت کاهش داده، خودروسازی بهمن موتور که به‌تازگی سهام آن فروخته شد قرار دارد، اما دهمین شرکتی که مشتریان نسبت به فرآیند فروش آن اظهار رضایت کرده‌اند، نگین خودرو وارد‌کننده محصولات رنو است. پس از این شرکت فرانسوی و در رده یازدهم شرکت سایپا به‌عنوان دومین شرکت بزرگ خودروساز قرار دارد و پس از آن پارس‌خودرو از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا. طبق نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سایپا و پارس‌خودرو در فرآیند فروش نسبت به دیگر خودروسازها و وارد‌کنندگان نتوانستند نمره مناسبی کسب کنند. اما دیار خودرو، آلفا موتور، پرشین خودرو، آرین موتور پویا و در نهایت ستاره ایران به ترتیب در انتهای جدول رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش قرار دارند. به‌دنبال این گزارش شرکت بازرسی کیفیت جدول رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در زمستان سال گذشته را نیز منتشر کرده است. در این گزارش امتیازدهی براساس رضایتمندی، عملکرد و کارآیی شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.
 
بر این اساس شرکت ایرتویا توانسته رتبه اول رضایتمندی مشتریان را از خدمات پس از فروش کسب کند.در تعیین شاخص رضایتمندی گزینه‌هایی همچوم نحوه نوبت‌دهی، مدت زمان صرف شده جهت پذیرش، هزینه پرداختی، تامین به موقع قطعه توسط نمایندگی و دسترسی به نمایندگی‌های شرکت مدنظر قرار گرفته است. اما پس از شرکت تولید‌کننده محصولات تویوتا، اطلس خودرو در رتبه دوم قرار گرفته و پس از آن پرشیا خودرو وارد‌کننده محصولات بی‌ام‌دبلیو در این جدول جای گرفته است. نکته قابل‌توجه در این نظرسنجی به غیبت برخی شرکت‌های خودروساز داخلی در رتبه‌های نخست برمی‌گردد همانطور که گفته شد طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند که بخش اعظم این شکایت به ارائه خدمات پس از فروش تولید‌کنندگان داخلی برمی‌گشت، بر این اساس استفاده از قطعات کم‌کیفیت و همچنین نوع پذیرش از جمله بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده است، اما مزدا یدک و آرین موتور پویا که در جدول فرآیند فروش خیلی موفق عمل نکردند توانستند در ارائه خدمات پس از فروش نظر مشتریان را جلب کنند، اما رتبه یازدهم به ستاره ایران تولید‌کننده خودروهای بنز در ایران رسیده حال آنکه پس از آن شرکت ایساکو تامین‌کننده قطعات شرکت ایران خودرو قرار دارد. پس از آلفا موتور و نگین خودرو، شرکت سایپا یدک توانسته رضایتمندی مشتریان در ارائه خدمات پس از فروش را کسب کند. اما شرکت‌هایی که در فرآیند فروش در ابتدای جدول رضایتمندی قرار داشتند در ارائه خدمات پس از فروش نتوانستند رتبه مناسبی کسب کنند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودرو سازی , ایران خودرو , سایپا , تولید خودرو , خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

علي
1

متاسفانه آرين موتور براي سود بيشتر اقدام به واردات محصولات تايلندي ميتسوبيشي مي كند و اين موضوع را خريدار زماني متوجه مي شود كه خودرو را تحويل گرفته و ديگر كاري از دستش بر نمي آيد .بهمين خاطر است كه رتبه آخر را كسب نموده است .
16:57  1395/04/30
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

اجازه بدن کمپانی های مادر خودشون مستقیم نمایندگی تو ایران بزنن تا اونوقت متوجه بشیم خدمات یعنی چی!
15:53  1395/04/30
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
5

فقط پاراگراف آخر رو بخونید جواب سوال رو داده بقیش چرتو پرته!
13:12  1395/04/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : خطاب به شاهین اتومات کرمانشاه برادر تو هر یک ماه یکبار دقیقا همین پیام (نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر)میفرستی تو گروه.. هدفت چیه از این کار؟ جهت یاداوری دوستان میگم حتی چند نفر ازاعضای گروه شاکی شدن که چطوری فهمیدی ماشینی ک دوروز هست تحویل گرفتی اشغاله و بدرد نمیخوره.
شاهین جی ال : سلام تازگی کسی جی ال تحویل دادن اگه هس لطفا تکمیل وجه کی بوده
یاسین : ما دیروز پلاک شد ولی چراغ تحویل روشن نشده تحویل رو هم حضوری زدیم
mina : پاسخ ب آقای میرزایی موعد تحویل خودروی ما آبان 1403 بوده و الان تیر1404 !!!! انقدر وقیح و طلبکارانه جواب میدن! پس چرا بیمه نشده؟
تبدیلی s3 : من هم دقیقا همین رو میگم صحبت شما ماشینهای دیگه هست، الان باید برای sr3 مجوز پلاک بگیرن ماشینهای دیگه که از قبل مجوز داشتن متاسفانه مشکل ما sr3 ها یکی دوتا نیست، هر مرحله یک مشکل جدیدتری برامون پیش میاد
رضا : منم الان تماس گرفتم گفت تا ۴ اسفند فاکتور شده و روند فاکتور شدن ادامه داره ، تا ۵ اسفند گفت خیلی زمان نمیبره نوبت شما بشه دیگه نمیدونم چقدر درست گفته باشه
میرزایی SR3 : سلام . من فکر میکنم این ماه هم نمیتونیم تحویل بگیریم دیروز نمایندگی گفت مجوز پلاک از پلیس راهور هنوز گرفته نشده و خیلی راحت میگفت از موعد تحویل تون تازه گذشته باید صبر کنید.انگار یکسال انتظار برای کرمان خودرو خیلی عادی هست.
tak-X5 : سلام وقت بخیر قیمت بازار X5 سفید دربازار چند خرید و فروش میشه
mina : تبدیلی s3 خیر ماشینهای دیگه ک حدود یکهفته ده روز بعداز ما فاکتور شدن، بیمه شدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : خداروشکر که شما ها فاکتور شدید ممنونم که اعلام میکنید چون ماهم امیدوار میشیم ما تکمیل وجه 20اردیبهشت هستیم تحویل خرداد
احسان : در کل حت یماشین سواری هم ک میخرید حتما برید دفتر پیشخوان و از فروشنده بخوایید که کل بدهی ها رو تسویه کنه چون الان دیگه مالیات شهرداری و...یه پراید شده سالی2میلیون حالا نیسان که دیگه بحثش جداست،نیسان هم مالیات شهرداری داره هم مالیات مشاغل
هومن پانا : سلام دوستان جهت اطلاع 31تیر پیش فروش رنگ تیتانیوم فاکتور شده..حواله یاب استوری کرده بود 👍
اریزو6 : سلام وقت بخیر کسی اریزو6 تحویل گرفته ؟ موعد تحویلم 1404/2/20 فقط کارت ماشین اومده
بلاخره فاکتور شدم : سلام دوستان RS طرح عادی ثبت نام 10 دی پذیرش 11 دی تکمیل وجه 1 اردیبهشت سخا همون روز، تحویل هفته چهارم اردیبهشت امروز فاکتور شدم ان شاالله هر چه زودتر قسمت همه ی عزیزان
محمود دنا 6دنده 31مرداد : 3و4ماه😕😐
RS : بله منم الان فاکتور شدم ممنون از شما 🙏
علی : لطفا شکایت خودتون و ثبت کنید تا فرجی بشه در تحویلhttps://www.iribnews.ir/00N6ch
فوق العاده بهمن 6بهمن : https://www.karzar.net/211558 دیگه زبونم مو درآورد لطفا کارزار با هر گوشی دستتون رسید تایید کنید تو گروه خانوادگی بفرستید که همه تایید کنند اطلاع رسانی کنید
Hakan : تحویلی 3تیر آیاکسی فاکتورشده لطفااطلاع رسانی کنین