هیچ کس از پژوی 26ساله و پراید 23ساله راضی نیست

 

هیچ کس از پژوی 26ساله و پراید 23ساله راضی نیست

 
خودروسازان وطنی هنوز به دنبال تغییر چراغ‌ها یا کنسول داخلی برندهای مونتاژ شده هستند
در شرایطی که خودروسازان بزرگ دنیا هر روز در طراحی و نوآوری، به دنبال نفوذ بیشتر در بازارهای جهانی و حفظ مشتری‌های خود هستند، صنعتی با 53 سال پیشینه در ایران برای خروج هر محصول مونتاژی‌اش هم سال‌ها درجا می‌زند.
خاطره وطن‌خواه: اگر برای پیکان 37 سال زمان صرف شد تا خط تولیدش ازایران خودرو جمع شود، توسعه و فناوری خودروسازی در دنیا به سرعت امروز نبود؛ از سویی شرایط داخلی اقتصاد ایران به دلیل تحمل 8 سال جنگ، فرصتی برای بازسازی صنعت خودروسازی نداده بود. امروزاما شرایط فرق کرده، هر فصل از سال در یک گوشه دنیا نمایشگاهی برای ارایه جدیدترین مدل های خودرو برگزار می شود که جای خودروساز ایرانی همیشه خالی است.
بعد از پیکان 37 ساله که با مشقت فراوان خط تولیدش جمع شد،خیلی وقت است که نوبت از پژو 405 و پراید رد شده است. 26 سال عمر کمی برای تولید یک خودرو نیست. سالهاست که اثری از پژو 405 در کشور طراح و سازنده اش نیست،اما اینجا با قوت هرچه تمام تر تولید می شود.در هر آرشیوهای خبری و هر موتور جستجوگری که واژه "خروج پژو یا پراید" را وارد کنید، زمان های مختلفی برای خروج این دو محصول از خط تولید ارایه می کنند،اما هیچ کدام از زمانهایی که وعده داده شده، عملی نشده است.
 
اگرچه تولیدکننده های این دو خودرو می گویند،خروج این دو خودرو به آسانی امکان ندارد و پشت هر خودرو زنجیره ای وسیع از قطعه سازان ایستاده است،اما در مقابل بسیاری ازمردم و دارندگان این دو محصول هم می گویند:« صدای اعتراض شان به قیمت و کیفیت این خودروها شنیده نمی شود و انگار اعتراض ها هیچ تاثیری ندارد...ماجرای آتش گرفتن پژو 405 هنوز از خاطر مردم نرفته که خودروساز نه تنها فراخوان نداد،بلکه توضیحی هم نداد....در دنیایی که برندها حکومت می کنند و مدیران برندها تمام اهتمام خود را برای راضی نگه داشتن مشتری های خود به کار می برند،اینجا خودروساز زور می گوید و مشتری حق اعتراض ندارد.»
 
از خروج پیکان تا آرزوی خروج پراید
 
26 اردیبهشت‌ماه سال 84  اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنایع و معادن،بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و معصومه ابتکار رییس سازمان محیط  زیست با امضای توافق نامه ای رسما خط تولید پیکان را متوقف کردند.شاید وقتی اسحاق جهانگیری بر روی کاپوت نمادین آخرین پیکان می نوشت:« «پیکان ارابه‌ای بود که بر دوش صنعت شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای صنعت باشد.» امیدوار بود که بعدها صنعت خودروسازی سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی بگیرد و محصولات خودروسازان از مرزهای ایران فراتر برود.رویایی که حالا بعد از 11 سال نه تنها محقق نشده،بلکه خیلی ها آرزو می کنند که خیلی زود این اتفاق برای پژو و پراید هم بیفتد.
 
خروج پیکان محصول یک همکاری سه جانبه بین دو وزارتخانه و یک سازمان بود.یک ضلع این همکاری معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست قرارداشت که در پایان پیکان نوشته بود: «پیکان نمادی از عصر نوین تحولات سبز در صنایع کشور و نشانه‌ای از عزم ملی برای حفاظت از محیط زیست است.» و البته بدون حمایت بیژن زنگنه وزیر نفت وقت امکان پذیر نبود.از محل منابع سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تسهیلاتی را در اختیار ایران خودرو قرارگرفت که سبب شد،خروج پیکان با درسرکمتری انجام شود.
 
آن روزها می گفتند،پژو و پراید خودروهای بعدی است که قرار است جایگرین خودروهای جدید شوند.البته آن روزها برای تحقق این  وعده ها، 5 سال و 7 سال بود.اما با تغییر دولت،خودروهایی که قرار بود از خط تولید خارج شوند، نه تنها باقی ماندند بلکه قیمت و کیفیت شان هم پایین آمد.
 
یک اراده جدی دیگر
 
عمر پراید و پژو که در هر خیابان شهر نیمی از خودروهای در تردد را تشکیل می دهند،دو رقمی شده ولی خبری از خروج آنها از خط تولید خودروسازان نیست.سال گذشته کمپین "نه به خرید خودرو" راه افتاد، اما با برخورد محکم وزیر صنعت،معدن و تجارت روبروشد که عنوان می کرد،در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد.
 
امیدها به توافق برجام بود که نتیجه آن بر مذاکرات خودروسازان با شرکای خارجی و البته جذب سرمایه گذاری خارجی مثبت باشد،اگرچه این اتفاق افتاد اما نتیجه آن را هنوز مردم ندیده اند.خودروسازان هر روز وعده می دهند که قرار است مدل های جدیدی تولید کنند که با استانداردهای روز دنیا برابری کند،ولی  هیچ کدامشان نمی گویند تکلیف این خودروهای پیر چه خواهد شد.
 
بی تردید اگر بناست تصمیمی اساسی برای تعیین تکلیف این دو خودرو گرفته شود،این تصمیم در توان دو خودروساز نیست. حتما لازم است مثلثی که پیکان را از چرخه تولید خارج کرد،دوباره کنار هم قرار بگیرد تا اعتماد مردم بازگردد و مردم راضی شوند. البته راهبری این خروج، تنها از عهده اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برمی آید که صنعتگران به او اعتماد دارند و مردم هم ابتکارعمل او را برای خروج پیکان از خط تولید فراموش نکرده اند.
 
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

برچسب : خودرو , پژو , پراید , ایران خودرو , سایپا , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

بهرامی
0

خیلی زودتر باید تولیدشون متوقف میشد
09:03  1395/05/26
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

چقدر هندونه زدید زیر بغل جهانگیری و زنگنه. البته همیشه تعریف و تمجید بهتر جواب داده.
من نمیدونم این برجام مگه چیه که اینقدر بهش دل خوش کردنن.گمونم همون کاغذ پاره هایی که دولت قبل ب تحریما میگفت الان شده این برجام ما.
اگر دولت از عرصه ی اقتصاد کنار بره(که دیر یا زود این اتفاق میفته) خصوصی سازی با فراهم کردن بسترهای حمایتی درست و ایجاد رقابت سالم شکل بگیره(نه رانت خواری و آقازاده پروری) دیگه نمیخواد نگران خارج شدن یا نشدن این ماشین های قدیمی باشیم.
05:09  1395/05/26
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
3

اولا: پژو ۴۰۵ یک خودروی خانوادگی در کلاس سدانهای بزرگ است که برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو ارائه شد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ مقام خودروی برگزیدهٔ اروپا را از آن خود کرده‌بود. این خودرو بعد از پراید پرفروش‌ترین خودرو در ایران به‌شمار می‌آید.
ثانیا: از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (ازجمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید ایران خودرو به انجام رسیده‌است. ساخت داخلیِ قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذف‌شده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده‌است، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید
اطلاعات ویکی پدیایی بود ولی بنظرم سن ماشین رو خیلی جوون در نظر گرفتن!!! مصرف این ماشینها تو کشورهای دیگه جهان سوم هم بسر اومده
16:53  1395/05/25
پاسخ دادن
مجید
0

قطعاتشون رو با کیفیت بزنن که هر دقیقه خراب نشه مردم بتونن با خیال راحت برن مسافرت از رده خارج کردنشون پیشکش از رده خارج شن یه چیزه بد تر و ضعیف تر جایگزین میشه فکر کردید ایران میره با تویوتا قرار داد میبنده !!!
16:41  1395/05/25
پاسخ دادن
ali
5

با یه یخ شکن حله
20:38  1392/07/12

محمد
10

منم با نظر شما موافقم
اکثر اینهایی که اینجا نظر میدن فقط جنبه عددی را کار دارن
بنز = زیبایی + استجکام + سادگی + کم اصطحلاکی
اینا برای راننده مهم است حالا شما هی بگید ولوو 750 اسب بخاره
کافیه فقط یه سر به شهرک ماشین اسلامشهر بزنید و قیمت یه بنز قدیمی 1921 را با هم مدل خودش از سری ولوو بپرسید ببینید چه قدر تفاوت دارن
00:35  1392/08/18

صادق D16C
1

شرکت نفت در هر شهری 1مدل داده شهر ما اهواز (1356ولو 10 چرخ)(1362ولوو 18هزار)(1370-71 اف 12 توربو)(1383-84 اف اچ صادراتی)(چند سال اخیر بخواطر پیمان کارا به ما رینو.بنز دادن
21:40  1393/03/22

اریا
0

در ضمن 206 هم درایران 15 ساله و کلا 18 ساله شد اما داستان جالب تر از قطع تولید این خودروها ادامه تولید انان در قالب سمند و تیبا و ساینا و رانا و سایر عزیزان میباشد.....
15:41  1395/05/25
پاسخ دادن
اریا
16

مطمئن باشید همینطور ک پیکان خارج شد اینها هم خارج میشن مثه تولید اریسان و کارا و روا و رواب ... :)))
15:09  1395/05/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یوسف : سلام سارا خانم مبارک باشه به امید روزی که برای همه فاکتور بشه🙏 ای کاش توضیحات تکمیلی رو هم میگفتید فروش فوری بودید یا پیش فروش چه ماهی تکمیل وجه کردید و چند ماه ماشینتون تاخیری داشت
حسین پور : مال من اسفند کی باید تکمیل وجه کنم همش پیام برای تک سوز میاد
اس پنج : به نظرم همه باید از کرمان موتور به جرم کلاهبرداری شکایت کنیم چرا که علیرغم عدم ایفای تعهدات قدیم تعهدات جدید ایجاد می کند
اس پنج : دوستان به نظرم همه باید از کرمان موتور به جرم کلاهبرداری شکایت کنیم به این دلیل که علیرغم عدم ایفای تعهدات خود اقدام به ایجاد تعهد جدید (ثبت نام خودروی جدید می کند )
آرمان : سلام حمید جان من طرح مادران بودم نزدیک به بیست روز پیش پلاک شده بود امروز ظهر رسیده نمایندگی فردا می‌خوام تحویل بگیرم
امیر j7 تهران : سلام. امروز به امور مشتریان جنت آباد مراجعه کردم و گفتم ماشین مارو چرا نمیدید ۲ ماهه فاکتور و بیمه شده . ۳ ماه از موعد تحویل که بهمن بوده میگذره. طرف با کمال وقاحت و پر رویی برگشته میگه اینجا ایرانه و همینی که هست. چهارتا کارمند گذاشتن که مردم رو دست به سر کنن. مشتری مداری صفر. با اینجا نظر گذاشتن کاری پیش نمیره.
تیمور : اخه بی مغزاونا طرح فروش یکپارچه بودن.ما طرح فروش مازادیکپارچه بودیم.چرا نمیخواید بفهمید.مازاد یعنی اگه چیزی از اونا اضافه اومد یا کسی انصراف داد به تعداد محدود میفروشن.....مازاد....بفهمید
علیرضا : سلام مبارکه. چقدر جریمه تاخیر زدند. منم بخشنامه ۲۶۱۵ هستم تحویل سوم بهمن ولی رنگ تیتانیوم. سپاسگزارم
عادل : مبارک باشه دوست عزیز ایشالله این خبر خوب برای هممون اتفاق بیفته 😍
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : سلام از آماده تخصیص تا تحویل خودرو چقدر طول میکشه ؟؟
زهره : سلام اون سر کشور هم باشی یک میلیون کرایه اتوبوست نمیشه پس بیایی بهتر از اینه که 150میلیون بیشتر بدی
علی آریزو 6پرو : در جواب لطفا پاسخ بدین: داداش من تایید لیزینگ 24بهمن هستش هنوز شاسی نخورده شما هم صبر ایوب رو داشته باش
رانا پلاس تبدیل به207 tu3 : برای ثبت شکایت اول شماره 096440 روشماره گیری کنید بعد عدد 2 رو شماره گیری میکنید بعد دوباره عدد 2 رو شماره گیری میکنید بعد یه خورده منتظر می مونید تا به کارشناس وصل بشید بعد از وصل شدن میگید بخاطر تاخیر شکایت دارم بعد کد ملی میگید یارو شکایتتون رو ثبت میکنه و یک کد پیگیری میاد بهتون دوباره فرداش همون شماره رو می گیرید و کد پیگیری رو میگید نتیجه شکایت و تاریخ حدودی فاکتور شدنتون رو میگه
جواب اشنا : اخه داداش ما چند ین کیلومتر دوریم نمیتونیم بیاییم وسیله نداریم ما چه گناهی داریم اخه
2077 : آقا کسی تازگیا پلاک شده گزینه سبز بزنه
محمدحسن : برگ سبز ببر پلیس +10 درخواست بده
اسفند : سلام بچهای اسفند از شرکت سایپا به منم زنگ زدن برا تبدیل قبول نکردم این دیگه تیر آخرشون بود نهایتن تا 15 میاد اسفندی های منتظر تیک سبز بزنن ببینم چند نفری میشیم
در جواب پارس tu5 1400 : تو هم با این پارست دیونمون کردی.برو بفروش مارو هم راحت کن دلال نامررردددد .اصلا پارس شما خدای ماشین خوبه؟
امین فوری اسفند : سلام دوستان فعلا خبری نیست