هیچ کس از پژوی 26ساله و پراید 23ساله راضی نیست

 

هیچ کس از پژوی 26ساله و پراید 23ساله راضی نیست

 
خودروسازان وطنی هنوز به دنبال تغییر چراغ‌ها یا کنسول داخلی برندهای مونتاژ شده هستند
در شرایطی که خودروسازان بزرگ دنیا هر روز در طراحی و نوآوری، به دنبال نفوذ بیشتر در بازارهای جهانی و حفظ مشتری‌های خود هستند، صنعتی با 53 سال پیشینه در ایران برای خروج هر محصول مونتاژی‌اش هم سال‌ها درجا می‌زند.
خاطره وطن‌خواه: اگر برای پیکان 37 سال زمان صرف شد تا خط تولیدش ازایران خودرو جمع شود، توسعه و فناوری خودروسازی در دنیا به سرعت امروز نبود؛ از سویی شرایط داخلی اقتصاد ایران به دلیل تحمل 8 سال جنگ، فرصتی برای بازسازی صنعت خودروسازی نداده بود. امروزاما شرایط فرق کرده، هر فصل از سال در یک گوشه دنیا نمایشگاهی برای ارایه جدیدترین مدل های خودرو برگزار می شود که جای خودروساز ایرانی همیشه خالی است.
بعد از پیکان 37 ساله که با مشقت فراوان خط تولیدش جمع شد،خیلی وقت است که نوبت از پژو 405 و پراید رد شده است. 26 سال عمر کمی برای تولید یک خودرو نیست. سالهاست که اثری از پژو 405 در کشور طراح و سازنده اش نیست،اما اینجا با قوت هرچه تمام تر تولید می شود.در هر آرشیوهای خبری و هر موتور جستجوگری که واژه "خروج پژو یا پراید" را وارد کنید، زمان های مختلفی برای خروج این دو محصول از خط تولید ارایه می کنند،اما هیچ کدام از زمانهایی که وعده داده شده، عملی نشده است.
 
اگرچه تولیدکننده های این دو خودرو می گویند،خروج این دو خودرو به آسانی امکان ندارد و پشت هر خودرو زنجیره ای وسیع از قطعه سازان ایستاده است،اما در مقابل بسیاری ازمردم و دارندگان این دو محصول هم می گویند:« صدای اعتراض شان به قیمت و کیفیت این خودروها شنیده نمی شود و انگار اعتراض ها هیچ تاثیری ندارد...ماجرای آتش گرفتن پژو 405 هنوز از خاطر مردم نرفته که خودروساز نه تنها فراخوان نداد،بلکه توضیحی هم نداد....در دنیایی که برندها حکومت می کنند و مدیران برندها تمام اهتمام خود را برای راضی نگه داشتن مشتری های خود به کار می برند،اینجا خودروساز زور می گوید و مشتری حق اعتراض ندارد.»
 
از خروج پیکان تا آرزوی خروج پراید
 
26 اردیبهشت‌ماه سال 84  اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنایع و معادن،بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و معصومه ابتکار رییس سازمان محیط  زیست با امضای توافق نامه ای رسما خط تولید پیکان را متوقف کردند.شاید وقتی اسحاق جهانگیری بر روی کاپوت نمادین آخرین پیکان می نوشت:« «پیکان ارابه‌ای بود که بر دوش صنعت شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای صنعت باشد.» امیدوار بود که بعدها صنعت خودروسازی سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی بگیرد و محصولات خودروسازان از مرزهای ایران فراتر برود.رویایی که حالا بعد از 11 سال نه تنها محقق نشده،بلکه خیلی ها آرزو می کنند که خیلی زود این اتفاق برای پژو و پراید هم بیفتد.
 
خروج پیکان محصول یک همکاری سه جانبه بین دو وزارتخانه و یک سازمان بود.یک ضلع این همکاری معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست قرارداشت که در پایان پیکان نوشته بود: «پیکان نمادی از عصر نوین تحولات سبز در صنایع کشور و نشانه‌ای از عزم ملی برای حفاظت از محیط زیست است.» و البته بدون حمایت بیژن زنگنه وزیر نفت وقت امکان پذیر نبود.از محل منابع سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تسهیلاتی را در اختیار ایران خودرو قرارگرفت که سبب شد،خروج پیکان با درسرکمتری انجام شود.
 
آن روزها می گفتند،پژو و پراید خودروهای بعدی است که قرار است جایگرین خودروهای جدید شوند.البته آن روزها برای تحقق این  وعده ها، 5 سال و 7 سال بود.اما با تغییر دولت،خودروهایی که قرار بود از خط تولید خارج شوند، نه تنها باقی ماندند بلکه قیمت و کیفیت شان هم پایین آمد.
 
یک اراده جدی دیگر
 
عمر پراید و پژو که در هر خیابان شهر نیمی از خودروهای در تردد را تشکیل می دهند،دو رقمی شده ولی خبری از خروج آنها از خط تولید خودروسازان نیست.سال گذشته کمپین "نه به خرید خودرو" راه افتاد، اما با برخورد محکم وزیر صنعت،معدن و تجارت روبروشد که عنوان می کرد،در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد.
 
امیدها به توافق برجام بود که نتیجه آن بر مذاکرات خودروسازان با شرکای خارجی و البته جذب سرمایه گذاری خارجی مثبت باشد،اگرچه این اتفاق افتاد اما نتیجه آن را هنوز مردم ندیده اند.خودروسازان هر روز وعده می دهند که قرار است مدل های جدیدی تولید کنند که با استانداردهای روز دنیا برابری کند،ولی  هیچ کدامشان نمی گویند تکلیف این خودروهای پیر چه خواهد شد.
 
بی تردید اگر بناست تصمیمی اساسی برای تعیین تکلیف این دو خودرو گرفته شود،این تصمیم در توان دو خودروساز نیست. حتما لازم است مثلثی که پیکان را از چرخه تولید خارج کرد،دوباره کنار هم قرار بگیرد تا اعتماد مردم بازگردد و مردم راضی شوند. البته راهبری این خروج، تنها از عهده اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برمی آید که صنعتگران به او اعتماد دارند و مردم هم ابتکارعمل او را برای خروج پیکان از خط تولید فراموش نکرده اند.
 
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

برچسب : خودرو , پژو , پراید , ایران خودرو , سایپا , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

بهرامی
0

خیلی زودتر باید تولیدشون متوقف میشد
09:03  1395/05/26
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

چقدر هندونه زدید زیر بغل جهانگیری و زنگنه. البته همیشه تعریف و تمجید بهتر جواب داده.
من نمیدونم این برجام مگه چیه که اینقدر بهش دل خوش کردنن.گمونم همون کاغذ پاره هایی که دولت قبل ب تحریما میگفت الان شده این برجام ما.
اگر دولت از عرصه ی اقتصاد کنار بره(که دیر یا زود این اتفاق میفته) خصوصی سازی با فراهم کردن بسترهای حمایتی درست و ایجاد رقابت سالم شکل بگیره(نه رانت خواری و آقازاده پروری) دیگه نمیخواد نگران خارج شدن یا نشدن این ماشین های قدیمی باشیم.
05:09  1395/05/26
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
3

اولا: پژو ۴۰۵ یک خودروی خانوادگی در کلاس سدانهای بزرگ است که برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو ارائه شد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ مقام خودروی برگزیدهٔ اروپا را از آن خود کرده‌بود. این خودرو بعد از پراید پرفروش‌ترین خودرو در ایران به‌شمار می‌آید.
ثانیا: از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (ازجمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید ایران خودرو به انجام رسیده‌است. ساخت داخلیِ قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذف‌شده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده‌است، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید
اطلاعات ویکی پدیایی بود ولی بنظرم سن ماشین رو خیلی جوون در نظر گرفتن!!! مصرف این ماشینها تو کشورهای دیگه جهان سوم هم بسر اومده
16:53  1395/05/25
پاسخ دادن
مجید
0

قطعاتشون رو با کیفیت بزنن که هر دقیقه خراب نشه مردم بتونن با خیال راحت برن مسافرت از رده خارج کردنشون پیشکش از رده خارج شن یه چیزه بد تر و ضعیف تر جایگزین میشه فکر کردید ایران میره با تویوتا قرار داد میبنده !!!
16:41  1395/05/25
پاسخ دادن
ali
5

با یه یخ شکن حله
20:38  1392/07/12

محمد
10

منم با نظر شما موافقم
اکثر اینهایی که اینجا نظر میدن فقط جنبه عددی را کار دارن
بنز = زیبایی + استجکام + سادگی + کم اصطحلاکی
اینا برای راننده مهم است حالا شما هی بگید ولوو 750 اسب بخاره
کافیه فقط یه سر به شهرک ماشین اسلامشهر بزنید و قیمت یه بنز قدیمی 1921 را با هم مدل خودش از سری ولوو بپرسید ببینید چه قدر تفاوت دارن
00:35  1392/08/18

صادق D16C
1

شرکت نفت در هر شهری 1مدل داده شهر ما اهواز (1356ولو 10 چرخ)(1362ولوو 18هزار)(1370-71 اف 12 توربو)(1383-84 اف اچ صادراتی)(چند سال اخیر بخواطر پیمان کارا به ما رینو.بنز دادن
21:40  1393/03/22

اریا
0

در ضمن 206 هم درایران 15 ساله و کلا 18 ساله شد اما داستان جالب تر از قطع تولید این خودروها ادامه تولید انان در قالب سمند و تیبا و ساینا و رانا و سایر عزیزان میباشد.....
15:41  1395/05/25
پاسخ دادن
اریا
16

مطمئن باشید همینطور ک پیکان خارج شد اینها هم خارج میشن مثه تولید اریسان و کارا و روا و رواب ... :)))
15:09  1395/05/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : خرتویی جیره خور سایپا که فکر کردی همه مثل خودت خرن
عباس : از ماست که بر ماست...برا حق خودمون دو دقیقه وقت نمیزاریم حتی کمترین کار که زنگ زدن به ۱۶۲۴ صدا سیما هست انجام بدیم ...اونوقت انتظار داریم کرمان موتور به ما رحم کنه...
کرمان موتور بی تعهد : قابل توجه دوستانی که قصد ثبت نام از کرمان موتور دارند:دقت فرمایید که سرتون کلاه نره،خیلی از این پیام هایی که گذاشتند مبنی بر اینکه گفتند فردا و پس فردا بیایید برای تحویل دروغ هست و احتمالا از طرف خود شرکت باشه. شرکت هنوز تعهدات اردیبهشت رو عمل نکرده،باز هم ثبت نام جدید گذاشته،اصلا معلوم نیست کی تحویل بدند و یا حتی اصلا قصد تحویل خودرو داشته باشند یا خیر. شاید هم بعد از ماه ها بلوکه کردن پولتون ، تماس بگیرند که یا بیایید کنسل کنید و یا یک خودروی دیگر به قیمت روز خریداری کنید. گفتنی ها رو گفتم دیگه خود دانید،هیچ اعتمادی وجود نداره.
شایان بهاری : V4 تحویل ۱۳ آذر رنگ سفید هنوز فاکتور نشده
ماهان : تف به شرف نداشتت سایپا با ماشین تحویل دادنت رفتیم تو سه ماه تاخیر شاهین اتومات تحویل مهر ماه
شاهین زمستان : والا ما خودمون هم نفهمیدیم من به 96550 زنگ زدم گفت افزایش قیمت فقط به پولی که مرحله دوم میخوای بدی میخوره به اون پولی که دادی نمیخوره از اونور یه سر رفتم همون نمایندگی که قراره پلاسو تحویل بگیرم قراردادمو بگیرم ازش پرسیدم گفت به کل پول میخوره بعد که بهش گفتم 96550 اینجوری گفته اونم گفت نمیدونم باید دعوتنامه صادر بشه تا ببینیم به چه صورت میشه ولی 96550 محکم گفت که به پولی که دادین نمیخوره افزایش
علی : تاریخ واریز پول و مدل ماشین چی است
تارا V1 : تادوماه که زودتر نمیشه
ایرانی : سلام مریم خانم فروش ایران خودرو همه پیش فروشن معلوم نیست کی تحویل بدن اختلافشون هم حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ تمنه و مثلا سورن هم کمتر بخوای سود پول خودتم که حساب کنی به صرفه نیست تازه اگه برنده بشی و اگه فروش فوق العاده بود یه چیزی ولی پیش فروش نه
s3 : لطفا با روابط عمومیرصدا سیما تماس بگیرید . تعداد زیاد شه گزارش تهیه میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیرعالیشاه : کارزارت به کجا رسید؟
هایما اس 7 شهریور : زنگ لزنین همتون به ایرانخودرو
امیر تحویل 7 مهر : اگه آخرای شهریور باشی حدود 34 تومن اگه اولش باشی حدود 10 تومن بهش اضافه میشه
امیر تحویل 7 مهر : فراموشی رمز رو بزن و رمز عبور جدید بده وارد پیشخوان شو اومجا ببین
علی : چرا اشتباه راهنمایی میکنید برگه سخا داخل سایت بعد تایید پست پرینت میگیری میدی نمایندگی همین هیچ ارتباطی با راهور نداره اگر کسی تایید راهور باشه یعنی تعویض پلاک شده جدیدا دیگه نیاز به تایید پست و...نداره اونم سایت سخا مجدد پرینت رو میگیری میدی نمایندگی
امیر تحویل 7 مهر : بستگی به شهرستان و شهر محل تحویل داره اگه شهرستان های نزدیک هستید حدود دو تا سه روز اگه شهرستان های تهران هستید 1 روز
امیر تحویل 7 مهر : من 7 مهر بودم 32500 سود تاخیر خورده
امیر تحویل 7 مهر : با توجه به تولید این خودرو در ایران خودرو و بر طرف شدن مشکل اون تقریبا به موقع تحویل میشه
امیر تحویل 7 مهر : انشاالله تا هفته بعد تحویل میشه
مرتضیی : دوستان یه سوال چرا قسمت صدور اسناد ضبدر خورده و رفته رو مرحله حمل خودرو برای تحویل؟