کیفیت پایین و قیمت بالا پیامد انحصاری بودن بازار خودرو در ایران

 

کیفیت پایین و قیمت بالا پیامد انحصاری بودن بازار خودرو در ایران

 
المانیتور با اشاره به انحصاری بودن بازار خودرو در ایران نوشت: هرچند حدود ۱۰ درصد از بازار ایران در اختیار شرکت های چینی است، اما خودروسازان داخلی رقیب واقعی ندارند و همین مسئله علت اصلی کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولیدی داخل است.
 
کیفیت پایین و قیمت بالا پیامد انحصاری بودن بازار خودرو در ایران
 
به نقل از تسنیم ، بر اساس نظرسنجی های انجام شده، بخش عمده ای از مصرف کنندگان خودرو در ایران از کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولید داخل گله مندند.2 شرکت عمده تولید کننده خودرو، یعنی ایران خودرو و سایپا هر دو در سال گذشته شاهد کاهش شدید فروش بوده اند.
 
این وضعیت پس از آغاز کمپین سراسری نخریدن خودرو در اعتراض به کیفیت پایین خودروهای تولید داخل بدتر شد. اما در نهایت بسته حمایتی دولت برای اعطای وام به خریداران خودرو مجددا موجب افزایش فروش خودروهای تولید داخل شد، بدون اینکه قیمت ها کاهش یابد.
 
ایران خودرو و سایپا اخیرا در نمایشگاه خودری مشهد، محصولات جدید خود را به نمایش گذاشتند و قیمت هایی را اعلام کردند که به گفته منتقدان هنوز بالا هستند. ایران خودرو که یک قرارداد 400 میلیون یورویی برای تولید مشترک با پژو به امضا رسانده، اوایل ماه جاری قیمت پژوهای 208، 2008، 301 و 508 خود را بین 500 میلیون تا 1.8 میلیارد ریال اعلام کرد. سایپا نیز قیمت مدل های سیتروئن سی 4 ال، سی 3، سی 4 ایرکراس و سی 6 خود را بین 600 میلیون تا 1.3 میلیارد ریال اعلام کرده است.
 
منتقدان می گویند خودروهای جدید آنقدر گران هستند که بخش عمده ای از مشتریان ایرانی قادر به خرید آنها نخواهند بود. مهدی جباری، مهندس مکانیک و تاجر در این باره گفت: «قیمت یک خودرو به دلیل آنچه خودروسازان امکانات اضافی می نامند، ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش یابد.» وی به نقل از مقامات ایران خودرو گفت، برای مثال قیمت مدل پژو 301 بسته به امکاناتش بین 470 تا 600 میلیون ریال باشد. «این سوء استفاده از انحصار موجود در بازار است. این امکانات اضافی در بسیاری از موارد جزو ملزومات یک خودرو هستند، مثل کیسه هوا. این شیوه پول گرفتن از مصرف کنندگان به هیچ وجه عادلانه نیست. آنها می توانند هر طور که می خواهند قیمت ها را بالا ببرند، زیرا هیچ رقیب واقعی ای ندارند.»
 
اما ایران خودرو و سایپا اعلام می کنند که آنها در بازار رقیب دارند. شرکت های چینی حدود 10 درصد از بازار خودروی ایران را در اختیار دارند. این خودروسازان چینی حدود 20 مدل خودرو تولید می کنند که بخش عمده ای از آنها توسط شرکت های کوچکتر در داخل ایران مونتاژ می شوند. غدیر که در یک تعمیرگاه در مرکز تهران کار می کند گفت، خودروسازان چینی در واقع رقبای جدی ای برای تولید کنندگان داخلی نیستند. «اگر بخواهیم فنی صحبت کنیم، خودروهای آنها پر از مشکل است.»
 
هرچند تقاضا برای خرید خودرو از زمان لغو تحریم ها در اوایل امسال رشد قابل توجه نداشته، اما بر اساس گزارش رسانه های داخلی، قیمت ها در طی یک ماه گذشته، به ازای هر خودرو تا 10 میلیون ریال افزایش داشته است. ایران تاکنون قراردادهایی را با شرکت های پژو و سیتروئن برای تولید مدل های جدید امضا کرده است. تمایل برای ایجاد یک قطب منطقه ای تولید خودرو در کشور،مقامات را به سمت مذاکره با دیگر شرکت های اروپایی نظیر رنو، فولکس واگن و فیات هم سوق داده است.
 
احتمال ورود این شرکت ها، خبر خوبی برای بازار خودروی ایران است که قرار است در طی یک دهه آینده یکی از پرشتاب ترین بخش ها در اقتصاد ایران باشد.
 
علی شاهیندوست، مدیر حسابداری یک شرکت خصوصی گفت، چرا ایرانی ها باید دو برابر پول بدهند و خودروهای اروپایی مونتاژ داخل را با کیفیتی نازل دریافت نماید. وی با اشاره به ادعاهای خودروسازان داخلی مبنی بر تاثیرات منفی تحریم ها بر کیفیت خودروهای تولیدی افزود: «تحریم ها بهانه ای برای توجیه فساد و سوء مدیریت است... ما حتی قبل از تشدید تحریم ها، سال ها با همان مشکلات مواجه بودیم.»
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان داخلی , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

میلاد
4

بنظر من مقصر خودرو ساز نیست مقصر خود مردم هستن که میخرن و با یه وام 25 تومن از خود بی خود شدن و مثل بچه ها رفتن اسباب بازی بخرن که دلشون خوش باشه پس خودرو ساز حق داره
15:12  1395/05/28
پاسخ دادن
علی
6

یک عمره دارن مشکلات مردم رو میگن ولی دریغ از یه حرکت و یه کار مفید فقط گفتنه مشکلات و بعد تو شیشه کردن خونه مردم و حق و ناحق کردن بلدن هر مثبت یک آرزوی فروپاشی خودرو سازی داخلی خدا صدامون رو میشنوه بلاخره. یا حق
11:37  1395/05/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 مشکی : پاسخ به j7:ثبت نام تهران
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
21فروردین : سلام فعلا دارن اسفندرو فاکتور میکنن
پاسخ به یاشار قسمت دوم : ادامه . خب مزایا و معایب اطلس را گفتیم حالا رسیدیم به رانا پلاس ارتقایافته 1- مزایا : موتور شناخته شده و اصیل پرتوان و کم صدا و کم مصرف و کم استهلاک TU5 با حجم موتور 1600 سی سی با قدرت 105 اسب‌بخار و با گشتاور142 نیوتن‌متر و صرف سوخت ترکیبی6.9 لیتر در صد کیلومتر - دارای استاندارهای 85 گانه مثل اطلس فقط با چند آپشن بیشتر مثل کروز کنترل - پوزیشن لامپ (ساده بگم مثل دیلایت منتها در چراغهای عقب هست )- آیینه وسط الکتروکرومیک(که باعث میشه نور ماشینها در هنگام شب چشم را اذیت نکند)-ترمز های مطمِن و قابل قبول - شاسی محکم مناسب خانواده و مسافرت -صندوق جادار-طراحی پخته و هماهنگ -و مقداری تغییرات در چراغها و جلو پنجره و صفحه کیلومتر و آمپر (مثل اطلس) و سیستم مالتی پلکس . 2- معایب : فضای کم در ردیف عقب و نداشتن مانیتور . دیگه بقیه چیزها مثل نمایشگر تعوض دنده و دکمه های کنترلی روی فرمان و سنسور دنده عقب هر دو خودرو دارن . یاشار جان دیگه انتخاب با خودته میتونی اطلس بگیری میتونی یه پنجاه شصت بذاری روش رانا پلاس ارتقایافته بگیری ببین کدومش منطقی و بصرفه تره .
طاهره : سلام ببخشید من دی ماه بودم یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده کسی هست دی ماه باشه براش فاکتور شده باشه ممنون میشم جوابمو بدید
joni جون : هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده است. بله برای منهم نوشته
S5 : من هم شهریورم دی ماه تکمیل وجه همون اول کار که ۲۰۰ دادیم دو ماه بعد جمعا شد ۶۰۰ بقیه هم دیماه
@peygiri_car : سلام دوستان بیایید گروه اونجا پیگیری کنیم در تل آی.دی مشخصه
اتومات : ثبت نام امروز سایپا دوباره برگشته به حالت قرعه کشی!!!! خدا لعنت کنه کسی را که سامانه یکپارچه را حذف کرده....قبل از سامانه یکپارچه من ۴۵ بار تو قرعه کشی ایران خودرو شرکت کردم و هیچ....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن تحویل 30ب : سلام سود تاخیر دادن
حسینی : 12 هزار
ابراهیم : ببخشید از اول هم کلاس 57530 بود یا تغییر کرد؟
روح بهمن : قراربود توسایت اطلاعات بدیم هم دیگه رو ول کنین دی ماهی کسی هست فاکتور نشده باشه
محمد : من پذیرش 19اسفندم دیروز تحویل گرفتم
سورن دوگانهef7 : موتور جدید با ef7 چه فرقی داره
مهدی 70 شیراز سفارشی زمستان : در جواب شهرام تا فردا شب مهلت دادن یعنی تا روز بیست و هفتمِ اردیبهشت
شایان بهاری : 11677463 فاکتور گردید .
فاکتور تک 90 روزه : فروش فوری تک ساینا پذیرش 4 بهمن هم فاکتور شد،خوب داره پیش میره خداروشکر
قم هفته چهارم دیماه ساینا اس دوگانه سوز : سلام امروز طهر تحویل تحویل تحویل گرفتم ولی هیچ مدارکی ندادند گفتن دوتا ش پست میشه دوتاش بعد یکماه میاد نمایندگی کارت سوخت هم خودت باید اقدام کنی. خدابا شکرت