کیفیت پایین و قیمت بالا پیامد انحصاری بودن بازار خودرو در ایران

 

کیفیت پایین و قیمت بالا پیامد انحصاری بودن بازار خودرو در ایران

 
المانیتور با اشاره به انحصاری بودن بازار خودرو در ایران نوشت: هرچند حدود ۱۰ درصد از بازار ایران در اختیار شرکت های چینی است، اما خودروسازان داخلی رقیب واقعی ندارند و همین مسئله علت اصلی کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولیدی داخل است.
 
کیفیت پایین و قیمت بالا پیامد انحصاری بودن بازار خودرو در ایران
 
به نقل از تسنیم ، بر اساس نظرسنجی های انجام شده، بخش عمده ای از مصرف کنندگان خودرو در ایران از کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولید داخل گله مندند.2 شرکت عمده تولید کننده خودرو، یعنی ایران خودرو و سایپا هر دو در سال گذشته شاهد کاهش شدید فروش بوده اند.
 
این وضعیت پس از آغاز کمپین سراسری نخریدن خودرو در اعتراض به کیفیت پایین خودروهای تولید داخل بدتر شد. اما در نهایت بسته حمایتی دولت برای اعطای وام به خریداران خودرو مجددا موجب افزایش فروش خودروهای تولید داخل شد، بدون اینکه قیمت ها کاهش یابد.
 
ایران خودرو و سایپا اخیرا در نمایشگاه خودری مشهد، محصولات جدید خود را به نمایش گذاشتند و قیمت هایی را اعلام کردند که به گفته منتقدان هنوز بالا هستند. ایران خودرو که یک قرارداد 400 میلیون یورویی برای تولید مشترک با پژو به امضا رسانده، اوایل ماه جاری قیمت پژوهای 208، 2008، 301 و 508 خود را بین 500 میلیون تا 1.8 میلیارد ریال اعلام کرد. سایپا نیز قیمت مدل های سیتروئن سی 4 ال، سی 3، سی 4 ایرکراس و سی 6 خود را بین 600 میلیون تا 1.3 میلیارد ریال اعلام کرده است.
 
منتقدان می گویند خودروهای جدید آنقدر گران هستند که بخش عمده ای از مشتریان ایرانی قادر به خرید آنها نخواهند بود. مهدی جباری، مهندس مکانیک و تاجر در این باره گفت: «قیمت یک خودرو به دلیل آنچه خودروسازان امکانات اضافی می نامند، ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش یابد.» وی به نقل از مقامات ایران خودرو گفت، برای مثال قیمت مدل پژو 301 بسته به امکاناتش بین 470 تا 600 میلیون ریال باشد. «این سوء استفاده از انحصار موجود در بازار است. این امکانات اضافی در بسیاری از موارد جزو ملزومات یک خودرو هستند، مثل کیسه هوا. این شیوه پول گرفتن از مصرف کنندگان به هیچ وجه عادلانه نیست. آنها می توانند هر طور که می خواهند قیمت ها را بالا ببرند، زیرا هیچ رقیب واقعی ای ندارند.»
 
اما ایران خودرو و سایپا اعلام می کنند که آنها در بازار رقیب دارند. شرکت های چینی حدود 10 درصد از بازار خودروی ایران را در اختیار دارند. این خودروسازان چینی حدود 20 مدل خودرو تولید می کنند که بخش عمده ای از آنها توسط شرکت های کوچکتر در داخل ایران مونتاژ می شوند. غدیر که در یک تعمیرگاه در مرکز تهران کار می کند گفت، خودروسازان چینی در واقع رقبای جدی ای برای تولید کنندگان داخلی نیستند. «اگر بخواهیم فنی صحبت کنیم، خودروهای آنها پر از مشکل است.»
 
هرچند تقاضا برای خرید خودرو از زمان لغو تحریم ها در اوایل امسال رشد قابل توجه نداشته، اما بر اساس گزارش رسانه های داخلی، قیمت ها در طی یک ماه گذشته، به ازای هر خودرو تا 10 میلیون ریال افزایش داشته است. ایران تاکنون قراردادهایی را با شرکت های پژو و سیتروئن برای تولید مدل های جدید امضا کرده است. تمایل برای ایجاد یک قطب منطقه ای تولید خودرو در کشور،مقامات را به سمت مذاکره با دیگر شرکت های اروپایی نظیر رنو، فولکس واگن و فیات هم سوق داده است.
 
احتمال ورود این شرکت ها، خبر خوبی برای بازار خودروی ایران است که قرار است در طی یک دهه آینده یکی از پرشتاب ترین بخش ها در اقتصاد ایران باشد.
 
علی شاهیندوست، مدیر حسابداری یک شرکت خصوصی گفت، چرا ایرانی ها باید دو برابر پول بدهند و خودروهای اروپایی مونتاژ داخل را با کیفیتی نازل دریافت نماید. وی با اشاره به ادعاهای خودروسازان داخلی مبنی بر تاثیرات منفی تحریم ها بر کیفیت خودروهای تولیدی افزود: «تحریم ها بهانه ای برای توجیه فساد و سوء مدیریت است... ما حتی قبل از تشدید تحریم ها، سال ها با همان مشکلات مواجه بودیم.»
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان داخلی , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

میلاد
4

بنظر من مقصر خودرو ساز نیست مقصر خود مردم هستن که میخرن و با یه وام 25 تومن از خود بی خود شدن و مثل بچه ها رفتن اسباب بازی بخرن که دلشون خوش باشه پس خودرو ساز حق داره
15:12  1395/05/28
گزارش
پاسخ دادن
علی
6

یک عمره دارن مشکلات مردم رو میگن ولی دریغ از یه حرکت و یه کار مفید فقط گفتنه مشکلات و بعد تو شیشه کردن خونه مردم و حق و ناحق کردن بلدن هر مثبت یک آرزوی فروپاشی خودرو سازی داخلی خدا صدامون رو میشنوه بلاخره. یا حق
11:37  1395/05/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ار اس : بالاخره منم فاکتور شدم،واریزی28 اردیبهشت الان فاکتور شدم
عیسی : مشکلی نیست تعویض پلاک توضیح بده یه تعهد امضا میکنی
111 : سلام شماره پرونده 154182 تاریخ دریافت پرونده 1/11و فاکتور شده 5/16 پلاک 5/18 حمل 5/21 و تحویل گرفتم دیروز و با تاخیر 50 روزی حساب کنین از موعد تحویل و جریمه تحویل رو هرچی باشه میدن به من زنگ زدن که میخوای از جریمه تاخیر کارت طلایی بخری منم خریدم انشالله همه به خوشی استفاده کنین
خرزوخاک سایپا : ای خو گمال بطور فوقالعاده ریا د مین قور بوک ماشین فوقالعادتو
راناسفید31تیر : کارت طلایی صددرصد از بیمه بدنه بهتره شک نکنید
احمد جنوب : کسی اکه دعوت نامه ساینا دوگانه هفته چهارم مرداد پیام رفته براش علام کنه
شهرام : سلام دوستان این جریمه تاخیری که برامون میاد میدن یا الکیه؟؟؟ کسی هست که گرفته باشه؟؟؟
افشین : 11بهمن 403تکمیل وجه کردم ازهمون موقع چراغ تخصیص روشنه مرحله شماره گذرای وپلاک یعنی 6ماه اکه بره رومرحله بعدی یعنی فاکتورفوقش72ساعت بعدبه دستم میرسه اگه سایپاتااون موقع دق مون نده
منتظران آر اس : داداش رو سیستم نشسته هنوز ، امروز چک کن فاکتور شدی صد درصد ، منم یازده خردادم دیروز فاکتور شدم
غلامعلی : الهی به امید فاکتورشدن